וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לזכר ההרוגה הראשונה בתל חי: יחידת המילואים "דבורה" תגן על יישובי הצפון

עודכן לאחרונה: 8.6.2021 / 5:40

במסגרת חיזוק ההגנה על יישובי הצפון מול חיזבאללה, צה"ל השיק יחידה של יוצאי יחידות מפתח בני 50-26 הגרים סמוך לגבול לבנון. כך, יוכלו להיות מוקפצים לאירוע בהתראה של דקות. היחידה תנציח את דבורה דרכלר: "קיום ההתיישבות במקום שתמיד מאוים הוא אות כבוד לה ולקבוצה"

צה"ל השיק בשבוע שעבר את יחידת "דבורה", המורכבת מאנשי מילואים יוצאי יחידות מפתח, שגרים ביישובים סמוכים לגבול לבנון. הקמת היחידה באוגדה 91 באה במסגרת הניסיון לחזק את ההגנה על יישובי הצפון, וההיערכות לכל התרחישים האפשריים באזור, ובראשם חדירה.

בצה"ל אומרים כי היחידה הוקמה במטרה לתת מענה הגנתי ליישובי הצפון מול האיום והתכניות האופרטיביות ההתקפיות של חיזבאללה. "המטרה היא שלוחמי החטיבה המכירים את הקרקע בצורה הטובה ביותר, ידעו להגיע בזמן קצר לכל יישוב בגזרה במטרה להגן עליו", מסבירים בצה"ל.

שם היחידה נועד להנציח את דבורה דרכלר, ההרוגה הראשונה בקרב תל חי ההירואי. "היא הראשונה שהגיבה, כשניסו לקחת לה את הנשק", אומר לוואלה! מקים יחידת דבורה, סגן-אלוף בני מאיר, "זה לאות כבוד לה ולקבוצה, גם אומץ בקרב, וגם בשגרה, לקיים התיישבות אזרחית במקום שתמיד מאוים".

בווידאו: יחידת דבורה להגנה מהירה מול חיזבאללה/צילום: יואב איתיאל

"זו יחידה של לוחמים מובחרים שמתמחים בהגנה במרחב כפרי עם היכרות אינטימית של השטח על מרחבי ההגנה שלו, של הוואדיות, השבילים, המקומות, וכן גם של נקודות התורפה. אבל לא פחות חשוב - היכרות של המשפחות והאנשים שחיים ועובדים במרחב אוגדה 91", מוסיף סא"ל מאיר.

טווח הגילאים ביחידה נע בין 50-26 והגיוס עודנו בעיצומו. כך, רפתן מבית הלל כבן 45, בעברו קצין צנחנים, משמש כסגן מפקד פלוגה; וטרינר ולוחם דובדבן כבן 40 מראש הנקרה משמש כמפקד צוות; ועורך דין בן 36 ממושב בצת, לוחם פלס"ר גולני, הוא סמל צוות. "את ההדרכה והאימונים הנדרשים אנחנו נותנים להם ביחידה", אומר מאיר.

סא"ל בני מאיר, מקים ומפקד יחידת דבורה להגנה מהירה מול חיזבאללה. יואב איתיאל
"לא סוד שנסראללה רוצה לכבוש יישוב בצפון לראווה", סא"ל מאיר, מקים ומפקד היחידה/יואב איתיאל
יחידת דבורה להגנה מהירה מול חיזבאללה. דובר צה"ל
"דבורה זו יחידה מובחרת, כוח חי"ר מיומן"./דובר צה"ל

לדבריו של מאיר, "המידיות של היחידה היא קריטית. היא חשובה גם לתחושת החוסן האזרחי של התושבים. העם מבין שאזור ספר הוא מעין 'באפר', אזור חיץ. לכל יישוב יש כבר כיתת כוננות. דבורה זו יחידה מובחרת, כוח חי"ר מיומן יותר, שתכליתו לדעת להתמודד עם האיום המשתנה של חיזבאללה".

"פעם האיום היה מחבל בודד או חוליה בודדת, היום האיום טיפה יותר מורכב. מדברים על כוחות מיוחדים שבהשראה זו או אחרת רוצים לפגוע ביישובים. זה לא סוד שגם חיזבאללה וגם נסראללה רוצים לכבוש את יישובי הצפון, ואפילו יישוב אחד, לראווה. אנחנו לא שוקטים על השמרים ומוודאים שגם מול הישתנות האויב - גם אנחנו משתנים ונערכים. ההיערכות שלנו היא בכמה אופנים, בשינויים טכנולוגיים, בחיזוק המכשול, בגיבוש של תכניות אופרטיביות מתוחכמות ומפתיעות, ויחד עם זה גם הקמת יחידת דבורה".

יחידת דבורה להגנה מהירה מול חיזבאללה. דובר צה"ל
יוקפצו לשירות פעיל בהתראה של דקות. לוחמי דבורה/דובר צה"ל

החטיבה להתיישבות במשרד הבטחון בראשות אלוף-משנה (במיל') נוחי מנדל לוקחת חלק ברכש ובהצטיידות באמצעים המתקדמים ביותר - כולל הנשק האישי, ה-M4 (גרסא מקוצרת ומתקדמת של M16) עם כוונות מיוחדות וקנה מעובה. הם מצוידים בביגוד טקטי כמו לוחמי יחידות מגלן, אגוז או דובדבן. יש להם מקלעים, רובי צלפים ואמצעים מיוחדים אחרים.

מדובר במהלך תקדימי. היחידה, מעין "כיתת כוננות אוגדתית", מאגדת אזרחים הממשיכים לנהל את שגרת חייהם, ויוקפצו לשירות פעיל בהתראה של דקות. כשיש אירוע, אנשי דבורה הופכים להיות חיילי צה"ל לכל דבר ועניין - הם מגיעים לנקודות כינוס באופן עצמאי, ומשם יוצאים כיחידה. אז מפקד החטמ"ר המפקד על האירוע מקבל אותם ככוח תחת פיקודו.

המפקדה מוודאת שבכל עת היחידה ערוכה במוכנות מספרית לכל איום, ושיש מישהו שמגבה את כל מי שלא זמין. "הם מגיעים מיישובים שבעומק הגזרה ולא רק מההתיישבות העובדת", מסביר סא"ל מאיר. הוא מציין הבדל נוסף: "אנחנו לוקחים אותם בעיקר מהיישובים שאינם צמודי-גדר, אלא מנהריה וסביבתה, מעלות, כפר ורדים, חורפיש, ראש פינה".

יחידת דבורה להגנה מהירה מול חיזבאללה. דובר צה"ל
זמן התגובה של היחידה קצר מאוד. לוחמי דבורה/דובר צה"ל

מאיר עוד אומר, בלי להסגיר פרטים, שזמן התגובה של היחידה קצר מאוד. היא מורכבת משתי פלגות (פלוגות קטנות) - מערבית תחת חטיבה 300 ומזרחית תחת חטיבה 769. "אפשר לאמן אותן בתדירות גבוהה יותר מאשר כיתות כוננות של 82 יישובי קו הגבול".

בשבוע שעבר קיימה היחידה אימון הקמה עם מפקדיה בבסיס האימונים של פיקוד צפון, בא"פ אליקים. לא פרויקט ראשון מסוגו עבור מקים היחידה סא"ל מאיר, רע"ן פרויקטים מיוחדים ועורף של אוגדה 91, שהקים ב-2010 בהשראת אלוף (מיל') יואב גלנט את יחידת רימון, יחידת קומנדו שפעלה בדרום, והיה מפקדה הראשון. שנתיים קודם לכן, כשהיה מפקד פלוגת ההנדסה של חטיבת גבעתי, מאיר קיבל צל"ש על הסתערות עם לוחמיו מול מחבלים ברצועת עזה, במהלך מבצע "חורף חם". בעברו אף שנים ארוכות ביחידת החילוץ 669 של חיל האוויר.

"זה כמו לידה", מאיר מתאר את ההתרגשות באימון הראשון יחד, בלש"ביה (מתקן האימונים ללוחמה בשטח בנוי) של בא"פ אליקים המדמה כפר בשליטת חיזבאללה. הוא יפקד על היחידה עד שיימצא לה מפקד קבע - לו יש עוד משימות במסגרת תפקידו באוגדה, ויש לו כבר רעיונות חדשניים נוספים בראש.

  • עוד באותו נושא:
  • צה"ל
  • לבנון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully