וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר לשעבר בקשת ננזף בחומרה על יחסים בלתי הולמים: "ניצל מינית ומירר את חיי"

7.11.2017 / 16:00

בלעדי: תסריטאית התלוננה לקשת כי בכיר לשעבר בחברה סחט אותה מינית במשך חודשים. "אמר שאם לא אהיה איתו – הסדרה שלי תבוטל". אחרי בירור משפטי, שכלל גם בדיקת פוליגרף, נשאר הבכיר בתפקידו, אך ננזף בחומרה על ידי מנכ"ל החברה. הבכיר: "לא הטרדתי, ניהלנו רומן ממושך"

בכיר לשעבר בקשת. אביב חופי,
"נאלצתי לקיים יחסי מין עם הבכיר"/אביב חופי
יום אחד הוא הטיח בי: "אם לא אוכל להיות איתך, לא אוכל לעבוד איתך יותר"

בינואר 2014 הגיע לממונה על הטרדות מיניות בקשת מכתב, אותו כתבה תסריטאית בתחילת דרכה בשם א' (השם המלא שמור במערכת). אותה תסריטאית עסקה באותם ימים בכתיבת סדרה דרך חברת הפקה חיצונית, עבור קשת. באותו מכתב תיארה א' ניצול מיני ממושך על ידי בכיר בקשת במהלך 2012.

בתחילת המכתב, מספרת א' על פגישתה הראשונה עם אותו בכיר: "הפגישה עברה בנעימים, ובסופה בישר לנו (הבכיר) כי קשת תשקיע כספים בפיתוחה של הסדרה. דבר בנועם הליכותיו ובאישיות החביבה, שהציג במהלך פגישה זו, לא רמז לי על העתיד לבוא - על הסחיטה המינית ועל מסלול האימים שיהיה מנת חלקי במשך שבעה חודשים ארוכים מחיי, ולאחר מכן, על מסלול השיקום, שגם היום, יותר משנה לאחר סיום התקופה שבה נאלצתי, בעל כורחי, לקיים יחסי מין עם (הבכיר), רחוק מסיום".

"אני לא זוכרת במדויק את השיחה שבה הבהיר לי שהוא מעוניין ביחסי מין איתי", מפרטת א' במכתבה, "אני רק זוכרת שנבהלתי מאד, ושידעתי שעליי להבהיר לו שאיני מעוניינת מבלי לפגוע בו, שהרי אם אפגע בו, היה ברור לי שהסדרה שאני כותבת תיפגע. נקודת המפנה הנוראית התרחשה יום אחד, כשבזעמו ובתסכולו, הטיח בי כי 'אם לא יוכל להיות איתי, הוא לא יוכל לעבוד איתי יותר'. אמירה זו אוששה את חששי הגדול ביותר – אם לא אשכב איתו, כך הבנתי, הסדרה שלי תבוטל".

בניין קשת. ראובן קסטרו
"הבנתי שאם לא אשכב איתו הסדרה שלי תבוטל". בניין קשת/ראובן קסטרו
"הוא הבהיר שעליי להסתיר את המתרחש מכל מכריי, חיי הפכו למסכת של הסתרות ושקרים"

בהמשך מגוללת א' כיצד הייתה נתונה לגחמותיו המיניות של הבכיר במשך שבעה חודשים: "נדרשתי להעמיד פנים שאני מעוניינת וחושקת ביחסי מין עם גבר שסלדתי מכל מאפייניו הפיזיים", סיפרה והוסיפה שהבכיר דרש ממנה לשמור על חשאיות מוחלטת. "הוא הבהיר לי שעלי להסתיר מפני כל מכריי את מה שמתחולל בחיי, ואני, אחוזת אימה, לא סיפרתי אפילו לחברתי הטובה ביותר מה הוא עושה לי. חיי הפכו למסכת של הסתרות ושל שקרים.

"ולמרות זאת, בחלוף הזמן, הרצון לצאת ממעגל האימים ניצח את הפחד. הודעתי לו שאיני מסוגלת להמשיך בקשר המיני בינינו. ניצלתי. מעט לאחר מכן נעלמה ההתלהבות שלו מן הסדרה... והיא התמוססה מאליה. באופן מפתיע, למרות שחששתי כל כך מן הרגע שבו הסדרה לא תתקיים, כשהיא בוטלה באופן סופי חשתי רק הקלה".

לסיום כותבת א': "אני לא יודעת מי יקרא את המכתב הזה. אני לא יודעת אם זה יהיה גבר או אישה, אם עובד בכיר או עובדת זוטרה. אני מקווה שהמכתב הזה ייפול לידיו של אדם, שיקרא אותו וישים את עצמו בנעליי. שיחשוב מה הוא היה עושה אם היה עובד זוטר שנסחט מינית על ידי מי שאחראי במידה רבה על פרנסתו. שינסה לדמיין את הפחד שחוויתי, את ההשפלה, ואת ייסורי הגוף והנפש שהיו מנת חלקי. שיחשוב אם זו הנורמה שהוא רוצה במקום העבודה שלו – שהבכיר שבבכירים יציע הצעות מיניות לזוטרה שבזוטרות. שיתהה האם באמת ישנה "הסכמה" במצב דברים מהסוג שאני מתארת לעיל. בכוונה, אני בוחרת לא לסיים את המכתב הזה בדרישה. עשו כטוב בעיניכם. עשו מה שבעיניכם הוא צודק וראוי".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

נזיפה חמורה שתועדה בתיק האישי

כמה שעות לאחר פנייתה שלחה א' מייל נוסף לממונה על מניעת הטרדה מינית בקשת, עו"ד אביטל און-שחר, ובו הסבירה לה שאין בה כוחות נפשיים להתמודד עם הליך הבירור ועל אף שהיא עומדת מאחורי הדברים, היא מושכת ידיה מהתלונה. למרות זאת החלה קשת ,כמחויב בחוק, בהליך הברור מול הבכיר.

במסגרת הבדיקה, הפעילה קשת שני משרדי עורכי דין חיצוניים על מנת למצות את הבירור. הבכיר, אשר הצטייד בעורכת דין מטעמו, הציע מיוזמתו להיבדק בפוליגרף. בבדיקה נשאל הבכיר לגבי היבטי הסחיטה בתלונה ולגבי הפעלת כוח ונמצא דובר אמת.

כנס הטלוויזיה EFFECTV. ניב אהרונסון
נזף בחומרה בבכיר לאחר הליך הבירור. אבי ניר/ניב אהרונסון

לאחר שמשרדי עורכי הדין מסרו את חוות דעתם, נקבע בקשת כי לא התקיימו בין השניים יחסי מרות נכון לאותה עת, משום שא' הועסקה על ידי חברת הפקה שהתקשרה עם קשת בהסכם חיצוני. ממצאי הבדיקה הועברו למנכ"ל קשת אבי ניר שערך שיחת אזהרה עם הבכיר והבהיר לו שמדובר בהתנהלות חמורה ואם תישנה, יינקטו נגדו הליכים חמורים. בסוף 2015 עזב הבכיר את קשת. עוד עלה מבדיקת מנכ"ל קשת, שביטול הסדרה אותה יצרה א' נבע מהחלטות ניהוליות תקינות בהן היו מעורבים מספר אנשים מלבד אותו בכיר. בסיום התהליך, החליט מנכ"ל קשת לנזוף נזיפה חמורה בבכיר והיא תועדה בתיקו האישי.

בשבוע האחרון עלתה קשת לכותרות בהקשרים דומים, כאשר מספר עיתונאיות הפנו האשמות על הטרדה מינית כלפי נשיא הזכיינית אלכס גלעדי. בנוסף, נחשפו בימים האחרונים מספר מיילים ששלח יורק זק, עורך בכיר בחברה ולשעבר עורך האח הגדול, שנשאו אופי מיני בוטה. היום הפיץ מנכ"ל החברה אבי ניר איגרת לכלל עובדי החברה בה כתב, בין השאר: "חשוב לי, בשמי ובשם ההנהלה להשמיע קול ועמדה ברורים בנושא: בקשת מתקיימת ותמשיך להתקיים תרבות ארגונית של כבוד והערכה לכלל העובדים. נשים וגברים כאחד; במקרים בהם נודע לנו על התנהגות שאינה ראויה, ערכנו בדיקה מעמיקה ופעלנו בצורה מידית המתחייבת מן הבירור. כך נהגנו, כך אנו נוהגים בימים אלו וכך ננהג בעתיד, תוך קיום הליך בדיקה הוגן, תקין ויסודי, הנתמך בעובדות ונשען על ערכי הארגון... הימים האחרונים מחייבים אותנו לבחון את עצמנו ולוודא מעל ומעבר לכל ספק שאנו פועלים כראוי. כך נעשה".

"מעביד אחראי להטרדה מינית שביצע עובדו"

א' סיפרה לוואלה! NEWS כי האירוע הותיר בה צלקות עמוקות: "הייתי אז ילדה, במצב פגיע, והוא הריח את זה. עברתי סיוט. המחשבה להתאבד עברה בראשי פעמים רבות. עברו מאז שש שנים ולמרות שאני במקום אחר והתקדמתי מקצועית והקמתי משפחה, הסיפור הזה הולך אתי. פחדתי ממנו אז ואני ממשיכה לפחד ממנו היום. כשפניתם אליי לקבל את התגובה שלי בן הזוג שלי שאל אותי למה לי להגיב, כי זה מאחוריי. עניתי לו שזה לעולם לא יהיה מאחוריי.

זה שם כשאני מסתכלת על הילד שלי, זה שם בכל פעם שאני מגיעה לריאיון עבודה, זה שם כשגבר פונה אלי ברחוב. אני לא מחפשת נקמה או עריפת ראשים, אלא שיעבור פה מסר שזה לא בסדר לנצל חולשה ופגיעות של אישה צעירה, נגדה, בטח ובטח בתעשייה הזו. חשוב לי שגברים ידעו שזה לא עוזב או עובר, זה תמיד יהיה איתי, עד סוף חיי".

סוגיית יחסי המרות בפרשה מעלה מספר שאלות. ד"ר אורית קמיר, מנסחת החוק למניעת הטרדה מינית אמרה לוואלה! NEWS: "סעיף 7 לחוק למניעת הטרדה מינית קובע באופן מפורש שמעביד אחראי להטרדה מינית שביצע עובדו, או ממונה מטעמו שאינו עובדו, אם ההטרדה המינית התרחשה במסגרת יחסי עבודה. זאת בין שהמוטרדת היא עובדת של המעביד, עובדת קבלן, לקוחה, ספקית או בעלת כל סטטוס אחר. לכן במקרה הנדון המעביד אחראי להתנהגותו של ממונה מטעמו שהתרחשה במסגרת יחסי העבודה שלו עם מי שעבדה תחתיו בהקשר הנדון".

ד"ר קמיר מוסיפה, "קשת הייתה צריכה להכיר באחריותה להטרדה החמורה הזו, להטיל על הבכיר סנקציה משמעותית ולטפל במתלוננת כפי שהחוק והתקנות מחייבים. במקום זאת, קשת אמנם קיימה הליך שבסופו נזפה בבכיר, אך גם ניסתה לנער חצנה על ידי קביעה מקוממת שאין יחסי עבודה ולכן אין אחריות מעביד. עקב התנהלות זו של קשת, המתלוננת רשאית לתבוע את קשת על פי החוק למניעת הטרדה מינית, הן בגין ההטרדה עצמה, והן בגין טיפול כושל בתלונתה. קשת מצדה יכולה לתבוע בגין רשלנות מקצועית את עורכי הדין שיעצו לה עצות מקצועיות לא ראויות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
""קשת הייתה צריכה להכיר באחריותה להטרדה". עו"ד אורית קמיר/מערכת וואלה!, צילום מסך
seperator

קשת: "התקיים הליך בדיקה מקיף על פי חוק"

הבכיר לשעבר בקשת מסר בתגובה: "ביני לבין א' היה רומן ממושך, שמעצם טבעו היה הדדי. מעולם לא קשרתי בין הרומן לבין הסדרה שפיתחה וודאי שלא התניתי את פיתוח הסדרה בקשר שהיה בינינו. חשבתי שהסידרה שעבדה עליה היא מרתקת ומקורית, אבל אחרי יותר משנה של עבודת פיתוח הוחלט בקשת - ולא על ידי - שהסדרה לא תמשיך להפקה.

חשוב לי להדגיש, חד-משמעית, כי בשום אופן לא כפיתי דבר, לא הטרדתי את א', ולא ניצלתי אותה בכל דרך שהיא. בבדיקת פוליגרף שנערכה לי סמוך לבירור בקשת, נמצא שכל מה שאני מתאר כאן - אמת".

מקשת נמסר בתגובה: "עם פנייתה של המתלוננת, נפתח הליך בדיקה מקיף על פי חוק, על ידי עורכת הדין הממונה על הטרדות מיניות בקשת ועל ידי שני משרדי עורכי דין חיצוניים.

ממצאי הבדיקה, שנערכה באופן מקיף גם לאחר שהמתלוננת משכה את תלונתה, כללו תוצאות בדיקת פוליגרף שעבר הבכיר לשעבר ונמצא דובר אמת וחוות דעת משפטיות חיצוניות שקבעו כי לא התקיימו יחסי מרות בין השניים. לאחר ממצאי הבדיקה וההמלצות המשפטיות הושלם ההליך המשמעתי מול הבכיר לשעבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully