וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תרומת דם מיפן הצילה חיי ילדה ישראלית בת 7 שנאלצה לעבור ניתוח לב פתוח

14.6.2021 / 19:23

סוג הדם הנדיר של מנאל שנולדה עם מום בלב, חייב את הצוותים הרפואיים לחפש לה תורם מתאים בטרם תעבור ניתוח שיציל את חייה. משלא נמצא אחד כזה בארץ, פנו למאגר התורמים הנדירים הבינלאומי, עד שלבסוף נמצא תורם ביפן. תודות לו ולמעורבים רבים אחרים, הניתוח הסתיים בהצלחה

מנאל בת ה-7 מהפזורה הבדואית, נולדה עם מום לב מורכב וגם סובלת מאנמיה מולדת ומטופלת בבית החולים סורוקה בבאר שבע ובמרכז שניידר לרפואת ילדים. לפני כשנה, היה ברור לצוותים הרפואיים כי מנאל הקטנה זקוקה לניתוח לב פתוח - החדרה של הומוגרף לבבי - להצלת חייה. אך אז נתקל הצוות הרפואי בבעיה. הילדה, שסוג דמה B, RhD negative ובנוסף יש לה תת-סוג דם נדיר ביותר, חייבת מנות דם שמתאימות לה והכרחיות למהלך ניתוח הלב ולאחריו. אלא שמנות דם כאלו לא נמצאו בישראל.

ד"ר ג'ואן יעקובוביץ, מנהלת היחידה להמטולוגיה במרכז שניידר יחד עם ד"ר ורד יהלום, מנהלת שירותי הדם ואפרזיס בבית החולים בילינסון, החלו בבירורים לאיתור אנשים בעלי סוג דם דומה עם הנוגדנים הרצויים, שיסכימו לתרום דם למנאל. למרבה הצער, לא נמצאו תורמים מתאימים בארץ, ולכן צוות המעבדה הארצית לאפיון נוגדנים וסיווג קבוצות דם נדירות משירותי הדם של מד"א, בראשות ד"ר ליאורה מונצ'ר וד"ר מרינה איזק - החל לחפש מנות דם מתאימות במאגר התורמים הנדירים הבינלאומי.

הבשורה המשמחת הגיעה כל הדרך מיפן, כשהצלב האדום היפני איתר תורם מתאים ושלח שתי מנות דם לישראל. המנות הוטסו ארצה בטיסה מיוחדת, ונשמרו במקפיאים ייחודיים בשירותי הדם של מד"א, עד מועד הניתוח. תאריך הניתוח תואם בתלות בהגעת המנות הנדירות, שהופשרו בידי צוות המעבדה והועברו לבנק הדם של בילינסון, ומשם לחדר הניתוח של מרכז שניידר.

ניידת דם של מד"א. דוברות מד"א, אתר רשמי
לא נמצאו תורמים מתאימים בארץ; ביפן - כן. ניידת דם של מד"א/אתר רשמי, דוברות מד"א

וכך, בחודש מרץ האחרון, נכנסה מנאל לניתוח לב פתוח. את הניתוח ביצע ד"ר גבי אמיר, מנהל היחידה לניתוחי לב בילוד במרכז שניידר, ובמהלכו קיבלה הילדה את מנת הדם הנדירה הראשונה שנתרמה מיפן. במהלך הניתוח היה הכרחי לחסוך במנות הדם, מה שהצריך שימוש בטכניקות מיוחדות לשימורו, כמו התחברות למכונת לב ריאות לפני פתיחת בית החזה דרך המפשעה, ומיחזור הדם הנשאב מהחולה בזמן הניתוח, סינונו והחזרתו לחולה. מנאל עברה את הניתוח בהצלחה, והועברה להמשך טיפול ביחידה לטיפול נמרץ לב, שם קיבלה ביום למחרת את מנת הדם הנדירה השניה. כעבור מספר ימים היא שוחררה לביתה.

לדברי ד''ר ג'ואן יעקובוביץ, מנהלת היחידה להמטולוגיה במרכז שניידר: "אנחנו במרכז שניידר מאמינים כי אין גבול למאמץ על חייו של כל ילד. ידענו שהילדה חייבת לעבור את הניתוח וידענו שהיא חייבת לקבל מנת דם המתאימה לה בדיוק. המבצע הצריך התארגנות רב תחומית וכלל בנוסף אלינו גם את בית החולים בילינסון, בית החולים סורוקה, את שירותי הדם של מד"א ואת הצלב האדום היפני. שיתוף פעולה בינלאומי להצלת חייה של ילדה ישראלית בת 7. סיפורים כאלה מעידים על האנושיות והיצירתיות של כל אנשי הרפואה שהיו מעורבים כאן".

"המקרה מדגיש את חשיבות תרומות הדם בכלל ובפרט כאשר מדובר בסוגי דם נדירים ביותר", הוסיפה ד"ר ורד יהלום, מנהלת שירותי הדם ואפרזיס בבית החולים בילינסון, "למרות כל הקידמה הטכנולוגית, הניתוח התאפשר בזכות תורמי דם יפניים שבחרו להציל חיים של ילדה מארץ זרה, שכלל אינם מכירים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully