וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל שנייה חשובה: החדירות מגבול לבנון הן הכנה לעימות הבא עם חיזבאללה

12.6.2021 / 16:30

27 זרים ניסו לחצות את הגבול לישראל מאז ינואר אשתקד, כולל שניים רק השבוע. כל אירוע מקפיץ את הכוחות בגזרה המלאה בנקודות תורפה. בצל המתיחות, בעוצבת הגליל בהובלת תא"ל בינדר נערכים ליום בו חיזבאללה ינסה לחדור למוצב צה"לי ומפעילים את מיטב הכלים לסכל זאת

בווידאו: תיעוד פעילות צה"ל לאיתור מסתננים וחודרים לשטח ישראל בגבול לבנון/צילום: אמיר בוחבוט ודו"צ

החדירה השבוע מגבול לבנון לישראל הייתה מסוג האירועים שמכניסים את כל עוצבת הגליל בפיקוד הצפון לדריכות גבוהה. כל המערכות פעלו, כוחות גדולים הוקפצו לנקודת החדירה תוך דקות אחדות, השמיים היו צהובים בזכות היקף גדול של פצצות תאורה ואפילו מסוק קרב עלה לאוויר.

החשש היה שמחבלים יחדרו ליישוב או למוצב על מנת לבצע מסע הרג. זה היה התרחיש. רק לאחר 18 שעות אותרו אלו שחדרו, שני עובדים מטורקיה עם סיפור חיים מעניין. עוצבת הגליל בפיקודו של תת-אלוף שלומי בינדר פעלה נכון ומדויק, אבל בצורה איטית ובניגוד למצופה.

כוחות צה"ל בגבול לבנון 10 ביוני 2021. דובר צה"ל
מלאת נקודות תורפה. גדר הגבול עם לבנון, השבוע/דובר צה"ל

תא"ל בינדר החל את שירותו בסיירת מטכ"ל, וכמפקד צוות צעיר ביחידה הוא פעל במסגרת מבצעים מיוחדים בדרום לבנון והביט לפעילי חיזבאללה בלבן של העיניים. לפי ותיקי היחידה, כבר אז בלט והיה ברור לסביבה שזה עניין של זמן עד שהקצין קר הרוח והיצירתי במצבים מורכבים ייצא אל "הצבא הגדול" כדי להתברג בצמרת צה"ל.

במלחמת לבנון השנייה הוא הוביל כמפקד פלוגה מבצעים מורכבים בלבנון. מאוחר יותר קיבל את הפיקוד על יחידת אגוז שנבנתה להתמודד עם האיום שנשקף מלבנון בתוך היערות ובמרחבים החפורים מתחת לאדמה.

במאי 2013 הוא הגשים שאיפה ומונה למפקד סיירת מטכ"ל. בחלוף שנה קיבלה היחידה את צל"ש הרמטכ"ל על פועלה במבצע צוק איתן מעל הקרקע ובעומק המנהרות, ובמבצעים נוספים מסמרי שיער בזירות אחרות. לאחר מכן תא"ל בינדר מונה למפקד חטיבת גולני, קלט את נגמ"ש העתיד של צה"ל 'הנמר', הוכיח שהיצירתיות לא מסתיימת בקנה הרובה וכי יש לו ראש טכנולוגי.

עוד בוואלה!

כשבועיים לאחר נאום השיעולים, נסראללה בהופעה ראשונה: "חולם להתפלל באל-אקצא"

לכתבה המלאה
בווידאו: תיעוד פעילות צה"ל לאיתור מסתננים וחודרים לשטח ישראל בגבול לבנון/צילום: אמיר בוחבוט ודו"צ

מאז אוגוסט 2019, עת התמנה למפקד עוצבת הגליל, הוא מתהלך עם רעיון תכנית כיבוש הגליל של חיזבאללה, אותה חשף מזכ"ל הארגון חסן נסראללה. לכן אירועי חדירת הפועלים הטורקים, ניסיונות הברחות הסמים השכיחות מלבנון לישראל, ההפגנות על הגדר הישנה והמאמץ העיקש של חיזבאללה לאסוף מידע מודיעיני על פעילות צה"ל במרחב לכדי ביצוע פיגועים נקודתיים - הם הכסף הקטן.

תא"ל בינדר יודע כי המבחן הגדול שלו יהיה בהתמודדות עם חדירה של כוח "רדואן", לוחמי העלית של חיזבאללה, לשטח ישראל במטרה לכבוש מוצבי צה"ל ויישובים ישראלים. זאת, בעוד שהתקציב העומד לרשותו כדי לחדש את ההגנות על הגבול הוא דל ומה שנדרש הוא להפעיל יצירתיות בשטח. "בנקודה הזו שנדרשת פעלתנות וחשיבה מחוץ לקופסה", אמר קצין בכיר במילואים בפיקוד הצפון, "כולם חושבים שהוא אדיש לסביבה, אבל עמדתי לידו במצבי לחץ ורגעים מורכבים. הוא לא מניד עפעף. זה נובע מקור רוח וביטחון עצמי מאוזן. הוא מביא איתו משהו אחר מסיירת מטכ"ל. הרבה תחבולה".

שלומי בינדר. דובר צה"ל,
קצין קר רוח. בינדר/דובר צה"ל

מאז ינואר 2020 מתמודדת עוצבת הגליל עם חדירת פועלים זרים מלבנון לישראל, וכולם נתפסים באזור הגבול. במקרה הראשון היה זה פועל זר שחצה את הגדר והגיע עד לכפר עראמשה הסמוך, שם נעצר ומאוחר יותר שוחרר בלב תל אביב.

גורמי האכיפה והביטחון התעוררו כשפרץ הפועלים הזרים התגבר, והוחלט לייצר מסגרת משפטית באמצעותה יסולקו המסתננים חזרה ללבנון. דפוס הפעולה דומה: הם מגיעים מלבנון בזוגות, ולפעמים בחמישיות, מנצלים נקודות תורפה בגבול ושטחים מתים לתצפית וחודרים את הגדר, שנבנתה בשנות השבעים.

בשנת 2020 בוצעו עשרה ניסיונות חדירה לישראל ונעצרו במהלכם 21 בני אדם. בחצי הראשון של שנת 2021 בוצעו שבעה ניסיונות של חצייה של 16 אזרחים זרים. בחודש מאי, במהלך מבצע "שומר החומות", חצו שמונה לבנונים את הגבול במהלך הפרת סדר אלימה, צה"ל ירה לעברם והרג פעיל חיזבאללה.

פצצה מתקתקת

מלבד מקרה הירי החריג, רוב המסתננים הם מבקשי עבודה שמוצאם ממדינות באפריקה, המגיעים דרך ירדן וסוריה ללבנון. לכן, חדירת שני הטורקים השבוע מלבנון גרמה להרמת גבה בצה"ל. שניות אחרי החדירה הם זיהו את כוחות צה"ל במרחב ונשכבו בתוך הסבך. כעבור 18 שעות, כשחשבו שצה"ל כבר הרים ידיים, הם יצאו ממקום המסתור, צעדו בשטח ולאחר מכן לאורך הכביש. התנועה סייעה לגששי עוצבת הגליל לעלות על עקבותיהם ולהביא למעצרם. בחקירתם התברר כי עבדו בעבר בישראל, אך כשהגיע מועד סיום היתר העבודה הם גורשו, הגיעו ללבנון, החלו לעבוד בביירות אך כשפוטרו בגלל המשבר כלכלי במדינה החליטו להסתנן לישראל.

"המצב הכלכלי בלבנון הוא קטסטרופלי", אמר גורם ביטחוני. "השבוע הם עברו להפסקות חשמל כמו בעזה. שש שעות חשמל ביום. בעקבות המצב הכלכלי אותם מסתננים פוטרו והם התחילו לחפש עבודה". מערכת משומנת של מסיעים ומדריכי שטח מביאים את המסתננים אל הגבול ומכוונים אותם כיצד לחצות.

בשלב הזה יוניפי"ל וצבא לבנון לא באמת מסכלים את האירועים מהצד הלבנוני, ומתעלמים מהתופעה. כמו כן, יש לא מעט גורמי צבא שמעריכים כי גם לחיזבאללה יש יד במערכת ההסעות והחדירה. זאת, בשל העבודה שכדי לחצות את הכפרים השיעים ואת מערכת הכבישים כדי להגיע לגבול, הדבר מחייב לעבור דרך עיניהם הבוחנות של השיעים נאמני נסראללה. לכן החשש הגדול הוא שבאמצעות ניסיונות המסתננים, למדים כוחות חיזבאללה במרחב את נקודות התורפה של צה"ל בגבול כדי שבהינתן החלטה יממשו פיגוע חדירה.

המצב הכלכלי הקשה בלבנון בא לידי ביטוי גם במישור האסטרטגי: היחס בין החוב לתוצר הלאומי גולמי מגיע כבר ל-200% והוא רק ממשיך לעלות. הלירה הלבנונית חסרת יציבות, היא קפצה בעת האחרונה ליחס של 20 אלף לירות עבור דולר אחד, וירדה ל-11 אלף לירות. במערכת הביטחון מגדירים את ארץ הארזים כחדלת פירעון. רק השבוע אמר נסראללה, כי אם ממשלת לבנון לא תצליח לייבא את הדלק הדרוש להפעלת תחנות החשמל - יביא חיזבאללה את הדלק מאיראן. אמירה חריגה זו מצטרפת ליוזמה של חיזבאללה להקים רשת מרכולים עם מוצרים מסובסדים לשיעים בלבד ולכספומטים בזמן שהבנקים קורסים תחת האיום של הציבור למשוך את כספיו.

לכך מצטרפת העובדה שהלבנונים לא מצליחים להקים ממשלה. על רקע התהליכים השליליים הללו מתנהל שיח במערכת הביטחון בישראל. בפיקוד הצפון סבורים כי המצב בלבנון הוא גורם מרסן אך יש לא מעט גורמים שטוענים כי המזרח התיכון מלמד שכשרע לאזור מסוים, ואין לו יותר מדי מה להפסיד, הוא יכול ללכת על הקצה ולהתגרות בסביבה.

כוחות צה"ל בגבול לבנון 10 ביוני 2021. דובר צה"ל
בצה"ל רואים את ניסיונות החדירה כצלצול השכמה. כוחות צה"ל בגבול לבנון/דובר צה"ל

במקביל, חיזבאללה ממשיך בשלו. באין מפריע, הוא נוכח במרחב הגבול, אוסף מודיעין ומאתגר את צה"ל. הוא מוביל פרויקטים הנדסיים בלב הכפרים, חלקם באופן גלוי. בשנה האחרונה הוא הקים לפחות מגדל אחד בטענה כי מדובר בתשתית של פקחי איכות הסביבה, אך צה"ל חשף מידע מודיעיני בנושא כי מדובר בפעילות לאיסוף מודיעין. עם זאת, הקהילה הבינלאומית מתעלמת.

אך גם תא"ל בינדר לא יושב בשקט. במעט התקציב שהוקצה לו הוא מנסה לארגן את המרחב מחדש. חורץ גבעות והרים באמצעות כלים הנדסיים כדי לייצר מכשולים, מציב גדר תלתלית כפולה ולעתים משולשת כדי לעכב ניסיונות חדירה בנקודות תורפה, מעבה את רכיבי הביטחון סביב היישובים מחשש לחדירות, מקים מתקני אימונים מדמים חדירות של חיזבאללה ומתחמי לחימה, ולאחרונה החל בהקמה של כוחות מילואים מובחרים משופעי ציודי איכותי ואמצעי לחימה שייתנו מענה לחדירות ליישובים בזמן אמת. בינתיים רואים בפיקוד הצפון בכל אחד מניסיונות החדירה לישראל צלצול השכמה ואמצעי לשמירה על חדות הכוחות שמגנים על הגבול.

קצין בכיר במילואים שנחשף לתכנית ההגנה על גבול הצפון אמר כי כל עוד ישראל לא תעביר את התקציב, שנאמד בכשלושה מיליארד שקלים שמתוכם 230 מיליון שקלים למרחב שתולה הבעייתי, בהחלטת ממשלה, המדינה תמשיך להסתמך על יצירתיות של מפקדים כמו תא"ל בינדר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully