וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קומבינה מסביב לשעון: משגיח אחד, 20 שעות עבודה ביממה בתשעה עסקים

6.6.2018 / 9:30

דוח מבקר המדינה חשף חשדות לשחיתות במערך הכשרות בירושלים, שבו שובצו משגיחים להיקף עבודה שעורר חשד לדיווחים כוזבים. בהקלטות שהגיעו לידי וואלה! NEWS מעידים לפחות חמישה בתי עסק כי הרב שמואל שפירא משגיח אצלם. המועצה הדתית בעיר: "פועלים להיקף שעות עבודה סביר"

עריכה: שניר דבוש

שמואל שפירא, משגיח כשרות בירושלים, שובץ "לעבוד" בתשעה בתי עסק בעירו בהיקף של כ-20 שעות ביממה - בניגוד לכל היגיון. הנתון שמתבסס על הקלטות שהגיעו לידי וואלה! NEWS מעלה חשד לדיווחים כוזבים על שעות עבודה במועצה הדתית בירושלים.

דו"ח מבקר המדינה שפורסם ב-2017 חשף שורה של חשדות לשחיתות ולמרמה במערך הכשרות בירושלים. החשד המרכזי שהעלה המבקר הוא דיווחים כוזבים על שעות עבודה במועצה הדתית, ובהם גם סיפור יוצא דופן של משגיח כשרות ששובץ "לעבוד" ב-18 בתי עסק בעיר בהיקף של 27 שעות ביום.

עוד בנושא:
רבני "צהר" הכריזו על מערך כשרות מתחרה לרבנות: "באנו לאתגר"
הרבנות ביטלה קנס למסעדה עם כשרות אלטרנטיבית בירושלים

ביקורת של משגיחי כשרות במפעל מזון בקרוליינה הצפונית, 2013. Gerry Broome, AP
משגיח כשרות במפעל מזון. אילוסטרציה/AP, Gerry Broome

הקלטות שהגיעו לידי וואלה! NEWS מגלות כי המועצה הדתית לא הפיקה לקחים: שפירא עובד במועצה הדתית במשך שנים ארוכות וקשריו ההדוקים עם יו"ר המועצה הדתית יהושע ישי גם מניבים לו לא מעט רווחים. הוא עובד כרב ברשת השיווק של רמי לוי בירושלים, כמשגיח כשרות בתשעה בתי עסק נוספים וכן מלווה לעתים קרובות את סיוריו של הרב הראשי לירושלים, שלמה משה עמאר. מלבד ההשגחה, גורם במועצה הדתית טוען כי שפירא מפקח על עוד עשרות בתי עסק נוספים.

בהקלטות נשמעים לפחות חמישה בתי עסק שונים מעידים כי המשגיח הינו אותו אדם. "המשגיח שלנו הוא הרב שפירא", אומר בעל עסק של חנות פירות וירקות ברחוב עזה בעיר. בהקלטה מעסק אחר נשמעת נציגת החנות אומרת כי "גם הרב שפירא הוא משגיח שלנו". איך יכול אדם אחד לפקח על כך הרבה בתי עסק למשך שעות כה ארוכות במהלך היממה? שפירא עצמו לא הסכים להסביר אבל גורם במועצה הדתית בירושלים טוען כי "אין סיכוי שהרב יכול לפקח באופן מהודק בכל כך הרבה בתי עסק. היו פאשלות ויהיו כאלה בעתיד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
המועצה הדתית בירושלים. גוגל מפות, אתר רשמי
המבקר מתח ביקורת על העסקה בהיקף בלתי סביר של המשגיחים. בניין המועצה הדתית בירושלים/אתר רשמי, גוגל מפות

כ-3,800 משגיחי כשרות מופעלים על ידי מועצות דתיות, מתוכם 95% מועסקים על ידי בתי העסק שעליהם הם משגיחים. מבקר המדינה קבע בדוח האחרון כי שיעור ניכר ממשגיחי הכשרות במועצות הדתיות בירושלים, בנתניה וברחובות מועסקים "בהיקף בלתי סביר שלא ניתן לבצעו". 40 משגיחים במועצה הדתית בירושלים אמורים לעבוד יותר מ-16 שעות ביום ו-16 אמורים לעבוד בין 20 ל-24 שעות. עוד קבע המבקר כי "המועצות הדתיות העלימו עין. הדבר מעורר חשש שמדובר בהקצאה כוזבת של שעות. זהו מצב בלתי נסבל שיש בו משום פגיעה באמון הציבור".

שפירא: "המועצה עורכת רה-ארגון בעקבות דוח המבקר"

שפירא היה אחד מ"הכוכבים" בדוח הקודם. במסמכים שהגיעו לידי וואלה! NEWS עולה כי המועצה הדתית דיווחה שהוא עובד 24 שעות ביממה, מתוכם 16 שעות בהשגחה על 13 עסקים, גם זה באופן מעורר חשד. במועצה הדתית בירושלים הסבירו אז כי "שעות השגחה" אינן "שעות עבודה" אלא שעות האמורות לשקף את תחום האחריות של המשגיח, אבל מאז לא עשו דבר במטרה לשפר את המצב שעליו נמתחה ביקורת חריפה.

יו"ר המועצה הדתית יהושע ישי מסר בתגובה לוואלה! NEWS כי המועצה הדתית פועלת "לצמצום פעילות המפקחים כמשגיחים באופן שעבודתם כמפקחים וכמשגיחים תתאים להוראות חוזר מנכ"ל בעניין ותתאים להיקף שעות עבודה סביר". הוא הוסיף כי המועצה מקדמת בימים אלו הליך של "ניוד משגיחים".

שפירא מסר בתגובה: "מבלי להיכנס לנתונים ולמספרים שצוינו, הרי שבימים אלו המועצה עורכת רה-ארגון בכל נושא שיבוץ המשגיחים בבתי העסק, זאת לאור ממצאי דוח המבקר".

השוק העיראקי במחנה יהודה. אפיק גבאי,
שוק מחנה יהודה בירושלים. אילוסטרציה/אפיק גבאי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully