וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שעות ספורות לתום המנדט של לפיד; גורמים בגוש השינוי: "צמצום בפערים מול רע"מ"

עודכן לאחרונה: 2.6.2021 / 20:10

השיחות בכפר המכביה נמשכות בניסיון להגיע להבנות. לפי גורמים פוליטיים, ישנה התקדמות במגעים מול עבאס, אך עדיין קיימים פערים ונותרה המחלוקת על כניסת שקד לוועדה למינוי שופטים במקום מיכאלי. הפשרה של בנט: נציגות הממשלה בוועדה תהיה ברוטציה. העבודה: "עוד ספין"

בווידאו: דיווח של טל שלו ויקי אדמקר מהכנסת על בחירתו של הרצוג לנשיא ה-11 של ישראל/צילום: רוני כנפו, ניב אהרונסון וערוץ הכנסת

צוותי המו"מ של מפלגות גוש השינוי ממשיכים היום (רביעי) במגעים להקמת ממשלה - שעות ספורות לפני תום המנדט של ליו"ר יש עתיד יאיר לפיד. במהלך השיחות הושגה התקדמות והפערים צומצמו לקראת חתימה על ההסכמים הקואליציוניים, אולם נותרו מחלוקות סביב הוועדה למינוי שופטים ודרישות רע"ם. מחוץ למתחם מתקיימות הפגנות בעד ונגד הקמת הממשלה בהשתתפות עשרות בני אדם.

גורמים בגוש השינוי אמרו הערב כי יש צמצום בפערים מול רע"מ, שבין דרישותיה ביטול חוק קמיניץ, המחמיר את הענישה על עבירות בנייה. כמו כן, באשר למחלוקות על זהות נציגות הממשלה בוועדה למינוי שופטים, יו"ר ימינה נפתלי בנט הציע הצעת פשרה לפיה התפקיד יועבר ברוטיציה.

גורמים פוליטיים אמרו מקודם יותר כי יו"ר רע"ם מנסור עבאס קיבל הצעה מראש הממשלה בנימין נתניהו שהייתה טובה יותר מההצעה שקיבל מיו"ר ימינה נפתלי בנט ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד. בעקבותיה, דרש מגוש השינוי דרישות נוספות אך ימינה ותקווה חדשה מתנגדות להן.

המגעים נכנסים להצבעה לנשיאות

שקד ובנט, לפיד וגנץ (צילום: ראובן קסטרו)/ראובן קסטרו
מסמך החתימות של לפיד - מחכה לחתימת יורי ימינה, תקווה חדשה ורעמ. אתר רשמי, מערכת וואלה
המכתב של לפיד ממתין לחתימה/מערכת וואלה, אתר רשמי

בגוש השינוי טענו כי מאז אתמול רע"ם מערימה קשיים במו"מ וכי הדבר נעשה בלחץ נתניהו. לפי גורם בכיר בגוש, עבאס אמר אתמול במהלך השיחות כי נתניהו מפעיל לחצים ומבטיח לרע"ם מעבר למה שיקבל במו"מ עם גוש השינוי. לפי גורמים בליכוד, לא ניתנו הבטחות לעבאס אך כן "מנסים לגרום לו להבין שהוא לא יקבל את מה שמובטח לו מגוש השינוי אלא אם כן זה יעבור בחקיקה לפני השבעת הממשלה - דבר שאינו סביר בלוחות הזמנים הפוליטיים".

בין הדרישות של רע"ם שמייצרות מחלוקת בקרב מפלגות הימין היא ביטול חוק קמיניץ, אישור 12-8 יישובים לא מוכרים בנגב בעוד בימין מוכנים לאפשר עד שלושה, וכן דרישה לבניה ללא הגבלה עד שתהיה הסדרה לבניה לא חוקית.

הליכוד מסרה בתגובה כי "בשעות האחרונות פוליטיקאים ואנשי תקשורת מפיצים הרבה פייק ניוז ביחס לעמדות הליכוד בניסיון להכשיר ממשלת שמאל".

הפשרה של בנט: רוטציה בוועדה למינוי שופטים

גם המחלוקת על הוועדה למינוי שופטים טרם הוכרעה. ח"כ איילת שקד (ימינה) המעוניינת להיות חברה בוועדה, מאיימת לא לתמוך בממשלה אם דרישתה לא תיענה. במסגרת הצעת הפשרה של בנט, בחצי הראשון של הקדנציה, בזמן שהוא יכהן כראש ממשלה, איילת שקד תשמש נציגת הממשלה בוועדה, וחבר הכנסת של הקואליציה יכהן מטעם מפלגת העבודה.

בחצי השני של הקדנציה, כשלפיד יכהן כראש ממשלה, מרב מיכאלי תחליף את שקד כנציגת הממשלה, וח"כ ממפלגת תקווה חדשה יכהן כנציג הקואליציה. שקד השיבה בחיוב לפשרה. ההצעה תואמה עם שר המשפטים המיועד של הגוש, גדעון סער.

גורמים במפלגת העבודה אמרו כי הם לא מכירים הצעה כזו. "היא הגיעה אלינו מהתקשורת. עוד ספין", אמרו.

גורמים בימינה אמרו כי המפלגה לא תתפשר בנושא המחלוקת. "לא תהיה ממשלה אם שקד לא תקבל את מקומה בוועדה למינוי שופטים", הבהירו. "שקד לא מתכוונת לוותר על כך, זאת דרישה עקרונית ואם בגוש השינוי לא מבינים את זה - שיתמודדו עם ההשלכות. הוועדה למינוי שופטים לקראת שורת הכרעות דרמטית בשנים הקרובות, שקד לא תפקיר את הזירה הזאת לאף אחד אחר".

יאיר לפיד ובני גנץ באולם המליאה בכנסת ביום ההצבעה לנשיאות, 2 ביוני 2021. ראובן קסטרו
כל מפלגות השמאל חתמו על הסכם. גנץ ולפיד במליאה, היום/ראובן קסטרו
הפגנה בעד ונגד ממשלת השינוי מול כפר המכבייה, ר"ג 2 ביולי 2021. שלומי גבאי
הפגנות מחוץ לכפר המכביה, היום/שלומי גבאי
הפגנה בעד ונגד ממשלת השינוי מול כפר המכבייה, ר"ג 2 ביולי 2021. אבשלום ששוני, מעריב
הפגנות מחוץ לכפר המכביה, היום/מעריב, אבשלום ששוני

כחול לבן ויש עתיד הגיעו היום להסכם, במסגרתו תקבל המפלגה של בני גנץ את תיקי הביטחון, התרבות הספורט, העלייה והקליטה וכן תיק מדע וטכנולוגיה מורחב. עם השלמת ההסכם עם כחול לבן כל מפלגות המרכז שמאל הגיעו להסכמים עם לפיד ומחכים כעת למפלגות הימין.

"בין המפלגות הושגה הסכמה מלאה על עיקרם של קווי היסוד של הממשלה", מסרו המפלגות. "בנוסף, סוכמו נושאים מרכזיים לקידום וחיזוק הדמוקרטיה והחברה הישראלית. יו"ר כחול לבן בני גנץ נתן את הסכמתו ליו"ר יש עתיד יאיר לפיד להודיע לנשיא ש'עלה בידו' להרכיב ממשלה".

המגעים זולגים למליאה

ברקע הקשיים במו"מ והזמן האוזל למנדט, אולם המליאה הפך בזמן ההצבעה על הנשיאות לקפסולה של מגעים והסתודדויות. כל העיניים היו נשואות אל לפיד ובנט שהגיעו טרוטי עיניים אחרי לילה קשה של משא ומתן, וגם על שקד שהגיעה למליאה כמה דקות קודם. בקיר האחורי של המליאה התחלפו בכירים בגוש השינוי בשיחות צד - בצד אחד של הקיר עמד לפיד עם גנץ, ובצד השני בנט ושקד. למזלם, המרחק והמסיכות מנעו מהעיתונאים לשמוע מה עולה בשיחות.

ההתרוצצויות וההסתודדויות במליאה נמשכו: בנט ביקש לשוחח עם מיכאלי בירכתי המליאה סביב הוועדה למינוי שופטים המוקש האחרון שנשאר. בכלל, בעוד ראש הממשלה בנימין נתניהו הצביע ראשון ומיד עזב את המליאה, בנט ולפיד היו מרכז העניינים והפלאשים כאילו היו ביום חגם, למרות שהם עוד רחוקים מלהצהיר שעלה בידם.

לפיד ומיכאלי נשאלו אם תקום ממשלה, והראשון הפנה את זכות התשובה לשנייה. מיכאלי לא השיבה, ונשאלה מה יהיה עם מקומה בוועדה למינוי שופטים. "טוב, תודה", ענתה.

איילת שקד ונפתלי בנט באולם המליאה בכנסת ביום ההצבעה לנשיאות, 2 ביוני 2021. ראובן קסטרו
שקד ובנט במליאה, היום/ראובן קסטרו
הפגנה בעד ונגד ממשלת השינוי מול כפר המכבייה, ר"ג 2 ביולי 2021. שלומי גבאי
הפגנות מחוץ לכפר המכביה, היום/שלומי גבאי

השיחות שהחלו אתמול בכפר המכביה נמשכו גם היום בניסיון לגשר על המחלוקות. במקביל, לשכתו של נתניהו ביקשה משרים וח"כים להגיע להפגנה מחוץ לשיחות המו"מ בכפר המכביה. גם אתמול נערכה מחאה מחוץ למתחם, בה השתתפה בין היתר ח"כ גלית דיסטל אטבריאן מהליכוד.

אתמול ראשי המפלגות הגיעו ועזבו את המקום לסירוגין. במהלך היום הועלתה הצעת פשרה לפיה שקד תהיה הח"כית שתייצג בוועדה את הקואליציה, תמורת ערבויות שחברי הקואליציה אכן יבחרו בה בהצבעה בכנסת - ואם לא, מיכאלי תפנה לה את מקומה.

המחלוקת בין יו"ר תקווה חדשה גדעון סער למפלגות המרכז-שמאל סביב פיצול תפקיד היועמ"ש ככל הנראה קרובה להסכמה עקרונית שהנושא ייבחן. לפי התכנון בגוש השינוי, אם וכאשר יושגו הסכמות עם כלל המפלגות - לפיד יחתום על ההסכמים מול מפלגות המרכז-שמאל, בזמן שבנט יחתום על הסכם מול תקווה חדשה. לאחר מכן יחתמו לפיד ובנט על הסכם ביניהם וכל ראשי המפלגות יחתמו על מסמך קווי יסוד משותף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully