וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חודש לאסון הר מירון: איך התקדמה החקירה בזמן שחלף?

השבועות חולפים, החקירות מתקדמות בעצלתיים, ולקיחת אחריות על האסון הכבד לא נראית באופק. במשטרה חקרו שמונה בני אדם, במח"ש עדיין לא הצביעו על חשודים, במשרד המבקר מסרבים למסור פרטים והפוליטיקאים מוצאים את כל התירוצים שלא להקים ועדת חקירה ממלכתית. תמונת מצב

בווידאו: משפחות הנספים במירון בדרישה ל"חקירה אמיתית"/צילום: רוני כנפו

היום (שישי) מציינים חודש מאז האסון בהילולה של רבי שמעון בר יוחאי במירון, ועד כה - אין לקיחת אחריות, הפקת לקחים או התקדמות משמעותית בניסיון להבין מהו הכשל המרכזי שהוביל למותם של 45 הרוגים ועשרות פצועים באסון האזרחי הכבד בתולדות מדינת ישראל.

החקירות של המשטרה והמחלקה לחקירת שוטרים מתקדמות בעצלתיים, רק בודדים נחקרו ואילו גורמים מרכזיים שהיו מעורבים באישור ההילולה דווקא לא, וגם אילו רצו - ניתנת להם האפשרות למרוח ולטייח, שלא לומר לשבש הליכי חקירה ולטשטש עקבות. במקביל, הפוליטיקאים ממסמסים הקמת ועדת חקירה ממלכתית שתבחן את האירוע. חודש לאסון - זו תמונת המצב.

זירת האסון במירון, 30 באפריל 2021. דוד כהן, פלאש 90
זירת האסון במירון, לפני חודש/פלאש 90, דוד כהן

מיד לאחר האסון הודיע היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כי מח"ש תתחיל מיידית בבדיקה על מנת לברר האם עולים חשדות לפלילים מצד שוטרים במסגרת אירוע האסון במירון. בהמשך הוחלט על מתווה שבמסגרתו יפעלו שני צוותי חקירה - זה של משטרת ישראל וזה של המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) בפרקליטות המדינה.

מנדלבליט הנחה שהצוותים יעבדו באופן משתף ומתואם לצורך חקירת האירוע, תוך הקפדה על גדרות וסייגים לעבודה המשותפת, במספר היבטים, על מנת לשמור על עצמאות החקירה של כל גוף ועל יכולתו להגיע לבירור האמת בצורה מיטבית. צוות החקירה המשותף מלווה על ידי פרקליטות המדינה, וכל שאלה שתתעורר לגבי הפעילות המשותפת תובא להכרעת גורמי מקצוע בכירים בפרקליטות. בין הסייגים שנקבעו לעבודת הצוות המשתף: רק חוקרי מח"ש יגבו הודעה משוטרים, והצוות המשטרתי לא ייחשף לשאלת חקירת שוטר כחשוד ולא יהיה מעורב בכך כלל.

במהלך הבדיקה שעורכים חוקרי מח"ש מאז האסון במירון נאספו חומרים רבים שכוללים מסמכים שונים שנוגעים לאירוע וצילומים מהמצלמות הפרושות באתר. החוקרים עדיין מעבדים את החומר הרב שנאסף וממפים אותו, ובסיום בדיקות אלו יוחלט האם עולים חשדות כלשהם נגד שוטרים.

זירת האסון במירון, 30 באפריל 2021. דוד כהן, פלאש 90
זירת האסון במירון, לפני חודש/פלאש 90, דוד כהן

במקביל, שמונה חשודים נחקרו עד עתה באזהרה על ידי היחידה לפשיעה כלכלית בלהב 433. לפני כשבועיים היו אלה מנכ"ל הרשות לפיתוח המקומות הקדושים הרב יוסף שווינגר, מנהל מחוז הצפון במקומות הקדושים ושני מהנדסים, והשבוע נחקרו גם מנהלי ביטחון חיצוניים שמספקים שירותי אבטחה למקומות הקדושים, וכן הבעלים ואחד המנהלים בחברת האבטחה "כחול לבן" שמספקת שירותי אבטחה למירון במהלך כל השנה. כל החשודים שוחררו בתום החקירה לביתם בערבות עצמית.

גורם המעורה בפרטים אמר בשיחה עם וואלה! כי במשטרה עדיין נמצאים בשלב של בחינת נסיבות האירוע, וכי העבירה שמיוחסת לכלל החשודים היא גרימת מוות ברשלנות, אך "ייתכן שזה ישתנה בהמשך, בהתאם להחלטת הפרקליטות ובהתאם לחלקו של כל חשוד באסון". לדברי בכיר במשטרה, "זו חקירה מורכבת ורגישה שתיקח עוד זמן רב, ובימים הקרובים נזמן חשודים נוספים לחקירה באזהרה".

נציגי ציבור מטאטאים - והעולם שותק

גם הפוליטיקאים לא עושים די כדי שתוקם ועדת חקירה ממלכתית, כזו שתבחן את העבר ותכריח את מקבלי ההחלטות להפיק לקחים לעתיד. הוועדה המסדרת אישרה השבוע פטור מחובת הנחה - אישור לקידום מזורז - להצעת-החוק של יש עתיד שמטרתה לכפות על הממשלה הקמת ועדה כזו. גוש מתנגדי נתניהו, כולל ימינה, תמכו בכך - אבל כעת ההצעה תקועה כי יו"ר הכנסת יריב לוין מהליכוד לא מאפשר קידום חקיקה פרטית בכנסת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בזירת האסון בהר מירון, 30 באפריל 2021. רויטרס
נתניהו, אוחנה ושבתאי במירון, לפני חודש/רויטרס

מי שקוצר את "הפירות" הם הפוליטיקאים החרדים, חברי ש"ס ויהדות-התורה. האחרונים סיפקו עד כה רשימה ארוכה של תירוצים למה ועדה ממלכתית לא תשיג את הנדרש. בין היתר: אסור שבראשה יעמוד שופט כי הוא אינו מבין את הצביון היהודי בקבר רבי שמעון בר יוחאי; ועדה כזו תנהל דיונים ארוכים שיימשכו שנים; קודם המדינה צריכה לדאוג לפיצוי כספי למשפחות; ועוד.

אלה הם רק תירוצים, שנועדו לפזר ערפל סביב ההתנגדות שלהם להקמת הוועדה, שככל-הנראה נובעת מניסיון לקבוע עובדה אחת בשטח: מה שהיה במירון, ימשיך להיות. אחרת, למה חודש מאז האסון לא הקימו ועדה? אם התנגדו לוועדה ממלכתית, אז למה לא הקימו ועדה ממשלתית? ציבורית? כל ועדה? ולא רק הם נושאים באחריות לכך: גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה וגוש תומכי נתניהו כולו שותפים להחלטה לא להקים ועדה כזאת. באסון הרכבל באיטליה הוקמה ועדה דומה, יממה אחת בלבד אחרי. רק בישראל, נציגי ציבור יכולים לטאטא, למרוח ולטייח - והעולם שותק.

אריה דרעי, יעקב ליצמן, משה גפני,  6 במאי 2021. יונתן זינדל / פלאש 90, פלאש 90
רשימת תירוצים ארוכה. גפני, דרעי וליצמן/פלאש 90, יונתן זינדל / פלאש 90

כמו כן, בתחילת החודש הכריז גם משרד מבקר המדינה על חקירת הנסיבות שהובילו לאסון מירון. במשרד מבקר המדינה אמרו כי הצוות החל בעבודתו, אך סירבו לומר מה נעשה עד כה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully