וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות המלצות המבקר: השר לשירותי דת מסרב לפטר את מנהל המועצה הדתית בי-ם

עודכן לאחרונה: 10.6.2021 / 14:35

יעקב אביטן נמנע זה חצי שנה לחתום על מסמך הפיטורים של הממונה על המועצה הדתית בירושלים, יהושע ישי. זאת, בניגוד להמלצת ועדת משרדו להדיח את ישי, ועל אף דוח מבקר המדינה שקבע כי התנהלותו לא עומדת בכללי מנהל תקין. "השר בחן את ההמלצה ואת האפשרות להגיע להבנות"

השר לשירותי דת, יעקב אביטן, מסרב במשך חצי השנה האחרונה לחתום על מסמך סיום העסקתו של מנהל המועצה הדתית בירושלים, יהושע ישי. זאת, על אף חוות הדעת השלילית של מבקר המדינה על התנהלותו של האחרון, וכן ההמלצה הרשמית של ועדה מטעם המשרד לשירותי דת להדיח את ישי.

המועצה הדתית בבירה היא מהגדולות בישראל, אחראית על רישום הנישואים בעיר, על מערך המקוואות ומעניקה תעודות כשרות לאלפי המסעדות ובתי המלון. לאורך השנים הועלו נגד ישי טענות קשות על אופן ניהול המועצה שאף העלו חשד לשחיתות. בעקבות זאת המליצה ועדת המשרד למנות לתפקיד אדם אחר תחת ישי. אולם, בעל הסמכות הבלעדית להדיח ישי הוא השר אביטן, שעומד על סירובו להוציא לפועל את ההמלצה.

בהמלצת להדחתו של ישי נכתב כי "דווקא במועצה הדתית בירושלים, אשר חולשת על שירותי דת בהיקף ובתקציבים מהגדולים ביחס לשאר המועצות בארץ, ישנה ציפייה להתנהלות אחרת". חברי הוועדה נימקו את הדחתו של ישי בכך ש"ברור שעל תלונות זהות נגד עובדי המועצה בראשה הוא עומד היה נפתח תיק משמעתי".

השר לענייני דתות, יעקב אביטן במהלך אירוע של מפגלתו (ש"ס) בטבריה 27 בפבראור 2020. דוד כהן, פלאש 90
"השר בחן את ההמלצה ובכלל זה את האפשרות להגיע להבנות". אביטן/פלאש 90, דוד כהן

על אף שהמועצה הדתית היא מערך ציבורי מרכזי בעיר, מנהלים אותה שלושה אנשים בלבד. בגלל מחלוקות פוליטיות והתנגדות חברי המועצה החרדים למינוי נשים למועצה, מנוהלת המועצה הדתית על ידי ועדה ממונה של שלושה אנשים, במתכונת דומה לוועדה קרואה ברשויות המקומיות. לתפקיד ראש הוועדה מונה ישי. התפקיד אמור היה להיות זמני, אך הזמני הפך לקבוע, מאחר וכהונתו של ישי כממונה על המועצה לא נקצבה בזמן.

התנהלותו של ישי ספגה ביקורת, והוא אף נעצר בחשד לעבירות מרמה והפרת אמונים, תיק שלבסוף נסגר מחוסר ראיות. כך למשל, בדוח מבקר המדינה מפורט כיצד המועצה הדתית חתמה על הסכם עם חברת מד פארק לאספקת מערכת לבקרת כניסה למקוואות, ללא מכרז כדין. ישי גם נסע עם עובד נוסף לחו"ל על חשבון מד פארק, ואף העסיק את בתו של אחד מעובדי חברה זו במועצה. מבקר המדינה מצא כי ישי העסיק בביתו עובד תחזוקה של המועצה לטובת עבודות פרטיות, ועובדי המועצה אף נהנו מאירוח במלונות בניגוד לכללי מנהל תקין.

בשנת 2016 פשטו חוקרי מפלג ההונאה של משטרת ירושלים על משרדי המועצה, ועצרו את ישי וחמישה עובדים נוספים בחשד לעבירות הונאה ומרמה והפרת אמונים. פרקליטות מחוז ירושלים סגרה את התיק מחוסר ראיות והמליצה להעביר את הטיפול לנציבות שירות המדינה. אך כיוון שמעמדו של ישי הוא "הממונה על המועצה הדתית" ולא עובד מן המניין, לא ניתן היה להעמיד אותו לדין משמעתי. היחיד שמוסמך להדיח את ישי מתפקידו הוא השר לשירותי דת, יעקב אביטן.

עוד בוואלה!

הר של כסף: כמה שווה ההילולה במירון?

לכתבה המלאה
בניין המועצה הדתית. ., אתר רשמי
"התעלמות מהוראות הדין ונורמות עבודה מקובלות". בניין המועצה הדתית/אתר רשמי, .

הפרשה הגיעה לשיאה בשנת 2018, עת אחד משלושת חברי הוועדה הממונה נעדר מהישיבות במשך חודשים ארוכים, אך ישי לא דיווח על כך למשרד לשירותי דת כנדרש. למעשה, במשך תקופה ארוכה נוהלה המועצה הדתית בירושלים, מהגדולות בארץ, בידי שני אנשים בלבד.

התלונות הצטברו נגד ישי, ועקב כך התכנסה בשנה שעברה הוועדה לבדיקת כשירותם והתאמתם של המועמדים לתפקיד הממונה על המועצה הדתית, כדי להמליץ לשר לשירותי דת על הדחתו. תחילה התחמק ישי מהשימוע שנערך לו באמצעות שיחת וידאו בזום, בטענה שהוא נכנס לבידוד בגלל הקורונה. בהמשך טען ישי, באמצעות עו"ד יחיאל וינרוט, כי הוא מוכן לפנות את התפקיד כאשר השר לשירותי דת יחליט על מינוי ממונה חדש למועצה. עם זאת, הוא התנגד לשימוע בגלל שהוא לא רצה שידבק בו כתם, לדבריו.

חברי הוועדה התבטאו בחריפות נגד ישי. "חברי הוועדה מזהים דפוס התנהלות לא מקובל של עבודה עצמאית ללא שיתוף או קיום מנגנוני בקרה ופיקוח מתאימים על החלטותיו של יו"ר הועדה הממונה", ציינו בפרוטוקול הדיון והוסיפו כי ההתנהלות הלא תקינה בוצעה "תוך התעלמות מהוראות הדין ונורמות עבודה שמקובלות במועצות הדתיות". לכן המליצה הוועדה לשר לשירותי דת לסיים את תקופת תפקידו של ישי או לקצוב אותה לשלושה חודשים לכל היותר. למרות זאת, ישי עדיין ממשיך לכהן בתפקיד. "אין מדובר בטענות חדשות. גם דוחות הביקורת מעירים על כך שמר יהושע ישי הוא היחיד ואין בלתו", ציינו חברי הוועדה.

יהושע ישי, יו"ר המועצה הדתית בירושלים. יואב דודקביץ'
חוות דעת שלילית. שי/יואב דודקביץ'

מטעם השר לשירותי דת יעקב אביטן נמסר כי "השר בחן את ההמלצה ובכלל זה את האפשרות להגיע להבנות מול ראש המועצה הדתית ברוח ההמלצות. בין לבין הוחלט על בחירות לכנסת שמגבילות קבלת החלטות ובכלל זה על מינוי מחליף".

המשרד לשירותי דת מסר כי "במשרד לשירותי דת סיימו את הליך הבירור בנושא. ההמלצה בעניינו של מר יהושע ישי נמסרה לשר לשירותי דת הרב יעקב אביטן. מרגע מסירת החלטת הוועדה לידי השר הנושא נמצא באחריות ובסמכות השר".

שאול פרבר, מנכ"ל ומייסד עמותת "עיתים", הפועלת לשחרור הממסד הדתי ממדיניות ומהתנהלות הפוגעים בתפקודו התקין, קרא לסיים את כהונתו של ישי: "המועצה רואה עצמה כאקס-טריטוריה בה היא רשאית לפעול על דעת עצמה ובניגוד להוראות הדין והמשרד הממונה עליה, המשרד לשירותי דת. ברור שמציאות זו בה המועצה הדתית הגדולה בארץ פועלת במשאבי ציבור כבתוך שלה, אינה יכולה להמשיך להתקיים עוד".

מטעם המועצה הדתית בירושלים נמסר כי "מדובר בניסיון מחזור של טענות ישנות בידי גורמים אינטרסנטיים שעמדו מאחורי בדיקת המשטרה שסרקה במסרקות ברזל את התנהלותו של יו"ר המועצה ולא מצאה מקום לנקוט בהליכים פליליים. תחת הובלתו של יהושע ישי המועצה הדתית יצאה ממשבר כלכלי להתפתחות ויציבות שהעלתה את רמת שירותי הדת בירושלים עשרות מונים. בניגוד לטענות הגורמים האינטרסנטיים לא סוכם על סיום תפקידו של היו"ר ופעילותו מתקיימת על פי החוק והכללים הרלוונטיים".

בעקבות הפרסום בוואלה! התנועה לאיכות השלטון פנתה לשר לשירותי דת יעקב אביטל, בדרישה כי יסיים את העסקתו של הממונה על המועצה הדתית בירושלים. "כשר לשירותי דת, עליך להישמע לעמדת גורמי המקצוע במשרדך, אשר קבעו כי מר ישי כשל במילוי תפקידו ואינו יכול למלא תפקיד זה. התעלמות מופגנת זו מהביקורת שהושמעה על ידי מבקר המדינה, והתעלמות מהמלצת הועדה, עולה לכדי חוסר סבירות קיצונית ואינה עומדת בכללי המנהל התקין", נכתב בפניה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully