וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפים צעדו במצעד הדגלים בירושלים, 17 תושבי מזרח העיר נעצרו בחשד ליידוי אבנים

עודכן לאחרונה: 15.6.2021 / 21:31

כ-2,500 שוטרים ולוחמי מג"ב אבטחו את הצועדים. אבנים יודו על ידי מתפרעים לעבר בניין משרד המשפטים. שני שוטרים נפצעו קל בעימותים. במקביל בגבול הרצועה, עשרות פלסטינים הפגינו במוקדים סמוך לגדר. לפיד בתגובה לקריאות הגזעניות שהושמעו בצעדה: "חרפה לעם ישראל"

בווידאו: מצעד הדגלים בירושלים/צילום: ראובן קסטרו, רויטרס

אלפי בני אדם השתתפו הערב (שלישי) במצעד הדגלים בירושלים, ברקע החשש כי האירוע יוביל להסלמה ביטחונית מחודשת. כ-2,500 שוטרים ולוחמי מג"ב פעלו לאבטח את הצועדים, שחגגו ברחבת שער שכם והניפו דגלי ישראל. 17 תושבי מזרח ירושלים נעצרו בחשד ליידוי אבנים והפרות סדר במהלך המצעד, ושני שוטרים נפצעו באורח קל בעימותים שהתפתחו במקום. לפי הסהר האדום הפלסטיני, 27 בני אדם נפצעו בעימותים בסביבת העיר העתיקה, וארבעה מתוכם פונו להמשך טיפול בבתי החולים.

בתוך כך, אבנים יודו על ידי צעירים אל עבר בניין משרד המשפטים ברחוב צלאח א-דין, ובמקום מתקיימות הפרות סדר. רוב עובדי המשרד שוחררו בשעה מוקדמת בשל חסימות הכבישים ברחובות הסמוכים, אך במקום עדיין שוהים עובדים שאינם יכולים לצאת מהמבנה בשל הפרות הסדר.

המצעד יצא לדרך מרחוב הנביאים בבירה דרך רחוב סולטאן סולימאן עד שער שכם, שם התקיימה הרקדה המונית עם דגלי ישראל. משם המשיכו הצועדים לכיכר צה"ל דרך שער יפו והגיעו אל הכותל המערבי, חלקם דרך הרובע המוסלמי ובחלקם דרך הרובע היהודי, מסיבות של בטיחות וכדי למנוע צפיפות יתר. בעת שהגיעו לשער שכם, חלק מהצועדים קראו קריאות "מוות לערבים" ו-"שועפט עולה באש".

מצעד הדגלים בירושלים 15 ביוני 2021. ראובן קסטרו
מצעד הדגלים בירושלים, היום/ראובן קסטרו
מצעד הדגלים בירושלים 15 ביוני 2021. ראובן קסטרו
מצעד הדגלים בירושלים, היום/ראובן קסטרו

במצעד השתתפו ח"כים מהציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', ואיתמר בן גביר, כמו גם ח"כ מאי גולן (הליכוד). גם הח"כים איימן עודה ואחמד טיבי (הרשימה המשותפת) הגיעו לאזור שער שכם. "אנחנו באנו כדי להכריז שמדינת ישראל היא בעלת הבית על ירושלים, לא ניכנע לתכתיבים של חמאס", אמר בן גביר במהלך הצעדה.

שר החוץ יאיר לפיד אמר כי ההחלטה לאשר את מצעד הדגלים הייתה נכונה, אך גינה את הקריאות הגזעניות שהושמעו במהלכה. "את מצעד הדגלים במתכונת הנוכחית צריך היה לאשר. אני מברך את השר לביטחון הפנים עומר בר-לב על עבודת המטה המצוינת וניהול האירוע", אמר לפיד. "יחד עם זאת, העובדה שיש גורמים קיצוניים שבשבילם דגל ישראל מייצג שנאה וגזענות היא מתועבת ובלתי נסלחת. בלתי נתפס איך אפשר להחזיק דגל ישראל ביד ולצעוק 'מוות לערבים' באותו הזמן. זו לא יהדות ולא ישראליות, וזה בטח לא מה שמסמל הדגל שלנו. האנשים האלה הם חרפה לעם ישראל".

יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, ביקר בחריפות את עצם קיום המצעד ותקף את הממשלה החדשה. "הממשלה הזו הגיעה לקונצנזוס כלפי ירושלים. בקווי היסוד שלה יש הסכמות על הרחבת ההתנחלויות בירושלים המזרחית", אמר עודה במסיבת עיתונאים שקיים בשער שכם. "הרשימה המשותפת היא חלק מכוחות השלום והדמוקרטיה שרוצים לראות את מדינת פלסטין ובירתה ירושלים המזרחית קמה לצד מדינת ישראל. רק כך נצליח להביא את השלום שיטיב עם שני העמים".

(צילום: ראובן קסטרו)/ראובן קסטרו
מצעד הדגלים בירושלים 15 ביוני 2021. ראובן קסטרו
מצעד הדגלים בירושלים, היום/ראובן קסטרו
מצעד הדגלים בירושלים 15 ביוני 2021. ראובן קסטרו
מצעד הדגלים בירושלים, היום/ראובן קסטרו

במקביל, כוחות צה"ל פעלו לפזר מפגינים במוקדים שונים בגבול הרצועה וביהודה ושומרון. למעלה מחמישים פלסטינים יידו אבנים והבעירו צמיגים מול המאחז הבלתי חוקי בגבעת אביתר, ולטענת הפלסטינים צה"ל הגיב באש חיה לפיזור ההפגנה. עשרות פלסטינים הפגינו ויידו אבנים גם בכיכר איו"ש ומול קבר רחל.

הג'יהאד האסלאמי קרא לתושבי ירושלים וערביי ישראל להגיע למסלול המצעד על מנת "להגן על אל-אקצא". ברשת אל-ערביה דווח כי חמאס והג'יהאד הודיעו למצרים כי הם אינם רוצים להסלים את המצב מול ישראל. עוד דווח כי מצרים ביקשה מהם לא להסלים או להגיב על המצעד. במקביל וברקע החשש מירי רקטות מכיוון רצועת עזה, בנתב"ג הונחו לשנות נתיבי טיסה בשעות הקרובות.

מצעד הדגלים בירושלים 15 ביוני 2021. ראובן קסטרו
מצעד הדגלים בירושלים, היום/ראובן קסטרו
מצעד הדגלים בירושלים 15 ביוני 2021. ראובן קסטרו
מצעד הדגלים בירושלים, היום/ראובן קסטרו

בתוך כך, מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי החליט על עוצר יציאות במשטרה ועל העלאת רמת הפעילות מחשש לחזרה של האלימות ברחובות בעקבות הצעדה. שבתאי הנחה על מעבר לעבודה במתכונת של משמרות ארוכות בנות 12 שעות לשוטרים הפועלים בשטח, והורה למפקדי המחוזות על תגבור כוחות של מאות שוטרים ולוחמי מג"ב בערים המעורבות.

במסגרת זאת, ובמידת הצורך, עשר פלוגות של מג"ב המוצבות ביהודה ושומרון הוקפצו אף הן לערים. רמת הפעילות המשטרתית מוגדרת כרמה ג' - אחת לפני הגבוהה ביותר במשטרה. המפכ"ל קרא למפקדי מחוזות לטפל במהירות ובתקיפות בכל מוקד של אלימות שיתפתח ברחבי הארץ, תוך שימוש בכל האמצעים העומדים לרשות המשטרה - לרבות שימוש באלות, רחפנים שמטילים גז, ורובי רוגר (רובה שהשימוש שלו מיועד לפלג הגוף התחתון, ונעשה בו שימוש בעיקר בשטחים).

מצעד הדגלים בירושלים 15 ביוני 2021. ראובן קסטרו
מצעד הדגלים בירושלים, היום/ראובן קסטרו
מצעד הדגלים בירושלים 15 ביוני 2021. ראובן קסטרו
מצעד הדגלים בירושלים, היום/ראובן קסטרו
איתמר בן גביר במהלך מצעד הדגלים בירושלים 15 ביוני 2021. ראובן קסטרו
ח"כ איתמר בן גביר בצעדה בירושלים, היום/ראובן קסטרו
מצעד הדגלים. ShutterStock
מצעד הדגלים/ShutterStock

יו"ר רע"ם, מנסור עבאס, התייחס למצעד הדגלים ואמר כי עדיף היה לבטל אותו בשל החשש כי יגרור להסלמה. "מצעד הדגלים בירושלים היום הוא התגרות משולחת רסן, עיקרו צעקות שנאה והסתה לאלימות, וניסיון להבעיר את האזור למטרות פוליטיות", אמר עבאס. "השר לביטחון פנים והמשטרה היו צריכים לבטל אותו. אני קורא לכל הצדדים לא להיגרר להסלמה ולשמור על איפוק מירבי".

לדברי יו"ר רע"ם, "אין ספק שמטרת יוזמי המצעד לאתגר את הממשלה החדשה ולהתיש אותה בסדרת אירועים נפיצים בתקופה הקרובה, ולהחזיר אותנו אחורה להסלמה מיותרת שתסכן חיי אדם כפי שחווינו בחודש האחרון. הרשימה הערבית המאוחדת קוראת להשקיע מאמצים מדיניים כדי להגיע להסדר מדיני בין שני העמים הישראלי והפלסטיני، שמגשים את החזון אליו אנו שואפים: השגת שלום, ביטחון הדדי, שותפות וסובלנות בין שני העמים. זהו החזון היחיד שיכול לשים קץ לסכסוך עקוב מדם".

בווידאו: היערכות לקראת מצעד הדגלים בירושלים/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק היוצרים
כוחות הביטחון בירושלים 15 ביוני 2021. ראובן קסטרו
כוחות הביטחון בהיערכות לקראת המצעד בירושלים, היום/ראובן קסטרו
כוחות הביטחון בירושלים 15 ביוני 2021. ראובן קסטרו
היערכות לקראת מצעד הדגלים בירושלים, היום/ראובן קסטרו

צה"ל ושב"כ נערכים לאפשרות של הידרדרות ביטחונית עקב צעדת הדגלים. לפי הערכות במערכת הביטחון, בגבול הצפון צפוי להיות שקט, ביהודה ושומרון עשויות להיות הפרות סדר אלימות במידה ויהיו פצועים והרוגים בירושלים, אך ברצועת עזה צפוי סיפור אחר לחלוטין. בהתאם, צה"ל תגבר את פריסת סוללות כיפת ברזל.

דובר חמאס עבד א-לטיף קאנוע איים אתמול כי קיום מצעד הדגלים כמתוכנן עלול לגרום למערכה חדשה בין ישראל לחמאס. הוא קרא לתושבי ירושלים וערביי ישראל להתגייס ולהתעמת עם ישראל בכל הדרכים והאמצעים, וטען כי יש לפעול לסכל את "תכניות הכיבוש". במקביל, "יחידות הבלבול והצמיגים" ברצועה אמורות לקיים בהמשך היום מסיבת עיתונאים ולקרוא לתושבי הרצועה להשתתפות בפעילויות מחאה נגד מצעד הדגלים הלילה ליד הגדר.

שריפות בעוטף עזה 15 ביוני 2021. דני בן דוד, יערן קק״ל, אתר רשמי
שריפות בעוטף עזה, היום/אתר רשמי, דני בן דוד, יערן קק״ל

בתוך כך, לפחות 10 שריפות פרצו היום באזור עוטף עזה כתוצאה מבלוני תבערה - כך נמסר מרשות הכבאות וההצלה. שריפות פרצו ביערות בארי וכיסופים שבאשכול, ושתי שריפות נוספות פרצו במועצה האזורית שער הנגב. לדברי הרשות, מרבית השריפות פרצו בשדות קוצים, היו קטנות ולא מסוכנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully