וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורי קצין המודיעין שמת בכלא: "נדרס ללא רחמים על ידי מערכת צבאית"

עודכן לאחרונה: 19.6.2021 / 13:39

משפחתו וקרוביו של הקצין התאספו בבית העלמין לציון 30 יום למותו והביעו כעס על התנהלות צה"ל בפרשיית העבירות הביטחוניות בהן הואשם בנם. "יש בנו כעס על מידע לפיו קיבלת בכלא תרופות, שחלקן מסוכנות. ישנו בשקט באמונת שווא שאתה מוגן בכלא. מבחינתנו הילד שלנו נרצח"

הורי הקצין שהואשם בעבירות ביטחוניות ומת בכלא תקפו בחריפות הבוקר (שישי) את צה"ל במהלך טקס גילוי מצבה לזכרו של בנם בבית העלמין. הם טענו כי בנם "נדרס ללא רחמים על ידי מערכת צבאית". קרוביו ומשפחתו של חייל המודיעין התכנסו בבית העלמין והביעו כעס על צה"ל והתנהלותו בפרשיית העבירות הביטחוניות בהן הואשם בנם.

בהספד שנשאו בטקס אמרו ההורים כי הם כועסים על "מידע שהולך ומצטבר לפיו קיבל בכלא תרופות שונות, חלקן מסוכנות. בניגוד למה שלפעמים הצטייר בתקשורת, התרופות היחידות שקיבל לפני הכלא היו עבור הפרעת קשב וריכוז וכדורי שינה".

הם הוסיפו כי לא ידעו לפני מות בנם על כך שהתאשפז בזמן מאסרו, כחודשיים לפני מותו. "לא ידענו לפני מותך שעברת שני אירועי בריאות בבתי הכלא הצבאיים, והמשכנו לישון בשקט. הצבא קיבל לידיו חייל בריא שהתמסר ליחידה, משעות השחר עד מאוחר בלילה, הרבה פעמים עם תוצאות מדהימות, וכשמסיבה לא מובנת ביצע מעשים לא מוסברים, הוחלט שרק מאסר ארוך יפתור לצבא בעיה כלשהי, או שישבור את בננו, או גם וגם".

גילוי המצבה של קצין המודיעין שמת בכלא, בית העלמין 18.06.21. שלומי גבאי
קברו של הקצין, הבוקר/שלומי גבאי
בווידאו: הורי קצין המודיעין שמת בכלא - "נדרס ללא רחמים על ידי המערכת הצבאית"/צילום: שלומי גבאי

הם הוסיפו כי הם כועסים על עצמם ש"אפשרנו להליך משפטי להימשך מעבר לסביר מבלי לשבור כלים, כעס על עצמנו שישנו בשקט באמונת שווא שאתה מוגן בכלא, הכי טוב שאפשר".

הם סיכמו כי "מבחינתנו, הילד שלנו נרצח, גם אם לא באופן ישיר, וכעת מדי פעם רוצחים גם את שמו הטוב
בכל מיני הדלפות מגמתיות כאשר דבר לא הוכח במשפט ובננו, שמעולם לא נתקלנו בו כשהוא מנסה להזיק למישהו או למשהו, כבר לא כאן על מנת לתת הסברים אמינים, ואולי מפתיעים, למה שעשה ולעקבות שהשאיר ברשלנות לגמרי לא אופיינית".

בטקס השתתפו קצינת נפגעים, קצינה בדרגת סגן-אלוף, ומפקד יחידת המודיעין בה שירת, קצין בדרגת תת-אלוף. בתום האירוע ניגש להורים, שוחח עמם קצרות ולחץ את ידיהם. לא היו שם חיילים נוספים במדים, ולבד מדבריו של האב בשם המשפחה לא נישאו נאומים נוספים. בנוסף, גורם בחברה קדישא הבהיר היום כי מדובר בחלקה רגילה ולא "מחוץ לגדר" כפי שנאמר בעבר. כיוון שהחלקה חדשה היא עדיין ריקה ברובה. מצבה לזכרו של דודו של הקצין, אחיו של האב שמת לפני כמה שבועות, אף היא ניצבת בחלקה הזו.

עוד בוואלה!

צה"ל: קרובי הקצין שמת בכלא מונעים את פרסום שמו; המשפחה: הם מפרים סיכומים

לכתבה המלאה
הורי קצין המודיעין שמת בכלא, בגילוי המצבה
18.06.21. שלומי גבאי
הוריו של הקצין על קברו, היום/שלומי גבאי

כפי שפורסם בשבוע שעבר במעריב, הקצין פונה לפני כחודשיים למיון לאחר שלא חש בטוב, אך לא היה מדובר באירוע חמור שדרש טיפול מורכב. כך, אחרי הבדיקה, האבחנה והטיפול במיון - שוחרר הקצין חזרה לכלא, ללא צורך בהעברה למחלקה אחרת. כמו כן, בשום שלב - גם לאחר אירוע זה וגם במהלך כל שהייתו בכלא - לא יוחסו לקצין נטיות אובדניות.

סיבת האשפוז לא לחלוטין ברורה גם בשלב זה, אך ככל הנראה היתה קשורה לטיפול הרפואי-פסיכיאטרי שקיבל בכלא. לא מן הנמנע כי גם במקרה זה, יתגלה שמדובר בסוגייה הקשורה למינון הכדורים שקיבל. הפינוי והטיפול במיון לא דווחו למשפחת הקצין, וגם הוא מצידו לא עדכן את מקורביו באירוע החריג.

אמו של קצין המודיעין שמת בכלא, בגילוי המצבה, 18.06.21. שלומי גבאי
"המשכנו לישון בשקט בלי לדעת את מצבך". אימו של הקצין, היום/שלומי גבאי

בחקירה ובניתוח הרפואי של הנתונים, צפויים גם לבדוק קשר אפשרי בין שני האירועים - האשפוז ברמב"ם ומותו של הקצין.

בצה"ל מעריכים בסבירות גבוהה כי הקצין שם קץ לחייו בכלא. אולם, מצלמות האבטחה מתעדות בליעה של ארבעה כדורים בלבד. בימים הקרובים צפויים להתקבל ממצאים נוספים הקשורים לנתיחה שלאחר המוות, שיסייעו להסיק אם מעבר לאותם ארבעה כדורים, בלע הקצין כדורים נוספים. עם זאת, קיימת אפשרות כי מבחינה רפואית לא ניתן יהיה לקבוע באופן נחרץ את הגורם הישיר למותו.

בעקבות פרסות עמדת צה"ל, כי מבחינה ביטחונית אין מניעה לפרסם את שמו ותמונתו של הקצין, וכי מדובר בבקשת המשפחה, הגיבו הוריו בחריפות: "דובר צה"ל שכח שאנחנו לא בשנות ה-80 וכמו שאי אפשר להעלים אף אדם, כך אי אפשר לתדרך עיתונאים ולפרסם הודעות בלי אחריות". הם עוד הדגישו כי תוכן הדברים מנוגד לסיכומים עם הפרקליטות, "שכן, הסיכונים הביטחוניים שבפרסום עדיין לא נבחנו על ידי אגף המבצעים".

מתקן הכליאה שבו הוחזק הקצין. דובר צה"ל
"באמונת שווא שאתה מוגן בכלא". מתקן הכליאה בו הוחזק הקצין/דובר צה"ל

לדברי צה"ל הקצין, ששירת ביחידה טכנולוגית באמ"ן, פעל באופן עצמאי והיה מודע לפוטנציאל הנזק לביטחון המדינה כתוצאה ממעשיו, ואף פעל להסתירם. לטענת הצבא, מותו של הקצין נבחן בימים אלו בחקירה ייעודית של היחידה לחקירות פנים באגף כח האדם, המקבילה הצבאית למחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש).

עוד נמסר כי בסיום חקירתו של הקצין, ולאחר בחינת ממצאיה, הוגש נגדו כתב אישום שייחס לו עבירות ביטחוניות חמורות. מצה"ל נמסר כי בחקירה נבדקו גם הליכי הבקרה והפיקוח ביחידתו של הקצין, וכי במקביל נערך תחקור על תפקודה של היחידה, לדבריהם לטובת "למידה והפקת לקחים".

בלילה שבין 17-16 במאי, נמצא הקצין בבסיס הכליאה הצבאי כשהוא במצב רפואי קשה בתאו. הקצין פונה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים, שם נקבע מותו. עוד מסרו כי הקצין היה עצור בבסיסי כליאה צבאיים, כי הוא נכלא בשמו, ושהוא עמד בקשר עם סגל הכליאה והיה בסביבת כלואים אחרים.

לדברי צה"ל, הקצין זכה לזכויות כנדרש במהלך שהותו בכלא, זכה לטיפול רפואי שוטף ולליווי של גורמי בריאות הנפש. עוד מסרו כי בני משפחתו של הקצין "ביקרו אותו בבסיס הכליאה והיו עמו בקשר שוטף. בנוסף, הקצין עמד בקשר עם שתיים מידידותיו. גורמים מאגף המודיעין ביקרו אותו מספר פעמים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully