וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: דנמרק עזרה לארה"ב לצותת לטלפון של מרקל ובכירים אחרים

תחנת רדיו דנמרק חשפה כי הביון המקומי שיתף פעולה עם ה-NSA בפרשה שחשף סנודן ב-2013. בנוסף לקנצלרית גרמניה, גם פוליטיקאים בצרפת, שבדיה ונורבגיה היו תחת מעקב. שרת ההגנה הדנית: "האזנות שיטתיות של בעלות ברית הן לא מקובלות". סנודן: "ביידן מעורב עמוקות בשערורייה"

אנגלה מרקל משוחחת בטלפון בהפסקה של ישיבת פרלמנט ראשונה לאחר הבחירות בברלין. 24 באוקטובר 2017. AP
דנמרק סייעה לארצות הברית לרגל אחר פוליטיקאים אירופיים בכירים. מרקל/AP

השירות החשאי של דנמרק סייע לארצות הברית לרגל אחר פוליטיקאים אירופיים בכירים, כולל קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, בין השנים 2012 ל-2014 - כך דיווחה הלילה (שני) התקשורת הדנית. על פי תחנת רדיו דנמרק, שירות המודיעין ההגנתי (FE) שיתף פעולה עם הסוכנות לביטחון לאומי בארצות הברית (NSA) באיסוף המידע על בכירים בגרמניה, צרפת, שבדיה ונורבגיה.

טענות דומות עלו גם בשנת 2013. לאחר מכן, המדליף האמריקני אדוארד סנודן טען כי ה-NSA צותת לטלפון של מרקל. בזמנו, ממשל אובמה לא הכחיש זאת על הסף, אך טען כי הטלפון של הקנצלרית לא נמצא תחת מעקב כרגע ולא יהיה בעתיד. גרמניה היא בעלת ברית קרובה של ארצות הברית, והחשיפה גרמה למתיחות ביניהן.

בדיווח החדש, שפורסם על ידי כמה סוכנויות חדשות אירופיות, נאמר כי ל-NSA הייתה גישה למסרונים ושיחות טלפון של גורמים בכירים באמצעות התחברות לכבלי אינטרנט דניים בשיתוף פעולה עם ה-FE. התכנית, שלפי הדיווח קיבלה את שם הקוד "מבצע דאנהאמר", אפשרה ל-NSA להשיג נתונים באמצעות שימוש במספרי טלפון של פוליטיקאים במהלך חיפושיהם באינטרנט.

הדיווח של תחנת הרדיו מתבסס על שיחות עם תשעה מקורות, שלכולם נטען כי הייתה גישה למידע מסווג שבידי המודיעין הדני. בנוסף למרקל, גם שר החוץ של גרמניה דאז והנשיא כיום דאז פרנק וולטר שטיינמאייר ומנהיג האופוזיציה באותה תקופה פר שטיינברוק היו תחת מקב.

שרת ההגנה של דנמרק, טרין ברמסן, שלפי הדיווחים עודכנה על הפרשה, אמרה לרדיו דנמרק כי "האזנות סתר שיטתיות של בעלות ברית קרובות אינן מקובלות". ה-FE הדני וה-NSA האמריקני לא הגיבו על הדיווחים.

אדוארד סנודן מדליף מסמכי ה-NSA, הסוכנות לביטחון לאומי של ארה"ב. מוסקבה, אוקטובר 2013. AP
האשים את ביידן במעורבות בשערורייה הזו "מתחילתה". סנודן/AP

בעקבות החשיפה האחרונה, סנודן האשים את נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ב"מעורבות עמוקות בשערורייה הזו מתחילתה". ביידן היה סגן הנשיא בזמן המעקבים המדווחים. "צריכה להיות דרישה ברורה לגילוי נאות מלא לא רק מדנמרק, אלא גם מהשותפה הבכירה שלה", צייץ.

סנודן, עובד קבלן לשעבר ב-CIA, הדליף ב-2013 פרטים על תכנית המעקב הנרחבת שמפעיל המודיעין האמריקני באינטרנט ובטלפון נגד אזרחי ארצות הברית. הוא נאשם בגניבת רכוש ממשלתי, בהעברה בלתי מורשית של מידע ביטחוני ובהעברה מכוונת של מודיעין תקשורתי מסווג. מאז, הוא מצא מקלט ברוסיה.

לפני שהפרשה התפוצצה, בכירי המודיעין בארצות הברית התעקשו על כך שה-NSA מעולם לא אספה ביודעין נתונים מרישומי טלפון פרטיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully