וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חבקו את יהדות התפוצות כדי שהיא תחבק אותנו בחזרה

יוכי רפפורט

25.5.2021 / 10:37

אם "חובתם" היא לצאת למפגני תמיכה, לעזור בהסברה בקמפוסים, לספוג מכות ולהתווכח עם קיצונים, הגיע הזמן לדבר גם על זכויות. בואו נתחיל בבסיסית מכל - זכותם להרגיש יהודים שווי זכויות במדינת היהודים והיהודיות. זה הזמן ללמוד מטעויות ולשקם את ההריסות

הפגנה בעקבות האלימות הישראלית- פלסטינית, לונדון, 23 במאי 2021. רויטרס
מפגינים פרו ישראלים בלונדון, 23 במאי 2021/רויטרס

אם מילת השנה בשנת 2020 הייתה 'פנדמיה', אזי בשנת 2021, גם אם יש עוד שבעה חודשים עד שתסתיים, המילה חייבת להיות 'שיקום'. בין אם מדובר בשיקום המדינה לאחר יותר משנה של מגיפה קטלנית; חזרה לעבודה, לחיי שגרה ולמשפחה. האסון במירון אשר דורש שיקום רציני במערכת אכיפת החוק. כעת, לאחר המבצע בעזה המדינה חייבת לשקם את הכלכלה, את ההרתעה והחוסן הלאומי. מאידך, כחברה, עלינו לשקם את האמון בינינו.

לתוך משוואת השיקום, ובמיוחד לחלק האחרון שלה, אני רוצה להוסיף תיקון נוסף, קריטי לא פחות מהיתר, אשר לצערי לא ישימו עליה דגש, הן ברמת מקבלי ההחלטות והן ברמת העם. הגיע הזמן שנתייחס ברצינות ואף נקדים חשיבות לשיקום הקשר בין יהדות ישראל והתפוצות.

כישראלים, אנחנו אלופי העולם בהסקת מסקנות תוך כדי אסונות. ב-11 הימים האחרונים כולנו כעסנו שיש המונים מתושבי הדרום שחיים ללא מיגון. המלצות על ענייני ניהול, ביטחון ועוד ועוד נשמעו מכל פינה.

על דבר אחד אין עוררין: דעת הקהל העולמית קריטית עבורנו ויש דחיפות למשרד חוץ מתפעל. ארגונים פרטיים פעלו ללא לאות במדיות החברתיות ובפלטפורמות שונות, כדי להיאבק במיס-אינפורמציה ולדאוג שישראל מוצגת בצורה הוגנת ולא רק באור שלילי.

הפגנה פרו פלסטינית בלונדון בעקבות המבצע בעזה, מאי 2021. רויטרס, רויטרס
הפגנה פרו פלסטינית בלונדון במהלך מבצע "שומר החומות"/רויטרס, רויטרס

רבים הם הישראלים שגינו את נטלי פורטמן על שהעזה לבקר את מדיניות הממשלה. רבבות לחצו על גל גדות שתצייץ, תפרסם, תוציא מילה כלשהי לטובת המדינה. יהודים בעולם, ובעיקר יהדות צפון אמריקה, יצאו בהמוניהם למפגני תמיכה והתחושה בישראל הייתה שזוהי חובתם בתור יהודים בעולם וכי תפקיד השגריר מוטל על כתפיהם בין אם ירצו בכך או לא.

אם "חובתם" היא לצאת למפגני תמיכה, לעזור בהסברה בקמפוסים, לספוג מכות ולהתווכח עם קיצונים, הגיע הזמן לדבר גם על זכויות. בואו נתחיל בבסיסית מכל - זכותם להרגיש יהודים שווי זכויות במדינת היהודים והיהודיות.

אנחנו דורשים מיהודים ליברלים שידבררו מדיניות, שלא פעם קשה להם איתה בשם האמירה ש"ישראל כאן גם בשבילכן, גם כשאינכם גרים כאן", אך מסרבים להכיר ביהדותם הליברלית כאן. הכרה ביהדות פלורליסטית, הכוללת מקום מכובד לתפילה בכותל המערבי, הכרה בגיורים רפורמים וקונסרבטיבים, תקציבים לפעילויות חינוכיות, לרבנים ועוד ועוד.

אנחנו מבכים את הזנחת הזירה הביטחונית, מדינית, בריאותית, חינוכית. זועמים שאין מענה הולם למצבי חירום. הבא נלמד מהטעויות שלנו. בואו יחד נשקם את ההריסות ולא נזניח את הזירה הבינלאומית, שבתוכה נמצאים יהודי התפוצות.

זוהי שעת רצון ואני קוראת למקבלי ההחלטות: עשו את הדבר הנכון. חבקו את יהדות התפוצות, הכירו בדרכים השונות שיש ליהדות ואפשרו לכל יהודי ויהודייה לקיים את יהדותם בצורה שווה כאן בישראל.

יוכי רפפורט, מנכ"לית נשות הכותל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully