וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש שב"כ: ההסתה עלולה להביא לפגיעה בנפש, האחריות על נבחרי הציבור

עודכן לאחרונה: 5.6.2021 / 21:52

בהודעה חריגה שמסר ראש הארגון נדב ארגמן הוא אמר כי על נבחרי הציבור, "מכל קצוות הקשת הפוליטית, מובילי דעה, אנשי דת, מחנכים ואזרחי ישראל כולם" - מוטלת אחריות למנוע את השיח האלים. ארגמן הזהיר כי התופעה עשויה להוביל לפגיעה ממשית בבני אדם

ראש שב"כ נדב ארגמן יצא הערב (שבת) בהודעה חריגה בה קרא להפסיק את השיח המסית והאלים בחברה הישראלית. בהודעה שנמסרה מטעם דוברות שירות הביטחון הכללי ארגמן הזהיר כי השיח האלים עלול להתפרש ככזה המתיר שימוש באלימות - והוסיף כי האחריות היא על נבחרי הציבור ועל הציבור כולו.

"מדינת ישראל חרטה על דגלה את עקרון חופש הביטוי. זהו עקרון חשוב והכרחי במדינה דמוקרטית", אמר בפתח דבריו. "יחד עם זאת, בתקופה האחרונה אנו מזהים התגברות והקצנה חמורה בשיח האלים והמסית, בדגש על זה המתקיים ברשתות החברתיות".

הוא הוסיף כי "זהו שיח הכולל התבטאויות חמורות, תוך שימוש בשפה ובמונחים של שיסוי, הסתה ואף קריאות לאלימות ופגיעה פיזית. כמי שעומד בראש ארגון שייעודו שמירה על ביטחון המדינה וסדרי המשטר הדמוקרטי ומוסדותיו, אני קורא ומזהיר כי שיח זה עלול להתפרש בקרב קבוצות מסוימות או בקרב בודדים, ככזה המתיר פעילות אלימה ובלתי חוקית שעלולה חלילה להגיע אף לכדי פגיעה בנפש".

ראש השב"כ, נדב ארגמן במהלך ועדת חוץ וביטחון. הדס פרוש / פלאש 90, פלאש 90
"שיח הכולל התבטאויות חמורות, תוך שימוש במונחים של שיסוי". ראש השב"כ ארגמן/פלאש 90, הדס פרוש / פלאש 90

עוד אמר ארגמן כי "לצד האחריות המוטלת על כתפי השב"כ, יחד עם גורמי האכיפה האחרים, גם על נבחרי ציבור מכל קצוות הקשת הפוליטית, מובילי דעה, אנשי דת, מחנכים ואזרחי ישראל כולם - מוטלת אחריות כבדה בימים אלה. חובתנו לצאת בקריאה ברורה ונחרצת להפסקה לאלתר של השיח המסית והאלים. האחריות להרגעת הרוחות ולריסון השיח מוטלת על כתפי כולנו".

להודעתו של ארגמן קדמה הודעה של שב"כ מיום חמישי לפיה היחידה לאבטחת אישים תאבטח את ראש הממשלה המיועד, נפתלי בנט. זאת יממה לאחר שחתם על ההסכמים הקואליציוניים עם יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד. ההחלטה התקבלה על רקע העלייה בהסתה נגד בנט, ומתוך הנחה שיכהן בקרוב כראש ממשלה. ההודעה על אבטחת בנט בטרם התמנה לתפקיד מהווה מהלך חריג מאחר ואינו נחשב עוד ל"סמל שלטון".

לפני הודעה זו התריע שירות הביטחון הכללי על עלייה בהסתה נגד בנט למספר שתיים במפלגתו איילת שקד, שמול ביתה נערכות הפגנות כחלק מהלחץ המופעל על ימינה שלא להקים ממשלה בשותפות עם לפיד.

בעקבות הודעתו של ארגמן גורם ביטחוני טען: "לא ידוע לנו על כל מקרה ספציפי. אין כל מידע מודיעיני על כוונות ברורות אבל יש בהיקף עלייה בהסתה ובאלימות המילולית ודי בה כדי להתריע שצריך להרגיע את הציבור. לצפות מפוליטיקאים שיגלו אחריות ולא ילבו את האש".

מפגינים נגד ממשלת השינוי מחוץ לביתה של אילת שקד, תל אביב, 30 במאי 2021. אבשלום ששוני, פלאש 90
מפגינים נגד ממשלת השינוי מחוץ לביתה של ח"כ שקד, השבוע/פלאש 90, אבשלום ששוני

ביום שישי פרסם ראש הממשלה בנימין נתניהו פוסט ובו כתב כי "בפרשת השבוע הקרובה נקרא על פרשת המרגלים — נציגי ציבור בעם ישראל שהוציאו את דיבת הארץ והחלישו את רוחו של העם רק מתוך דאגה לתפקידם האישי".

שר הביטחון בני גנץ התייחס להודעתו של ראש שב"כ ואמר: "כפי שאמרתי בשבוע שעבר - למנהיגי הציבור יש אחריות מיוחדת ונראה בימים האחרונים שלא למדנו את הלקחים הנדרשים מאירועי העבר. מי שמנסה לשלול לגיטימיות של מהלכים דמוקרטיים בסיסיים ומצית את אש ההסתה, נושא גם באחריות ואני קורא לכל אחת ואחד, להימנע מכל גילוי אלימות". הוא הוסיף כי "זו העת, שכלל מנהיגי הציבור יצאו בפומבי ובאופן נחרץ ואקטיבי נגד אלימות בכלל ועל רקע פוליטי בפרט".

יו"ר מרצ ניצן הורוביץ פנה ליו"ר ועדת חוץ וביטחון אורנה ברביבאי בדרישה לקיים דיון דחוף בוועדת החוץ והבטחון בעקבות הודעת ראש שב"כ. לדברי הורוביץ, לנוכח הדברים החמורים וההסתה הגוברת, על הכנסת "לוודא שגורמי הבטחון ערוכים ועושים הכל כדי למנוע פגיעה בנפש".

שר האוצר ישראל כץ הגיב גם הוא להודעתו של ארגמן וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "‏אני מצטרף לקריאתו של ראש השב"כ נדב ארגמן שמזהיר מפני 'השיח המסית שעלול להגיע לכדי פגיעה בנפש'. ניתן לקיים ויכוח נוקב מבלי לחצות קוים מסוכנים. על כולנו מוטלת האחריות לנהוג בדרך זו".

שר הביטחון בני גנץ בקריה, 21 במאי 2021. טל עוז, משרד הביטחון
"מי שמנסה לשלול לגיטימיות של מהלכים דמוקרטיים בסיסיים ומצית את אש ההסתה, נושא גם באחריות". גנץ/משרד הביטחון, טל עוז

בנוסף לכך, ח"כ תמר זנדברג (מרצ) הגיבה גם היא לדבריו של ארגמן ואמרה כי "הודעת ראש השב"כ היא קריאת השכמה מהדהדת לנתניהו ולחסידיו - לעצור מיידית את מכונת השנאה שאחראית עד כה לאיומים ולאנשי ציבור מאובטחים, אבל יכולה גם להגיע לאלימות של ממש ואף לרצח". לדבריה, "חילופי שלטון הם דבר טבעי בדמוקרטיה, והעובדה שתקופת הדמדומים הזו רוויה בכל כך הרבה שנאה ואלימות מעידה על מורשת רעילה שמשאירות שנות שלטונו של נתניהו ויש להחליף באופן מיידי".

שרת התחבורה מירי רגב מסרה: "נמשיך להביע את המחאה על גניבת קולות הימין באופן דמוקרטי ומכובד, ללא אלימות. אחרי שנים שבהם הפגנות השמאל התקיימו באין מפריע בבלפור, בפתח תקווה ומול ביתי גם בעיצומה של מגיפה, אין מקום לסתימת פיות ופגיעה בזכות המחאה, תוך צביעת המחנה הימני כאלים ומסוכן".

גם ח"כ גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד) התייחסה לדבריו של ארגמן ואמרה: "‏ראש השב"כ מזהיר מהסתה שעלולה להוביל לפגיעה בנפש. הוא מפציר בכולנו להרגיע את השיח שצץ כאן רק לאחרונה שהרי עד לפני שבוע אף אחד לא הסית או הפיץ קריאות אלימות". עוד טענה כי "עד כה ראש השב"כ ישן היטב ולא דאג מהסתה שעלולה לגבות מחיר בנפש. אפשר לחשוב נפש...כולה משפחת נתניהו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully