וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הראשונה לחתום: מרצ ויש עתיד חתמו רשמית על הסכם קואליציוני

עודכן לאחרונה: 10.6.2021 / 19:46

ההסכם בין מרצ ליש עתיד קובע כי מרצ היא חלק מגוש יש עתיד בממשלה, ומחייב אותה לתמוך בהקמת הממשלה וכל מהלכיה הקואליציה בכנסת. מרצ תקבל את תיק הבריאות, הגנת הסביבה, ושיתוף פעולה אזורי. לפי גורמים המעורים במו"מ, נותרו פערים שמעכבים את השלמת כל ההסכמים

מפלגות יש עתיד ומרצ חתמו היום (חמישי) באופן סופי על הסכם קואליציוני, לקראת השבעת ממשלת בנט-לפיד ביום ראשון. ההסכם בין מרצ ליש עתיד קובע כי מרצ היא חלק מגוש יש עתיד בממשלה, ומחייב אותה לתמוך בהקמת הממשלה וכל מהלכיה הקואליציה בכנסת.

לפי ההסכם, מרצ תקבל את תיק הבריאות, הגנת הסביבה, ושיתוף פעולה אזורי, את ראשות ועדת העליה והקליטה בכנסת וראשות ועדת המשנה לענייני מודיעין בוועדת חוץ וביטחון.

מפלגתו של ניצן הורוביץ היא הראשונה לחתום על הסכם קואליציוני באופן רשמי וסופי. בהמשך הערב ביש עתיד מקווים לחתום גם עם מפלגות נוספות, אך לפי גורמים המעורים במו"מ, נותרו עוד פערים בין המפלגות השונות שמעכבים את השלמת ההסכמים.

מרצ לא ישבה בממשלה או היתה חברה בקואליציה זה יותר מ-20 שנה, מאז ממשלתו של אהוד ברק ב-1999 ממנה פרשה אחרי כשנה.

לקריאת ההסכם המלא בין מרצ ליש עתיד

המאמצים להקמת ממשלה | יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ
בתום הפגישה עם יאיר לפיד בתל אביב 7 במאי 2021. ראובן קסטרו
הראשון לחתום. הורוביץ/ראובן קסטרו

לפי ההסכם בין מרצ ליש עתיד, שלא מחייב בהכרח את המפלגות האחרות, הצדדים הסכימו להימנע מצעדים חד צדדיים בתחום המדיני, לפעול לקידום זכויות הקהילה הגאה ותחבורה ציבורית ופתיחת עסקים בשבת.

בהסכם נקבע כי ראש הממשלה או ראש הממשלה החליפי לא יכולים לפטר שר ממרצ ללא הסכמת יו"ר מרצ, ואם הוא ירצה לפטר או להזיז מתפקידו אחד מהשרים - הם מחויבים לפעול לפי בקשתו. ההסכם כפוף לאישור ועידת מרצ שצפויה להתכנס מחר בבוקר להצבעה על הכניסה לממשלה.

עוד מההסכם בין יש עתיד ומרצ - לפעול למען הגנת הסביבה ומאבק במשבר האקלים, חיזוק מערכת הבריאות, קידום חינוך לדמוקרטיה לשלום, חיזוק דו קיום בין יהודים וערבים.

פגישת ראשי המפלגות יש עתיד, ימינה, כחול לבן, ישראל ביתנו, העבודה, מרצ, תקווה חדשה ורע"מ, במלון דן, תל אביב 6 ביוני 2021. רענן כהן, אתר רשמי
נותרו פערים שמעכבים את השלמת כל ההסכמים. לפיד, בנט וסער/אתר רשמי, רענן כהן

מבנה ההסכמים הקואליציוניים של ממשלת בנט-לפיד מורכב משבעה הסכמים עם כל אחת מהמפלגות שצפויות להיות חברות בקואליציה, ורק ההסכם עם ימינה מחייב בהכרח את כל שאר המפלגות.

עיקר המחלוקות הן בנושא המדיני: יו"ר תקווה חדשה גדעון סער ויו"ר כחול לבן שר הביטחון בני גנץ טרם הגיעו להבנות על מנהלת האכיפה לבנייה פלסטינית בשטחי סי, ובימינה ותקווה חדשה דורשים גם להכניס התייחסות להסדרת ההתיישבות הצעירה (המאחזים הבלתי חוקיים) לקווי היסוד המשותפים של הממשלה ובגוש המרכז שמאל מסרבים.

בנוסף, בכחול לבן דורשים לקבל סגן שר נוסף במשרד הביטחון וישנם עוד פערי תוכן מול מפלגת העבודה, אך ביש עתיד אומרים שהפערים ייסגרו בקרוב.

את ההסכם גיבשו צוות המו"מ של יש עתיד בראשות הלל קוברינסקי וצוות המו"מ של מרצ, מנכ"ל משרד רה"מ לשעבר יוסי קוצ'יק ומזכ"ל מרצ, תומר רזניק.

הורוביץ: "הסכם היסטורי שכולל סעיפים מליבת האג'נדה של מרצ"

יו"ר מרצ הורוביץ בירך על חתימת ההסכם. "‏זה הסכם היסטורי שכולל סעיפים תקדימיים רבים, מליבת האג'נדה שמרצ מובילה כבר שנים", אמר. "ביום ראשון נחליף סוף סוף את השלטון ונעלה את המדינה על דרך הישר לטובת האזרחים כולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully