וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרמניה מודה ברצח העם שביצעה בנמיביה בתחילת המאה ה-20

ברלין תשקיע 1.1 מיליארד אירו בקהילות הנאמה וההררו שנפגעו במעשי הזוועה שבוצעו בקולוניה הגרמנית לשעבר בין 1904 ל-1908, אחרי ההכרה הרשמית. "אנחנו מבקשים מחילה", אמר שר החוץ. עם זאת, לא מדובר בפיצויים רשמיים, וחלק מצאצאי הניצולים מסרבים לתמוך בהסכם

גולגלות מבני הנאמה וההררו מוצגת בטקס בברלין, גרמניה, לקראת החזרתן אל נמיביה, 29 באוגוסט 2018. רויטרס
גולגלות מבני הנאמה וההררו מוצגת בטקס בברלין לקראת החזרתן אל נמיביה, 2018/רויטרס

גרמניה הכירה היום (שישי) ברצח העם שביצעה בנמיביה בתחילת המאה ה-20, והיא תעביר סכום של 1.1 מיליארד אירו כדי לממן מיזמים בקרב הקהילות שנפגעו. הממשל של אנגלה מרקל תיאר זאת בתור מחוות הכרה לצורך פיוס, אך לא בתור פיצויים רשמיים. המימון ההומניטרי ישולם בנפרד מתכניות סיוע קיימות, לאורך 30 השנים הבאות.

עשרות אלפי גברים, נשים וילדים מעמי הנאמה וההררו נורו, עונו או גורשו אל מותם מרעב במדבר קלהרי על ידי כוחות גרמניים בין 1904 ל-1908 בתגובה להתקוממות נגד השלטון הקולוניאלי הגרמני בדרום-מערב אפריקה. מאז 2015, גרמניה מנהלת משא מתן עם ממשלת נמיביה כחלק מניסיון "לרפא את הפצעים".

שר החוץ של גרמניה, הייקו מאס, בירך היום על ההסכם. "המטרה שלנו הייתה ותמשיך להיות למצוא דרך משותפת לעבר פיוס אמיתי לזכרם של הקורבנות", אמר. "זה דורש מאתנו להיות גלויים וישרים מול האירועים שקרו בתקופת הכיבוש הגרמנית בשטחים של נמיביה כיום, ובמיוחד בזוועות שנעשו בין 1904 ל-1908. מעכשיו נקרא לאירועים האלו באופן רשמי כפי שהם מנקודת מבט בת-זמננו: "רצח עם".

"לאור האחריות ההיסטורית והמוסרית של גרמניה, אנחנו מבקשים מחילה מנמיביה ומצאצאי הקורבנות", אמר.

"נביך את נשיא גרמניה"

גורמים רשמיים בגרמניה אישרו אתמול את הדיווחים בתקשורת הנמיבית שלפיהם שתי המדינות הסכימו על נוסח הצהרה משותפת לאחר תשעה סבבי דיונים. ההצהרה תכיר בכך שמעשי הזוועה שביצעו הגרמנים הם רצח עם, אך לא תכלול את המילים "פיצויים" או "שילומים" מחשש לקביעת תקדים שישמש מדינות אחרות. לטענת גרמניה, ההסכם שעליו היא נשאה ונתנה עם ממשלת נמיביה המייצגת את האוכלוסייה כולה, וכי ההסכם לא דרוש לאישורן של קבוצות צאצאי ניצולי רצח העם.

עם זאת, כמה מהקבוצות הרבות של צאצאי ניצולי רצח העם היו ביקורתיים כלפי מסגור המשא ומתן מראשיתו והן מסרבות לגבות את העמדה של ממשלת נמיביה. אחד מהם, המנהיג השבטי ווקוי רוקורו, אמר כי הממשלה הייתה צריכה להתעקש על פיצויים כספיים.

"כשנשיא גרמניה פרנק-וולטר שטיינמאייר יגיע לנמיביה כדי להביע את ההתנצלות, אנחנו נביך אותו", הוא אמר לתקשורת המקומית. בתקשורת המקומית דווח כי לפחות שלושה מנהיגים שבטיים שתמכו במשא ומתן של הממשלה עד לשלב הזה, סירבו לתמוך בהצהרה הסופית, מה שיקשה על הנשיא לחתום על ההסכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully