וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר שב"כ לשעבר: "אם נתניהו לא ייצא בהודעת גינוי, הוא לא למד לקח מרצח רבין"

עודכן לאחרונה: 6.6.2021 / 8:53

דביר קריב, איש המחלקה היהודית בשב"כ לשעבר, הביע סיפוק בריאיון ל-103FM מהאזהרה החריגה של ארגמן, אך מתח ביקורת על תגובת הפוליטיקאים אליה, כמו גם על מכתב הרבנים. "אם ראשי הציבור אומרים 'ממשלת שמאל מסוכנת' ורבנים אומרים 'צריך לעשות הכל'- איך יחשוב רוצח?"

בכיר שב"כ בעבר, דביר קריב, התראיין הבוקר (ראשון) ברקע האזהרה החריגה של ראש השירות נדב ארגמן מהסתה שעלולה להוביל לפגיעה בנפש, ואמר כי אם ראש הממשלה בנימין נתניהו לא ייצא בהודעת גינוי להסתה בעקבותיה - זה שהוא "לא למד את הלקח מ-1995". קריב שירת בעבר במחלקה היהודית של שב"כ.

בשיחה עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103, הביע קריב סיפוק מהודעת ארגמן, אך מתח ביקורת על תגובת הפוליטיקאים אליה. "זה מכוון לאישי הציבור, בראש ובראשונה לראש הממשלה. רק ישראל כץ קרא את הדברים נכון מבין הפוליטיקאים והבין שיש לו אחריות ציבורית כאיש ציבור", אמר קריב. לדבריו, "כשראש שב"כ מעביר לתקשורת כזאת הערכת מצב זה צעד חריג, זה קרה באוגוסט 1995 ועכשיו. הוא לא קורה כל יום, אלא אחרי שמעריכים שהמצב הוא כזה שחייבים להעביר מסר לאישי ציבור ולציבור עצמו, שחייבים להרגיע את הרוחות מהר".

בהודעה החריגה שמסר ראש הארגון נדב ארגמן, הוא אמר כי על נבחרי הציבור, "מכל קצוות הקשת הפוליטית, מובילי דעה, אנשי דת, מחנכים ואזרחי ישראל כולם" - מוטלת אחריות למנוע את השיח האלים. ארגמן הזהיר כי התופעה עשויה להוביל לפגיעה ממשית בבני אדם. "מדינת ישראל חרטה על דגלה את עקרון חופש הביטוי. זהו עקרון חשוב והכרחי במדינה דמוקרטית", אמר בפתח דבריו. "יחד עם זאת, בתקופה האחרונה אנו מזהים התגברות והקצנה חמורה בשיח האלים והמסית, בדגש על זה המתקיים ברשתות החברתיות".

האזינו לריאיון המלא ב-103FM

ביחס לנתניהו, אמר קריב כי הוא "מניח שראש הממשלה רואה את הערכות המצב, את המודיעין של שב"כ ומבין למה שב"כ החליט לאבטח את בנט ושקד. הוא מבין מה קורה בשטח, ואני מניח שיתבקש לעשות דברים שלא עשה".

"אם ראש הממשלה לא יצא בהודעת גינוי, מה זה אומר?", שאלו המראיינים.

"זה אומר שאנחנו כחברה לא למדנו את הלקח מ-1995 והוא לא למד את הלקח מ-1995", השיב קריב. לטענתו, "באוגוסט 1995 כרמי גילון מפיץ התרעה לאישי ציבור, הוא מבקש מבנימין נתניהו להנמיך את גובה הלהבות מסביר שההסתה עלולה להוביל לרצח פוליטי. אחר כך נתניהו מוציא הודעה בסגנון של מירי רגב אתמול בערב, שהוא לא מקבל את הביקורת ומנסה לרמוז שראש שב"כ מכניס את ידיו למשחק פוליטי ומתערב פוליטית במה שנעשה במדינה".

"אני חושב שראש הממשלה צריך להתעשת ולבוא לציבור ולהרגיע את הרוחות - ובדקה וחצי הוא יכול. אם הוא לא יעשה את זה, זה יראה שהוא לא למד כלום מ-1995", הוסיף.

מפגינים נגד ממשלת השינוי מחוץ לביתה של אילת שקד, תל אביב, 30 במאי 2021. אבשלום ששוני, פלאש 90
מפגינים נגד ממשלת השינוי מחוץ לביתה של אילת שקד, תל אביב, 30 במאי 2021/פלאש 90, אבשלום ששוני

קריב התייחס גם למכתב שעליו חתמו רבנים בכירים בציונות הדתית, שקראו "לעשות הכל" כדי שממשלת בנט-לפיד לא תקום. "זה רק מחדד את הסכנה, כי אם ראשי הציבור אומרים 'ממשלת שמאל מסוכנת' ורבנים אומרים 'צריך לעשות הכול' - איך יחשוב רוצח אידיאולוגי? אם אני צריך למנוע את הסכנה, אני צריך לעשות משהו", אמר קריב. הוא הוסיף כי הוא "מקווה מאוד שבלו"ז של ראש הממשלה יש פגישה עם ראשי הרבנים כדי להרגיע את הרוחות", וכי לדעתו שב"כ צריכים לקרוא לרבנים שחתומים על הקריאה. "הפעולות של שב"כ לא גלויות, ייתכן שהיו פגישות עם רבנים כאלו ואחרים כדי להרגיע את הרוחות".

בעקבות מכתב הרבנים, עלו טענות כי קריאה זו הייתה, בין היתר, הרקע לאזהרתו החריגה אמש של ראש שב"כ. בין הרבנים שהיו חתומים על המכתב ניתן למנות את חיים דרוקמן, שלמה אבינר, דוד חי הכהן ושמואל אליהו. "אי אפשר להשלים עם המציאות שתקום ממשלה בישראל שתפגע בדברים היסודיים בענייני דת ומדינה, שהיו מקובלים מאז קום מדינת ישראל ועד היום על ידי כל ממשלות ישראל", הם כתבו.

הרבנים ציינו כי בהקמת ממשלה כזאת "ייפגעו גם ענייני הביטחון", היות והיא "נשנעת על תומכי טרור ויהיו בה גם שרים שקוראים לבית הדין הבינלאומי בהאג לחקור את מפקדי צה"ל על פשעי מלחמה". הם הוסיפו כי ממשלה זאת "מנוגדת לחלוטין לרצון העם כפי שבא לידי ביטוי באופן נחרץ בבחירות האחרונות".

מאוחר יותר, בעקבות הביקורת, הגיב דרוקמן, מהרבנים הבכירים בציונות הדתית, וטען כי "ההסתה קיימת רק בדמיון של אלה שאומרים כך".

"אני מבקש להרגיע את כולם, אין כאן שום הסתה. מדובר בקריאה אמיתית, כואבת מפי רבנים שחושבים שהממשלה שעומדת לקום לא תהיה טובה לעם ישראל", הסביר. "בוודאי במדינה דמוקרטית אפשר להביע את הדברים במכתב, כשם שאפשר להפגין חודשים ליד ראש הממשלה ברחוב בלפור - גם בתקופת הקורונה - וזה לא נקרא הסתה".

הוא הוסיף כי "לא יעלה על הדעת שמדובר באלימות, פיזית או מילולית. אלא בדרך דמוקרטית ניתן לעשות כל מה שאפשר כדי למנוע את הקמת הממשלה. זאת המשמעות הפשוטה של קריאת הרבנים. לעשות הכול בדרך דמוקרטית". לצד זאת, הוא שב ואמר כי "עוד לא מאוחר מדי" מכדי לשנות את הקמת הממשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully