וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

48 שעות לתום המנדט: לפיד, בנט וסער במרתון שיחות ליליות

31.5.2021 / 23:50

צוותי המו"מ של יש עתיד, ימינה ותקווה חדשה נועדו אתמול בסבב שיחות אינטנסיבי. התנאים של שקד, ההסכמים עם ליברמן, ההתעקשות של יש עתיד ובקשות כחול לבן: אלו המחלוקות בדרך להקמת ממשלה. בתוך כך, הליכוד פנו הבוקר לנשיא: ללפיד אין סמכות להעביר את תפקיד רה"מ לבנט

לפיד, בנט. מרים אלסטר, פלאש 90
מחלוקות במרכז הדיונים. לפיד ובנט/פלאש 90, מרים אלסטר

צוותי המשא ומתן של יש עתיד וימינה נועדו אמש (שני) משעות הצהריים בכפר המכביה, במסגרת המשך המגעים להקמת ממשלה. גם נציגי תקווה חדשה הצטרפו לשיחות במהלך הערב. כשעל שעון המנדט של יו"ר יש עתיד יאיר לפיד פחות מ-48 שעות, הצדדים המשיכו בשיחות אל תוך הלילה במאמץ להשיג התקדמות משמעותית עד הבוקר.

הפערים המרכזיים בשיחות בין יש עתיד וימינה הם הדרישות של ח"כ איילת שקד להיות חברה בוועדה למינוי שופטים ולקבל את תיק הנגב והגליל בנוסף לתיק הפנים המיועד לה כרגע. הדרישות של שקד יחייבו פתיחה מחדש של חלק מההסכמים שכבר הושגו, בעיקר עם ישראל ביתנו ומפלגת העבודה.

בתוך כך, הבוקר מפלגת הליכוד פנתה ליועצים המשפטיים של בית הנשיא והכנסת, בטענה כי על פי חוק יסוד הממשלה רק לפיד יכול לכהן ראשון כראש הממשלה, וכי "אין לו שום סמכות להעביר את התפקיד לח"כ בנט, עליו לא הוטל תפקיד הרכבת הממשלה". עוד נכתב בפנייה כי יש לדרוש מלפיד לקיים "את אותם התנאים להקמת הממשלה, שנדרשו בזמנו מראש הממשלה בנימין נתניהו".

מנגד, ביש עתיד מתכוונים להציג לבית הנשיא חוות דעת משפטית נגדית המתבססת על חוק ממשלת החילופים של נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ כדי לענות למהלך של הליכוד.

הצהרה | יו"ר תקווה חדשה גדעון סער בכנסת 31 במאי 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
נציגיו הצטרפו בשעות הערב. סער/פלאש 90, יונתן זינדל

ביש עתיד מסרבים לעת עתה לקחת ליו"ר העבודה, מרב מיכאלי, את המינוי לוועדה לבחירת שופטים. אחת הפשרות שהועלו לסוגיה היא שמפלגת העבודה תקבל את נציגות השמורה לח"כ מהקואליציה בוועדה, במקום שר, אך ביש עתיד בשלב זה מסרבים לקבלה.

בנוסף, שקד דורשת לקבל את תיק הנגב והגליל, שכבר נמסר לישראל ביתנו, ובגוש הימין גם רוצים שראשות ועדת הכספים לא תהיה בידי ישראל ביתנו, כדי שלא תהיה שליטה בלבדית ללא פיקוח של שר האוצר, שמיועד להיות יו"ר המפלגה אביגדור ליברמן.

במהלך אתמול לא חלה התקדמות במחלוקת המרכזית בין יש עתיד וכחול לבן על תיק החקלאות, שנמצא גם הוא כרגע בידי ישראל ביתנו. כחול לבן דורשת גם שני נציגים בקבינט המדיני ביטחוני ונציגות בוועדה למינוי שופטים. אמש לא התקיימו שיחות רשמיות עם צוותי המו"מ של כחול לבן, אך ביש עתיד אומרים שהן יחודשו בהמשך, לאחר שתושג התקדמות עם גוש הימין.

במקביל, ימינה ויש עתיד מנהלות מגעים עם רע"ם, שדורשת שורת דרישות תקציביות למגזר הערבי וכן תפקיד בממשלה או בכנסת - של סגן שר הפנים או יור ועדת הפנים. הדרישה של יו"ר רע"ם מנסור עבאס להיות סגן שר הפנים מעוררת קשיים עם ימינה ואיילת שקד שמיועדת להיות שרת הפנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully