וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתיחות בעוטף עזה לקראת מצעד הדגלים: "חוששים להיגרר שוב להסלמה"

עודכן לאחרונה: 15.6.2021 / 9:16

תושבי הנגב המערבי משוכנעים כי אסור לאפשר לחמאס להכתיב את ההתרחשות בישראל, אך מודאגים כי הם אלה שיישאו בתוצאות המפגן השנוי במחלוקת ותוהים אם לא עדיף היה למצוא אלטרנטיבה. "אולי זאת לא העת לקיים זאת. מבחינתנו שיצעדו, אבל אנחנו נשלם פה את המחיר בעוטף, כרגיל"

תושבי הנגב המערבי, פחות מחודש מאז תום מבצע "שומר החומות" וירי הרקטות המסיבי לעבר האזור, מביעים הבוקר (שלישי) חשש שמצעד הדגלים הצפוי להיערך בירושלים יוביל להסלמה ביטחונית מחודשת, וכועסים כי הם אלה שיישאו בהשלכות המפגן השנוי במחלוקת.

"ברור שיש חשש מירי של חמאס", אומר הבוקר עופר ליברמן מקיבוץ ניר עם, "צר לי שגורמים כאלה ואחרים בירושלים מחליטים לעשות מצעד כשאנחנו נשלם המחיר פה בעוטף. מבחינתי שיצעדו - אבל מדינת ישראל לא יכולה לעצור את הירי, ולכן מי שיספוג זה אנחנו פה, כרגיל".

עופר ליברמן תושב ניר עם, 10 באוגוסט 2020. שי מכלוף
"אנחנו נשלם את המחיר". עופר ליברמן מניר עם/שי מכלוף

תושבי האזור אומרים כי למרות שאסור לאפשר לחמאס להכתיב את המציאות בישראל, מוטב היה למצוא אלטרנטיבית מחושבות יותר. "יש חשש שעוד פעם ניגרר להסלמה. מתסכל שהם מאיימים ומכתיבים את הקצב. כנראה לא השגנו את ההרתעה", מודה מעיין שניאור פולד, תושבת נתיב העשרה, "אי אפשר להשבית את האירועים בירושלים בגלל איומי חמאס. מצד שני - אולי זה לא העת לקיים זאת".

מירב כהן, תושבת עין השלושה, 10 באוגוסט 2020. שי מכלוף
"מבינים שהשטח נפיץ במיוחד היום". מירב כהן מעין השלושה/שי מכלוף

"חמאס לא יכולים להכתיב לנו את החיים, מאידך היינו צריכים להיות חכמים ולהתפשר על המסלול. אם חמאס יחליט להגיב - בעוטף עזה יספגו", אומרת גם מירב כהן מקיבוץ עין השלושה. "יש דריכות שהם יירו היום, אבל אנחנו מקיימים שגרה רגילה לגמרי", היא הוסיפה, והבהירה כי התושבים "מבינים שהשטח נפיץ במיוחד היום".

הכנות להפרחת בלוני תבערה, סמוך לרפיח, 21 באוגוסט 2020. פאדי פהד, פלאש 90
הכנות להפרחת בלוני תבערה סמוך לרפיח, אוגוסט 2020/פלאש 90, פאדי פהד

מצעד הדגלים צפוי להתקיים היום בירושלים כמתוכנן, וכ-2,500 שוטרים ולוחמי מג"ב צפויים לאבטח את החוגגים בבירה. המצעד יצעד מרחוב הנביאים בבירה דרך רחוב סולטאן סולימאן עד שער שכם, שם, ברחבת השער, תתקיים הרקדה המונית עם דגלי ישראל. משם ימשיכו הצועדים לכיכר צה"ל דרך שער יפו וייכנסו אל הכותל המערבי, חלקם דרך הרובע המוסלמי ובחלקם דרך הרובע היהודי, מסיבות של בטיחות וכדי למנוע צפיפות יתר.

בתוך כך, צה"ל ושב"כ נערכים לאפשרות של הידרדרות ביטחונית עקב צעדת הדגלים. לפי הערכות במערכת הביטחון, בגבול הצפון צפוי להיות שקט, ביהודה ושומרון עשויות להיות הפרות סדר אלימות במידה ויהיו פצועים והרוגים בירושלים, אך ברצועת עזה צפוי סיפור אחר לחלוטין. בהתאם, צה"ל תגבר את פריסת סוללות כיפת ברזל.

דובר חמאס עבד א-לטיף קאנוע איים כי קיום מצעד הדגלים כמתוכנן עלול לגרום למערכה חדשה בין ישראל לחמאס. הוא קרא לתושבי ירושלים וערביי ישראל להתגייס ולהתעמת עם ישראל בכל הדרכים והאמצעים, וטען כי יש לפעול לסכל את "תכניות הכיבוש". במקביל, "יחידות הבלבול והצמיגים" ברצועה אמורות לקיים בהמשך היום מסיבת עיתונאים ולקרוא לתושבי הרצועה להשתתפות בפעילויות מחאה נגד מצעד הדגלים הלילה ליד הגדר.

כבאי מכבה שריפה בעוטף עזה, בעקבות שיגור בלוני תבערה. 21 באוגוסט 2020. דניאל גילו, TPS, אתר רשמי
כיבוי שריפה שנגרמה מבלון בעוטף עזה, אוגוסט 2020/אתר רשמי, דניאל גילו, TPS

לפי הערכת גורמי ביטחון, מנהיג חמאס ברצועת עזה, יחיא סינוואר, יצא ממבצע "שומר החומות" ללא הישגים משמעותיים, ועדיין נאבק לקדם משא ומתן על תהליך ההסדרה והשיקום של רצועת עזה, כולל פתיחת מעברי ארז וכרם שלום, שנסגרו בהנחיית שר הביטחון בני גנץ. לפי הערכת אותם גורמי ביטחון, סינוואר יחשוש מאוד להתגרות בצה"ל באמצעות שיגורי רקטות, אך הוא עדיין ינסה לחזק את הנרטיב סביב הנושא הדתי וירושלים. לכן, קיימת אפשרות שיהיו הפרות סדר על גבול רצועת עזה או שיגור בלוני טרור, כמו גם שיגור רקטה קצרת טווח במקרה קיצון.

עם זאת, במערכת הביטחון לא מוציאים מכלל אפשרות שיהיו חוליות סוררות ברצועת עזה, בדגש על אנשי הג'יהאד האסלאמי, שישגרו רקטות לעבר עורף ישראל. לשם כך, מערך ההגנה האווירי של צה"ל העלה את רמת הדריכות והכוננות לקראת הצעדה. הרמטכ"ל אביב כוכבי הנחה להכין תגובות אפשריות לכלל התרחישים, כולל לשיגור רקטות.

כיפת ברזל עוטף עזה, 29 מרץ 2019. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
סוללת כיפת ברזל בעוטף עזה, מרץ 2019/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו

בהתאם לכך, המסר של ראשי מערכת הביטחון הוא להימנע מפצועים והרוגים עד כמה שניתן, זאת מאחר ותמונות קשות בירושלים ישרתו את הקיצונים והמסיתים ברצועת עזה ויהודה ושומרון. "המצב בזירה הפלסטינית נפיץ ואנחנו נערכים לאפשרות של חידוש הלחימה", אמר אתמול כוכבי במהלך פורום מבצעי שנערך בצה"ל, בו התקיים סיכום ראשוני של מבצע "שומר החומות".

חברי הרשימה המשותפת פנו במכתב לשר לביטחון פנים עמר בר-לב ולראש הממשלה נפתלי בנט, וקראו לבטל את הצעדה. "אנו מזהירים ומתריעים מראש כי אירוע זה עלול בסבירות גבוהה ביותר להבעיר את השטח מחדש ולהוביל לאלימות ולהסלמה מסוכנות", כתבו. "אנו קוראים לכם להודיע בדחיפות הגבוהה ביותר כי הצעדה לא תאופשר בידי המשטרה. זאת ועוד, אנו מתריעים כי כל טיפת דם אשר חלילה תישפך - תהיה באחריותכם, וכך גם תבערה אזורית אפשרית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully