וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנופחת וחצי משריה ללא ניסיון, אך הייצוג הנשי גדל: ממשלת בנט-לפיד במספרים

עודכן לאחרונה: 9.6.2021 / 22:47

נתונים שאסף המכון הישראלי לדמוקרטיה מעלים כי ממשלת השינוי תכלול 28 שרים ועוד 6 סגני שרים, ובכך תתייצב רק אחרי ממשלת נתניהו השנייה וממשלת החילופים. כמו כן, הגודל היחסי של סיעת רה"מ המיועד בקואליציה יהיה הנמוך אי פעם. וגם: כמה נשים ומה ממוצע הגילים בכנסת?

ממשלת בנט-לפיד העתידית תהיה השלישית בגודלה אי פעם בישראל, משך הרכבתה היה השני באורכו מאז קום המדינה והגודל היחסי של סיעת ראש הממשלה העתידי יהיה הנמוך אי פעם - כך עולה מנתונים שאסף המכון הישראלי לדמוקרטיה לקראת השבעת ממשלת השינוי ביום ראשון.

הממשלה החדשה תכלול 28 שרים ועוד שישה סגני שרים, ובסך הכל 34 בעלי תפקיד שייהנו ממשכורת שר ולשכות יקרות. זה פחות מהממשלה הקודמת של בנימין נתניהו ובני גנץ, שיצאה לדרך עם 35 שרים ושמונה סגנים, אבל הרבה יותר מהבטחת הבחירות המיתולוגית של יו"ר יש עתיד לפיד לממשלה מצומצמת של 18 שרים בלבד. לפיד אף חוקק בעבר תיקון לחוק יסוד הממשלה שהגביל את מספר השרים, אבל נתניהו בעצמו דאג לבטל אותו לפני כשנתיים וחסך לו ולבנט את המבוכה בתיקון החקיקה.

בהנחה שהממשלה תושבע בתאריך שנקבע, יעמוד משך הרכבתה על 80 יום - שני באורכו רק לממשלה ה-7 בראשות בן גוריון, שקמה ב-1955. לפי נתוני המכון, הליך הרכבת הממשלה נמצא במגמת עלייה רציפה בשני העשורים האחרונים, וייתכן כי ההסבר לכך נעוץ באי אמון הקונסטרוקטיבי שאומץ, שמקשה מאוד על הפלת ממשלה.

פגישת ראשי המפלגות יש עתיד, ימינה, כחול לבן, ישראל ביתנו, העבודה, מרצ, תקווה חדשה ורע"מ, במלון דן, תל אביב 6 ביוני 2021. רענן כהן, אתר רשמי
80 יום לתהליך ההרכבה. ממשלת בנט-לפיד הנכנסת/אתר רשמי, רענן כהן

נתון חריג נוסף בעניינה של הממשלה העתידית הוא הגודל היחסי של סיעת ראש הממשלה המיועד בתוך הקואליציה, שיהיה הנמוך אי פעם, ויעמוד על 10% בלבד - שישה נציגים מתוך 61 שירכיבו את הקואליציה.

עוד עולה מהנתונים שאסף המכון כי מבחינת כמות השרים של הממשלה העתידית, קדמו לה בגדולה רק ממשלת נתניהו השנייה מ-2009, אשר מנתה 30 שרים בעת הקמתה, וממשלת החילופים ב-2020, שיצאה לדרכה עם 34 שרים. פרופ' עופר קניג, עמית מחקר במכון הישראלי לדמוקרטיה שניתח את הנתונים, ציין כי " מאכזב להיווכח ש"ממשלת השינוי" לא בישרה על שינוי מבחינת מספר השרים הגדול ומספר המשרדים המיותרים".

נתוני המכון הישראלי לדמוקרטיה, ממשלת בנט-לפיד, 9 יוני 2021. המכון הישראלי לדמוקרטיה, צילום מסך
נתוני המכון הישראלי לדמוקרטיה, ממשלת בנט-לפיד, 9 יוני 2021/צילום מסך, המכון הישראלי לדמוקרטיה

פרופ' קניג הבהיר כי הממשלה עתידה לכלול מספר שיא של תשע נשים, כמעט שליש מכל חברי הממשלה. עם זאת, אף אחת מהשרות לא מונתה לאחד מהמשרדים היוקרתיים: אוצר, ביטחון, חוץ ופנים, ושיעור הנשים בממשלות ישראל עדיין נמוך בהשוואה למרבית מדינות ה-OECD. בנוסף, תכלול הממשלה שישה שרים חובשי כיפה, שר מוסלמי - השני בלבד בהיסטוריה, שישה מתוכם יהיו ילידי חו"ל, ובהם שלושה שרים יוצאי ברית המועצות ושרה יוצאת אתיופיה.

נתוני המכון הישראלי לדמוקרטיה, ממשלת בנט-לפיד, 9 יוני 2021. המכון הישראלי לדמוקרטיה, צילום מסך
נתוני המכון הישראלי לדמוקרטיה, ממשלת בנט-לפיד, 9 יוני 2021/צילום מסך, המכון הישראלי לדמוקרטיה

הגיל הממוצע של חברי הממשלה יהיה 52.8, כאשר נחמן (העבודה) שי אם אכן יתמנה יהיה המבוגר ביותר, ומירב כהן (יש עתיד) הצעירה ביותר.

מבחינת רקע קודם, רק מחצית מחברי הממשלה יהיו בעלי ניסיון מיניסטריאלי קודם. חמישה מתוך חברי הממשלה המסתמנת יהיו בעלי רקע ביטחוני וחמישה התחילו בשלטון המקומי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully