וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משחקים בנדמה לי: שבוע לסוף המנדט, לפיד ונתניהו מגבירים את הלחץ על בנט

26.5.2021 / 9:15

ביש עתיד משווקים מראית הסכמים והתקדמות בתקווה שקואליציה מוכנה להרכבה תחדד בפני דופן ימין - סער ובנט - את הדילמה בין ממשלה ובחירות. נתניהו מצדו דוחף לסגור עם ימינה הסכמי ריצה משותפת כדי לסכל סופית את ממשלת השינוי. ובנט, בינתיים, מתמהמה

בווידאו: לפיד וסער מתייחסים למגעים להקמת ממשלה/צילום: ערוץ הכנסת

את התואר "שר האוצר המיועד" המציא ח"כ ניר ברקת בשנה שעברה. כשבועיים לפני בחירות מועד ג', ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי הוא המועמד הליכודי לתפקיד הבכיר, כחלק ממהלך קמפייני של הליכוד. ברקת התהדר בתואר במשך כחודש וחצי, אבל אחרי הבחירות, כשהורכבה ממשלה, ישראל כץ מונה לשר האוצר והוא נשאר ח"כ פשוט עם הבטחה ריקה של המיועד, לשעבר. אתמול הוכתר היורש העדכני לתואר. ההסכם הקואליציוני הראשון של ממשלת השינוי מציב את אביגדור ליברמן כשר האוצר, אולי החזק בתולדות המדינה - כי ישראל ביתנו קיבלה גם את ראשות ועדת הכספים. ליברמן יחזיק בתואר שר האוצר המיועד לפחות לשבוע הקרוב, שבסופו ממשלת השינוי עשויה להתרסק - לפחות כמו הבטחות נכזבות של נתניהו.

ליברמן לא לבד. כל ראשי המפלגות ובכירי הגוש המתנגד לנתניהו קיבלו או יקבלו בימים הקרובים שיבוץ יוקרתי כזה או אחר בממשלת השינוי. מתחילת השבוע, ביש עתיד מדווחים לפחות פעמיים ביום על הסכמות עם כחול לבן, העבודה ומרצ, ועד סופו הם שואפים להשיג הסכמים עם כולן וכך להפעיל לחץ על דופן ימין - תקווה חדשה ובעיקר ימינה של נפתלי בנט - להגיע לשולחן המו"מ ולהשלים להם את הרוב.

על המנדט של יאיר לפיד נותר עוד שבוע, ומתדרוך להודעה, מהסכם להסכמות, כמעט ואפשר להתחיל לדמיין את שולחן ממשלת השינוי: ליברמן באוצר, בני גנץ שר הביטחון, ניצן הורוביץ שר הבריאות, מרב מיכאלי שרת התחבורה, תמר זנדברג בהגנת הסביבה, ואפילו שר ערבי - עיסאווי פריג' שאמור להתמנות לשר לשיתוף פעולה אזורי. רק שבלי ימינה ובנט - כל ההסכמים הם רק זכרונות דברים וכל השרים, כמו ברקת, הם עדיין בגדר מיועדים בלבד.

יאיר לפיד במהלך נאומו בישיבת סיעת יש עתיד 10 במאי 2021. יש עתיד, פלאש 90
מעטים מאמינים שהמו"מ אכן יוביל בסופו של דבר לארץ המובטחת. לפיד, החודש/פלאש 90, יש עתיד

ממשלת השינוי - חלוקת התיקים המסתמנת

  • ישראל ביתנו - אוצר, נגב גליל, ועדת הכספים, תיק נוסף
  • כחול לבן - ביטחון, עליה וקליטה, תרבות וספורט, חקלאות
  • מרצ - בריאות, הגנת סביבה, שיתוף פעולה אזורי
  • העבודה - תחבורה, ביטחון פנים, תיק נוסף
  • יש עתיד - חוץ, יו"ר הכנסת, 5-4 תיקים נוספים
  • תקווה חדשה - משפטים, חינוך, 2 תיקים נוספים
  • ימינה - פנים, דתות

שאר המפלגות בגוש השינוי זורמות עם המו"מ של לפיד מתוך נימוס, אבל מעטים מאמינים שהוא אכן יוביל בסופו של דבר לארץ המובטחת. אחד מבכירי הגוש העריך את הסיכוי להקמת ממשלה ב-5%. אחר הגדיר את המגעים כ"משחקים בנדמה לי". בנט, החוליה החסרה, לא שוחח עם לפיד כבר קרוב לשבועיים, מאז שהודיע על הפסקת המגעים בשל הלחימה בעזה והלחצים הפנים מפלגתיים. גם אם יחזור בו ברגע האחרון, לא ברור עם איזו סיעה הוא יגיע, כלומר, כיצד תיפתר בעיית איילת שקד, והאם הוא וגדעון סער רואים עין בעין את חלוקת הכוח בתוך גוש הימין.

גם התמיכה של רע"ם ומנסור עבאס, שהכרחית להקמת ממשלת האחדות/מיעוט, עדיין נמצאת בסימן שאלה. ביש עתיד מקווים שקואליציה מוכנה להרכבה תחדד בפני כל השחקנים את קרני הדילמה אל מול הבחירות החמישיות אליהן מוליך נתניהו; וגם אם המאמץ ייכשל, הוא ישיק את משחק ההאשמות על הבחירות ויעמעם את כישלון המנדט של לפיד בהגנה של "לפחות ניסינו".

נפתלי בנט לאחר פגישתו עם בני גנץ, 7 במאי, 2021. ראובן קסטרו
החוליה החסרה לא שוחחה עם לפיד כבר שבועיים. בנט, החודש/ראובן קסטרו

בינתיים, ב"ימינה" מתעקשים שהם לא חוזרים לשולחן ממשלת השינוי. רק שזה לא משכנע את הליכוד, שם משוכנעים שבנט מתכנן לברוח לטובת הצעת רוטציה מפתה ומחודשת. המשא ומתן בין הליכוד וימינה, כמו בגוש השינוי, מסתובב גם כן סביב עצמו. נתניהו דורש שבנט יצהיר על נאמנותו לבלוק הימין-חרדים, ויסגור פומבית את הדלת בפני כל ממשלה אחרת; בימינה דורשים שהליכוד יציג בפניהם נתיב לממשלה, דהיינו, עריקים מתקווה חדשה, לפני שהם נותנים כל התחייבות. בלי התחייבות של ימינה, אומרים בליכוד, לא יבואו העריקים. ובלי עריקים, אומרים בימינה, לא ניתן התחייבות. סער הבהיר השבוע שלא ישב בשום קומבינה עם נתניהו, גנץ מתעקש גם הוא שהוא לא בענין, והח"כים של שניהם מכחישים באופן גורף את כל הצעות העריקות הליכודיות המתרברבות. גם אם יש מי ששוקל אותן, זה יקרה רק ברגע הממש אחרון.

בהיעדר ממשלה, המו"מ בין נתניהו ובנט מתמקד בשריונים שאנשי ימינה יקבלו בליכוד לקראת הבחירות החמישיות, וגם הוא, בינתיים, מדשדש במקום, בזמן שההתנגדות הפנימית בליכוד הולכת וגוברת. נתניהו היה שמח לסגור כבר השבוע הסכמי ריצה משותפת, כדי להוריד את הגרדום על המאמצים של לפיד ולהתבצר לקראת העברת המנדט לכנסת עם בלוק גדול שיסכל סופית כל אפשרות של ממשלה אחרת. בנט עדיין מתמהמה. זה השבוע האחרון שבו הוא האיש שמחוזר על ידי שני הצדדים, שיכול למקסם את מעמדו כלשון מאזניים, אולי אפילו להפוך לראש הממשלה. לא המיועד, אלא ממש עכשיו. ביש עתיד השאירו את שאלת הרוטציה עמומה, אבל לא שללו את האפשרות שההצעה שתונח לפתחו של בנט תהיה זהה לזו שקיבל בקדם הלחימה. כל עוד הוא לא מגיע, הממשלה של לפיד נשארת אירוע דמיוני ובדיוני.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך הצהרה לתקשורת לצד שר החוץ האמריקאי, אנתוני בלינקן. רויטרס
פועל לסכל סופית כל אפשרות של ממשלה אחרת. נתניהו, אתמול/רויטרס

לקראת סוף השבוע הלחץ משני הצדדים יגבר. גם ללפיד, גם לנתניהו וגם לבנט זו הזדמנות אחרונה לשמור על שליטה לפני פקיעת המנדט והחזרתו לכנסת, אז יכולים להצטרף שחקנים אחרים, כמו גנץ וסער, למירוץ לגיוס 61 חתימות, ויחליפו את בנט במחוזרי הליכוד והחרדים.

ביש עתיד החלו לקדם השבוע הצעת חוק לפיזור מוקדם של הכנסת, שיכולה לקצר את תקופת ה-21 יום ולגדוע את התרחישים האחרים באיבם, שכן כולם מוליכים בצורה זו או אחרת לממשלה עם הליכוד ונתניהו. זה מהלך שנועד בעיקרו להלחיץ את בנט, ולהפוך את איום הבחירות לממשי, אבל אין לו בהכרח רוב, אלא אם כן בבלפור יחליטו בשיתוף אינטרסים מפתיע שגם הם רוצים לקצר הליכים. כך, בין הפרקליטות של המיועדים וסימוני העריקים, התסריט הכי פחות דמיוני עדיין נראה כבחירות חמישיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully