וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסגה ראשונה: ביידן ופוטין ייפגשו בז'נבה ב-16 ביוני

25.5.2021 / 17:10

וושינגטון ומוסקבה הודיעו שהנשיאים ידונו ביחסים המתוחים בין המעצמות, חודשיים אחרי שהקרמלין החזיר את השגריר מארה"ב לאחר שביידן כינה את פוטין רוצח. בין שלל הנושאים שעל הפרק: הנשק הגרעיני, הקורונה והמשברים באוקראינה ובלארוס

בווידאו: נוסעי טיסת רינאייר שאולצה לנחות במינסק מספרים על מה שקרה/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין ייפגשו בז'נבה ב-16 ביוני - כך הודיעו היום (שלישי) וושינגטון ומוסקבה. בפגישתם הראשונה מאז שביידן נכנס לבית הלבן, ידונו הנשיאים ביחסים המתוחים בין המעצמות, שהגיעו לשפל שלא נראה מאז המלחמה הקרה. רק במרץ החזיר הקרמלין את השגריר אחרי שביידן כינה את פוטין רוצח.

לפי הקרמלין, בין שלל הנושאים שבהם ידונו שני המנהיגים הם היציבות האסטרטגית הגרעינית, מגיפת הקורונה והסכסוכים האזוריים. בימים האחרונים נפגשו שרי החוץ ובכירים נוספים משתי המדינות כדי להכין את הקרקע לפסגה. לפי ההערכות, שני הצדדים לא צופים פריצת דרך של ממש בפסגה, שחשיבותה בעצם קיומה.

הנשיא הדמוקרטי הבטיח לאורך הקמפיין ובתחילת נשיאותו כי ממשלו לא ינהג ברוסיה ברכות שאפיינה את ממשלו של הנשיא הקודם דונלד טראמפ. ביידן אמר בעבר כי הוא רוצה שפוטין יפסיק לנסות ולהתערב בבחירות בארצות הברית ואת מתקפות הסייבר נגדה, וכן יחדול מהאיומים על אוקראינה וישחרר את מנהיג האופוזיציה הכלוא אלכסיי נבלני.

ג'ו ביידן וולדימיר פוטין לוחצים ידיים ב-2011. רויטרס
פוטין וביידן במוסקבה ב-2010/רויטרס

הממשל הנוכחי נמנע משימוש במונח "אתחול" ביחסים עם מוסקבה, כפי שרצו לעשות נשיאים קודמים, בהם ברק אובמה, שביידן היה סגנו.

"נשיא ארצות הברית לא מפחד לעמוד מול היריבים שלנו ולנצל את הדיפלומטיה האישית כדי לדון בנושאים שמהם אנחנו מודאגים ובנושאים שבהם יש לנו הזדמנות לעבוד יחד כדי להגיע להסכמות הדדיות", אמרה דוברת הבית הלבן, ג'ן סאקי. מוקדם יותר היא מסרה כי השניים ידונו "בכל הנושאים הלוחצים, בעוד שאנחנו מנסים להחזיר את היחסים בין ארצות הברית לרוסיה לצפויים ויציבים".

בנוסף למצב באוקראינה, סאקי אמרה כי ביידן יעלה את ירוט המטוס של חברת ריינאייר בידי בלארוס, שאולץ לנחות במינסק ביום ראשון ועליו מתנגד משטר שנעצר לאחר מכן. רוסיה מכחישה את הדיווחים שלפיהם ארבעה מאזרחיה היו על המטוס, מה שעורר חשדות בדבר מעורבות רוסית. דוברת הבית הלבן אמרה כי הממשל לא סבור שרוסיה הייתה מעורבת בתקרית.

עובדים על פרויקט צינור הגז נורד סטרים 2 מרוסיה לגרמניה, קינגיספ, רוסיה, 5 יוני 2019. רויטרס
ארה"ב הקלה בסנקציות על הפרויקט. הקמת צינור הגז נורדסטרים/רויטרס

גורמים רוסיים אמרו כי הפסגה היא הזדמנות לשמוע ישירות מביידן אחרי "מסרים סותרים" שהתקבלו מהממשל החדש בוושינגטון. פוטין רואה בלחץ האמריקני על שחרורו של נבלני ותמיכתה של וושינגטון באופוזיציה בבלארוס כהתערבות בענייניה הפנימיים של רוסיה.

בנוסף לכך, הקרמלין זועם על הסנקציות המרובות שהטיל הממשל בשנים האחרונות, בהן אלו שהוכרזו ב-15 באפריל בשל התערבותה של מוסקבה בבחירות האחרונות, מתקפות הסייבר שלה, התוקפנות שלה כלפי אוקראינה ופעולות זדוניות אחרות שאותן מכחישה רוסיה.

ארצות הברית הזהירה כי היא עשויה להטיל סנקציות נוספות על רוסיה, אך במחווה שנועדה ככל הנראה לסלול את הדרך לפסגת המנהיגים, הקלה וושינגטון על עיצומים שהוטלו על צינור הגז השנוי במחלוקת נורדסטרים 2.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully