וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישועה על תחקיר התרומות מחו"ל: "לא הייתה לי ידיעה משלי והייתי בלחץ"

8.6.2021 / 9:42

במסגרת תיק 4000 הציג סנגורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לישועה את פרשת התחקיר על מימון זר למפלגות הימין שהתפרסם באתר. לטענתו, הרצוג הכתיב לישועה על "מימון הפריימריז של מפלגות הימין". ישועה השיב כי היה בלחץ ואם לא היה פועל במהרה "הוא היה גמור"

בווידאו: משפט האלפים - חקירתו הנגדית של אילן ישועה/צילום: שי מכלוף

החקירה הנגדית של מנכ"ל וואלה! לשעבר אילן ישועה, במסגרת תיק 4000, נמשכת היום (שלישי) בבית המשפט המחוזי בירושלים, על ידי סנגורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, עו"ד בעז בן צור. זהו היום ה-15 לחקירה הנגדית של ישועה, העד הראשון במשפטו של נתניהו - הנאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים.

הדיון הבוקר החל בהתייחסותו של עו"ד בן צור לבחינת הפרטים בעניין הפרסומים בנוגע לפרשת 15V. הסנגור הציג שורת פרסומים בידיעות אחרונות, הארץ, ישראל היום, מעריב ו-Ynet.

בן צור: קמה תנועה בשם V15 שדאגה להביא מימון זר, ומטרתה המוצהרת הייתה להחליף את ראש הממשלה. היא חברה לארגון נוסף ששמו קול אחד, בו היו מועמדים של מפלגת העבודה, והטענה הייתה שיש קשר ישיר בין V15 לעבודה. האם אתה יודע שהליכוד טען שהתנהלות זו מפרה את חוק מימון מפלגות שנועד למנוע התערבות זרה. ואז הליכוד עורך מסיבת עיתונאים ומציג את הטענות שלו. תאשר לי שמסיבות עיתונאים או שבתות תרבות נכנסו לאתר בצורה זו. ישועה אישר את טענתו של בן צור.

בן צור: אתה יודע, אתם מפרסמים מעין תחקיר נגדי של תרומות מחו"ל למפלגות בחו"ל.

ישועה: היה אישוו עם זה שפרסמנו שמרבית התרומות לימין באו מחו"ל. אני זוכר לא כי קראתי אלא כי התלוננו עלינו.

בן צור: שכחתם לציין שהחוק אוסר מימון תרומות למפלגות, אבל אין איסור תרומות מחו"ל לפריימריז, לעניין פנים מפלגתי, הכרת את זה?. ישועה הגיב שלא.

דיון | תיקי האלפים 8 ביוני 2021. אולבייה פיטוסי, פלאש 90
ישועה נכנס ליום נוסף בחקירה הנגדית נגדו. בית המשפט המחוזי בירושלים. היום/פלאש 90, אולבייה פיטוסי

בן צור: הכותרת וכותרת המשנה, יוצרות סימטריה, אתה מבין שיש סימטריה אבל היא מזויפת, כי החוק אוסר מימון מפלגות אבל מתיר מימון לפריימריז, עד כאן עובדות. יש כמובן תמונה לא מחמיאה של ראש הממשלה, אבל זה קטנות בהקשר הזה. בן צור המשיך בדבריו וטען: "בוא נראה מאיפה הגיע התחקיר, כי הכותרת הייתה בדיקת וואלה, למה עושים של הימין? מה שיש לנו זה את הדבר הבא. הרצוג, שהליכוד טוען שמפלגתו ממומנת באופן פסול במימון זר, שולח לכם טקסט, מכתיב לכם טקסט, והטקסט שמוכתב הוא זה מימון הפריימריז של מפלגות הימין".

ישועה: כל הטיפול היה כשהיתה פניה של שאול ואיריס, מישהו פנה אלי, לא היתה לי ידיעה שלי, ואני נמצא פה בלחץ. אני זוכר שזה היה אירוע רציני, אם זה לא יתוקן בדקות הקרובות אני גמור, אני מקבל את מה שאתה אומר שזה נכון, אבל לא היתה לי ידיעה שזה משהו שהועבר לי על ידי הבוסים.

בן צור: אתה אומר שהטקסט הוכתב על ידי בוז'י, זה עניין אינפורמטיבי שלך, לא היתה שום בדיקה של וואלה, לא היתה בדיקה עצמאית, אין לכם נתונים מועמדים במפלגות הימין. הוא עשה את זה כדי ליצור סימטריה מזויפת במובן של לא נכונה, כי זה מותר, ולכן כל הסיפור הזה הגיע מהרצוג.

אילן ישועה במשפט תיקי האלפים, בימ"ש מחוזי ירושלים, 7 ביוני 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
"אני זוכר שזה היה אירוע רציני, אם זה לא יתוקן בדקות הקרובות אני גמור". ישועה בבית המשפט המחוזי בירושלים. היום/פלאש 90, יונתן זינדל

ישועה: אם נראה את הרצף מההתחלה אני מבין את איך הדברים השתלשלו. היה לחץ גדול על הסיפור הזה. אני לא ידעתי שזה הוכתב מבוז'י, זה נאמר לי על ידי שאול, הייתה התנפלות עלינו אני לא זוכר.

בן צור: אמרת שתוציא את בדיקת וואלה, גם כן בדיקה, רשמו את הטקסט של הרצוג, זה פתאטי, אלה הדברים שאדוני כתב. זה מתיישב עם הנסיבות, האינטרס ואף אחד לא אומר לך שעשינו בדיקה עצמאית.

ישועה: אני לא חולק על זה שזה המסלול, אני רק אומר שזה לא בא ממני.

בן צור: מעלים תחקיר מפוברק, מנסים לדייק, זו שיטה נאה. בוא נתקדם. אתם מעלים כאילו תחקיר של וואלה שמייצר כותרת ראשית, התחקיר הזה הוא מסמך שהוכן על ידי הרצוג כדי לייצר סימטריה. אנחנו פונים אליכם ואומרים אין דבר כזה, אין סימטריה, זה מה שישנו. הסימטריה המזויפת, כל זה נעלם מתחת. האם אתה מבין שזה היה דיוק של סיקור?

ישועה: בקשר לזיקה של הרצוג, אתה יודע כמה אני תומך בו. היום כשמסבירים את זה ככה אני מבין. באותו רגע היה לחץ לשנות את זה. כשהורדתי את מה שראש המוסד אומר זה היה דיוק או לא דיוק. הייתי בציר של לחץ. אתה בכל כתבה מסביר מה שנוח לך. מה שאני אומר בתוך המקרים האלו, לאנשים שלי, זה נובע מלחץ. באותו רגע אני לא יודע אם זה דיוק או לא דיוק. כשנראו הנחות שנראו סבירות השתמשתי בזה. האם היום אני חושב שהדרישה הזו לדיוק הייתה לגיטימית, כן.

איך מגזין העין השביעית בדק את האירוע?

בן צור עבר לכותרת הבאה, שהייתה הכותרת הראשית על איראן-חמאס, וזמן קצר לאחר מכן הכותרת הייתה V15, תחת הכותרת 'עמותת קש תומכת שמאל" או "פאניקה של הימין". דו"ד בן צור הזכיר את ההקשר- טענת הליכוד על מימון זר של V15.

בן צור: בוא נראה איך אתם מסקרים את העניין. רוב התרומות לבכירי מפלגות הימין- מחו"ל. ובוא נראה איך בחר מגזין שהוא לא פייבוריט של ראש הממשלה, העין השביעית, שבדק חמישה אירועי מפתח, אתה זוכר מה הייתה המסקנה לגבי וואלה? מאוזן באופן מופגן. בוא נראה מה הם מצאו לגבי V15, כשהם בדקו את כל האתרים. המסקנה של העין השביעית הייתה שהוא מאוזן באופן מופגן. אני מציע לך את האפשרות שבתפיסה התקשורתית הסיקור של V15 היה מאוזן עד ביקורתי.

ישועה: לגבי האירוע הספציפי הזה יכול להיות שהוא צודק. אני רק אומר שהזיכרון שלי של האירוע עשינו הרבה דברים מתקנים. לגבי זה אמרתי להם ששיניתי את התמונה של ביבי, אנחנו גם מתקנים וגם מוסיפים ומפצים על פרשת V15. דבר שני לגבי זה שהוא מאוזן באופן מופגן.

בן צור הציג את הכתבה על התרומות לבכירי הליכוד עם תמונות של ארבעה בכירים במפלגה.

ישועה: יש פה אירוע שלחצו עלינו לשנות את הכתבה, אני לא מתייחס לדיוק של הכתבה. זכרתי ששינינו את התמונה, למחרת העלנו ידיעה תומכת כפיצוי.

בן צור הציג כתבה תחת הכותרת "מבוכה בליכוד", והפנה לפיסקה האחרונה.

בן צור: באופן לא מעודן, דחפתם בשתיים וחצי שורות, סקר של עיתון הארץ שהליכוד מתחזק וזוכה ל 25 מנדטים. אנחנו בתיק של סיקור והטיות. בוא נראה אתם מעלים סקר פייבוריטי.

בן צור הציג כתבה נוספת חיובית על הרצוג תחת הכותרת: 'הרצוג הודף את הטענות: מופע מבוהל של הליכוד'. וכן הציג עוד כתבה בנוגע לפרשת הבקבוקים של שרה נתניהו. לדברי בן צור, זו הכתבה מאחורי פריט 73 בנספח לכתב האישום, בה כתוב הסרת פרסום על בוז'י הרצוג לבקשת אלוביץ.

אילן ישועה במשפט תיקי האלפים, בימ"ש מחוזי ירושלים, 7 ביוני 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
בן צור המשיך לחקור לפריטים נוספים המופיעים בכתב האישום, שהם המקרים שבהם בוואלה! נענו לבקשות החריגות/פלאש 90, יונתן זינדל

בן צור המשיך להציג בבית המשפט ידיעות שליליות שהתפרסמו בוואלה! נגד נתניהו. הוא מביא כדוגמה כתבה נוספת מה-2 בפברואר 2015, שפורסמה תחת הכותרת - "ביקורת על נתניהו בארה"ב - "מקדם מהלך הרסני למען הרפובליקנים".

בן צור המשיך לחקור לפריטים נוספים המופיעים בנספח א' לכתב האישום, שהם המקרים שבהם בוואלה! נענו לבקשות החריגות. כך למשל, פריט המתייחס לידיעה על ביקור של ראש עיריית ניו יורק לשעבר רודי ג'וליאני יחד עם נתניהו במרכז מורשת רבין. בן צור ציין כי מדובר בהודעה גנרית לתקשורת, אך הכותרת בוואלה: "ג'וליאני: למרות הביקורת - נתניהו חייב לנאום בקונגרס", אבי אלקלעי שהיה העורך הראשי באותה תקופה, התנגד לפרסם זאת, אך ישועה כתב לו: "ידיעה לגיטימית לגמרי".

בן צור: וואלה לקח קו של לבקר באופן קשה את הביקור בארצות הברית.

בן צור עובר לפריט הבא בנספח, לטענות על דרדור כתבה על פרשת הבקבוקים של שרה נתניהו והצפי כי הנאשם נתניהו יצטרך להעיד בחקירה. "בוא נראה את הפיצויים על הסיקור העוין", העיר בן צור בציניות, והציג לישועה את משחק הרשת החדש 'עזרו לשרה לאסוף בקבוקים למחזור".

ישועה: הם רואים את הדברים שעושים רעש ברשת ומכניסים לשם. לגבי משחקי רשת או ממים, המשחק הוא רייטינג.

בן צור עובר לפריט הבא בנספח, לטענות על דרדור כתבה על פרשת הבקבוקים של שרה נתניהו והצפי כי הנאשם נתניהו יצטרך להעיד בחקירה.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך הצהרה לתקשורת בכנסת 6 ביוני 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
עו"ד בן צור המשיך להציג כתבות שליליות נגד נתניהו/פלאש 90, יונתן זינדל

בן צור הציג עוד כתבות שליליות נגד נתניהו, ביניהן אייטם תחת הכותרת "רוב הישראלים: נתניהו בקונגרס בגלל הבחירות", שהיתה כמה שעות באתר, לדברי ישועה אף אחד לא פנה בנוגע אליה. כאשר בן צור טען שהכתבה הוחלפה בכתבה אחרת, התובעת יהודית תירוש התנגדה: "חברי אומר שכתבה החליפה, מה שהחליף זה כתבה לפיה המחנה הציוני דועך והמטה ריק".

בן צור תקף בתגובה: "הפרקליטות לא בדקה אם זו פניה של דוברות אולי זה לאזן פרסומים שליליים, היא לא בדקה פוליטיקאים אחרים, היא לא עשתה כלום והגישה כתב אישום על היענות חריגה בסיקור. אנחנו מנסים למלא את הריק הזה, תוך ויתור על מאות דפי חקירה, ואז התביעה באה ואומרת רגע, יש עוד כתבה. זה בלתי נתפס על הדעת, הגשתם כתב אישום חדשותי תקשורתי תקדימי בלי לעשות את העבודה".

תירוש הדגישה כי התביעה לא העירה על כל כתבה שחסרה בעיניה. "אנחנו לא קמנו ואמרנו בכל פעם שיש כתבה כזו או אחרת, יש מקומות אחרים להציג את הדבר הזה. בכל זאת אם חברי חושב שכשהוא יגיד שיש בהם משום הטעיה, כשאומרים שזה החליף את הכתבה ואנחנו רואים שהחליפו, אנחנו נגיד", אמרה.

לו"ז שלב ההוכחות

קבוצת העדים הראשונה בתיק 4000 תכלול מלבד ישועה גם בכירים נוספים לשעבר בוואלה! וכן את עד המדינה שלמה פילבר, שהיה מקורב לנתניהו וכיהן כמנכ"ל משרד התקשורת בתקופה הרלוונטית. החומרים שסיפק ישועה למשטרה הם אלו שהביאו לפתיחת התיק, בו נאשם ראש הממשלה כי העניק הטבות רגולטוריות לבעלי האתר לשעבר בתמורה להטיית הסיקור באתר, ומיוחסות לו במסגרתו עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים לכאורה.

קבוצת העדים השנייה הייתה אמורה לכלול גם היא עדים שקשורים לתיק 4000, אולם לאחרונה החליטו בפרקליטות להעביר אליה את איש העסקים ארנון מילצ'ן ואת העוזרת האישית שלו, הדס קליין. השניים הם עדי מפתח בתיק 1000, במסגרתו מואשם ראש הממשלה במרמה והפרת אמונים בשל קבלת מתנות בסכומי עתק ממילצ'ן ומהמיליארדר ג'יימס פאקר. פרשת טובות ההנאה הייתה אמורה לחתום את שלב ההוכחות, אולם לאחר שהתברר לפרקליטות כי מילצ'ן היה בקשר עם סנגורו לשעבר, עו"ד בעז בן צור, שמייצג היום את נתניהו, הוחלט להקדים את עדויותיהם של מילצ'ן וקליין.

אחרי שיסתיימו העדים הקשורים לתיק 4000 תעבור התביעה לתיק 2000, שעוסק בשיחות שהוקלטו בין נתניהו למו"ל ידיעות אחרונות, נוני מוזס. נתניהו נאשם בתיק זה במרמה והפרת אמונים, בעוד מוזס מואשם כי הציע לנתניהו שוחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully