וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כ אורבך נועד עם בנט ותקף את נתניהו: לא נקף אצבע להקים ממשלת ימין

עודכן לאחרונה: 3.6.2021 / 20:31

חבר מפלגת ימינה, השוקל להתנגד להקמת ממשלת לפיד-בנט נפגש עם יו"ר מפלגתו אך לא הבהיר אם יתנגד להקמת הממשלה. מוקדם יותר משך אורבך את חתימתו על מסמך להחלפת יו"ר הכנסת, אך במשותפת הודיעו שיתמכו. גורמים בימינה: לא נסתמך על קולות המשותפת

שידור חי מחוץ לביתה של שקד (צילום: ניב אהרונסון)

LIVE

ח"כ ניר אורבך (ימינה) אמר היום (חמישי) כי הוא הולך יחד עם יו"ר המפלגה נפתלי בנט "בדרך נאמנה ומשותפת מזה שנים ארוכות. הצטרפתי לימינה בראשות נפתלי בנט עם הסתכלות ארוכת טווח לטובת מדינת ישראל. אעשה הכל כדי שזה יצליח". אורבך, ששקל לא לתמוך בהקמת ממשלת בנט-לפיד הוסיף אחרי שנפגש עם יו"ר מפלגתו כי אין לו "שום כוונה לנהל שיחות עם מי שלא נקפו אצבע בחודשיים האחרונים להקים ממשלת ימין".

במקביל, גוש בנט-לפיד מבקש להחליף את יו"ר הכנסת יריב לוין ברקע החשש שלוין יעכב את ההשבעה עד יום שני בעוד שבוע וחצי. אם יצליחו להחליף את לוין במועמד המפלגה, ח"כ מיקי לוי, השאיפה תהיה להשביע את הממשלה ביום רביעי הבא בעוד כשבוע, ובכך לחסוך כמה ימים עד להשבעה. על אף שהוגש מסמך עם 61 חתימות, ברגע האחרון ביקש ח"כ אורבך למשוך את חתימתו ובכך סיכל את הרוב.

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) שיגר לפני זמן קצר מכתב ליו"ר הכנסת לוין בו העביר את חתימת ששת החכ"ים של המשותפת לבקשה לקיים הצבעה על יו"ר הכנסת בישיבת המליאה הקרובה, כשיחד עם המפלגה אמורות להיות לגוש השינוי 66 חתימות להחלפת לוין, ללא ח"כ אורבך. גורמים בימינה אמרו לוואלה! כי יחליפו את יו"ר הכנסת במעמד השבעת הממשלה, "לא נסתמך על קולות המשותפת". גם בלי קולות ימינה, קיים רוב של 61 למהלך אך ספק גדול אם תקווה חדשה תסכים לתמוך בהחלפת לוין ביום שני הקרוב יחד עם קולות חברי הכנסת של הרשימה המשותפת מבלי שימינה תתמוך גם.

ניר אורבך. ראובן קסטרו
חש שהסתירו ממנו מידע. אורבך/ראובן קסטרו

גורם ביש עתיד אמר כי "המהלך לא תואם איתנו, ולא הכרנו את המכתב עד שפורסם בתקשורת". גורמים במשותפת אומרים שהדיונים על צירוף החתימות להחלפת יו"ר הכנסת התחילו הבוקר ברגע שנודע לגבי הסרת חתימת ניר אורבך ולא בשל פניה של יש עתיד. "אין לזה קשר לגוש השינוי. אנו שואפים להחליף את לוין כי הוא יו"ר כנסת מסוכן שנאמן לנתניהו ומתנגד עקרונית לשלטון החוק. תמכנו בעבר ואנו תומכים ונעשה כל מאמץ להחלפתו".

ח"כ עאידה תומא-סלימאן מהמפלגה הסבירה כי "אנחנו רוצים להיפטר מיריב לוין כיו"ר הכנסת. היפטרות מהאדון נתניהו צריכה להיות היפטרות מהדרך והפוליטיקה שלו, לכן יחד איתו נפטרים גם מכל משרתיו". ח"כ עופר כסיף הוסיף: "לוין הוא זרוע ביצועית של נתניהו לכל דבר ועניין, בכך הוא חוטא לתפקידו כיו"ר הכנסת. אדם כזה, שקרא להפר פסיקת בג"ץ, מהווה איום מידי על על עצמאות הכנסת ולכן נפעל להחליפו בדחיפות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת אבל על האסון במירון, כנסת, 3 במאי 2021. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"יו"ר כנסת מסוכן שמתנגד עקרונית לשלטון החוק". לוין ונתניהו/אתר רשמי, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בליכוד הפיצו את המכתב של טיבי ותקפו בחריפות את לפיד ובנט. "עוד לא עברו 24 שעות וכבר עכשיו לפיד ובנט נשענים על הרשימה המשותפת! הרשימה המשותפת ממהרת להציל את לפיד ובנט ומשלימה את החתימות החסרות להם להדחת יו"ר הכנסת מהימין", נמסר בהודעת הליכוד. "מדובר בהוכחה ניצחת לשיתוף פעולה מלא-מלא של הרשימה המשותפת עם ממשלת השמאל של לפיד ובנט. לפיד עצמו סגר אישית עם ראשי המשותפת את שיתוף הפעולה והדיל ביניהם. גדעון סער, שרן השכל, זאב אלקין, חברי תקווה חדשה וחברי ימינה - התחייבתם לא להישען בשום אופן על המשותפת! עמדו בהתחייבות שלכם ותמשכו עכשיו את החתימות שלכם. אם לא תעשו זאת יהיה ברור לכולם שגם אתם סגרתם דיל עם המשותפת כחלק בלתי נפרד מהממשלה שלכם".

יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' תקף גם הוא את המהלך ואמר: "‏עכשיו זה כבר לא 'רק' רע"ם, זו גם המשותפת. כולם תומכי טרור אנטי-ציוניים שמזדהים עם הגרועים שבאויבינו ושאיתם בנט, שקד, סער, אלקין ושרן השכל כורתים ברית עם השטן נגד המדינה היהודית. חברים, תעצרו רגע אחד לפני התהום".

בליכוד שיגרו בהמשך מכתב לילפיד בו דרשו לפרסם את ההסכמים הקואליציוניים שנחתמו להקמת ממשלת בנט-לפיד באופן מידי. לפי החוק הגשת ההסכמים לכנסת ופרסומם צריכה להיעשות תוך 72 שעות ממועד חתימתם ולכל המאוחר עד 24 שעות לפני השבעת הממשלה. ובכל זאת, היועץ המשפטי של הליכוד עו"ד אבי הלוי דרש במכתב מלפיד לפרסמם לאלתר וקבע כי "אי פרסום ההסכמים פוגע באינטרסים ציבוריים חשובים שחוסים תחת כנפיה של זכות הציבור לדעת, לאפשר לציבור לקיים שיח ציבורי על תוכנם, לעמוד על חוקיות ולעמת אותם עם ההתחייבות של הסיעות שחתמו על ההסכמים שנחתנו לבוחריהם במהלך מערכת הבחירות", נכתב במכתב.

בליכוד דורשים לפרסם את שמונת ההסכמים שנחתמו עם המפלגות השותפות בקואליציה וכן הסכם עם הרשימה המשותפת על תמיכה בהחלפת יו"ר הכנסת, למרות שגם ביש עתיד וגם במשותפת מכחישים שהמהלך נעשה בתיאום.

הפגישה המכרעת והמידע שהוסתר

במהלך פגישה שהתקיימה אתמול במשכן הכנסת, הוצגו לח"כ אורבך אינדיקציות לפיהן היה ניתן להקים ממשלת ימין עם שני עריקים. בנט ושקד ידעו מכך אך למרות זאת בחרו להקים ממשלה עם יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד.

מי שפגש את אורבך הוא ראש עיריית שדרות, אלון דוידי, שפרש מימינה ערב השבעת הכנסת בגלל כוונת בנט להקים ממשלת אחדות, וגורם נוסף המקורב לאורבך. אורבך זעם על כך, הוא חש שהסתירו ממנו מידע והחליט לשקול מחדש את תמיכתו במהלך.

בנוסף לכך, הוא גם מתח ביקורת על ההסכם עם מנסור עבאס. כפי שפורסם מוקדם יותר בוואלה! הוא גם תכנן לפרסם הודעה כי הוא מתנגד להקמת הממשלה, שקד פגשה אותו בכנסת וביקשה ממנו לתאם כל מהלך עם בנט. אורבך המתין, נפגש עם בנט ובין היתר העלה בפניו את הדברים שהוצגו בפניו בפגישה עם דוידי. היום אמורים בנט ושקד להיפגש פעם נוספת.

אלון דוידי, ראש עיריית שדרות, 27 במרץ 2017. הדס פרוש, פלאש 90
ניסה לשכנע את אורבך לטרפד את ממשלת השינוי. דוידי/פלאש 90, הדס פרוש

בתוך כך, עשרות מפגינים הגיעו הערב לפתח תקווה לאחר שבליכוד קראו להפגין מחוץ לביתו של אורבך. לפי גורמים בליכוד כל האסטרטגיה של נתניהו לפירוק ממשלת השינוי מתבססת על אורבך, ומפעילים עליו לחץ כבד לצאת בהתבטאות פומבית נגד הממשלה. לפי הגורמים, התנגדות של אורבך תעודד בקיעים נוספים בימינה אך בעיקר תייצר גם בקיעים בתקווה חדשה שכן היא תחייב הסתמכות על תמיכה או הימנעות של המשותפת בהקמת הבלוק. "ניר אורבך הוא המפתח להפלת ממשלת השינוי", אמר גורם בליכוד הבוקר. גם מחוץ לביתה של שקד נערכו הפגנות בעד ונגד הצטרפותה לממשלת לפיד-בנט.

איילת שקד ונפתלי בנט באולם המליאה בכנסת ביום ההצבעה לנשיאות, 2 ביוני 2021. ראובן קסטרו
ביקשה מאורבך לתאם כל מהלך עם יו"ר ימינה. בנט ושקד, אתמול/ראובן קסטרו

בתוך כך, בגוש התומך בראש הממשלה בנימין נתניהו נמצאים במאמצים מתמשכים בניסיון לסכל את הקמת ממשלת לפיד-בנט. ראש הממשלה כינס דיון דחוף בהשתתפות ראשי הציונות הדתית, יהדות התורה וש"ס ובו לפי גורמים דנו באסטרטגיה למניעת הקמת ממשלת בנט-לפיד. בין היתר נבחנה אפשרות לארגן עצרת ענק של הסיעות החרדיות, בנוסף, נבחנת האפשרות להמשיך בסדרת הפגנות מתחת לבתיהם של חברי ימינה.

בפגישה השתתפו גם בכירים בליכוד, בהם יו"ר הכנסת יריב לוין וח"כ מיקי זוהר וכן בכירים במועצת יש"ע.

נתניהו תקף את בנט בטוויטר ואמר כי הוא "מכר את הנגב לרע"ם". הוא קרא לכל חברי הכנסת שנבחרו בקולות הימין "להתנגד לממשלת השמאל המסוכנת הזאת". בתוך כך, החלה פגישה של יו"ר ימינה נפתלי בנט וח"כ ניר אורבך בביתו של הראשון ברעננה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully