וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תמה מלאכת הרכבת הממשלה: יש עתיד וימינה חתמו על הסכמים קואליציוניים

עודכן לאחרונה: 11.6.2021 / 16:15

בנט ולפיד חתמו על ההסכמים הסופיים לקראת השבעת הממשלה ביום ראשון. המפלגות סיכמו על סגירת ארבעה משרדי ממשלה, העברת תקציב דו שנתי וחקיקת התיקון שיגביל את כהונת רה"מ. בנט: "משבר פוליטי שלאחר שנתיים וחצי הסתיים". לפיד: "הממשלה החדשה מחויבת לטובת המדינה"

יש עתיד וימינה חתמו (שישי) באופן סופי על ההסכמים הקואליציוניים, ובכך הסתיימה מלאכת הרכבת הממשלה לקראת השבעתה ביום ראשון. במהלך היום נחתמו הסכמים עם תקווה חדשה, כחול לבן, רע"ם, ישראל ביתנו ומפלגת העבודה, ואילו אתמול נחתם הסכם גם עם מפלגת מרצ, שאישרה היום בוועידת המפלגה את ההסכם. כלל ההסכמים הקואליציוניים הונחו במזכירות הכנסת.

יו"ר ימינה נפתלי בנט, שיכהן ראשון בראשות הממשלה במסגרת הרוטציה שהושגה בין המפלגות, בירך על ההסכם. "החתימה מביאה לסיום שנתיים וחצי של משבר פוליטי", אמר. "אתגרים כבירים ניצבים בפנינו ואזרחי ישראל כולה נושאים אלינו עיניהם בתקווה. הממשלה תעבוד למען כל הציבור הישראלי - דתיים, חילונים, חרדים, ערבים - ללא יוצא מן הכלל, כאיש אחד. נפעל יחד, מתוך שותפות ואחריות לאומית, ואני מאמין שנעשה ונצליח".

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, הצטרף לברכות. "לציבור בישראל מגיעה ממשלה מתפקדת ואחראית שבראש סדר העדיפויות שלה ניצבת טובת המדינה", אמר. "למען זה הוקמה ממשלת האחדות. כל השותפים בה מחוייבים בראש ובראשונה לאזרחי ישראל".

מבנה ההסכמים הקואליציוניים של ממשלת בנט-לפיד מורכב משבעה הסכמים עם כל אחת מהמפלגות שצפויות להיות חברות בקואליציה. רק ההסכם עם ימינה מחייב בהכרח את כל שאר המפלגות.

פגישת ראשי המפלגות יש עתיד, ימינה, כחול לבן, ישראל ביתנו, העבודה, מרצ, תקווה חדשה ורע"מ, במלון דן, תל אביב 6 ביוני 2021. רענן כהן, מערכת וואלה!
רק ההסכם עם ימינה מחייב את שאר המפלגות. ראשי סיעות הממשלה העתידית, השבוע/מערכת וואלה!, רענן כהן

הפנים, הדתות וההתיישבות, ושקד שרת המשפטים ברוטציה: עיקרי ההסכם עם ימינה

ההסכם בין מפלגות יש עתיד וימינה הוא הסכם היסוד אליו מחויבות כל הסיעות. במקרה של סתירה עם אחד ההסכמים האחרים - הסכם זה הוא הקובע. בראש ההסכם נקבע שתוקם ממשלת רוטציה בראשות ראש הממשלה בנט וראש הממשלה החליפי לפיד. מועד החילופים וביצוע הרוטציה יחול ב-27 באוגוסט 2023.

הממשלה מוגדרת פריטטית ולכל אחד מהגושים יש כוח שווה וזכות וטו, למרות ההבדל בכוחם בממשלה. נקבע שוויון בקבינט המדיני ביטחוני, והוא יכלול שלושה חברים מימינה, שלושה חברים מתקווה חדשה ושישה חברים לכל גוש יש עתיד. ההסכם קובע שהתקציב שיועבר יהיה דו שנתי (2022-2021) ועל הממשלה להעביר אותו בתוך 145 יום מיום השבעתה. כמו כן, נקבע שהתקציב לשנתיים העוקבות (2024-2023) יהיה דו שנתי גם כן.

ההסכם בין יש עתיד וימינה מפרט את סעיף חלוקת התפקידים, המשרדים והוועדות בין המפלגות. ימינה תחזיק בתיקי הפנים, הדתות וההתיישבות. בתום החלק הראשון של ממשלת החילופים, עם כניסתו של יאיר לפיד לתפקיד ראש הממשלה, תעבור איילת שקד ממשרד הפנים למשרד המשפטים. בנט יתפוס את מקומה במשרד הפנים, במקביל לתפקידו כראש הממשלה החליפי. בנוסף, ימינה תקבל סגן שר במשרד רה"מ. בכנסת ימינה תחזיק בראשות ועדת הכנסת וועדת הבריאות.

עוד בוואלה!

הראשונה לחתום: מרצ ויש עתיד חתמו רשמית על הסכם קואליציוני

לכתבה המלאה
לפיד, בנט. מרים אלסטר, פלאש 90
העברת תקציב דו שנתי, ושמירת הסטטוס קוו בסוגיות דת ומדינה. לפיד ובנט/פלאש 90, מרים אלסטר

יש עתיד תקבל את תיק החוץ עד מועד הרוטציה, ולכל אורך כינון הממשלה תחזיק במשרדי הכלכלה, הרווחה, המודיעין, האנרגיה, התיירות והמשרד לשוויון חברתי. המפלגה תקבל גם את תפקיד סגן שר חוץ. יש עתיד תחזיק בתפקיד יו"ר הכנסת לכל הקדנציה, עידית סילמן תשמש יו"ר הקואליציה בתקופת כהונתו של בנט ובועז טופורובסקי בתקופת כהונתו של לפיד.

יש עתיד תעמוד בראשות ועדת החוץ והביטחון עד למועד הרוטציה, בראשות ועדת המדע והטכנולוגיה, הוועדה לקידום מעמד האישה וכן ועדת האתיקה. איילת שקד תהיה השרה הנציגה בממשלה בוועדה לבחירת שופטים במחצית הראשונה של הקדנציה. במחצית השניה תעמוד בראש הוועדה מתוקף היותה שרת המשפטים.

ההסכם קובע כי הסטטוס קוו בסוגיות דת ומדינה יישמר, אלא אם יסכימו כל ראשי הקואליציה על שינויו. עוד נקבע לא תקודם חקיקה ממשלתית ראשית או משנית ולא תאושר חקיקה פרטית שיכולה לשנות את הסטטוס קוו, והקואליציה מתחייבת להצביע נגד כל חקיקה כזו שתקודם בכנסת.

בהסכם בין המפלגות סוכם כי ייסגרו משרד הדיגיטל, משרד משאבי המים, המשרד לקידום קהילתי והמשרד לעניינים אסטרטגיים. כמו כן סוכם כי העברת סמכויות או אגפים בין משרדים שונים תיעשה בהסכמת ראש הממשלה וראש הממשלה החלופי.

לקריאת ההסכם בין יש עתיד לימינה

סגן שר במשרד רה"מ והכרה ביישובים בנגב: עיקרי ההסכם עם רע"ם

ההסכם עם רע"מ שונה משאר ההסכמים הקואליציוניים בניסוחיו, שכן המפלגה לא תהיה חברה בממשלה אלא רק חלק מהקואליציה. לפי ההסכם, רע"ם תהיה מחויבת להחלטות הממשלה והנהלת הקואליציה ותתמוך במהלכים בכנסת ומתחייבת לתמוך בהעברת תקציב המדינה. רע"ם תקבל בכנסת את תפקיד יו"ר ועדת הפנים (שתפוצל לשתי ועדות - השנייה תהיה הוועדה לבטחון פנים ויעמוד בראשה ח"כ מיש עתיד), סגן יו"ר הכנסת ויו"ר ועדה לענייני החברה הערבית. כמו כן, רע"מ תקבל לפי ההסכם גם סגן שר במשרד ראש הממשלה.

עוד נקבע בהסכם כי הצדדים יפעלו לאישור תוכנית חומש חדשה למגזר הערבי בהיקף של 30 מיליארד שקלים, ותוכנית חומש נוספת למיגור הפשיעה והאלימות במגזר הערבי בסכום של 2.5 מיליארד שקלים. כמו כן, הממשלה תאמץ תוכנית לתחבורה במגזר הערבי ותתקצב אותה בשני מיליארד שקלים נוספים. בנוסף, תקציב המדינה יכלול תקציב של מאה מיליון שקלים למשך חמש שנים לפרויקטים ביישובים הערביים.

יאיר לפיד, אביגדור ליברמן. מרים אלסטר/פלאש 90, פלאש 90
התחייבות לקדם תחבורה ציבורית בשבת. ליברמן ולפיד/פלאש 90, מרים אלסטר/פלאש 90

ההסכם בין יש עתיד ורע"ם קובע גם שהממשלה תפעל להבטיח ייצוג הולם של החברה הערבית במגזר הציבורי ובשירות המדינה ותוקם ועדת שרים לענייני החברה הערבית בראשות ראש הממשלה. בענין חוק קמיניץ - ההסכם קובע שהממשלה תבחן תוך 120 יום את התיקונים בחוק שמגדיר את האכיפה של הבנייה הבלתי חוקית במגזר הערבי.

כמו כן, ההסכם קובע שתוך 45 יום הממשלה תאשר הכרה בשלושה יישובים בדווים לא מוכרים בנגב ותוך תשעה חודשים תציג תוכנית כללית להסדרת ההתיישבות בנגב. עד אז, הממשלה תבקש להקפיא הריסת בתי מגורים בנגב. תוכן גם תוכנית צמיחה ותעסוקה למגזר ותוכנית לפיתוח חקלאי.

האוצר והתחייבות לתחב"צ בשבת: עיקרי ההסכם עם ישראל ביתנו

בהסכם עם ישראל ביתנו נקבע כי המפלגה תקבל את תפקיד שר האוצר, שר נוסף במשרד האוצר, ושר חקלאות ונגב והגליל. בנוסף, ישראל ביתנו תעמוד בראש ועדת הכספים בכנסת. ההסכם קובע כי תוקם ועדת רפורמות בכנסת שתעסוק ברפורמות שירצה שר האוצר להביא לאישור.

בענין דת ומדינה, ההסכם כולל התחייבות לקדם תחבורה ציבורית בשבת, לקדם מחדש את מתווה הכותל, תיקון חוק המרכולים, נישואים אזרחיים - אבל בכלל בנושאי דת ומדינה תידרש הסכמה של כל חברי הקואליציה ולגוש הימין יהיה וטו על יוזמות החקיקה בתחןם זה ואחרים.

יו"ר העבודה, מרב מיכאלי במהלך ישיבת הסייעה בכנסת 7 ביוני 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
נציגות בוועדה למינוי שופטים. מיכאלי/פלאש 90, יונתן זינדל

בנושא המדיני, ההסכם עם ישראל ביתנו כולל התייחסות למדיניות בשטחי סי בגדה המערבית, וקובע הסכמה כי "יש להבטיח את האינטרס הישרלאי בשטחי סי. לשם כך יוקצו תקנים ומשאבים ייועדיים לאכיפת הפרות בניה והשתלטות בלתי חוקית על קרקעות בשטחי סי".

תיק התחבורה, הבט"פ וקידום חתונות אזרחיות: עיקרי ההסכם עם העבודה

מפלגת העבודה תהיה חלק מגוש יש עתיד בממשלה, ותקבל את תיק התחבורה, ביטחון הפנים והתפוצות. משרד התפוצות יקבל את האחריות על פרויקט מסע ותגלית, שעד היום היו במשרד ראש הממשלה, וכן יוקם אגף ייעודי במשרד להתחדשות יהודית המיועד לחיזוק הקשר עם הזרמים הרפורמיים והקונסרבטיבים.

בכנסת, העבודה תעמוד בראשות ועדת העבודה והרווחה, ובראשות ועדת החוקה עד למועד הרוטציה בעוד שנתיים ורבע. לעבודה תהיה נציגות קבועה גם בוועדה למינוי שופטים - בחלק הראשון של קדנציה ח"כ מטעמה אמור להיבחר כנציג הקואליציה, ובחלק השני יו"ר המפלגה מרב מיכאלי תכהן כשרה מטעם הממשלה במקום איילת שקד מימינה. מיכאלי, כמו כל כל ראשי המפלגות, תהיה חברה בקבינט המדיני ביטחוני, וגם שר הבט"פ עמר בר לב מתוקף תפקידו על פי חוק.

בהסכם הקואליציוני עם העבודה יש סעיפים רבים הנוגעים למאבק לשוויון מגדרי, וקובע כי "הממשלה תפעל ליצירת שוויון מלא בין גברים ונשים בכל תחומי החיים" ובמגזר הציבורי. עוד סוכם כי תוקם ועדת שרים לשוויון מגדרי, בראשות מיכאלי ותוקם ועדה ציבורית שתבחן את הארכת חופשת הלידה וחופשת לידה לגברים. הרשות למעמד האישה תחוזק ויתוקצבו צעדים למיגור הטרדות מיניות במקום העבודה. סעיף נוסף בהסכם נוגע לרכישת קרקעות במושבים ובקיבוצים, וצפוי להקל על ההתיישבות העובדת והכפרית.

כמו בהסכם עם מרצ וישראל ביתנו, ההסכם בין יש עתיד לעבודה כולל סעיפים על קידום זכויות להט"ב, חתונות אזרחיות, ביטול חוק המרכולים ותחבורה ציבורית בשבת. הצדדים הסכימו גם לקדם את מתווה הכותל שבוטל על ידי ממשלת נתניהו. אולם ככלל, בנושאי דת ומדינה, תידרש הסכמה של כל חברי הקואליציה וגוש הימין צפוי להטיל בסוגיות האלה וטו.

תואר סגן ראש הממשלה לגנץ ומשרד הביטחון: עיקרי ההסכם עם כחול לבן

כחול לבן היא חלק מגוש יש עתיד בממשלה. היא צפויה לקבל את תיק הביטחון ליו"ר בני גנץ, שיחזיק גם בתואר סגן ראש הממשלה, ואת תיקי התרבות והספורט, העליה והקליטה. גם משרד המדע יועבר למפלגה - ואליו תצורף אחריות גם על רשות החדשנות וימותג מחדש כתיק החדשנות המדע והטכנולוגיה. בכנסת, כחול לבן תעמוד בראשות ועדת הכלכלה  והוועדה לפניות ציבור.

בין הסעיפים בהסכם הקואליציוני של כחול לבן יש התחייבות להקמת ועדת חקירה ממלכתית לחקירת אסון במירון, להעלאת יהודי אתיופיה תוך שלוש שנים, להרחבת תכניות לימודים לחיילים משוחררים ותכניות לפיתוח וקידום אשקלון, עוטף עזה ואזור הצפון. ההסכם מחייב את הצדדים לתקצב תקציב רב שנתי לצהל ולקדם ולתקצב את מעבר אמ"ן לנגב.

בנושאי דת ומדינה ההסכם כולל סעיפים בנוגע לקידום זכויות להטב ונישואים לפסולי חיתון, ביטול חוק המרכולים, חידוש מתווה הכותל ורפורמה בכשרות. ככלל, רק ההסכם עם ימינה מחייב בהכרח את כל שאר המפלגות, שאר ההסכמים לא מחייבים את כלל הממשלה. בעיקר בנושאי דת ומדינה, סוכם כי תקודם רק חקיקה שהיא בהסכמה לאומית רחבה, ולגוש הימין יש זכות וטו. כמו כן, ההסכם כולל התחייבות להעברת חוק הגיוס במתווה משרד הביטחון אבל גם שראש הממשלה ושר הביטחון יבחנו מודל חדש בתחום השירות לאומי אזרחי.

שר הביטחון, בני גנץ בטקס אות המערכה ללחימה ברצועת הביטחון בסיס גלילות 7 ביוני 2021. ראובן קסטרו
שר הביטחון וסגן רה"מ. גנץ/ראובן קסטרו

בנושא המדיני, בסעיף המחלוקת עם תקווה חדשה על המדיניות בשטחי C - שונה הניסוח לדרישת גנץ והובהר כי לא יוקם מנגנון חדש אלא בתוך המנהל האזרחי. "הצדדים מסכימים כי יש להבטיח את האינטרס הלאומי בשטחי סי לשם כך יוקצו למינהל האזרחי במשרד הביטחון תקנים ומשאבים ייעודיים לאכיפת הפרות בניה והשתלטות בלתי חוקית על קרקעות בשטחי C".

סוגיה אחרת שטרם נפתרה היא סגן שר במשרד הביטחון. מכחול לבן נמסר כי הן בנט והן לפיד סבורים ש"אין עוררים בצורך במינוי החשוב", וכי הנושא יובא לפתרון לאחר השבעת הממשלה.

תיק המשפטים לסער, החינוך לשאשא-ביטון: עיקרי ההסכם עם תקווה חדשה

תקווה חדשה משתייכת לגוש ימינה בממשלה, אך כמו שאר המפלגות, ההסכם הקואליציוני שלה נחתם מול יש עתיד. לפי ההסכם, תקווה חדשה תקבל ארבעה תפקידי שר: תיק המשפטים ליו"ר גדעון סער, שבמועד הרוטציה יעבור להיות שר החוץ. תיק החינוך וההשכלה הגבוהה ליפעת שאשא ביטון, תיק הבינוי והשיכון והמשרד לעניני ירושלים לזאב אלקין, והתקשורת ליועז הנדל. סער קיבל בנוסף גם את תואר הכבוד סגן ראש הממשלה.

תקווה חדשה תקבל גם תפקיד אחד של סגן שר במשרד שטרם הוחלט. בכנסת, תקווה חדשה תחזיק בראשות ועדת החינוך במחצית הראשונה של הקדנציה ואחרי הרוטציה יקבלו את ראשות ועדת חוץ וביטחון, ובנוסף המפלגה תקבל גם את ראשות הוועדה לזכויות הילד ותוקם ועדה מיוחדת בראשות ח"כ מהמפלגה לטיפול בהצעות חוק בנושא הקנאביס.

לקראת פגישת ראשי המפלגות | גדעון סער בתום הפגישה במלון דן, ת"א 6 ביוני 2021. ראובן קסטרו
ידלג בין המשפטים לחוץ. סער/ראובן קסטרו

מכל מפלגות הקואליציה, לתקווה חדשה יש את הנציגות הגדולה ביותר בקבינט המדיני ביטחוני - שלושה חברים מהמפלגה - סער, אלקין, והנדל ישבו בקבינט בעוד לרוב המפלגות יהיה רק נציג אחד. סער יכהן מתוקף תפקידו כשר המשפטים גם כיו"ר ועדת השרים לחקיקה, ןאלקין ישמש גם כשר מקשר בין הכנסת והממשלה. במחצית השניה של הקדנציה, לתקווה חדשה יהיו גם שני נציגים בוועדה לבחירת שופטים כי בנוסף לסער יכהן גם חכ מהמפלגה בתור נציג הקואליציה.

בנושאי תוכן, ההסכם עם תקווה חדשה כולל הסכמות על רפורמות משפטיות, אבל שכפופות ותלויות באישור הממשלה כולה. בין היתר, סוכם על פיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה וכן קידום חוק יסוד חקיקה שנועד להסדיר את היחסים בין הכנסת והרשות השופטת. ההסכם כולל גם הסכמה לחוקק חוק עונשי מינימום על עבירות נשק לא חוקי, וכן התחייבות לקידום לגליזציה של שוק הקנאביס תוך שנה מיום הקמת הממשלה. בנוסף, האחריות על מעונות היום תעבור ממשרד העבודה והרווחה למשרד החינוך.

בתחום המדיני - ההסכם כולל התחייבות להשלמת תוכנית תחבורה ותשתיות ביהודה ושומרון. כמו כן, ההסכם כולל התייחסות לחקירה בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג וקובע כי הממשלה תפעל בכל האמצעים להגן על שלוחיה לרבות חיילי וקציני צה"ל בפני כל איום או התנכלות משפטית או אחרת. בענין המחלוקת על שטחי סי בתקווה חדשה הסכימו לבסוף לדרישת גנץ כי תוספת המשאבים והתקנים תהיה במינהל האזרחי, אך מדגישים כי אלה יהיו ייעודיים לאכיפה על ע בנייה בלתי חוקית.

ההסכם בין יש עתיד ותקווה חדשה כולל גם הסכמה להעברת חוק להגבלת כהונה ל-שמונה שנים - שכולל צינון של ארבע שנים לאחר מכן. נוסח החוק, שנועד למנוע מנתניהו להתמודד בבחירות הבאות, טרם סוכם בין סיעות הקואליציה ובימינה צפויים להתנגד לסעיף הצינון.

מבנה ההסכמים

בכל ההסכמים יש סעיף שקובע שהממשלה תפעל להעברת תקציב דו שנתי, והתחייבות לתמוך בכל מהלכי הקואליציה בכנסת. להסכמים מצורף נספח חקיקה שמעגן את הבנות הממשלה הפריטטית. בין היתר, הנספח צפוי לכלול הרחבה של החוק הנורבגי שמאפשר לשרים להתפטר ולהכניס במקומם ח"כים חדשים לכנסת וכן תיקונים בחוק יסוד הממשלה שיבטיחו את קיום הסכם הרוטציה.

מלבד הנספח - כל המפלגות הסכימו שלא תקודם חקיקת יסוד נוספת אלא בהסכמת כולם. לפי ההסכמים, ראש הממשלה או ראש הממשלה החליפי לא יכולים לפטר שר ללא הסכמת יו"ר מפלגתו, ואם הוא ירצה לפטר או להזיז מתפקידו את אחד מהשרים - הם מחויבים לפעול לפי בקשתו.

ועידת מרצ | אישור כניסה לממשלה. גני התערוכה, ת"א 11 ביוני 2021. מרים אלסטר, פלאש 90
הוועידה אישרה את ההסכם. הורוביץ/פלאש 90, מרים אלסטר

בתוך כך, ועידת מרצ אישרה היום פה אחד את ההסכם הקואלציוני שנחתמו אתמול עם יש עתיד ומינוי השרים לתפקידי שרי הבריאות, הגנת הסביבה והמשרד לשיתוף פעולה אזורי.

"זו לא תהיה ממשלה פשוטה", אמר יו"ר המפלגה ניצן הורוביץ בוועידה. "נתמקד בדברים שיש עליהם הסכמה כדי להתחיל ולשקם את הנזקים העצומים שמשאיר אחריו שלטון נתניהו, ולהחזיר את המדינה סוף סוף לפסים שפויים. נביא את תפיסת העולם הסוציאל-דמוקרטית שלנו ליידי ביטוי. הכנסנו סעיפים תקדימיים בהסכמים ובקווי היסוד של הממשלה. תקציביים חברתיים שלא נראו כמוהם שנים, זכויות להט"ב, תחבורה ציבורית ופתיחת מרכולים בסופי שבוע, חינוך לדמוקרטיה, שותפות ערבית יהודית וסעיפים נוספים. גם מתוך הממשלה, לא נוותר על השמירה על מערכת המשפט ונמשיך להיות הגורם המרכזי בחתירה מתמדת לפיוס ולשלום עם שכנינו הפלסטינים. אני מתחייב בפניכם שנהיה כוח שמאל חזק וגאה גם בממשלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully