וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תרומה של מיליארד חיסונים ומאבק במשבר האקלים: פסגת ה-G7 נפתחה בבריטניה

עודכן לאחרונה: 12.6.2021 / 1:30

מנהיגי ארה"ב, בריטניה, צרפת, קנדה, גרמניה, איטליה ויפן נפגשו בפעם הראשונה זה שנתיים. הפסגה, שתימשך בשלושת הימים הקרובים בעיירת החוף קרביס ביי, מתמקדת בשיקום העולם הקורונה. "נבנה מחדש בצורה ירוקה ושוויונית", הבטיח ג'ונסון. ביידן: "ניצור כלכלה הוגנת יותר"

פסגת מנהיגי מדינות ה-G7 נפתחה היום (שישי) לאחר שנתיים שבהן המנהיגים לא נפגשו יחד. המדינות, בריטניה, קנדה, צרפת, גרמניה, איטליה, יפן וארצות הברית, צפויות להתחייב לתרום מיליארד חיסונים נגד קורונה למדינות עניות, באמירה ששיתוף פעולה יהיה הדרך הטובה ביותר להשתקם מהמשבר העולמי. המאבק במשבר האקלים יהיה על סדר היום של המנהיגים בשלושת הימים הקרובים.

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, מארח את המנהיגים בעיירת החוף קרביס ביי שבדרום-מזרח המדינה. לפני שהחלו השיחות, הצטלמו לתמונה משותפת. "זאת הזדמנות ענקית בשביל לקדם את החלמת העולם מהמגיפה", אמר ג'ונסון בנאומי הפתיחה, בעוד המנהיגים יושבים בריחוק אחד מהשני וללא מסיכות, סביב שולחן עגול. "הבנייה המחודשת תהיה ירוקה יותר, הוגנת יותר ושוויונית יותר", הוסיף, והבטיח שיהיה דגש על שוויון מגדרי.

פסגת מנהיגי ה-G7 בקרביס ביי, בריטניה, 11 ביוני 2021. רויטרס
הצטלמו, והחלו את הדיונים. מנהיגי ה-G7 בקרביס ביי, היום/רויטרס

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, הכתיב את הטון באירוע, כשהוא משאיר מאחור את הגישה המתבדלת של קודמו בתפקיד, דונלד טראמפ, הנשיא דרש שה-7G ונאט"ו יפגינו גישה תקיפה נגד בייג'ינג ומוסקבה, לקראת המפגש הראשון שלו בתפקיד עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שיתקיים בשבוע הבא בז'נבה.

"אני מצפה לחיזוק מחודש של ההתחייבות לשיתוף פעולה רחב ולעבודה משותפת עם בעלות בריתנו ושותפינו, במטרה לבנות כלכלה עולמית הוגנת וכוללת יותר", כתב בטוויטר בזמן הפסגה.

בווידאו: פסגת ה-G7 נפתחה בבריטניה/צילום: רויטרס
מלכת בריטניה אליזבת, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ונשיא צרפת עמנואל מקרון משתתפים בפסגת ה- G7 בבריטניה, 11 ביוני 2021. רויטרס
המאבק במשבר האקלים יהיה על סדר היום בימים הקרובים. ביידן (משמאל), מקרון, אליזבת וג'ונסון/רויטרס

עם זאת, המנהיגים ספגו ביקורת על היקף תרומת החיסונים הצפוי, בטענה כי גם בתוספת חצי מיליארד המנות שממשל ביידן התחייב להעביר - התכנית תהיה מאוחרת ומצומצמת מהנדרש כדי לשים סוף למגיפה שגבתה את חייהם של יותר מ-3.7 מיליון איש ברחבי העולם.

"אם הכי טוב שמנהיגי ה-G7 יכולים לעשות זה לתרום מיליארד מנות חיסון, הפסגה הזו תסתיים בכישלון", אמרו בארגון הסיוע העולמי "אוקספם", וציינו כי הכמות הנחוצה לפתירת המשבר היא 11 מיליארד מנות.

אחד הנושאים העיקריים בוועידה הוא הסוגיה האקולוגית. מאות מפגינים התכנסו בסמוך לוועידה כדי לקרוא למנהיגים לפעול, חלקם לבושים כמו מדוזות. מפגינים הציבו מתנפחים בדמותם של ג'ונסון וביידן.

מתנפחים בדמותם של ג'ונסון וביידן, אנגליה, 11 ביוני, 2021. GettyImages
קוראים למנהיגים לפעול בנושא האקלים. מתנפחים בדמותם של ג'ונסון וביידן/GettyImages
ג'ונסון ומרקל בוועידת ה-G7,
11 ביוני, 2021. GettyImages
יאבקו בהחלמת העולם מהמגיפה. ג'ונסון ומרקל/GettyImages

בנוסף, מנהיגי ה-G7 צפויים לאשר את הצעתו של ביידן לקביעת מס מינימלי עולמי בשיעור של 15% על תאגידים עולמיים - כך אמר היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן. קביעת המינימום נועדה למנוע מחברות למצוא מקלטי מס ולחמוק מתשלומי מסים.

מפגינים למען איכות הסביבה בסמוך לוועידת ה-G7,
11 ביוני, 2021. GettyImages
מפגינים למען איכות הסביבה בסמוך לוועידה/GettyImages
פסגת מנהיגי ה-G7 בקרביס ביי, בריטניה, 11 ביוני 2021. רויטרס
"חיזוק מחודש של ההתחייבות לשיתוף פעולה". המנהיגים בחוף בקרביס ביי, היום/רויטרס

ביידן וג'ונסון שוחחו אתמול לקראת הפסגה והבטיחו להגן על "הערכים התמידיים" של ארצותיהן מול אתגרים חדשים וישנים. ביידן אמר כי הפגישה הייתה מועילה, וכי הוא הדגיש בה את היחסים המיוחדים שבין שתי בעלות הברית במאבק בשינויי האקלים, הביטחון העולמי והמאבק במגיפת הקורונה. נשיא ארצות הברית אמר כי שני המנהיגים עדכנו את "האמנה האטלנטית" שגובשה לפני 80 שנה, ושעל בסיסה נוסדו האו"ם וברית נאט"ו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully