וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איתן בן ה-5 שרד את אסון הרכבל באיטליה: "טרגדיה בלתי נתפסת"

הילד, שהוריו, אחיו וסבא וסבתא רבא שלו נהרגו בתאונה, מאושפז במצב קשה בבית החולים. רגע לפני קריסת הרכבל תיעדה אמו, מבלי לדעת, את רגעיה האחרונים של המשפחה. "חברים כתבו לי שהם משתתפים בצערי", סיפרה הדודה. הרשויות מנסות להבין מדוע הכבל לא עבד וקרס

בווידאו: משטרת איטליה בזירת התרסקות הרכבל באזור האלפים/צילום: משטרת איטליה ורויטרס

איתן בירן, בן החמש ששרד את אסון הרכבל בצפון איטליה ושכל משפחתו נהרגה, מאושפז בבית החולים בטורינו במצב קשה מאוד.

באסון הרכבל נהרגו 14 בני אדם, בהם הוריו של איתן בני הזוג עמית וטל בירן וכן תום הפעוט שהתגוררו באיטליה. בנוסף נהרגו סבו וסבתו החורגת של בן החמש, יצחק וברברה כהן, תושבי תל אביב שהגיעו לבקרם מישראל. רגע לפני קריסת הרכבל, עמית תיעדה, מבלי לדעת, את רגעיה האחרונים של המשפחה. באחת התמונות נראה הסב יצחק מחבק את הבן איתן ששרד בזמן הנסיעה ברכבל. לפני כן תועדה המשפחה מתחבקת בבילוי המשותף.

איה בירן, אחותו של עמית, סיפרה לעיתון כי היא גילתה על האסון דרך מסרון שקיבלה מחברים. "חברים כתבו לי שהם משתתפים בצערי", אמרה הדודה שהגיעה לבית החולים שבו מאושפז איתן. "לא ידעתי מה קרה ובהתחלה חשבתי שפגע טיל בתל אביב. התקשרתי לאח שלי ולא הייתה תשובה, וככה היה גם עם גיסתי. בשלב זה, הבנתי שקרה משהו רע, אבל רק אחרי שעתיים קיבלנו אישור".

אסון הרכבל באיטליה. באדיבות המשפחה
תיעוד אחרון של המשפחה מהטיול באיטליה לפני האסון/באדיבות המשפחה

שגריר ישראל באיטליה, דרור אידר, נמצא בקשר עם נשיא מחוז פיימונטה אלברטו צ'יריו וקונסול ישראל ברומא, איתן אברהם, צפוי להגיע לבית החולים היום. מהשגרירות נמסר לוואלה! כי היא תמשיך לעמוד בקשר עם בית החולים והרשויות הרלוונטיות, וגורמי השגרירות חיברו את המשפחה עם הקהילה היהודית באזור.

נסיבות המקרה טרם התבררו לגמרי גם לשגרירות. "הנתונים מצביעים על כבל שנקרע וכשל בבלם החירום", מסר גורם בשגרירות. משרד התשתיות האיטלקי הכריזו כבר אמש על הקמת ועדת חקירה לאסון המטלטל את המדינה.

שירותי החירום המקומיים אמרו כי התאונה התרחשה בעת העברת נוסעים מעיירת הנופש סטרזה שבמחוז. שירותי הצלה של אזור האלפים ומסוק חילוץ הגיעו לזירה, ושני ילדים פונו לבית חולים, אחד מהם מת מפצעיו.

בתמונה מהזירה נראות הריסות של קרון רכבל באזור מיוער. סיבת התאונה טרם התבהרה, אך לפי דיווחים מקומיים הכבל הראשי שנשא את הקרון קרס במרחק של כ-300 מטר מפסגת ההר, שמתנשא לגובה של 1,491 מטר. לפי האתר של שירותי הרכבל, העברת הנוסעים אל הר מטרונה נמשכת כ-20 דקות.

התמונה האחרונה לפני אסון הרכבל באיטליה. באדיבות המשפחה
יצחק מחבק את איתן. התמונה האחרונה מהרכבל רגע לפני האסון/באדיבות המשפחה

מיכל עינב, בתו של יצחק כהן ודודתה של טל, סיפרה כי "עמית, בעלה, למד רפואה שם וההורים עברו גם לגור שם ולהיות עם הילדים. טל למדה לתואר ראשון בפסיכולוגיה באוניברסיטה הפתוחה והעמדה לסיים בהצטיינות. היה להם את תום הקטן בן השנתיים ואת איתן שנאבק על חייו. הם נסעו לבקר אותם, היו אמורים לבקר אותם בשבוע שעבר וזה נדחה בגלל המלחמה. זו משפחה מאוד מגובשת, זה אסון נוראי, לא נתפס. אבא שלי היה סמנכ"ל באל-על, עבד בהרבה מקומות, בגיל 82 מעולם לא לקח תרופה בחייו, היה רוכב שלוש פעמים בשבוע ליפו, עושה סקי פעמיים בשנה, אדם שטורף את החיים ונהנה מהם. ברברה ואבא היו יותר מ-20 שנה ביחד. גרים לידנו. משפחה מאוד מגובשת".

צמח מזרחי, שליח חב"ד למילאנו שאף היה המוהל של תום שנהרג באסון, אמר לוואלה! כי מדובר בטרגדיה נוראה לקהילה כולה. "מדובר במשפחה מלוכדת מאד שעבור כל אחד מהם המשפחה היתה הדבר החשוב ביותר. כך היה גם בברית, כל המשפחה המורחבת הגיעה", אמר.

מזרחי סיפר כי אחותו של עמית היתה הראשונה לעבור לאזור, לפני שנים רבות, ובעקבותיה באו גם בני הזוג שנהרגו והוריהם. הם גרו קרוב אחד לשני. "את עמית כולם בקהילה מכירים, כי מתוקף עבודתו היה מגיע מפבייה המרוחקת, שם הישראלים הגרים בה הם בעיקר סטודנטים, אל מילאנו, שם היה בתחילה מאבטח בית הספר ובהמשך מאבטח בית הכנסת הגדול. הוא היה אהוב על כולם, תמיד מחייך, עדין מאוד".

הרכבל באיטליה, 24 במאי 2021. מפות גוגל earth, דורון שיינר, עיבוד תמונה
הרכבל באיטליה, 24 במאי 2021/עיבוד תמונה, מפות גוגל earth, דורון שיינר

אלעד, חבר לעבודה של עמית בירן בביטחון הקהילה היהודית של מילאנו, סיפר לוואלה! כי בקהילה קיבלו את הבשורה בתדהמה. "אנשים לא מעכלים את זה. זו הזיה, כמו חלום רע", אמר. "עמית היה עומד בכניסה של בית הספר, כל הילדים מכירים אותו, להיות באבטחה שם זה כמו להיות אבא של הילדים. הולך להיות להם שם ממש קשה. זה לא אמיתי הדבר הזה". אלעד הוסיף ותאר את עמית כאדם שהיה "מכבד את כולם, לא מפספס לומר בוקר טוב לאף אחד, בחור מקסים".

אסון הרכבל באיטליה | יצחק 
וברברה כהן. באדיבות המשפחה
"אנשים לא מעכלים את זה. זו הזיה, כמו חלום רע". יצחק וברברה שנהרגו באסון/באדיבות המשפחה

נגה, שכנתם של יצחק וברברה בתל אביב, סיפרה על הזוג שנסע לבקר את הנכדים בחופשה בצפון איטליה. "ברברה הייתה שכנה הכי טובה שיכולתי לבקש, אישה טובת לב. היא התחתנה עם איזי (יצחק) כשכבר הייתה לו משפחה וילדים, והיא הפכה אותם ממש למשפחה שלה", אמרה.

"הנכדים שלו היו בשבילה ממש כמו הנכדים שלה. זה ממש מדהים כמה שהיא הייתה קרובה אליהם. היא תהיה חסרה להם ולנו מאוד. הם היו נוסעים המון, זוג שמאוד אהב לטייל, שני פנסיונרים של אל-על. בשנה האחרונה הן לא נסעו כמעט בגלל הקורונה", הוסיפה.

זירת תאונת הרכבל באיטליה. אתר רשמי, מערכת וואלה!
זירת התאונה, אתמול/מערכת וואלה!, אתר רשמי

יוסי בין, מוותיקי אל-על וחברם הקרוב של בני הזוג כהן, פירט על הרקע המקצועי של יצחק וברברה. "יצחק היה נציג החברה בכמה מקומות באירופה במשך תקופה ארוכה. היה בצרפת, היה אחראי על מערב אירופה וגם נציג בברזיל. יצחק היה איש משכמו ומעלה, משווק של אל על בצורה בלתי רגילה, היה אהוב על כולם. הוא צמח מתוך אל-על, הייתה הערכה גבוהה למה שעשה ולכן עבד בחברה עד גיל 72. ברברה גם עבדה באל-על והייתה אהודה מאוד על כל חברותיה. הייתה מוכרת מאוד בחברה. זה אסון גדול, כל אל-על בשוק, כל מי שהכיר אותם בהלם".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully