וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המזרקה התל אביבית שחגגה ניצחונות ישראליים כבר לא תיראה אותו דבר

עודכן לאחרונה: 25.5.2021 / 22:35

בניית תחנה עתידית של הרכבת הקלה אילצה את עיריית תל אביב לסגור את הבריכה האקולוגית בכיכר רבין. ההחלטה שהתקבלה בעקבות זאת היא להעתיק את מיקומה לצד השני של הכיכר - על חשבון חלק משטחה של המזרקה המיתולוגית, שציינה זכיות בגביעים וניצחונות בתחרויות

כפרה על נטע שלנו - אלפים חגגו בכיכר 12 במאי 2018. ראובן קסטרו
המזרקה ההיסטורית עומדת לפני שיפוץ דרמטי. חגיגות זכייתה של נטע ברזילי באירוויזיון 2018/ראובן קסטרו

בריכת המזרקה בכיכר רבין בתל אביב קיימת בה עוד משנות השישים, והיא זכורה במיוחד מרגעי אושר לאומיים, בהם אלפים מתועדים קופצים לתוכה ומתיזים את מימיה, כמו בזכיית מכבי תל אביב בגמר גביע אירופה בשנת 1977 או לאחר זכייתה של נטע ברזילי באירוויזיון 2018. כעת המזרקה ההיסטורית עומדת לפני שיפוץ דרמטי, לאחר שהעירייה החליטה לעדכן אותה כך שחלק ממנה ייהפך לבריכה אקולוגית.

למעשה לא מדובר בחידוש בכיכר התל אביבית, שכן כבר בשנת 2011 הוקמה בה בריכה אקולוגית בצידה השני של הכיכר, שהינה נקודת טבע המושכת אליה בעלי חיים רבים וייחודיים, וממנה התושבים והמבקרים בעיר נהנים. ואולם, בשל העבודות של הרכבת הקלה הצפויות להתחיל בקרוב, הבריכה תיסגר לטובת הקמת תחנת כיכר רבין של הקו הירוק. בעירייה החליטו לא לוותר על המתחם האקולוגי, ובמקום הבריכה הנוכחית שתבוטל, לחלק את בריכת המזרקה המיתולוגית לשניים - כאשר חלק אחד יישאר כפי שהוא, והחלק השני יהפוך לבריכה אקולוגית.

הדמייה- המזרקה בעיריית תל אביב. עיריית תל אביב, מערכת וואלה!
הדמיית הבריכה האקולוגיח בכיכר רבין/מערכת וואלה!, עיריית תל אביב
הדמייה- המזרקה בעיריית תל אביב. עיריית תל אביב, מערכת וואלה!
הדמייה- המזרקה בעיריית תל אביב/מערכת וואלה!, עיריית תל אביב

עבודות השיפוץ בבריכת המזרקה החלו כבר השבוע, כשעל פי השלב הראשון מי המזרקה כבר רוקנו, ובהמשך יוקמו קירות הפרדה בין שתי הבריכות העתידיות. בשלב הבא יבוצעו עבודות איטום ויותקנו מערכות מים וצנרת חדשות, משאבות ומסננים. בהמשך יוסיפו את מצעי הגידול וצמחי המים, ותוכנס דגה חדשה. בבריכה ישתלו צמחי גדה לטובת סינון וניקוי המים, בדגש על צמחייה ארץ ישראלית.

אבי לוי, מנהל מחלקת תכנון וניהול פרויקטים באגף שיפור פני העיר בעיריית תל אביב-יפו, מספר כי למדו רבות מהבריכה האקולוגית הנוכחית, שיצרה טבע עירוני. "לקחנו משהו שלא היה מקובל והפכנו אותו להיות מרכז העניינים. למדנו איך להנגיש לאנשים טבע ל'חצר' שלהם, במקום שיצטרכו לצאת מהעיר בשבילו. זה אפשרי וקיים. יש המון טבע עירוני בתל אביב והמון דגש של העירייה בנושא הזה", הוא מסביר. על ביטולה של הבריכה האקולוגית הנוכחית בכיכר הוא מספר כי "החלטנו לשמור על זה ולהקים בריכה אקולוגית במקום אחר בכיכר. למרות שנצטרך לצמצם את גודלה, היא עדיין תספק את המענה הדרוש".

חגיגות זכייתה של נטע ברזילי באירוויזיון,  12 במאי 2018. ראובן קסטרו
"לקחנו משהו שלא היה מקובל והפכנו אותו להיות מרכז העניינים". כיכר רבין/ראובן קסטרו

ישנן שתי שיטות טיפול בבריכות, האחת היא הכנסת כלור למים, אז חיות לא יכולות לחיות בהם. בשיטה השנייה, האקולוגית, הצמחים במים הם שמאפשרים את הסירקולציה במים, ומסייעים לטהר אותם. "אנחנו שמים דגש על שימוש בצמחים ארצישראליים, גם כאלה שנמצאים בסכנת הכחדה. יהיו בבריכה גם צמחי נוי שהתרומה שלהם היא ויזואלית בלבד", מתאר לוי. "נבנה גם מושבי עץ כמו שיש היום בקרבת הבריכה, כדי שאנשים יוכלו לשבת שם. בנוסף, למדנו שברגע שיש אלמנט מים שבנוי כמו שצריך, אז החיות מגיעות מעצמן".

אלעד הוכמן, מנכ"ל עמותת מגמה ירוקה, מספר שייצור של טבע עירוני הוא משמעותי ביותר. "ההבנה שהמרחב העירוני יכול להיות מיטיב גם עם הטבע היא חשובה. בריכה אקולוגית מאפשרת לבעלי החיים להשתמש בה ובכך להפוך להיות חלק מהמרחב האורבני. מעבר לזה, מרחבים ירוקים מחזקים גם אותנו, ומייצרים מערכת יחסים שמחברת בין הקצב האורבני המהיר לבין הטבע".

הבריכה האקולוגית החדשה צפויה להיות מוכנה באוגוסט 2021, ובהמשך יבוצע תכנון חדש לכלל שטח הכיכר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully