וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנט נאם ברקע קריאות ביניים: "ישראל לא מחויבת להסכם הגרעין עם איראן"

עודכן לאחרונה: 13.6.2021 / 18:47

רה"מ המיועד נשא דברים בישיבה של המליאה לכינון הממשלה. הוא הציג את ממשלתו ופירט את קווי היסוד שלה. בנט הודה לנתניהו, בין היתר על הכשרת רע"ם. נאומו לווה בקריאות מצד חברי האופוזיציה העתידית, שחלקם הוצאו מהאולם. לפיד ויתר על נאומו: "כל אזרח ישראלי מתבייש בכם"

בווידאו: בנט לא מצליח לנאום - צעקות של חברי אופוזיציה "כגובה הצעקות, כך גובה חוסר המשילות שלכם"/צילום: ערוץ הכנסת

ראש הממשלה המיועד ויו"ר ימינה, נפתלי בנט, נשא דברים היום (ראשון) בישיבה מיוחדת של מליאת הכנסת לכינון הממשלה ה-36. במהלך דבריו הציג בנט את ממשלתו, פירט את קווי היסוד שלה, הרכבה וחלוקת התפקידים בין השרים. דבריו נקטעו פעמים רבות בידי ח"כים שצפויים לכהן באופוזיציה, וחלקם אף הוצאו מהאולם. מיד בתום נאומו של בנט, עלה לדוכן ראש הממשלה החליפי המיועד, יאיר לפיד, והודיע כי הוא מוותר על נאומו עקב התנהגותם של חברי הכנסת.

עוד לפני שהחל נאומו של בנט, החלו ח"כים ממפלגת הציונות הדתית ומהמפלגות החרדיות לקרוא קריאות ביניים ולקטוע את הנאום. ח"כים מהציונות הדתית, בהם היו"ר בצלאל סמוטריץ', הוצאו מהאולם בשל ההתפרצויות לדבריו.

בפתח דבריו, ולאחר רגיעה זמנית בקריאות הגנאי, הודה בנט לראש הממשלה בנימין נתניהו: "כראש ממשלה פעלת לאורך שנים רבות במסירות לביצור עוצמתה המדינית של ישראל, ראיתי אותך לא פעם מקרוב בדיונים ביטחוניים ארוכים בתוך השעות הקטנות של הלילה, שואל חוקר ודורש מתוך תחושה של כובד ואחריות. בנימין ושרה נתניהו לא תמיד הסכמנו אבל שניכם הקרבתם המון מבחינה אישית כדי לשרת את העם שלנו - עם ישראל. זה הזמן של העם לומר לכם תודה".

נאומו המלא של ראש הממשלה המיועד בנט

מליאת הכנסת | השבעת ממשלה 13 ביוני 2021. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
להתייחס בדבריו לציבור החרדי ולמשפחת נתניהו. בנט במליאה, היום/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

לפיד מוותר על נאומו במליאה

בווידאו: לפיד מוותר על הנאום המתוכנן ופונה לח"כים באופוזיציה "כל אזרח ישראלי מתבייש בכם"/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: טל רזניק

בהמשך, התייחס בנט למטרות של הממשלה החדשה שצפויה להיות מושבעת. "זוהי שעה מיוחדת, שעה שבה נטל הנהגת העם והמדינה עובר כמו במירוץ שליחים, זהו פיקדון מוקדש", אמר. "מדינת ישראל היא לא רק מדינה, היא חלומם של דורות יהודים שזכינו מתגשם כל יום מול עיננו, לכל דור יש את האתגרים שלו. האתגרים החיצוניים שעומדים מולנו הם גדולים, פרויקט הגרעין האיראני, המלחמה בטרור והיחס שמקבלת ישראל בעולם, כל אלה משימות גדולות ומרוכבות".

ח"כים בליכוד ובמפלגות החרדיות המשיכו בקריאות הביניים, ולא אפשרו לבנט להשלים את דבריו, תוך צעקות: "שקרן, שקרן".

עם חידוש דבריו, אמר בנט כי "בעת הזאת, אנחנו ניצבים בפני אתגר פנימי, הקרע המתמשך בעם כפי שבא לידי ביטוי בדקות האלה ממש. הקרע שפרם את החוטים שמחזיקים אותנו יחד הפיל אותנו למערבולת של שנאה. הקטטות האלה בין האנשים שאמורים לנהל את המדינה הובילו לשיתוקה, וכך ישראל הפסיקה להיות מנוהלת. חוסר משילות בנגב". לאחר התייחסותו לנגב, צעקו לו ח"כים בליכוד: "מכרת את הנגב, איזו בושה".

מליאת הכנסת | השבעת ממשלה 13 ביוני 2021. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
הוצא מהאולם בשל התפרצויות בפתח הנאום. סמוטריץ'/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

בנט התייחס למצב הסוער במדינה בעת השבעת הממשלה החדשה: "יש נקודות שהמחלוקת יוצאת משליטה, שהיא לא לשמיים, שהיא מאיימת עלינו ועל כל מה שבנינו ביזע ועמל. פעמיים בהיסטוריה שלנו, עם ישראל איבדנו את הבית שלנו בדיוק כי מנהיגי הדור ההוא לא השכילו לשבת זה עם זה ולהתפשר, כן גם עם אנשים אחרים, בדיוק כך. דמיינו שאז לפני אלפיים שנה היה אומר מישהו, רגע לפני התהום, לא נחזיק שלטים ולא נשרוף את האסמים של עצמנו בגלל שאנחנו לא מסוגלים לשבת זה עם זה, מה קרה? אני גאה ביכולת לשבת יחד עם אנשים בעלי דעות שונות".

לדברי יו"ר ימינה, "ברגע המכריע, לקחנו אחריות. להמשיך לפי התכנית שתכננתם לנו, עוד בחירות, ועוד בחירות. ככה מפרקים מדינה, וזאת לא אופציה ולכן עצרנו את הרכבת רגע לפני התהום". בנט הודה בנאומו ליו"ר יש עתיד וראש הממשלה החליפי המיועד, יאיר לפיד, על כך ש"שגילה אחריות, נדיבות ובלעדיו לא היינו כאן היום".

בנט פנה לח"כים ולמפלגות שסירבו להצטרף לממשלה החדשה, ואמר כי יפעל לדאוג לכלל הציבורים בישראל. "הגיעה השעה של מנהיגים אחראיים מחלקי העם השונים לעצור, לעצור את הטירוף הזה. אני רואה שיש כאן הרבה אנשים עם ייסורי מצפון שמנהיגים סרבו להיכנס לממשלה אבל דעו לכם חברים, גם אם אתם לא בממשלה - אנחנו נייצג את הציבור שלכם ונדאג לכולם", אמר. "יש כאן סיטואציה ליצור תחושה של אבל לאומי, אבל מה שקורה כאן זאת דמוקרטיה".

הוא הוסיף כי הוא "מבין את מי שקשה לו, זה לא יום אבל , אין כאן התנתקות, יש כאן החלפת ממשלה ודמוקרטיה. זאת ממשלה שתעבוד למען כל העם. ונעשה כל שביכולתנו שאף אחד לא ירגיש בחרדה כמו שמנסים להחדיר לו. לאלה שמתכוונים לחגוג הלילה, אני קורא לא לגלות שמחה לאיד".

מליאת הכנסת | השבעת ממשלה 13 ביוני 2021. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
נתניהו וגנץ במליאת הכנסת, היום/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

עוד אמר בנט כי "הממשלה שתקום מייצגת רבים מאזרחי ישראל, מעופרה ועד תל אביב, מרהט ועד קריית שמונה. מה שאנחנו מסכימים נרוץ קדימה ומה שמפריד נניח לפעם אחרת. לאזרחי ישראל אני אומר זה - רגע פוליטי רגיש ואני קורא לכולם לגלות איפוק. הממשלה החדשה תהיה ממשלה שחותרת לפתרונות מעשיים. עבר המון זמן מאז שאזרחי ישראל זכו לממשלה עובדת, נביא את המדינה למה שהיא יכולה להיות".

בהמשך פירט בנט באריכות את התוכנית של הממשלה החדשה בראשותו, ואת התוכניות במשרדי הממשלה השונים. עוד אמר כי נתניהו היה זה שסלל את הדרך לשיתוף פעולה עם יו"ר רע"ם מנסור עבאס: "אני חושב שזה מהלך נכון של ראש הממשלה. מבינים את מצוקותיה וצרכיה של החברה הערבית. הם צועקים שנסייע במאבק בפשיעה, מצוקת דיור. נתחיל בתהליך נכון להסדרת ההתיישבות בנגב כדי שיוכלו לחיות בכבוד".

לאחר מכן פנה בנט לציבור החרדי, ואף ציין כי תוקם ועדת חקירה ממלכתית לאסון בהר מירון. "ראשי המפלגות החרדיות בחרו שלא להצטרף לקואליציה וזאת זכותם, אבל זה לא אומר שהציבור עצמו לא מיוצג, נייצג אתכם", אמר. "הממשלה החדשה תכבד את לומדי התורה, התורה היא ששמרה אותנו אלפי שנים בגלות ובמקביל תפעל לשחרור חסמים שמנעו מהציבור החרדי להשתלב בשוק התעסוקה. ועדת חקירה ממלכתית לאסון במירון עוד תקום".

מליאת הכנסת | השבעת ממשלה 13 ביוני 2021. דני שם טוב, דוברות הכנסת
ישיבת מליאת הכנסת, היום/דוברות הכנסת, דני שם טוב

בנט התייחס בנאומו לאיראן והבהיר כי ישראל לא מחוייבת להסכם הגרעין של המעצמות איתה. "איראן הקימה מאחזי טרור בסוריה, עזה, לבנון ועד תימן. חידושו של הסכם הגרעין עם איראן הוא טעות, טעות שייתן לגיטמציה לאחד המשטרים החשוכים בעולם".

על הפלסטינים אמר ראש הממשלה המיועד כי "בחודש שעבר קיבלנו תזכורת שהסכסוך עם הפלסטינים עוד פה, אויבינו שוללים את עצם קיומנו במדינת ישראל. נידרש לעוצמה. מקווה שהפסקת האש תישמר אבל אם חמאס יבחר שוב בדרך של אלימות נגד אזרחים ישראלים, הוא ייתקל בקיר ברזל. אלימות וטרור, שום קונסטלציה פוליטית לא תמנע מאיתנו לעשות מה שצריך. הפלסטינים צריכים לקחת אחריות על מעשיהם".

בנט הודה לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן עמידתו לצד ישראל במבצע שומר החומות.הוא הוסיף כי "ביידן אמר כי 'לא יהיה שלום עד שהאזור ייאמר בזכותה של ישראל להתנהל כמדינה יהודית ועצמאית'. זהו מסר חשוב. אנחנו מעריכים את תמיכתה היציבה של ארצות הברית ידידתנו הגדולה ביותר. הממשלה שלנו תעשה מאמץ להעמיק את היחסים עם שתי המפלגות. אם יהיו מחלוקות ננהל אותן מתוך כבוד הדדי ואמון בסיסי".

מליאת הכנסת | השבעת ממשלה 13 ביוני 2021. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ילדיו של בנט במהלך נאומו בכנסת, היום/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

מיד בתום נאומו של בנט, עלה לפיד לדוכן והודיע כי הוא מוותר על נאומו עקב התנהגותם של חברי הכנסת מהאופוזיציה. "עליתי הנה רק מסיבה אחת, אני רוצה לבקש סליחה מאימא שלי, בת 86", אמר. "אנחנו לא בקלות מבקשים ממנה לעלות לירושלים ועשינו את זה כי הנחתי שאתם תצליחו להתגבר על עצמכם ולנהוג בממלכתיות ברגע החשוב הזה, והיא תראה איך מתחלף שלטון. כשהיא נולדה עוד לא הייתה מדינת ישראל, לא היה לנו פרלמנט ורציתי שהיא תהיה גאה בהליך הדמוקרטי הישראלי. ובמקום זה היא וכל אזרח ישראלי אחר גם מתבייש בכם וגם נזכר למה הגיע הזמן להחליף אתכם".

מליאת הכנסת | השבעת ממשלה 13 ביוני 2021. ראובן קסטרו
ויתר על נאומו בשל הקריאות במליאה. לפיד, היום/ראובן קסטרו

הישיבה המיוחדת מתקיימת בהשתתפות נשיא המדינה, ראובן ריבלין ונשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות. יו"ר הכנסת הנוכחי, יריב לוין, הזמין ראשון אל דוכן הכנסת את ראש הממשלה המיועד נפתלי בנט. ראש הממשלה החליפי המיועד יאיר לפיד יהיה הבא לשאת דברים, ולאחר מכן יוזמן ראש הממשלה בנימין נתניהו לנאום.

לאחר שהשלושה יסיימו את דבריהם, יתקיים דיון סיעתי בו יוקצו לכל סיעה בכנסת תשע דקות לשאת דברים. בתום הדיון תתקיים בחירת יו"ר הכנסת, והיושב ראש הנבחר. ח"כ מיקי לוי, יעלה לנהל את המשך הישיבה: הבעת אמון בממשלת החילופים והצהרות האמונים של ראש הממשלה, ראש הממשלה החלופי והשרים. לאחר ההצבעה, יעלו שרי הממשלה המיועדים בזה אחר זה ויצהירו אמונים. לאחר מכן, תינעל הישיבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully