וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: שופט פדרלי ביטל את האיסור על רובי סער בקליפורניה

5.6.2021 / 9:53

השופט קבע כי האיסור מפר את הזכות לשאת נשק לפי התיקון השני לחוקה, וביטל אותו כשלושה עשורים לאחר שהמדינה חוקקה הגבלות ראשונות בנושא. לתובע הכללי של קליפורניה ניתנו 30 יום לערער על ההחלטה, לה קרא המושל "איום ישיר על ביטחון הציבור ועל חיי התושבים"

חנות נשק בברבנק, קליפורניה 15 במרץ 2020. AP
השופט קבע כי האיסור מפר את הזכות לשאת נשק לפי התיקון השני לחוקה. חנות נשק בברבנק, קליפורניה, ב-2020/AP

שופט פדרלי ביטל הלילה (שבת) את האיסור על רובי סער במדינת קליפורניה שבארצות הברית, יותר משלושה עשורים לאחר ההגבלות הראשונות שהמדינה חוקקה בנושא. השופט המחוזי רוג'ר בניטז מסן דייגו קבע כי האיסור מפר את הזכות החוקתית לשאת נשק, לפי התיקון השני לחוקת ארצות הברית. מושל קליפורניה גאווין ניוסום גינה את ההחלטה, וקרא לה "איום ישיר על ביטחון הציבור ועל חייהם של תושבי קליפורניה התמימים, נקודה".

השופט הוציא צו מידי נגד אכיפת החוק, אך השהה אותו והודיע כי לתובע הכללי של המדינה, רוב בונטה, יינתנו 30 יום על מנת לערער על ההחלטה. התובע כינה את פסק הדין "לקוי" ואמר כי יוגש ערעור.

בפסיקתו, קבע השופט שהאופן בו המדינה מגדירה רובים בסגנון צבאי כבלתי חוקיים מונעת מאזרחי קליפורניה את הנשקים שמותרים בחוק ברוב המדינות האחרות ולפי בית המשפט העליון של ארצות הברית. "בשום רמה של פיקוח מוגבר - החוק לא יכול לשרוד", אמר בניטז.

מושל קליפורניה, גאווין ניוסום, במהלך ביקור בסן פרנסיסקו. 3 ביוני 2021. AP
גינה את הפסיקה בחריפות. מושל קליפורניה גאווין ניוסום, השבוע/AP

השופט הביע בפסיקה תמיכה בכלי נשק מודרניים, ואמר כי השימוש בהם נעשה בעיקר באופן חוקי. "כמו סכין הצבא השוויצרי, רובה ה-AR-15 הוא שילוב מושלם של נשק להגנה עצמית וכציוד להגנה על המולדת. טוב גם לבית וגם לקרב", אמר השופט בהקדמה לפסק הדין.

המושל ניוסום הגיב להשוואה הזו ואמר כי היא "מערערת לחלוטין את אמינות ההחלטה, והיא סטירת לחי למשפחות שאיבדו את יקיריהם לנשק הזה". עוד אמר בהצהרתו כי "אנחנו לא ניסוג מהמאבק הזה, ונמשיך לדחוף לחוקי נשק הגיוניים שיצילו חיים".

התביעה הוגשה במקור באוגוסט 2019 בידי ארגונים וקרנות התומכים בנשיאת נשק ובתיקון השני לחוקה, והוגשה מטעמם של בעלי כלי נשק שרוצים להשתמש במחסניות שיכולות להחזיק כמות גדולה יותר של כדורים, אך לפי החוק הקיים בקליפורניה פעולה כזו תהפוך את נשקיהם לרובי סער בלתי חוקיים.

עוד בוואלה!

כשלבנים רצחו מאות שחורים: ארה"ב מציינת 100 שנה לטבח בטולסה

לכתבה המלאה

קליפורניה הגבילה לראשונה את רובי הסער ב-1989, ומאז בוצעו מספר עדכונים לחוק. לדברי משרדו של היועץ המשפטי, רובי הסער מוגדרים לפי החוק כמסוכנים יותר מכלי נשק אחרים, ואחוז השימוש בהם במהלך פשיעה, מקרי ירי המוני ונגד רשויות אכיפת החוק גבוה באופן לא פרופורציונלי, דבר המוביל לנפגעים רבים יותר. לדברי המשרד, איסור רובי הסער "מקדם את האינטרסים החשובים לביטחון הציבור של המדינה".

השופט כתב בפסיקתו כי למרות האיסור הקיים בקליפורניה, משוער כי במדינה ישנם למעלה מ-185 אלף רובי סער רשומים. "בקליפורניה, רצח באמצעות סכין מתרחש שבע פעמים יותר מאשר רצח ברובה", הוא הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully