וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסון באיטליה: 14 הרוגים, בהם 5 ישראלים, נהרגו בהתרסקות רכבל באלפים

יואב איתיאל, ברק רביד וסוכנויות הידיעות

23.5.2021 / 15:54

משרד החוץ מסר כי בתאונה נהרגו בני זוג ופעוט שהתגוררו במדינה, וכן זוג מבוגר שגר בישראל. הרכבל היה בדרכו לפסגת הר מטרונה, וצנח מגובה של 20 מטר לשטח מיוער. האתר נפתח מחדש לאחרונה אחרי סגר ממושך והרשויות חוקרות. "רגע נורא עבור איטליה"

בווידאו: משטרת איטליה בזירת התרסקות הרכבל באזור האלפים/צילום: משטרת איטליה ורויטרס

לפחות 14 בני אדם, בהם חמישה ישראלים, בני אותה משפחה, נהרגו היום (ראשון) בתאונת רכבל בצפון איטליה, סמוך לאגם מאג'ורה. שירותי החירום המקומיים אמרו כי התאונה התרחשה בעת הנסיעה מעיירת הנופש סטרזה שבמחוז פיימונטה להר מטרונה. שירותי הצלה של אזור האלפים ומסוק חילוץ הגיעו לזירה, ושני ילדים פונו לבית חולים.

בתמונה מהזירה נראות הריסות של קרון רכבל באזור מיוער. "זאת תאונה חמורה מאוד", אמר וולטר מילאן, דובר שירותי החירום הלאומיים באזור האלפים. סיבת התאונה טרם התבהרה, אך לפי דיווחים מקומיים הבלם הידני לא עבד הכבל הראשי שנשא את הקרון קרס במרחק של כ-300 מטר מפסגת ההר, שמתנשא לגובה של 1,491 מטר. לפי האתר של שירותי הרכבל, העברת הנוסעים אל הר מטרונה נמשכת כ-20 דקות.

זירת תאונת רכבל בצפון איטליה, סמוך לאגם מאג'ורה -  בה נהרגו חמישה ישראלים, 213 במאי 2021. רויטרס
זירת ההתרסקות, היום/רויטרס
זירת תאונת רכבל בצפון איטליה, 23 במאי 2021. רשתות חברתיות, אתר רשמי
שני ילדים פונו לבית החולים. זירת התאונה, היום/אתר רשמי, רשתות חברתיות

שירותי הרכבל באזור התיירותי נפתחו מחדש אחרי הסרת הגבלות הקורונה הממושכות. על פי דיווחים, בקרון היו 15 איש. למרות מנגנוני ביטחון הקרון נפל מגובה של כ-20 מטר ואז התגלגל במורד המדרון עד שנעצר בשטח מיוער. לא מסתמן שהיו בעיות תחזוקה. במדינה חושדים כי מדובר ברשלנות.

"אנחנו הרוסים, מכאב", אמרה מרצ'לה סברינו, ראש עיריית סטרזה לטלוויזיה האיטלקית, בעוד ראש ממשלת איטליה, מריו דראגי, הביע את תנחומיו למשפחות הקורבנות. "שמעתי בצער עמוק על התאונה הטרגית של הרכבל. אני מביע את תנחומי הממשלה כולה למשפחות הקורבנות תוך מחשבה על הילדים שנפצעו קשה ומשפחותיהם".

אנשים שטיילו בסמוך סיפרו ששמעו רעש חזק ממש לפני ההתרסקות, לדברי ראש העיר, שהוסיפה כי היא מאמינה שהתאונה נגרמה על ידי קריעת אחד הכבלים.

סברינו אמרה כי חלק מהקורבנות נמצאו לכודים בתוך הקרון, ואחרים הושלכו ביער.

זירת תאונת רכבל בצפון איטליה, סמוך לאגם מאג'ורה - בה נהרגו חמישה ישראלים, 213 במאי 2021. רויטרס
פעולות החילוץ בתאונת הרכבל, היום/רויטרס

בבית החולים נקבע מותו של הבכור מבין שני הילדים שפונו לבית חולים, ילד בן עשר, שנפטר לאחר שלקה בשני דום לב. מנכ"ל המוסד הרפואי, ג'ובאני לה ואלה, אמר כי אין פרטים אישיים של שני הילדים וכי איש מטעמם לא היה בקשר עם בית החולים. דבר המצביע על כך שבני משפחה אחרים יכולים להיות מעורבים בתאונה.

"זה רגע נורא עבורי ועבור הקהילה שלנו ואני חושבת שגם עבור איטליה כולה. במיוחד עכשיו כשרק התחלנו מחדש (בשל המגיפה)", אמרה סברינו.

האתר פסגת מוטרונה פופולרית בקרב תיירים בגלל הנוף הפנורמי שלה על אגם מג'ורה והאיים הציוריים שבו, כמו גם נוף האלפים שמסביב.

זירת הרכבל שהתרסק באיטליה, בו נהרגו לפחות חמישה ישראלים- 23 במאי 2021. AP
כבלי הרכבל בזירת התאונה, היום/AP

שירות הרכבלים נפתח לראשונה באוגוסט 1970 לאחר כמעט שלוש שנים של עבודות להחלפת מסילת ברזל. הוא מורכב משני קרונות - בכל כיוון נסיעה - כאשר כל אחד מהם נושא עד 40 נוסעים. סברינו ציינה כי עבודות תחזוקה קריטיות, כולל החלפת כבלים, בוצעו בשנים האחרונות.

זירת הרכבל שהתרסק באיטליה, 23 במאי 2021. AP
אתר הרכבל באיטליה, היום/AP

משרד התשתיות הקים ועדת פיקוח שתפקידה "לזהות את הסיבות הטכניות והארגוניות" שגרמו לתאונה. ועדה זו, שהוזמנה על ידי השר בהתחשב בחומרת התקרית, תבצע חקירות נקודתיות, המתווספות להערכות המנהל הכללי לחקירות רכבת וים - DGFEMA, גוף חקירה עצמאי הנדרש על פי החקיקה האירופית.

הרשויות הודיעו כי השיפוץ הכללי של המקום התרחש באוגוסט 2016, הבדיקות בוצעו ביולי 2017, ובעקבות כך, בין נובמבר לדצמבר האחרון, נערכו בדיקות ספציפיות על הכבלים. בפרט, בנובמבר האחרון נערכו בדיקות מגנטוסקופיות בכבלי הבטיחות.

"זה אירוע דרמטי שאנחנו עוקבים אחריו בקשב רב ביותר. ברגע שהתבשרתי על האירוע יצרתי קשר עם המחוז", אמר השר לתשתיות, אנריקו ג'ובניני.

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully