וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכבל התנתק, הבלמים כשלו, הקרונית צנחה והתרסקה: הרגעים האחרונים לפני האסון

עודכן לאחרונה: 24.5.2021 / 20:37

יום אחרי ההתרסקות בה נספו 14 בני אדם, בהם 5 בני משפחת בירן, מתברר כי כ-300 מטר לפני ההגעה לתחנת היעד, הקרונית בו שהו החליקה כתוצאה מניתוק הכבל והדרדרה במורד ההר עד שהתרסקה. במקביל, הודיעו במדינה על הקמת ועדה שתחקור את הנסיבות שהובילו לאסון

בווידאו: משטרת איטליה בזירת התרסקות הרכבל באזור האלפים/צילום: משטרת איטליה ורויטרס

יום אחרי אסון הרכבל בו נספו 14 בני אדם, בהם חמישה בני משפחה ישראלית, באיטליה חוקרים אחר הנסיבות שהובילו להתרסקות. כלי התקשורת במדינה עוקבים בדריכות אחר כל ממצא שמתפרסם, בניסיון להבין כיצד נראה מסלולם של ה-14 שהחל בטיול בנוף ציורי והסתיים במותם.

זה היה יום ראשון שמשי בו מיליוני איטלקים יצאו לטבע לקריאת הרשויות, ליהנות ממזג האוויר האביבי של אחרי הקורונה. הרכבל בו קרה האסון הוא אטרקציה פופולרית ממנה נהנים אלפים המגיעים לאיזור אגם מאג'ורה שבמחוז פיימונטה. הוא מחבר בין עיר הנופש סטרזה לפסגת הר מוטרונה, בגובה של כ-1,500 מטרים. הרכבל הושק בשנת 1970 ונסגר לצורך תחזוקה בין השנים 2014 ל-2016. כל קרונית יכולה להוביל עד 35 איש, אך בשל נגיף הקורונה הוגבל מספר הנוסעים.

הרוגי אסון הרכבל בצפון איטליה | משפחת בירן. באדיבות המשפחה
בני משפחת בירן שנהרגו באסון/באדיבות המשפחה

ככל הידוע היו בקרונית 15 מבוגרים וילדים מחמש משפחות, בהן משפחת בירן. בני הזוג הישראלי ושני ילדיהם מתגוררים בעיר פאבייה, אירחו את סבה וסבתה של האם, טל, שהגיעו לביקור מישראל. עבורם, כמו איטלקים רבים, זו הייתה הזדמנות לחגוג מחדש את החיים שאחרי הקורונה באזור עוצר נשימה. זה גם השתלב היטב עם האווירה הנינוחה שהשרו הרשויות במדינה שספגה אף היא מכה קשה בזמן המגיפה.

את היום החלו בשעות הבוקר. הם הסתובבו בין ההרים המוריקים בתקופה זו של השנה, ועלו על הרכבל. את הטיול ליוו בתמונות שצילמו באתרים השונים.

אסון הרכבל באיטליה. באדיבות המשפחה
בני המשפחה במהלך הטיול/באדיבות המשפחה

התאונה אירעה בסביבות השעה 12:30, כ-300 מטר לפני תחנת היעד. העלייה למקום כרוכה בנסיעה של 20 דקות ברכבל. אלא שאז הכבל הראשי של הרכבל ניתק, הקרונית החליקה על הכבל השני ומערכת בלמי החירום כשלה ולא הצליחה לעצור אותה. הקרונית צנחה כ-20 מטרים, הדרדרה במורד ההר עד שנעצרה בשורת עצים שלצד תוואי עמודי הרכבל. 14 מתוך 15 בני אדם שהיו בקרונית נהרגו, בהם חמשת הישראלים.

רוב הגופות נפלו מהקרונית והתפזרו בשטח ברדיוס של עשרות מטרים. צוותי ההצלה התקשו להגיע למקום התאונה בנקודה המבודדת במורד התלול, כשעל פי דיווח מהמקום, אחד מרכבי ההצלה אף התהפך בעצמו. תום בירן בן השנתיים הוא הצעיר בין קורבנות האסון, כשבין שני הניצולים גם ילדם בן ה-5 של בני הזוג בירן, שמצבו קשה מאד והוא סובל פגיעות בראש וברגליים. הוא הועבר לבית החולים לילדים רג'ינה מרגריטה בטורינו, שם נותח בלילה ומצבו יוצב. דודתו הגיעה לשהות לצידו. המנהל בית החולים אמר כי "עבר עליו לילה שקט, כל מה שנותר הוא לקוות לטוב". בעיתון האיטלקי לה סטמפה דווח כי בבית החולים מעריכים כי ייתכן שהחיבוק של האבא הציל את איתן באסון הרכבל.

זירת תאונת רכבל בצפון איטליה, סמוך לאגם מאג'ורה -  בה נהרגו חמישה ישראלים, 213 במאי 2021. רויטרס
זירת תאונת הרכבל/רויטרס

ראש עיריית סטרזה, מרסלה סברינו, שהגיעה לזירת האסון, ציטטה עדי ראיה שסיפרו כי הם שמעו "שריקה חזקה", ככל הנראה כשהכבל התנתק. היא אמרה כי קרון הרכבל החל להסתחרר במורד ההר עד שככל הנראה פגע בעמוד חשמל וצנח לקרקע. לדבריה, הוא התגלגל פעמיים או שלוש לפני שקרס על העצים וחלק מהגופות עפו מהקרון ונמצאו בצמרות העצים. קרונית שנסעה בכיוון ההפוך נתקעה, בשל הכשל הטכני, כשכמעט הגיעה ליעדה בתחנת הביניים. כשהתחילה האזעקה, הרכבל נעצר והאנשים בה הורדו לקרקע בחבלים מפני שלא הצליחו להגיע לנקודת הירידה הרגילה.

התמונה האחרונה לפני אסון הרכבל באיטליה. באדיבות המשפחה
הסב יחד עם איתן בתמונתם האחרונה/באדיבות המשפחה

במקביל, איטליה ממשיכה בחקירת האסון ובשאלה מדוע הבלם לא הופעל והכבל של הרכבל התנתק. שר התחבורה, אמריקו ג'ובאניני, הגיע היום לזירה, אחרי שהתאונה באחד האזורים הציוריים ביותר בצפון איטליה העלתה שאלות לגבי איכות והבטיחות של תשתיות התחבורה במדינה. ג'ובאניני הודיע על הקמת ועדה שתחקור את "הסיבות הטכניות והארגוניות" שהובילו לאסון, בעוד שהתביעה מתמקדת בהיבטים הפליליים.

משרד התובע במילאנו מסר כי נפתחה חקירה לעניין גרימת מוות ברשלנות, כשבמקביל החרימו התובעים מסמכים של החברה המפעילה את הרכבל, שטוענת כי בדיקות ותחזוקה בוצעו באופן קבוע וכי הכבלים לא היו אמורים להיות מוחלפים עד 2029. "הכול יהיה נתון לבדיקות טכניות בימים הקרובים", אמרה התובעת המקומית אולימפיה בוסי. "אנחנו עורכים חקירות ובדיקות טכניות".

משרד התחבורה אמר כי הבדיקות הראשוניות הראו כי כל המבנה עבר שיפוצים באוגוסט 2016, ושנה לאחר מכן הוא עבר עבודות תחזוקה. בסוף השנה שעברה, פקחים בחנו את הכבלים עצמם ובדצמבר עבר הרכבל בדיקה ויזואלית נוספת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר הערב בתגובה לאסון כי "כולנו שולחים תנחומים מעומק ליבנו למשפחת בירן בעקבות האסון הקשה באיטליה, בו נספו עמית בירן וטל פלג-בירן, בנם תום בירן בן השנתיים, וסבתה וסבה של טל, ברברה ויצחק כהן".

"אנו מתפללים לרפואתו של איתן, בנם הנוסף של עמית וטל, שמאושפז בבית החולים. מדינת ישראל תסייע למשפחה בכל דבר ועניין בעקבות הטרגדיה הקשה הזו. יהי זכרם ברוך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully