וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהפך בשלטון: הכנסת הביעה אמון בממשלת האחדות בראשות נפתלי בנט

עודכן לאחרונה: 13.6.2021 / 23:14

רוב של 60 חברי כנסת הביעו אמון בממשלת השינוי בה יכהן בנט כרה"מ הראשון ואחריו לפיד. השרים הצהירו אמונים במליאה. נתניהו לחץ את ידו של בנט והתיישב במושב יו"ר האופוזציה. מיקי לוי נבחר כיו"ר הכנסת. ביידן בירך את השניים. מחר: פגישת חפיפה בין נתניהו לרה"מ הנכנס

רוב של 60 חברי כנסת הביע הערב (ראשון) אמון בממשלת האחדות בראשות נפתלי בנט ויאיר לפיד. 59 ח"כים התנגדו וחבר כנסת אחד נמנע. בכך, נבחר סופית יו"ר ימינה בנט כראש ממשלת ישראל לאחר 12 שנות שלטון הליכוד בראשות בנימין נתניהו. לאחר ההצבעה, עלו בזה אחר זה בנט, לפיד ויתר השרים ונשבעו אמונים במליאה.

עם תום הצבעת האמון, ראש הממשלה היוצא נתניהו לחץ את ידו של בנט והתיישב בקומו במליאה של יו"ר האופוזציה. בנט התיישב על כסאו של ראש הממשלה לצד שולחן הממשלה, כשלפיד לצדו. נתניהו יצא מהמליאה לאחר השבעתם. מחר בצהריים ייפגשו נתניהו ובנט לפגישת חפיפה.

במהלך הישיבה מאות בני אדם יצאו לחגוג בכיכר רבין בתל אביב את השבעת הממשלה החדשה. החוגגים הניפו דגלי ישראל ודגלים של ארגונים שונים שלקחו חלק במחאות נגד ראש הממשלה היוצא נתניהו, בהם "קריים מיניסטר", "הדגלים השחורים" ו-"קומי ישראל".

רה"מ בנט לוחץ יד ליו"ר האופוזיציה נתניהו בסיום השבעת הממשלה ה-36. 13 ביוני, 2021. ראובן קסטרו, מערכת וואלה!
נתניהו ובנט לאחר הצבעת האמון, הערב/מערכת וואלה!, ראובן קסטרו
מליאת הכנסת 13 ביוני 2021. ראובן קסטרו
בנט ולפיד בכיסא ראש הממשלה, הערב/ראובן קסטרו

זמן קצר לאחר הצהרות האמונים ממשלת בנט-לפיד התכנסה לישיבת ממשלה חגיגית ראשונה וקצרה. בנט, שניהל את הישיבה, אמר כי "יש פה מצב מיוחד שהשרים מתאימים לתפקידיהם, זה מרענן. כדי שהמהלך האדיר הזה יצליח כולנו צריכים לדעת לשמור על איפוק וריסון בהיבטים האידאולוגיים ולהתמקד בעשיה בחיים עצמם, בסלילת כבישים או תחבורה ציבורית, חינוך, בריאות, כלכלה וביטחון.

לפיד דיבר אחריו ואמר: "מה שהקים את הממשלה הזו זה חברות ואמון, ומה שיחזיק את הממשלה הזו זה חברות ואמון. אם נדע לסמוך אחד על השני ולעבוד ביחד - זה יצליח".

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בירך את בנט ולפיד מיד לאחר השבעתם וציין כי הוא מצפה לעבוד עמם. ביידן הדגיש בהודעה כי הוא מחוייב לביטחון ישראל וכי הוא יעבוד עם ממשלת ישראל על קידום השלום הביטחון והיציבות עבור ישראלים, פלסטינים והאזור כולו. כשעה לאחר מכן ביידן שוחח עם בנט בטלפון וראש הממשלה ציין את הערכתו לנשיא ולתמיכתו בישראל במהלך מבצע שומר החומות, וציין כי הוא רואה בו חבר גדול של מדינת ישראל.

מליאת הכנסת 13 ביוני 2021. ראובן קסטרו
חילופי יו"ר הכנסת. לוי ולוין מתחבקים לאחר ההצבעה, הערב/ראובן קסטרו

בהודעה מטעם הבית הלבן נמסר כי השניים סיכמו שהם ואנשי הצוות שלהם יקיימו התייעצויות הדוקות בכל הנושאים שקשורים לביטחון במזרח התיכון כולל בנושא איראן.

בווידאו: בנט ולפיד בישיבה הראשונה של הממשלה ה-36/צילום סטילס: ראובן קסטרו, צילום וידאו: ערוץ הכנסת, עריכה: טל רזניק

הצבעת האמון נערכה כחלק מישיבת מליאה מיוחדת לקראת כינון ממשלת בנט-לפיד שהחלה ב-16:00. הישיבה כללה נאומים של ראש הממשלה המיועד בנט, רה"מ החליפי לפיד והמכהן נתניהו. אחריהם עלו לנאום נציגי כל סיעות הבית, ובהמשך המליאה בחרה ביו"ר כנסת חדש, מיקי לוי מיש עתיד.

לוי קיבל לידיו את ניהול הדיון במקומו של היו"ר היוצא יריב לוין, והעלה לדיון את הבעת האמון בממשלת החילופים והצהרות האמונים של ראש הממשלה, ראש הממשלה החלופי והשרים.

בווידאו: בנט ולפיד נשבעים כראש הממשלה וכראש הממשלה החליפי/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: טל רזניק

עם פתיחת הישיבה, בה נכחו נשיא המדינה ראובן ריבלין ונשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, הכריזה מזכירת הכנסת, ירדנה מלר-הורוביץ: "כבוד הנשיא". חברי הכנסת והמוזמנים כיבדו את הנשיא בקימה.

יו"ר הכנסת לוין, הזמין אל דוכן הכנסת את ראש הממשלה המיועד על מנת שיציג את ממשלתו, יפרט את קווי היסוד שלה, הרכבה וחלוקת התפקידים בין השרים. דבריו של בנט נקטעו לכל אורכם על ידי ח"כים מהימין ומהומה פרצה באולם. ראש הממשלה החליפי המיועד לפיד עלה אחריו לשאת דברים, ובמחאה על התנהלות הדיון אמר כי ויתר על נאומו. לאחר מכן זומן ראש הממשלה נתניהו לנאום.

בווידאו: הכנסת הצביעה אמון בממשלת בנט-לפיד/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: טל רזניק
מליאת הכנסת | השבעת ממשלה 13 ביוני 2021. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
מהומה במליאה. בנט ולוין, היום/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
מליאת הכנסת | השבעת ממשלה 13 ביוני 2021. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
סמוטריץ' במליאה, היום/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

נאומו של בנט נקטע: "מה שקורה כאן זו דמוקרטיה"

במהלך המהומה בזמן נאומו של בנט ח"כים מהליכוד והימין קראו "שקרן, מכרת את הנגב, איזו בושה". יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' וח"כ איתמר בן גביר הוצאו מאולם המליאה.

בנט הודה בנאומו לראש הממשלה נתניהו: "כראש הממשלה פעלת לאורך שנים רבות במסירות לביצור עוצמתה המדינית של ישראל, ראיתי אותך לא פעם מקרוב בדיונים ביטחוניים ארוכים בתוך השעות הקטנות של הלילה, שואל חוקר ודורש מתוך תחושה של כובד אחראיות. בנימין ושרה נתניהו לא תמיד הסכמנו אבל שניכם הקרבתם המון מבחינה אישית כדי לשרת את העם שלנו - עם ישראל".

"יש נקודות שהמחלוקת יוצאת משליטה, שהיא לא לשם שמיים, שהיא מאיימת עלינו ועל כל מה שבנינו ביזע ועמל. פעמיים בהיסטוריה שלנו, עם ישראל איבד את הבית שלנו בדיוק כי מנהיגי הדור ההוא לא השכילו לשבת זה עם זה ולהתפשר, כן גם עם אנשים אחרים, בדיוק כך", המשיך בנט. "יש כאן סיטואציה ליצור תחושה של אבל לאומי, אבל מה שקורה כאן זאת דמוקרטיה".

בווידאו: בנט לא מצליח לנאום - צעקות של חברי אופוזיציה "כגובה הצעקות, כך גובה חוסר המשילות שלכם"/צילום: ערוץ הכנסת
מליאת הכנסת | השבעת ממשלה 13 ביוני 2021. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
נתניהו וגנץ במליאה, היום/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
מליאת הכנסת | השבעת ממשלה 13 ביוני 2021. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
לפיד במליאה, היום/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

בנט אמר לנתניהו שהוא סלל את הדרך לשיתוף פעולה עם מנסור עבאס: "אני חושב שזה מהלך נכון ראש הממשלה, מבינים את מצוקותיה וצרכיה של החברה הערבית. הם צועקים שנסייע במאבק בפשיעה, מצוקת דיור. נתחיל בתהליך נכון להסדרת ההתיישבות בנגב כדי שיוכלו לחיות בכבוד".

יו"ר ימינה המשיך: "מבין את מי שקשה לו, זה לא יום אבל, אין כאן התנתקות, יש כאן החלפת ממשלה ודמוקרטיה. זאת ממשלה שתעבוד למען כל העם. ונעשה כל שביכולתנו שאף אחד לא ירגיש בחרדה כמו שמנסים להחדיר לו. לאלה שמתכוונים לחגוג הלילה, אני קורא לא לגלות שמחה לאיד".

לפיד: "אוותר על דבריי, כל אזרח בארץ מתבייש בכם"

עם ירידתו של בנט מבימת המליאה, עלה לפיד. "אוותר על הנאום שתכננתי לשאת, אני רק רוצה לבקש סליחה מאמא שלי", אמר. "היא בת 86 ולא בקלות אנחנו מבקשים לעלות לירושלים ועשינו את זה כי חשבתי שתתעלו ותנהגו בממלכתיות, רציתי שהיא תהיה גאה בהליך הדמוקרטי אבל היא וגם כל אזרח ישראלי מתבייש בכם ונזכר למה הגיע הזמן להחליף אתכם".

בווידאו: לפיד מוותר על הנאום המתוכנן ופונה לח"כים באופוזיציה "כל אזרח ישראלי מתבייש בכם"/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: טל רזניק

נתניהו: "זאת ממשלת רעננה מראענה; אנחנו נשוב בקרוב"

אחרי לפיד עלה נתניהו לבימת המליאה. ראש הממשלה היוצא מנה את הישגי ממשלתו במהלך 12 שנות שלטונו. בפתח דבריו אמר נתניהו: "אני עומד כאן בשם מיליוני אזרחים שבחרו בדרך של זקיפות קומה ולא בדרך של הרכנת ראש, אני עומד כאן כשליח ציבור נבחר של למעלה ממיליון ישראלים שהצביעו לליכוד בהנהגתי ועוד מיליון שהצביעו למפלגות ימין בידיעה שהן תהיה חלק מממשלה בראשותי. מתכוון להמשיך בשבילם ולמענם בשליחות של חיי ולהמשיך את שגשוגה של ישראל".

הוא המשיך ואמר, "יחד עם חבריי בליכוד ושותפיי בימין הפכנו את ישראל לכוח עולמי ובתחומים רבים למעצמה, לא מתוך כניעה ללחצים בינלאומיים אלא מתוך עמידה איתנה ועוצמה". נתניהו פירט על המאבק בהסכם הגרעין עם איראן, הישגיו במאבק בקורונה, הסכמי השלום ועוד.

מליאת הכנסת | השבעת ממשלה 13 ביוני 2021. דני שם טוב, דוברות הכנסת
הישיבה המיוחדת במליאת הכנסת, היום/דוברות הכנסת, דני שם טוב

נתניהו המשיך ותקף: "אשמח להתבדות אבל לא אתבדה, מן הרגע שארצות הברית תחזור להסכם עם איראן - הממשלה הנכנסת לא תאשר פעולות משמעתיות בתוך איראן כדי לבלום את המשך ההתחמשות. הם ישמיעו כמה התנגדות רפות אבל זה כמו כוסות רוח למת. באיראן חוגגים כי מבינים שבישראל תהיה ממשלה חלשה ורופסת שתתיישר הלכה למעשה עם תכתיבי הקהילה הבינלאומית".

ראש הממשלה הדגיש: "יש לי מסר לצוהלים, לאופוזיציה בישראל יהיה קול חזק, ונחזור בקרוב". הוא חזר באנגלית פעמיים על המשפט "אנחנו נשוב בקרוב - We will be back soon".

מליאת הכנסת | השבעת ממשלה 13 ביוני 2021. ראובן קסטרו
גנץ ובנט במליאה, היום/ראובן קסטרו
מליאת הכנסת | השבעת ממשלה 13 ביוני 2021. ראובן קסטרו
נתניהו במליאה, היום/ראובן קסטרו

הוא יצא נגד בנט על דבריו בנשוא הסכם הגרעין: "עכשיו אני מודאג שבעתיים. בנט תמיד עושה הפוך ממה שהוא מבטיח. הוא יילחם באיראן כמו שהוא לא ישב עם יאיר לפיד, העבודה ומרצ". הוא הוסיף: "אם אצטרך לבחור בעימות ביננו לבין סילוק האיום הקיומי על הישראלי, האיום הקיומי גובר. לצערי לבנט אין את המעמד הבינלאומי, את האמינות והיכולת ואת הידע. אין לו ממשלה ואין לו מילה שתאפשר לו התנגדות אמיתית. ומכל ההבדלים ביננו לבין הממשלה המיועדת זה ההבדל החשוב ביותר לעתיד ישראל. ראש הממשלה בישראל חייב להיות מסוגל להגיד לא לנשיא ארצות הברית".

נתניהו מתח ביקורת על מינויו של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן לתפקיד שר האוצר: "לא הכל שחור, יש אולי תקווה. הרי יש לכם שר אוצר נקי כפיים ובר לבב שבוודאי יפעל רק על פי האינטרס הלאומי". הוא פנה לחברי הממשלה העתידית: "יש לי בקשה, תשתדלו לקלקל כמה שפחות את הכלכלה הנהדרת, כדי שנוכל לתקן אותה כמה שיותר מהר כשנחזור לשלטון".

פגישת ראשי הקואליציה 13 ביוני 2021. אריאל זנדברג., מערכת וואלה!
פגישת ראשי הקואליציה, היום/מערכת וואלה!, אריאל זנדברג.
בווידאו: הנאום הראשון של נתניהו כיו"ר האופוזיציה הנכנס/צילום: ערוץ הכנסת

"אינספור פעמים יכולתי להתאתרג כמו כמה מקודמיי ולעקור יישובים כדי לזכות למחיאות כפיים באולפנים. במשך חצי יובל שנים לא נכנעתי כי אני פועל בשמו של ציבור ענק המונה מיליוני אזרחים, עם עתיק יומין בן אלפי שנים שרוצה לחיות בשלווה בארץ ישראל. אני אומר היום - אל תיפול רוחכם. זיקפו קומתכם. אנהיג אתכם למאבק יומיומי בממשלת השמאל המסוכנת הזאת ובעזרת השם זה יקרה הרבה יותר מהר ממה שאתם חושבים".

מליאת הכנסת | השבעת ממשלה 13 ביוני 2021. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ילדיו של בנט במהלך נאומו והמהומה במליאה. היום/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

גפני: "במה אתם יהודים?"; עודה: "הרבה אנשים שמחים היום"

כעת מתקיים דיון סיעתי בו הוקצו לכל סיעה בכנסת תשע דקות לשאת דברים. יו"ר ש"ס ושר הפנים אריה דרעי נשא דברים ואמר כי "מעולם אף אחד לא הציע לנו להיכנס לממשלה הזאת, ליברמן שם וטו שלא נכנס לממשלה וכל השותפים חתמו על זה. העובדה שהניחו הסכמים שמביאים תחבורה ציבורית בשבת, ברית הזוגיות - על זה אנחנו זועקים וכואבים. אנחנו מוחים על כבודו של הקדוש ברוך הוא ותורתו".

יו"ר יהדות התורה, ח"כ משה גפני ציטט את דבריו של הרב שך, המנהיג הליטאי, שאמר "במה אתם יהודים?", וטען כי לפי ההסכמים הקואליציוניים "אין שבת, אין גיור, אין כותל מערבי. במה אתם יהודים?".

יו"ר הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ, תקף את הממשלה המיועדת: "זו ממשלה של חילול השם, שמשעבדת את האינטרסים הקיומיים של מדינת ישראל לתומכי הטרור. אנחנו לא נשברים ולא נחלשים נרים ראש ונוביל את המחנה הלאומי בדרך של אמת ואמונה".

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה: "היום הרבה אנשים שמחים במדינה, אפשר להבין, חלקם בגלל השחיתות בתיקים הפליליים, ואחד כמוני בגלל השחיתות והעמקת הכיבוש, הרחקת השלום, השיסוי וההסתה נגד האזרחים הערבים".

מליאת הכנסת | השבעת ממשלה 13 ביוני 2021. דני שם טוב, דוברות הכנסת
עבאס בישיבה המיוחדת, היום/דוברות הכנסת, דני שם טוב

יו"ר רע"ם מנסור עבאס נשא נאום ארוך בשפה הערבית בו אמר בין היתר כי "נחזיר את האדמות שהופקעו מבני עמנו - זה מעשה לאומי ממעלה ראשונה". רע"ם החליטה לקדם את השיח האזרחי שמחבר בין כולנו. היא מנסה לקדם שיח שיוביל למערכת יחסים טובה יותר. אנחנו רוצים שכל סיעות הבית יתחילו לחשוב אחרת, אף אחד לא מכר את הנגב לרע"ם. הנגב נשאר עדיין במדינת ישראל. תושבי הנגב הם אזרחי מדינת ישראל, יש סכסוך על הקרקעות, זה קורה בכל מדינה מודרנית".

מליאת הכנסת | השבעת ממשלה 13 ביוני 2021. ראובן קסטרו
לפיד ובנט במליאה, היום/ראובן קסטרו

בתום הדיון תתקיים בחירת יו"ר הכנסת, והיושב ראש הנבחר. ח"כ מיקי לוי, יעלה לנהל את המשך הישיבה: הבעת אמון בממשלת החילופים והצהרות האמונים של ראש הממשלה, ראש הממשלה החלופי והשרים. לאחר ההצבעה, יעלו שרי הממשלה המיועדים בזה אחר זה ויצהירו אמונים. לאחר מכן, תינעל הישיבה.

לאחר שתסתיים ההשבעה במליאה, סמוך לשעה 20:30 תיערך הרמת כוסית חגיגית במעמד יו"ר הכנסת הנבחר, וזמן קצר לאחר מכן תתכנס הממשלה החדשה לישיבה ראשונה לרגל כינון ממשלת ישראל ה-36, ובפתח הישיבה ימסרו דברים ראש הממשלה המיועד וראש הממשלה החליפי. מחר, ייערך ככל הנראה הצילום המסורתי של חברי הממשלה החדשה בבית הנשיא בירושלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully