וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר לשעבר בתנועה האסלאמית הואשם בהסתה לאלימות וטרור

עודכן לאחרונה: 27.5.2021 / 12:28

הבכיר לשעבר בתנועה שהוצאה מחוץ לחוק, הואשם בשלוש עבירות שונות של הסתה לאלימות ועידוד למעשי טרור. פרקליטיו של הנאשם טוענים כי מדובר במהלך המנוגד לחופש הביטוי. "היחידי במדינת ישראל היושב כעת במעצר על ביטוי"

בווידאו: הגשת כתב אישום נגד השייח כמאל חטיב/צילום: יואב איתיאל

כתב אישום הוגש הבוקר (חמישי) נגד שייח כמאל חטיב בבית משפט השלום בנצרת בגין שלוש עבירות של הסתה לאלימות ביניהן, שתי עבירות של פרסום דברי שבח, אהדה או עידוד לטרור, וכן הזדהות עם ארגון טרור. חטיב היה בכיר לשעבר בפלג הצפוני של התנועה האסלמית שהוצאה מחוץ לחוק. הוא נעצר לפני כשבועיים על ידי השירות לביטחון כללי ומוחזק מאז במעצר. זאת ועוד, חטיב מחזיק בתיק האסירים הפלסטינים בוועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל.

אחד מפרקליטיו של חטיב, עו"ד עומר חמאיסי, טוען כי מדובר בכתב אישום פוליטי, המנוגד לחופש הביטוי. עו"ד חסן ג'בארין המייצג גם הוא את חטיב טוען כי שום דבר בתיק לא מצדיק מעצר עד תום ההליכים המשפטיים נגד חטיב. ג'בארין הוסיף כי באף אחת משלושת הפרסומים המיוחסים לו בכתב האישום אין קריאה לאלימות, ואף הבהיר כי מדובר בכתב אישום קיצוני על רקע המצב השורר כעת בין יהודים לערבים. לדבריו, "היחידי במדינת ישראל היושב כעת במעצר על ביטוי".

הפרקליטות ביקשה להאריך את מעצרו של חטיב עד תום ההליכים המשפטיים נגדו. בעקבות זאת, נשיא בית משפט השלום בנצרת השופט דורון פורת קבע כי יתקיים דיון בבקשת הארכת המעצר עד תום יום ראשון ומקביל האריך את המעצר עד להודעה חדשה.

הגשת כתב אישום נגד השייח' כמאל חטיב, בית משפט השלום בנצרת, 27 במאי 2021. יואב איתיאל
שייח כמאל חטיב בבית משפט השלום בנצרת. הבוקר/יואב איתיאל

לאורך הדיון באולם שמתנהל בקומה השלישית של היכל המשפט בנצרת נשמעו קריאות של תומכיו של חטיב שנאספו ברחבת בית המשפט. בשל כך, במקום נמצאת אבטחה כבדה.

באולם גם נכחו קומץ של קרובי משפחתו של השייח ח"כ עו"ד אוסאמה סעדי מתע"ל והרשימה המשותפת, וכן ראש עיריית אום אל פחם, ד"ר סמיר מחאמיד.

ח"כ לשעבר סונדוס סאלח שהגיעה עם חבר מפלגתה תע"ל ח"כ אוסאמה סעדי להביע תמיכה בשייח אמרה לוואלה! בהתייחסות לכתב האישום כי "התנהגות המשטרה נגד האזרחים הערבים והתנהגות המדינה נגדם מראה שהמדינה רק מתרחקת וזה עוד מסמר בארון הדמוקרטיה של מדינת ישראל".

ח"כ סונדוס סאלח בהגשת כתב אישום נגד השייח' כמאל חטיב, בית משפט השלום בנצרת, 27 במאי 2021. יואב איתיאל
"התנהגות המשטרה נגד האזרחים הערבים והתנהגות המדינה נגדם מראה שהמדינה רק מתרחקת". ח״כ לשעבר סונדוס סאלח/יואב איתיאל

האישום הראשון נגד חטיב נוגע לפרסום מה-19 לאפריל, זמן קצר לאחר ההתפרעויות שאירעו ביפו. על פי כתב האישום פרסם השייח חטיב בדף הפייסבוק שלו, שמונה 160 אלף עוקבים, פוסטים הקוראים לאלימות, משבחים אותה ואף מעודדים אותה.

בפוסט שפורסם נכתב: "יפו -גורם כוח. יפו תמיד ייצגה את המותן והריאה של ירושלים. כשם שירושלים מתמודדת עם עדרי המתנחלים כך פעלה יפו בליל אמש בעימות מול שלוחי הרסן שלהם. למרות שאותה משטרה ואמונתה העוינת כלפי כל פלסטיני, ערבי ומוסלמי תוקפת את אנשינו ביפו, גיבורי יפו עומדים איתן כל יום כגורם בעל משקל. כל הברכות והנשיקות לכל אחד מכם. אריות יפו. יפו היא ההוכחה הסופית לכישלון המפעל הציוני למחיקת זהות אנשינו בפנים הפלסטיני על אף 73 שנים מאז הנכבה של יפו ושל כל פלסטיני". לפוסט שפרסם חטיב, צירף תמונות של אנשים ממוצא ערבי שנפצעו בעימותים עם כוחות המשטרה.

דיון בנושא הערכת מעצר של השייח כאמל חטיב בבית משפט השלום בחיפה, 20 במאי 2021. שלומי גבאי
תומכיו של חטיב נאספו ברחבת בית משפט השלום בנצרת. היום/שלומי גבאי

באישום השני נגדו, הפרקליטות טוענת כי כמה ימים אחר כך, פרסם השייח חטיב בדף הפייסבוק שלו דברי שבח, אהדה ועידוד למעשי הטרור שביצעו הפורעים במאורעות תרפ"ט, וקרא למעשי אלימות ואף הביע תמיכה והזדהות עם מעשים אלו.

בפרסום נכתב: "הנה הימים האלו חוזרים והאירועים דומים כאשר חבורות יהודיות, ובראשן חבורת 'להב"ה', קוראות להגיע לירושלים מכל הערים היהודיות כדי לפלוש לאל-אקצא וממול ישנה העמידה של גיבורי ירושלים וקצווי ירושלים וההתעמתות איתם. והעובדה שהאירועים עוברים לערי הגדה המערבית, הפנים הפלסטיני ורצועת עזה היא ניצחון עבור ירושלים ואל-אקצא, מדגישים את הבלעדיות של זכותנו בו ואין ליהודים זכות אפילו לגרגר אדמה בו. המבחן האמיתי הוא ה-28 ברמדאן כאשר ישנן קריאות חסרות תקדים לפלישה לאל-אקצא. זה אל-אקצא שלנו, לא בית המקדש שלהם. אל-אקצא בעיניים שלנו, נושמד אנחנו והוא לא יושפל. אנו קרובים יותר לישועה, אז היו שמחים".

ברקע הפסקת האש | עימותים בין כוחות הביטחון לפלסטינים בהר הבית 21 במאי 2021. רויטרס
"זה אל-אקצא שלנו, לא בית המקדש שלהם", כתב חטיב באחד הפוסטים שלו בפייסבוק. המהומות בהר הבית. שבוע שעבר/רויטרס

באישום השלישי נגדו, בעקבות ליל אל קדר, פרסם חטיב ב-11 במאי בדף הפייסבוק שלו, את עיכוב המתפללים שהיו בדרכם לירושלים, את כניסת כוחות הביטחון לאל-אקצא, העימותים הקשים שאירעו בעיר ואת פתיחת מבצע "שומר החומות".

על פי כתב האישום הועלה לדף הפייסבוק נאום שנשא בעצרת המונית בכפר כנא. דבריו שודרו בשידור חי באמצעות ה"פייסבוק לייב" באתר האינטרנט "רשת חדשות כפר כנא" והסרטון המתעד את דבריו הופץ לרבים. לטענת המדינה נראו בו דברי שבח, אהדה ועידוד למעשי טרור שבוצעו כלפי יהודים ברחבי הארץ, וכי הוא השמיע בפומבי דברי שבח, אהדה ותמיכה בחמאס ברצועת עזה במטרה להזדהות עימו וכן השמיע דברי שבח, אהדה ועידוד למעשי אלימות.

בנאום בין היתר אמר: "אחים ואחיות, אל תקלו ראש בתפקיד שאתם ממלאים כעת, אנחנו תושבי 'הפנים', תושבי פלסטין, לא נהסס להגיד כי אנחנו מקור גאווה לאומה שלנו, במה שאנחנו עושים, כיוון שאנו קרובים יותר לסייע ולעזור לירושלים ולמסגד אל-אקצא המבורך. אתמול, אני גאה להגיד כי 70% מאלו שהיו אתמול במסגד אל-אקצא ונשארו לישון שם הם מהגליל הרחוק יותר ומהנגב הרחוק ביותר, בנינו ובנותינו כמובן, שבחים להם, אלפי אותות כבוד להם".

בנאומו הצהיר: "אחים ואחיות כולם, אני חושב שאנחנו נמצאים במצב חדש, מה שקרה אתמול בלוד והשלכותיו היום, ובכפרים אחרים, בפרט עם ההסלמה וקריאה להקמת מיליציות בעיר כפי שקרה אתמול, בלוד הכריזו על הקמת מיליציה של 300 צעירים יהודים, משום שהמשטרה אינה מסוגלת להרתיע את הערבים ולכן אנו נרתיע אותם. בנצרת עילית התאספו ותקפו באוניברסיטאות, אנחנו נכנסנו למצב חדש, דבר שדורש מאתנו אחדות ועמידה כתף אלא כתף".

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully