וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עבאס וסער חתמו עם לפיד על הסכם: "הושגו הסכמות על נושאים קריטיים"

עודכן לאחרונה: 2.6.2021 / 23:23

בתום שעות של דיונים בכפר המכביה, לפיד צפוי לשוחח עם ריבלין בדקות הקרובות ולהודיע לו כי עלה בידו להקים ממשלה. ח"כ ניר אורבך מימינה עשוי להצביע נגד בממשלת השינוי, לאחר פגישה עם בכיר בליכוד. יו"ר רע"ם: "מקווים שתקום ממשלה"

עבאס: החלטה קשה, פעם ראשונה שמפלגה ערבית שותפה להקמת ממשלה/צילום: שלומי גבאי

פחות משעה לתום המנדט - עדכונים אחרונים

  • נמשכים המגעים להקמת ממשלה בכפר המכביה
  • יו"ר תקווה חדשה ויו"ר רע"ם חתמו על הסכמים עם לפיד
  • ח"כ ניר אורבך מימינה שוקל להתנגד לממשלת השינוי
  • חוסר הסכמה בעניין הוועדה למינוי שופטים
  • יו"ר העבודה ביקשה דיון דחוף בעניין הוועדה למינוי שופטים
  • הצעת פשרה לעסקה משולשת לחילופי תפקידים בתקופת הרוטציה השנייה

יו"ר תקווה חדשה גדעון סער ויו"ר רע"ם מנסור עבאס חתמו הלילה (רביעי) על הסכמים עם יש עתיד במסגרת המגעים להקמת ממשלת שינוי. זאת, פחות משעה לסיום המנדט של יו"ר יש עתיד יאיר לפיד. עבאס וסער הגיעו לכפר המכביה שם נועדו עם לפיד ויו"ר ימינה נפתלי בנט. כעת, לפיד צפוי לשוחח עם נשיא המדינה ראובן ריבלין ולהודיע לו כי עלה בידו להרכיב ממשלה.

עם יציאתו של עבאס מהמתחם לאחר החתימה הוא אמר כי הוא "מקווה שותקם ממשלה, יש בהסכם הרבה לטובת החברה הערבית, בעיקר הסדרה לישובים הלא מוכרים בנגב". עבאס חתם גם על הסכם קואליציוני וגם מסמך המשותף של שמונה המפלגות בגוש השינוי שמסמיך את לפיד להודיע לנשיא "עלה בידי" ולא הסכם קואליציוני, שייסגר בימים הקרובים. נותרו כעת עוד שתי מפלגות שצריכות לחתום - תקווה חדשה וימינה.

לפיד, בנט, מנסור. אתר רשמי, מערכת וואלה!
לפיד, בנט ועבאס בכפר המכביה. הערב/מערכת וואלה!, אתר רשמי

הצעת פשרה דרמטית הועלתה ביממה האחרונה במסגרת המגעים להרכבת ממשלה, בניסיון לעודד את ח"כ איילת שקד (ימינה) לתמוך בהקמתה. ההצעה כוללת עסקה משולשת לחילופי תפקידים בצמרת מפלגות הימין בתקופת הרוטציה השניה של הממשלה.

ההצעה מתייחסת לחלוקת התיקים לאחר שנתיים ורבע מאז הקמת הממשלה ובזמן כהונתו של יו"ר יש עתיד יאיר לפיד בראשה. לפי גורמים המעורים במו"מ, ההצעה כללה סבב תפקידים בין שקד, יו"ר תקווה חדשה גדעון סער ויו"ר ימינה נפתלי בנט כאשר שקד תמונה לשרת המשפטים בתקופת הרוטציה השניה, ותחליף את סער, שיקבל את תיק החוץ במקום לפיד, בעוד בנט ייכנס למשרד הפנים במקום שקד.

בחלקה הראשון של הרוטציה שקד תקבל את תיק הפנים, יו"ר תקווה חדשה את המשפטים, בנט בראשות הממשלה ולפיד יקבל את תיק החוץ.

פגישת צוותי המו"מ בכפר המכבייה 2 ביוני 20201. אבשלום ששוני, פלאש 90
יו"ר רע"ם בכפר המכביה. הערב/פלאש 90, אבשלום ששוני

יו"ר העבודה מרב מיכאלי השיבה להצעה כי היא מסכימה לערוך רוטציה עם שקד, אך הפוכה מההצעה המקורית. "בשעה רגישה זו החלטתי להסכים לקיים רוטציה על מחצית הכהונה בוועדה למינוי שופטים באופן שישקף איזון בין הגושים. במחצית שבה ראש הממשלה הוא נפתלי בנט, אכהן בוועדה בתפקיד השרה. במחצית שבה יאיר לפיד יהיה ראש הממשלה תכהן איילת שקד כשרה".

בהמשך, מיכאלי ביקשה לכנס את כל מפלגות המרכז שמאל בשעה 22:30 לדיון חירום בכפר המכביה בעניין המשבר בוועדה למינוי שופטים.

בין ימינה לעבודה נרשמו חילופי האשמות בנושא. גורמים בימינה אמרו כי "מיכאלי טיפסה על עץ גבוה מידי ולא מבינה שהצעת הפשרה שהוצעה לה הייתה גם ככה צעד אחד יותר מידי לקראתה. אם היא תמשיך להתחכם ולהתבצר בעמדתה - לא תהיה ממשלה".

גורם רשמי בעבודה אמר כי "מרב מיכאלי חתמה על הטופס 'עלה בידי' של לפיד כבר בצהריים בעוד שבימינה מתמהמהים ולא חותמים. איילת שקד היא זאת שמובילה את ישראל לבחירות חמישיות ומיותרות".

מספר שש בימינה שוקל להתנגד לממשלת השינוי

ח"כ ניר אורבך, מקום שש ברשימת ימינה, שוקל להתנגד לממשלת בנט-לפיד. עד כה אורבך אמר כי לכל היותר יתפטר מתפקידו ויאפשר לשירלי פינטו, הבאה בתור ברשימה להיכנס לכנסת.

אורבך נפגש היום עם בכיר בליכוד ששוחח איתו ובין היתר הסביר לו את משמעות ההצעה שניתנה למנסור עבאס ושכנע אותו להתנגד לממשלה. אורבך נתון בתקופה האחרונה למסע לחצים גדולים מצד רבנים, אישי ציבור ובנוסף לכך מתקיימות מידי יום הפגנות מתחת ביתו.

ח"כ מיקי זוהר מהליכוד אמר לאחר הידיעה בדבר אורבך ‏כי "אני רוצה להאמין בניר אורבך ועידית סילמן, הם עוד יכולים להציל את המצב. נותרה בי תקווה וציפייה קלושה שהם יילכו עם האמת שלהם כמו שיקלי".

בתוך כך, ביש עתיד בחנו הימנעות או תמיכה של חלק מחברי הרשימה המשותפת בממשלה, חלקם לא שללו.

בנט לפיד. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
לפיד ובנט, היום/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

המגעים נמשכים בעוד מאות בני אדם מפגינים בעד ונגד הקמת הממשלה מחוץ לכפר המכביה. בעת הגעת עבאס לפגישה עם השניים הוא אמר כי "עדיין אין החלטה, מקווה שנגיע לפתרון".

מוקדם יותר נודע כי במהלך השיחות הושגה התקדמות והפערים צומצמו לקראת חתימה על ההסכמים הקואליציוניים, אולם נותרו מחלוקות סביב הוועדה למינוי שופטים ודרישות רע"ם.

גורמים בגוש השינוי אמרו הערב כי יש צמצום בפערים מול רע"ם, שבין דרישותיה ביטול חוק קמיניץ, המחמיר את הענישה על עבירות בנייה. כמו כן, באשר למחלוקות על זהות נציגות הממשלה בוועדה למינוי שופטים, יו"ר ימינה נפתלי בנט הציע הצעת פשרה לפיה התפקיד יועבר ברוטיציה.

מרב מיכאלי ויאיר לפיד באולם המליאה בכנסת ביום ההצבעה לנשיאות, 2 ביוני 2021. ראובן קסטרו
מיכאלי ולפיד במליאה, היום/ראובן קסטרו
אמו של נפתלי בנט בהפגנת תמיכה בעד ממשלת שינוי בחיפה 2 ביוני 2021. טל שניידר, זמן ישראל, מערכת וואלה!
אמא של בנט מפגינה בעד הקמת הממשלה. חיפה, היום/מערכת וואלה!, טל שניידר, זמן ישראל

גורמים פוליטיים אמרו מקודם יותר כי יו"ר רע"ם קיבל הצעה מראש הממשלה בנימין נתניהו שהייתה טובה יותר מההצעה שקיבל מיו"ר ימינה נפתלי בנט ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד. בעקבותיה, דרש מגוש השינוי דרישות נוספות אך ימינה ותקווה חדשה מתנגדות להן.

הפשרה של בנט: רוטציה בוועדה למינוי שופטים

גם המחלוקת על הוועדה למינוי שופטים טרם הוכרעה. ח"כ שקד המעוניינת להיות חברה בוועדה, מאיימת לא לתמוך בממשלה אם דרישתה לא תיענה. במסגרת הצעת הפשרה של בנט, בחצי הראשון של הקדנציה, בזמן שהוא יכהן כראש ממשלה, איילת שקד תשמש נציגת הממשלה בוועדה, וחבר הכנסת של הקואליציה יכהן מטעם מפלגת העבודה.

בחצי השני של הקדנציה, כשלפיד יכהן כראש ממשלה, מרב מיכאלי תחליף את שקד כנציגת הממשלה, וח"כ ממפלגת תקווה חדשה יכהן כנציג הקואליציה. שקד השיבה בחיוב לפשרה. ההצעה תואמה עם שר המשפטים המיועד של הגוש, גדעון סער.

גורמים במפלגת העבודה אמרו כי הם לא מכירים הצעה כזו. "היא הגיעה אלינו מהתקשורת. עוד ספין", אמרו.

גורמים בימינה אמרו כי המפלגה לא תתפשר בנושא המחלוקת. "לא תהיה ממשלה אם שקד לא תקבל את מקומה בוועדה למינוי שופטים", הבהירו. "שקד לא מתכוונת לוותר על כך, זאת דרישה עקרונית ואם בגוש השינוי לא מבינים את זה - שיתמודדו עם ההשלכות. הוועדה למינוי שופטים לקראת שורת הכרעות דרמטית בשנים הקרובות, שקד לא תפקיר את הזירה הזאת לאף אחד אחר".

הפגנה בעד ונגד ממשלת השינוי מול כפר המכבייה, ר"ג 2 ביולי 2021. שלומי גבאי
מפגינים מחוץ לכפר המכביה, הערב/שלומי גבאי

כחול לבן ויש עתיד הגיעו היום להסכם, במסגרתו תקבל המפלגה של בני גנץ את תיקי הביטחון, התרבות הספורט, העלייה והקליטה וכן תיק מדע וטכנולוגיה מורחב. עם השלמת ההסכם עם כחול לבן כל מפלגות המרכז שמאל הגיעו להסכמים עם לפיד ומחכים כעת למפלגות הימין.

בין הדרישות של רע"ם שמייצרות מחלוקת בקרב מפלגות הימין היא ביטול חוק קמיניץ, אישור 12-8 יישובים לא מוכרים בנגב בעוד בימין מוכנים לאפשר עד שלושה, וכן דרישה לבניה ללא הגבלה עד שתהיה הסדרה לבניה לא חוקית.

הליכוד מסרה בתגובה כי "בשעות האחרונות פוליטיקאים ואנשי תקשורת מפיצים הרבה פייק ניוז ביחס לעמדות הליכוד בניסיון להכשיר ממשלת שמאל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully