וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק הרצוג יגרום לכל יהודי בעולם להרגיש שישראל היא גם שלו

תהילה פרידמן

28.5.2021 / 12:26

הקרע בין ישראל ליהודי העולם מעמיק והוא מסכן את אחד הנכסים האסטרטגיים החשובים ביותר למדינה. נשיא שהופך את ביתו למוקד לחיבור וריפוי השסע הזה יכול לחולל רבות. הביוגרפיה האישית והעשייה המקצועית-פוליטית של הרצוג לא מותירים מקום לספק

המועמד הרפובליקני המוביל דונלד טראמפ בוועידת השדולה הפרו-ישראלית איפא"ק בוושינגטון, 22 מרץ 2016. רויטרס
טראמפ בהופעתו בוועידת השדולה הפרו-יהודית, 2016/רויטרס

איך יכול להיות שיהודים אמריקאים שישראל חשובה להם לא הצביעו לטראמפ? איך יכול להיות שיהודים שתורמים שנים ארוכות כסף, זמן ומאמץ וישראל היא חלק חשוב מזהותם לא הצביעו לנשיא כל כך פרו ישראלי? כמי שעוסקת שנים ארוכות ביחסי ישראל-תפוצות ובקשר עם העם היהודי, שמעתי את השאלה הזו עשרות ואולי מאות פעמים. יש לה כל מיני תשובות, אבל אותי, כרגע, פחות מעניינות התשובות ויותר מעניינת השאלה.

נקודת ההנחה של השואלים היא שישראל, שלומה וטובתה, אמורים להיות חלק משמעותי בהצבעה הפוליטית של יהודים בעולם, בבחירות המקומיות שלהם. האם יש ישראלים שחושבים שגם הצד ההפוך הוא נכון? האם יש מי שבמערך שיקולי ההצבעה הפוליטיים שלו שאלת הקשר לעם היהודי, שלומו וטובתו היא בעלת משקל? אני חושבת שאין, ואפשר להבין מדוע. הכאן והעכשיו, הקיומיים דוחקים את הסיפור הגדול והחשוב אך הרחוק יותר.

בניגוד לכנסת ולממשלה, לנשיא המדינה אין תפקיד ביצועי והצבעה אליו אינה משפיעה על המדיניות המעשית בנושאים מדיניים, כלכליים או חברתיים. ולכן, בעיניי, זה בדיוק המקום וההקשר בו השאלה של הקשר עם העם היהודי צריכה ויכולה לקבל משקל משמעותי.

ראיון עם יצחק הרצוג לכבוד סיום כהונתו בכנסת. ראובן קסטרו
חיזוק הקשר עם העם היהודי בתפוצות יהיה אחד מהדברים המרכזיים בהם יעסוק כנשיא. הרצוג/ראובן קסטרו

אני תומכת ביצחק (בוז'י) הרצוג כי אין לי ספק שחיזוק הקשר עם העם היהודי בתפוצות יהיה אחד מהדברים המרכזיים בהם יעסוק כנשיא. הביוגרפיה האישית שלו והעשייה המקצועית-פוליטית שלו מעידים עליו. גם הבחירה לעזוב את הכנסת לטובת הסוכנות היהודית ורמת האינטנסיביות והשמחה בהם הוא ממלא תפקיד זה, לא מותירות מקום לספק. זה חשוב לו, חשוב לו באמת. חשוב לו לאפשר לכל יהודי בעולם להרגיש שישראל היא גם שלו. חשוב לו לגרום לחברה הישראלית, כשהיא אומרת "אנחנו", לחשוב גם על העם היהודי. חשוב לו שנלמד להבין את מציאות החיים זה של זה וחשוב לו שנהיה, באמת ובאופן מעשי, ערבים זה לזה. הוא מקדיש לכך את השנים האחרונות והוא אהוב ומוערך מאד בעולם היהודי.

הח"כים חייבים לחשוב על עתיד העם היהודי

הקרע בין ישראל ליהודי העולם הולך ומעמיק כבר שנים ארוכות. יש לו סיבות רבות ומורכבות והוא מסכן גם את אחד הנכסים האסטרטגיים החשובים ביותר למדינה, אבל בעיקר את מי שאנחנו כעם. ובסופו של דבר המדינה היא אמצעי לעם ולא להפך. ויש משהו טרגי ממש שדווקא כשזכינו ויש לנו מדינה יהודית, החוסן והאחדות של העם היהודי עומדים בפני סכנה קיומית.

נשיא מדינה שהופך את ביתו למוקד לחיבור וריפוי השסע הזה יכול לחולל רבות. זה נושא שחשוב לי ובבחירות האלה, הוא בעיני מכריע.

שני המועמדים לנשיאות הם אנשים טובים וראויים. זכו חברי הכנסת ויוכלו לבחור בין שתי אופציות טובות. אני מקווה שהשיקול הזה, של הקשרים עם העם היהודי ישחק אצלם תפקיד חשוב ואפילו מכריע והם יבחרו בהרצוג.

תהילה פרידמן היא חברת כנסת לשעבר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully