וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנט יישא הצהרה ב-20:00; קיבל את גיבוי חברי ימינה: "פניי לממשלת שינוי"

עודכן לאחרונה: 30.5.2021 / 18:56

ימינה התכנסה לישיבה שבה עדכן היו"ר את חברי הכנסת על כוונותיו לחבור לממשלת רוטציה עם לפיד. "הסיעה מגבה פה אחד את בנט במאמציו למניעת בחירות חמישיות", מסרו במפלגה. סער דחה הצעת גוש הימין לחבור לממשלת רוטציה משולשת עם נתניהו ובנט. נתניהו יישא הצהרה ב-20:30

בווידאו: בנט מכנס את חברי ימינה לישיבה מכרעת/מערכת וואלה!

לקראת תום המנדט - התפתחויות אחרונות:

  • נתניהו יישא הצהרה בשעה 20:30
  • יו"ר ימינה יישא הצהרה לתקשורת בשעה 20:00 במשכן הכנסת
  • בנט בישיבת ימינה: "פניי לממשלת שינוי"; חברי סיעתו: "מגבים פה אחד"
  • ימינה התכנסה לדיון מכריע לקראת הצטרפות לממשלה עם לפיד
  • הישיבה נדחתה מהבוקר ל-14:00 לאחר הצעת נתניהו על רוטציה משולשת
  • מפלגות הימין במכתב רשמית לסער ובנט: הקימו ממשלה ברוטציה משולשת
  • סער דחה את ההצעה: "התעלמו מספינים"
  • נתניהו: בואו היום לפגישה שתאפשר הקמת ממשלת ימין

יו"ר ימינה, נפתלי בנט, הצהיר היום (ראשון) כי הוא מתכוון לחבור לממשלת רוטציה עם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד. בנט אמר את הדברים במהלך ישיבת סיעה מכרעת, ארבעה ימים לתום המנדט של לפיד, עם חברי מפלגתו, שנערכה ברעננה ללא עוזרים וללא טלפונים ניידים. בנט יישא הצהרה לתקשורת בשעה 20:00 במשכן הכנסת. חצי שעה לאחר מכן צפוי גם ראש הממשלה בנימין נתניהו לשאת הצהרה.

"פניי לממשלת שינוי", אמר בנט לחברי מפלגתו בישיבה. הוא מתח ביקורת על ראש הממשלה בנימין נתניהו וסיפר: "תוך כדי המו"מ עם ממשלת השינוי ביבי הבטיח עריקים, ואז באנו - ופתאום יום אחד הם חולים, יום אחד לא זמינים, יום אחד לא עונים. האמת היא - שפשוט אין אף אחד. אני מדבר עם אנשים בימין, שכלתנית אנשים מבינים בדיוק את המצב".

בנט התחייב בפני חברי מפלגתו כי שינויים בנושאי דת ומדינה בממשלה הבאה ייעשו "רק בהסכמה". במקביל, המפלגה פרסמה הודעה לפיה חבריה תומכים בבנט "פה אחד במאמציו להקמת הממשלה ולמניעת בחירות חמישיות". ח"כ עמיחי שיקלי נעדר מהישיבה.

במהלך הישיבה גיבתה ח"כ איילת שקד את המהלך של בנט ואמרה: "עשיתי מאמצים להקמת ממשלת ימין אבל סער לא מגיע. גם אין עריקים וסמוטריץ' לא הסכים לתת ערובות לתרחיש שבו נחתום עם הליכוד ונשאר עם 59 מנדטים בכדי שלא נצטרך ללכת לבחירות נוספות. לצערי אין ממשלה אחרת".

נפתלי בנט יחד עם איילת שקד במהלך מסיבת עיתונאים בכנסת. 19 בנובמבר 2018. מרים אלסטר, פלאש 90, פלאש 90
סיעתם תתכנס היום ב-14:00, בנט ושקד/פלאש 90, מרים אלסטר, פלאש 90

הישיבה נקבעה תחילה לשעה 10:00 הבוקר, אולם לאחר הצעה שהגיש נתניהו ליו"ר תקווה חדשה גדעון סער ולבנט לחבור לממשלה שתכלול שותפות ברוטציה משולשת - ימינה הודיעה על דחיית הישיביה לצהריים.

עם זאת, סער דחה בציוץ בטוויטר אפשרות של חבירה לממשלה כלשהי בשותפות על נתניהו - וכתב: "עמדתנו ומחוייבותנו היתה ונותרה: החלפת שלטון נתניהו. בהתאם לכך נמשיך לפעול. המלצה חמה לימים הקרובים: התעלמו מספינים".

לקראת הישיב המכרעת, ראשי הסיעות בגוש הימין פנו רשמית לסער ובנט, ודחקו בהם במכתב רשמי ששיגרו להקים ממשלת ימין ברוטציה משולשת.

קודם לדחיית הישיבה נודע כי ח"כ שקד, מספר שתיים בימינה, עדיין פועלת להקמת ממשלת ימין שבראשה יעמדו ברוטציה סער-נתניהו. בנט הודיע לשקד כי אם מאמציה לא יישאו פרי עד לישיבת הסיעה, הוא יודיע כי יקים ממשלת רוטציה עם לפיד, והיא צפויה לתמוך במהלך.

הצעת נתניהו לסער

ראש הממשלה הציע באופן רשמי לסער לחבור לממשלה שבה הוא יהיה ראשון ברוטציה, כולל קציבת כהונה. במקביל, צוות המו"מ של תקווה חדשה מתוכנן להיפגש עם נציגי יש עתיד בכפר המכביה - במאמץ להשלים את ההסכם הקואליציוני בין המפלגות.

גורמים פוליטיים אמרו כי אחת ההצעות שהועברו לסער, באמצעות המתווך בין הצדדים יו"ר מרכז הליכוד חיים כץ, הנחשב לאחד המקורבים ביותר לסער בליכוד, כוללת רוטציה משולשת בינו, בנט, ונתניהו, וחלוקת כהונת ראש הממשלה בין שלושתם.

לפי הצעה זו, סער יכהן ראשון כראש ממשלה במשך שנה ורבע, לאחריו נתניהו ייכנס לתפקיד למשך שנתיים, ולבסוף בנט יעמוד בראש הממשלה במשך השנה ורבע האחרונות של הקדנציה. ח"כ זאב אלקין לוחץ עליו לבחון את הצעה זו ברצינות.

גורמים בימינה אמרו כי "הכל תלוי בגדעון סער. אם הוא יסכים, אנחנו בפנים".

המכתב של ראשי סיעות גוש נתניהו לבנט וסער בו הציעו להקים ממשלת רוטציה משולשת, 30.5.21. -, אתר רשמי
מכתב מפלגות הימין לבנט וסער/אתר רשמי, -

מכתב סיעות הימין: "מאמץ אחרון למנוע הקמת ממשלת שמאל מסוכנת"

על ההצעה של נתניהו לסער חתומים וערבים כל ראשי המפלגות בבלוק הימין: יו"ר ש"ס אריה דרעי, יו"ר יהדות התורה משה גפני ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', שמתחייבים כי יתנו לסער את החתימות הדרושות לקבלת המנדט עם פקיעת המנדט של לפיד והעברתו לכנסת. המסמך לא כולל התייחסות לדרישת סער לקציבת כהונה של נתניהו.

יחד עם זאת, לפי ההצעה של בלוק הימין, יבוטל סעיף הפריטטיות כך שנתניהו לא יכהן כראש ממשלה חליפי במהלך כהונת סער ובנט ברוטציה. זו היתה אחת הדרישות של תקווה חדשה כתנאי למו"מ.

לאחר פרסום הצעת מפלגות הימין, ראש הממשלה נתניהו פרסם סרטון בו אמר כי "חתמנו על הצעה מרחיקה לכת לגדעון סער ונפתלי בנט, הצעה שתמנע הקמת ממשלת שמאל מסוכנת ותבטיח הקמה של ממשלת ימין חזקה ויציבה לשנים רבות שתדאג לכל אזרחי ישראל. כל ראשי סיעות הימין ואני מזמינים את גדעון סער ונפתלי בנט - בואו עכשיו, מייד, לפגישה שתאפשר הקמת ממשלת ימין טובה למדינת ישראל".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך הצהרה לתקשורת 15 במאי 2021. אתר רשמי, מערכת וואלה
ממשלה עם סער? נתניהו/מערכת וואלה, אתר רשמי

ח"כ עמיחי שיקלי שהודיע כי יצביע נגד ממשלת בנט-לפיד ייעדר הבוקר מישיבת סיעת ימינה שתתכנס ברעננה. ח"כ ניר אורבך, מקום שש ברשימת ימינה, שוקל האם להתפטר מתפקידו או לתמוך בממשלת בנט-לפיד, אם תקום. בסביבתו אומרים כי אפשרות שיצביע נגד אינה על הפרק. אם יתפטר, תכנס במקומו לכנסת שירלי פינטו שתתמוך בהקמת הממשלה.

הערב מתכוון בנט לשאת הצהרה פומבית בה יודיע רשמית על החלטתו ועל חידוש המו"מ.

בכירים בגוש השינוי מסרו כי אם בנט יחליט על הצטרפות לממשלה, התכנון יהיה להניח את כל ההסכמים על שולחן הכנסת ברביעי, היום האחרון בו המנדט עוד יהיה בידי לפיד, ולהביא את הממשלה להשבעה במליאה ביום שני הבא. עד שההצבעה לא תעבור, "אי-אפשר להיות רגועים ולברך על המוגמר".

יש עתיד הגיעו להסכמים קואליציוניים כבר עם שלוש מפלגות מתוך השבע שאמורות להיות חלק מהקואליציה - ישראל ביתנו, מרצ והעבודה, ומקווים להשיג הסכמים ביומיים הקרובים גם עם כחול לבן ותקווה חדשה.

גדעון סער בישיבת סיעת תקווה חדשה, 3 במאי 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
טרם הגיב להצעת נתניהו. סער/פלאש 90, יונתן זינדל

הצעת גוש מתנגדי נתניהו

בנט ולפיד נפגשו ביום חמישי, לראשונה מאז הפסקת המגעים במהלך מבצע שומר החומות, ולפי גורמים פוליטיים, בנט אותת שהוא מסכים להצעה שהניח בפניו הגוש המתנגד לנתניהו - להפוך לראש הממשלה לשנתיים בממשלת רוטציה.

במקביל לדיווחים על ההתקדמות בים בנט ללפיד, גם הליכוד הגביר את הלחץ על ימינה: ביום חמישי בלילה הליכוד העביר הצעה סופית לבנט, לפיה אם תוקם ממשלה, הוא יכהן כשר הביטחון וכראש ממשלה ברוטציה שניה לשנה וחצי, אחרי נתניהו, ואם לא תוקם ממשלה - יובטחו לימינה שישה שריונים ברשימת הליכוד.

"הקמת ממשלת זדון"

בתוך כך, ביטאון יתד נאמן, המייצג את סיעת דגל התורה בראשה עומד ח"כ משה גפני, מדווח הבוקר על המגעים להקמת ממשלת בנט-לפיד, וכינה אותה "ממשלת זדון" וכן העלו חשש "מנציגי המפלגות המסתמנים כמי שיובילו את הממשלה המוקמת, בהם נציגים של כתות זרות המבקשות להשתחרר על כרם בית ישראל, כבר הצהירו על מגמותיהם וחלקם אף היו שותפים פעילים בפגיעה קשה בעולם התורה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully