וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרכבת יצאה מהתחנה, אבל מה עוד יכול להתפקשש בדרך לממשלת בנט-לפיד?

עודכן לאחרונה: 10.6.2021 / 11:13

ההשבעה ביום ראשון קרבה ובמערכת הפוליטית סבורים שראשי ממשלת השינוי יעמדו בהצלחה במשימתם ויקימו את הממשלה ה-36. ואולם, על אף שהסיכויים נמוכים, ישנם עוד כמה מקרים שעוד יכולים לפגוע בהקמת הממשלה החדשה. אלה שלוש ההתרחשויות

ממשלת בנט-לפיד שצפויה לצאת לדרך ביום ראשון דילגה עד כה מעל קשיים משמעותיים בדרך להקמתה, ובמערכת הפוליטית סבורים כי שני ראשיה, ראש הממשלה המיועד נפתלי בנט וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד - יעמדו בהצלחה במשימתם יחד עם מפלגות הגוש ויקימו את הממשלה ה-36 בישראל.

ואולם, אם יש משהו שהוכח בשנתיים האחרונות מאז ישראל נקלעה למשבר פוליטי חסר תקדים, זה שבעולם הפוליטי, ההפתעה של הרגע האחרון היא כבר משהו שהפך להיות כמעט בשגרה. בהקשר זה נאמר אחד המשפטים הידועים ביותר בפוליטיקה הישראלית: "עד שזה לא נגמר, זה לא נגמר". אמנם הסיכויים נמוכים, ובכל זאת, ישנם כמה מקרים שעוד יכולים לפגוע בהקמת ממשלת בנט-לפיד. אלה ההתרחשויות.

הושגו הסכמים עם כלל המפלגות: לפיד הודיע לנשיא - נפתלי בנט ויאיר לפיד, 2 ביוני 2021. ללא, מערכת וואלה!
הסיכויים לטובתם. בנט ולפיד/מערכת וואלה!, ללא

1. ראש הממשלה בנימין נתניהו יודיע על התפטרות מתפקידו ביום שישי בבוקר. אין אחד שמאמין שאפשרות כזו נדונה בסביבתו של נתניהו או עלתה במחשבתו של ראש הממשלה אבל אם יקרה הדבר - ההתפטרות של נתניהו תכנס לתוקף ביום ראשון בבוקר, ומי שיכהן כראש הממשלה עוד לפני ההשבעה של הממשלה החדשה אחר הצהריים הוא ראש הממשלה החליפי, יו"ר כחול לבן בני גנץ.

גנץ טען השבוע כי אם היה "ממצמץ", היה יכול לכהן בתפקיד אבל אין דומה הצעות שהוצעו למציאות שנכפתה, ויש סיכוי כי במצב כזה יסרב יו"ר כחול לבן להצביע בעד הקמת הממשלה החדשה.

טקס אות המערכה ללחימה ברצועת הביטחון בסיס גלילות 7 ביוני 2021. ראובן קסטרו
הרוטציה לא הגיעה. גנץ/ראובן קסטרו

2. התרגיל המסריח 2. גם תרחיש זה, כמו קודמו, בעלת סיכויים נמוכים מאד, אבל אם שניים או שלושה חברי כנסת מקואליציית בנט-לפיד יצביעו נגד הקמת הממשלה, זה לא יסכל את הקמתה לחלוטין כי להשבעה נדרש רוב רגיל, וכזה יש גם בלעדיהם. אבל הוא ללא ספק יקשה על תפקודה השוטף. הממשלה של בנט ולפיד נדרשת להעביר תקציב מיד עם הקמתה, ולכזה נדרש רוב של 61 חברי כנסת. אם לא יצליחו בכך, ספק אם הממשלה תחזיק יותר מכמה חודשים בודדים.

יש עריקים? לא, אבל תמיד יכולה להיות הפתעה. ח"כ עמיחי שיקלי מימינה הוא היחיד שהודיע פומבית שיצביע נגד הממשלה, ומתלבט נוסף, ח"כ ניר אורבך, הודיע לאחר התלבטות ארוכה שהוא תומך בממשלה.

בגוש השינוי העלו חשש השבוע מהתנהלותו של זאב אלקין מתקווה חדשה. אלקין הערים השבוע קשיים לפני החתימה על ההסכמים, והציף שוב דרישות בעלות גוון ימני, והיה מי שטען כי כוונותיו אינן ברורות. בליכוד אף נערכו השבוע לאפשרות כזאת, ובמזכירות המפלגה אישרו הצעה לשלושה שריונים ברשימה.

זאב אלקין, 21 בינואר 2020. גילי יערי, פלאש 90
כוונותיו לא ברורות. אלקין/פלאש 90, גילי יערי

3. הידרדרות ביטחונית משמעותית. מצעד הדגלים שהיה אמור להתקיים ביום חמישי בירושלים נדחה, לבקשת גורמי הביטחון, ובהתאם להחלטת הקבינט המדיני ביטחוני, וייתכן כי נתניהו תמך בהחלטה גם כדי להעמיד את הממשלה החדשה של בנט ולפיד במבחן ראשון, זמן קצר לאחר ההשבעה.

אבל מבצע שומר החומות וההסלמה הביטחונית הקשה גרמו לרבים מהפוליטיקאים להבין כי אם חלילה תתרחש הידרדרות ביטחונית פתאומית או ישראל תתמודד עם אירוע ביטחוני קשה - זה יעכב או יסכל את הקמת הממשלה. קשה להעריך את הסיכויים לאירוע כזה, אבל גם אז סביר להניח שבנט ולפיד כבר לא יעשו סיבוב פרסה לתחנה ממנה הרכבת כבר מזמן יצאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully