וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הניצחון של ראיסי מעמיד את ביידן בדילמה מול איראן

20.6.2021 / 14:57

נשיא ארה"ב הבטיח לשים דגש על זכויות אדם במדיניות החוץ שלו, אך מי שצפוי להינות מפירות החזרה להסכם הגרעין הוא הנשיא החדש הנקשר להוצאה להורג של אלפי אסירים פוליטיים. ייתכן שהמשא ומתן יסתיים בשבועות האחרונים לכהונת רוחאני, וישראל נותרת עם הרבה סימני שאלה

בווידאו: ישיבת ממשלה ראשונה בראשות בנט שמבהיר שאסור שאיראן תחזיק נשק להשמדה המונית/מערכת וואלה!

אחת מאבני היסוד במדיניות החוץ המוצהרת של ג'ו ביידן היא תמיכה איתנה ובלתי-מתפשרת בזכויות אדם, גם כשמדובר בבעלות ברית ועל אחת כמה וכמה במדינות רודניות.

כשהנשיא הקודם דונלד טראמפ פרס שטיח אדום לרודן הצפון קוריאני קים ג'ונג און בעת מפגשי הפסגה שלהם, תקפו אותו הדמוקרטים על שהזניח את הפרות זכויות האדם הקשות של משטרו. במקביל, הם דורשים מהנשיא שלהם לנתק את הברית עם ערב הסעודית בשל המלחמה בתימן ורצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י, בעוד שהתרעומת שלהם על המתרחש ברפובליקה האסלאמית שעמה מנהלת וושינגטון משא ומתן עקיף היא חלושה, אם בכלל.

כעת, שאיפתו של ביידן לחזור להסכם הגרעין עם איראן עומדת בפני דילמה, עם ניצחונו של איש הדת השמרני איברהים ראיסי בבחירות לנשיאות. ראיסי עוין את המערב ומקורב למנהיג העליון עלי חמינאי, אך חמור מכך, שמו נקשר להוצאות להורג של אלפי אסירים פוליטים בשנות ה-80 ולדיכוי גל המחאה הגדול של 2019. באותה שנה הטיל עליו הממשל הקודם סנקציות בשל הפרות זכויות האדם הקשות.

נשיא איראן הנבחר תומך בשיחות הגרעין, אך מתוך אינטרס מובהק להציל את הכלכלה מקריסה ולא כחלק מאמונה בהידברות עם המערב ובפתיחות לעולם שאפיינה חלקים בממשל היוצא של חסן רוחאני. המחנה השמרני עשה כל שביכולתו כדי לסכל את צעדיו של רוחאני ומחנהו המתון, והבחירות האחרונות קיבעו את שליטתו בכל זרועות המשטר אחרי שהמנהיג העליון עלי חמינאי סלל לראיסי את הדרך לנשיאות ללא תחרות של ממש.

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן במהלך נחיתתו בוילמינגטון דלאוור, ארה"ב, 18 ביוני 2021. רויטרס
ישתדל להגיע לעסקה לפני כניסתו לתפקיד של ראיסי. ביידן/רויטרס

ממשל ביידן מקווה לסגור את הקצוות הפתוחים האחרונים לפני חילופי השלטון בטהראן. עסקה עם נשיא מתון יותר עשויה להחליק טוב יותר בגרון האמריקני מאשר עם נשיא המכונה "הקצב" ונאשם על ידי ארגוני זכויות אדם בפשעים נגד האנושות ובדיכוי אלים של הפגנות.

עבור חמינאי, שמשך את ההכרעה בשיחות הגרעין עד לאחר הבחירות, זו עשויה להיות הזדמנות יקרה מפז להשיג הקלות כלכליות. אלו עשויות להוביל לשיפור המצב מבית ולהפחית את התסכול כלפי המשטר, שהתבטא בשיעור ההצבעה הנמוך ביותר מאז המהפכה האסלאמית ב-1979.

אם החזרה להסכם הגרעין תוביל לשיפור המצב הכלכלי, מי שיקטוף את הפירות יהיה ראיסי. אם הוא שוב לא יענה על הציפיות של טהראן או שיחזור נשיא רפובליקני לבית הלבן שיפרוש ממנו מחדש, תמיד יהיה אפשר להטיל את האשמה על אלו שתמכו בשיח עם המערב ולפנות בחזרה לפיתוח מואץ של תכנית הגרעין. בפרק הזמן שחלף מאז שפרש טראמפ מההסכם ב-2018 ועד היום, טהראן הוכיחה יכולות פיתוח והעשרה משופרות, חרף פעולות החבלה במתקן בנתנז וחיסול אבי תכנית הגרעין הצבאית מוחסן פחריזאדה שיוחסו למוסד.

תומכיו של נשיא איראן הנבחר איברהים ראיסי חוגגים בטהראן, 19 ביוני 2021. רויטרס
"הקצב" עשוי להינות מפירות ההצלחה של הסכם הגרעין. תומכות של ראיסי חוגגות את ניצחונו/רויטרס

אחרי שתקופת ההמתנה לזהות המנצח בבחירות באיראן הסתיימה, הסיכום בין וושינגטון לטהראן עשוי לקרות בהקדם. ביידן שואף כמעט בכל מחיר לסיים את המשבר הנוכחי עם איראן על מנת להתמקד בסין וברוסיה. צמצום הנוכחות הצבאית במזרח התיכון להיקפים שקדמו לחיסול קאסם סולימאני מעידים על סדר העדיפויות של הממשל הנוכחי, שבמידה מסוימת הוא המשך המדיניות של אלו שקדמו לו רק באריזה אחרת: מינימום מעורבות אמריקנית בבוץ שנקרא המזרח התיכון.

הסבב הנוכחי של שיחות הגרעין בווינה יסתיים היום והנציגים ישובו לבירותיהם לצורך התייעצויות. הנציג האיראני אמר כי הצדדים קרובים להסכם יותר מאי-פעם, אך ציין כי עדיין יש פערים קשים לגישור. לא ידוע מתי יתחדש המשא ומתן, אך קשה לראות שהוא יסתיים בתוצאה אחרת פרט לעסקה שתותיר את הממשלה החדשה בישראל עם הרבה סימני שאלה.

טראמפ ונתניהו, שהתקשו לשכנע את שאר העולם במדיניות "הלחץ המקסימלי" שלהם, כבר אינם, והם הותירו ליורשיהם איראן קרובה יותר מתמיד ליכולת לייצר נשק גרעיני ומעט מאוד סבלנות בינלאומית לניסיונות לחבל בדיפלומטיה מול טהראן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully