וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרבנות ביטלה קנס למסעדה עם כשרות אלטרנטיבית בירושלים

7.11.2017 / 18:15

לוואלה! NEWS נודע כי הקנס למסעדת "פסטה בסטה" בירושלים הומר באזהרה, בהנחיית היועץ המשפטי לרבנות ובעקבות הפסיקה כי מסעדות יוכלו להציג עצמן כבעלות השגחה אך לא להשתמש במילה "כשרות"

עריכת תוכן: לירן מוסלי וסיגל סיריוס, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: תום רוכלין, צילום: רוני כנפו, עריכת וידאו: ניר חן

הרבנות הראשית ביטלה קנס מנהלי בסך 2,000 שקלים שהטילה לפני כחודשיים על מסעדה בירושלים שלטענתה הציגה מצג כשרות שלא על פי החוק - כך נודע לוואלה! NEWS. מדובר במסעדת "פסטה בסטה" בשוק מחנה יהודה, שקיבלה את הקנס לאחר שנטען נגדה כי בעליה הציגו מצג כשרותי שלא על פי חוק.

הרבנות חזרה בה מהקנס והמירה אותו בהתראה בעקבות הנחייה של היועץ המשפטי לרבנות עו"ד הראל גולדברג, זאת בין היתר כיוון שבעלי המסעדה הודיעו כי פעלו בכפוף לפסיקת בג"ץ ימים בודדים קודם לפיה בעלי עסק יכולים להציג עצמם כמושגחים - אך לא להשתמש במילה "כשר".

רפי יוחאי, מנהל יחידת האכיפה של הרבנות, שיגר לבעלי המסעדה מכתב שבו הוא מודיע על ביטול הקנס, וכתב בו כי "נוכח טענות נציגיכם כפי שהועלו במועד הביקורת שנערכה מטעמנו במקום, לפיהן פעלתם על פי פרשנותכם לפסיקת בג"ץ האחרונה שהתקבלה סמוך למועד הטלת הקנס, פרשנות שהינה שגויה לטעמנו, הרי שהוחלט להמיר את הקנס בהתראה בלבד לפנים משורת הדין, ולהבהיר בפניכם כי מדובר במצג כשרותי העומד בניגוד לפסיקת בג"ץ ולהוראות החוק, וכי עליכם להיערך בהתאם". יוחאי ציין כי "לא תינתן התראה נוספת".

כשרות פרטית. מערכת וואלה!
כשרות בהשגחה פרטית/מערכת וואלה!

הרבנות ביטלה את הקנס כשברקע מתנהלים דיונים על הפרשנות החוקית לפסיקת בג"ץ. היא סבורה כי פסק הדין אינו מאפשר למסעדות להציג כי הוא מפוקח על ידי גוף כשרות פרטי, כל עוד לא ניתנה לו תעודת הכשר. עם זאת, במיזם "השגחה פרטית", הנחשב פופולרי מאד מבין גופי הכשרות הפרטיים שאינם כפופים לרבנות הראשית, רואים את ההחלטה באופן שונה. החלטה על כך צריכה להתקבל בשבועות הקרובים במשרד המשפטים.

הרבנות קנסה את המסעדה לאחר שהציגה תעודה מטעם "השגחה פרטית" שנחשבת בעיניה לגוף אלטרנטיבי, מבלי שהייתה בידה תעודת הכשר של הרבנות המקומית המוסמכת. המסעדה הייתה הגוף הראשונה שקיבלה את הקנס לאחר פסיקת בית המשפט העליון. בתעודה, שהתנוססה במסעדה בחתימת הרב אורן דובדבני, עולה כי אכן לא כתוב בתעודה, שכותרתה "הצהרה", המילה "כשר" ועל כן לא ברור בגין מה היה עילת הקנס. עם זאת, גורמים ברבנות הראשית התעקשו כי הפרשנות לפסיקת בג"ץ אוסרת גם את זה.

גופי הכשרות האלטרנטיביים פועלים בשנים האחרונות ברחבי הארץ בעיקר עבור מסעדות שלא מחזיקות בתעודות כשרות של הרבנות הראשית אך עדיין שומרות על כשרות בעסק. הרבנות הראשית נלחמת נגד פעילות אותם גופים לאור העובדה כי לטענתה הם עוברים על חוק איסור ההונאה בכשרות בכך שפעילותם היא מצג כשרות מטעה.

פסטה בסטה. קובי רובין
סניף "פסטה בסטה" בירושלים/קובי רובין

מארגון השגחה פרטית נמסר בתגובה: "אנחנו שמחים שגם גורמים בתוך הרבנות מכירים בכך שפקחי אגף הכשרות שוב עשו שימוש לא ראוי בסמכותם. ביטול הקנס מוכיח את מה שאנחנו טענו מלכתחילה - המטרה במתן הקנסות והאזהרות לעסקים שעובדים איתנו נובעת מהיסטריה של הרבנות שרואה את סוף המונופול שלה על הכשרות מתקרב, ומטרתה אחת: ניסיון להפחיד את בעלי העסקים.

"ההטרדות ומסע הרדיפה של הרבנות נגדנו צריך להיפסק. המסעדות שעובדות עם 'השגחה פרטית' כשרות לחלוטין, עומדות תחת פיקוחם של הרב אורן דובדבני וצוות משגיחים מקצועיים ויראי שמיים, ונוסח ההצהרה התלויה בהן הולם את פסיקת בג"ץ והינו חוקי לגמרי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully