וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשארו מאחור: אפליקציות התשלום בתחבורה הציבורית לא מצליחות להמריא

26.6.2021 / 14:45

במשרד התחבורה הבטיחו מהפכה בתחום אפליקציות התשלום בתחבורה הציבורית, אולם הנוסעים עדיין לא מאמצים אותן וחצי שנה לאחר השקתן, חלקן בסך הנסיעות לא עולה על 3 אחוז. אחד החסמים הוא קהל שאינו מצוי באפליקציות. אך גורם בענף אומר כי ב-2022 הן יהוו נתח גדול בשוק

הרבה רעש וצלצולים ליוו את ההיערכות לכניסתן לשימוש של אפליקציות התשלום בתחבורה הציבורית. הרפורמה שהחלה אצל שר התחבורה הקודם-קודם בצלאל סמוטריץ' הוקפאה, ואז הופשרה על ידי השרה היוצאת מירי רגב. האפליקציה עברה התנגדויות שונות ומשונות, טענות על אפליית הפריפריה בשל שיטת התשלום, דיונים בוועדת הכלכלה אודות החשש מפגיעה בפרטיות וחוות דעת משפטית המתריעה בפני השימוש בהן (שיד נעלמה דאגה לדחוף לחברי הוועדה).

ארבע אפליקציות תשלום בתחבורה הציבורית פעילות כיום בישראל. Moovit (בשיתוף פנגו), רב-פס (הופ און ופייבוקס), ANY WAY (של ישראכרט) - שהינן אפליקציות פרטיות, ומשמשות כזכייניות של משרד התחבורה - וכן אפליקציית התחנה הרשמית של משרד התחבורה. כשנכנסו האפליקציות לשימוש ב-15 בדצמבר, כינו את המהלך "מהפכה" במשרד התחבורה, אולם חצי שנה מאז שהתחילו לפעול, הנתונים מצביעים על שיעור כניסה נמוך עד זניח.

במשרד התחבורה לא מפרסמים באופן רשמי את נתוני התיקופים ומספר החשבונות של האפליקציות, ואף לא נענו לבקשתנו להעברת המספרים. בתוך כך, מנתונים שהגיעו לידי וואלה!, עולים המספרים האמיתיים שמאחורי האפליקציות בהשוואה לכרטיס הרב קו.

עליה אל האוטובוסים תותר גם מהדלתות האחוריות באמצעות כרטיס רב קו דן אגד. קובי ליאני
זמן השקה לא אידיאלי/קובי ליאני

כך למשל בסוף חודש ינואר, כחודש וחצי לתוך פעילות האפליקציות, נרשמו כ-275 אלף תיקופים. לעומת זאת, בחודש ינואר בלבד רשם הרב קו 30,270,440 תיקופים, שהם כ-970 אלף תיקופים ביום - פי שלושה וחצי מכלל השימוש באפליקציות במשך חודש וחצי. בתרגום לאחוזים, אנחנו נמצאים על 0.9%. אבל יש נסיבות מקלות, שכן אלו נתוני חודש ראשון של שימוש בטכנולוגיה לא מוכרת.

אז המשכנו לעקוב, ומהנתונים שהגיעו לידנו עולה כי עד ראשית אפריל, כארבעה חודשים לפעילות שלהן, צברו האפליקציות 342,544 חשבונות שביצעו כמיליון וחצי נסיעות בארבעה חודשי פעילות. לשם השוואה נוספת, בחודש פברואר בן 28 הימים - ממוצע התיקופים היומי ברב קו עמד על כ-1.3 מיליון.

בחודש אפריל כולו נרשמו 940,290 תיקופים שבוצעו מ-410,866 חשבונות, קפיצה שקשורה בחלקה לגידול הטבעי בכמות המשתמשים, וכן גם בהמשך להקלות על המשק עם הצמצום בהיקף מגיפת הקורונה. בנוסף לכך, נפתחה האפשרות לשלם באמצעות האפליקציות גם ברכבת, שהיתה אחראית לכ-60 אלף תיקופים.

בחודש מאי עלה מספר התיקופים ל-1,038,465, שבוצעו מ-472,416 חשבונות באפליקציות. במקביל, נרשם גם גידול בכמות המשתמשים בתחבורה הציבורית עם כרטיס הרב קו, אך ללא נתוני משרד התחבורה, שאף הפסיק לפרסם את מספרי השימוש ברב קו, לא ניתן להעריך את היחס בין התיקופים לבין השימוש ברב קו. גורמים בענף המכירים את הנושא מצד המפעילות של התחבורה הציבורית אומרים כי גם בהערכה נדיבה, מספרי השימוש באפליקציות מתכנסים לכשניים עד שלושה אחוזים מכלל הנסיעות לכל היותר.

מה תוקע את האפליקציות?

הנוכחות של הבנקים וחברות האשראי באפליקציות אינה מקרית. עבורם, משמשות האפליקציות האלו כלי המשלב ערוצי שיווק, מקור מידע, ולא פחות מכך - דריסת רגל בעולם הארנקים הדיגיטליים - עולם העתיד שבו כלל התשלומים שלנו יבוצעו ישירות מהטלפון החכם.

נקודה זו בדיוק היא כנראה אחד החסמים בהתנעת האפליקציות בתחבורה הציבורית. על פי מרכז המחקר של הכנסת והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, צרכני התחבורה המרכזיים הם החמישון התחתון במשקי האב בישראל, בהם עולים חדשים, אוכלוסייה מבוגרת וכן המגזר החרדי. עבור שתי הקבוצות הראשונות, אפליקציות מתקדמות הדורשות אינטרקציה גבוהה מהוות חסם, ועבור כל הקבוצות, הצורך בטלפון חכם וכרטיס אשראי לשם השימוש בהן, גם הוא מהווה מכשול.

לעומת האפליקציות, לקבוצות האלו וגם לתלמידים למשל, הרב קו מציע פורמט פשוט הרבה יותר, ללא הצורך לסרוק ברקוד ולהנפיק כרטיס - אלא להצמיד בפשטות את הרב קו ולנסוע. חלקם גם רגילים לנוחות היחסית של השימוש ברב קו, בין אם בשיטת מנוי חופשי לפרקי זמן משתנים או בטעינה שלו מראש שניתנת לביצוע בקיוסקים, כספומטים ואפילו מהנייד עצמו.

נוסעים באוטובוס בירושלים עוטים מסיכות, 21 ביוני 2020. יוסי זמיר, פלאש 90, פלאש 90
"במהלך 2022 יתפסו אפליקציות התשלום בתחבורה הציבורית נתח שוק של בין 20-15 אחוזים"/פלאש 90, יוסי זמיר, פלאש 90
טקס | חילופי שרים במשרד התחבורה. משרד התחבורה, ירושלים 14 ביוני 2021. ראובן קסטרו
מחוייבות לפתור את בעיית הגודש בכבישים בעזרת התחבורה הציבורית. מיכאלי ורגב, בשבוע שעבר/ראובן קסטרו

אופטימיות והאתגר של השרה החדשה

אולם ב-Moovit משדרים דווקא אופטימיות. אייל זיו, מנהל הפעילות בחברה, אומר שלפי קצב הצמיחה הנוכחי, הם צופים כי עוד במהלך 2022 יתפסו אפליקציות התשלום בתחבורה הציבורית נתח שוק של בין 20-15 אחוזים. כראיה הם מעלים כי נכון להיום, שיעור החדירה של אפליקציות התשלום בתחבורה הציבורית מוביל על פני שיעור החדירה הכללי של הארנקים הדיגיטליים.

בתור חברה המפעילה פתרונות תחבורה חכמה ב-3,400 ערים וב-112 ארצות, הם נהנים מתשתית טכנולוגית, היקף ניסיון משמעותי יותר מהחברות האחרות. אם יש אינדיקציה למיומנות שלה בתחום - אפשר למצוא אותה בדירוג שלה בחנות האפליקציות, שם האפליקציה של Moovit זוכה לציון של 4.5 מתוך 5 שהעניקו לה יותר ממיליון מדרגים. רב פס עם 4.7 ו-7,551 מדרגים, ANY WAY ו"התחנה" אי שם מאחור עם ציונים של 3.2 ו-2.9 בהתאמה.

בטקס החלפת השרות במשרד התחבורה הדגישו מירי רגב ומרב מיכאלי את המחוייבות הגבוהה שלהן ושל המשרד לקידום התחבורה הציבורית כפתרון העיקרי לבעיית הגודש בכבישים ויצירת שוויון הזדמנויות בתעסוקה ובדיור. כל אמצעי שיהפוך את התחבורה הציבורית לנוחה, שימושית ונגישה יותר יהיה מבורך, והאפליקציות בהחלט יכולות להיות כאלו. אולם יכול להיות כי נדרש מהלך התנעה חדש של המוצר, שהושק בתזמון מאוד לא אידיאלי בשיא המגיפה, כשהתחבורה הציבורית סבלה מתדמית רעה מאוד (גם) בשל הסיכון הבריאותי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully