וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"צריך להביא הרבה אנשים במעט זמן": התיעודים הנדירים ממבצע שלמה נחשפים

עודכן לאחרונה: 24.5.2021 / 16:15

ארכיון צה"ל במשרד הביטחון חושף חומרים נדירים שתועדו ב-1991 מהמבצע, בהם נראים רגעי השיא: החל מההכנות להמראת יהודי אתיופיה ועד להגעתם וקליטתם בארץ. גנץ, שהיה מפקד יחידת שלדג, סיפר על הקשיים המבצעיים ביניהם בעיות המים, אתגרי התקשורת ואישה שכרעה ללדת

בווידאו: צילומים נדירים של מבצע שלמה/צילום: משרד הביטחון

לרגל יום השנה ה-30 למבצע שלמה ארכיון צה"ל במשרד הביטחון פרסם אמש (ראשון) חומרים נדירים מהמבצע. במסמך צה"לי שנכתב ב-12 באפריל 1991 שסווג אז כ"סודי ביותר", חודש וחצי לפני שיצא לדרך המבצע להבאתם לישראל של 14,310 מיהודי אתיופיה נכתב: "הנידון: 'גשמי זעף' - פקודה. המטרה: צה"ל נערך לאפשרות הבאת יהודי אתיופיה ארצה". פקודת המבצע, שבהמשך שמו שונה ל"מבצע שלמה", נמצאת בתוך "תיק מבצע שלמה" שמאוכסן בארכיון. בנוסף, הארכיון גם חושף צילומי וידיאו נדירים מהמבצע ואת הקלטת תחקיר המבצע של מפקד יחידת שלדג, ושר הביטחון היום, סא"ל בני גנץ.

בפיקודו של גנץ, אנשי חיל האוויר ובהם לוחמי שלדג, שאבטחו את המטוסים הישראליים, תיעדו בווידאו את רגעי השיא של המבצע. בין הרגעים שתועדו היו ההכנות להמראה, הנחיתה באדיס אבבה והרגע שבו התבשר סגן הרמטכ"ל ומפקד מבצע שלמה, אמנון ליפקין-שחק, שראשוני העולים הגיעו לשדה התעופה ומתחילים לעלות על המטוסים.

בסרט רואים בין השאר את ליפקין-שחק מתדרך את החיילים לפני היציאה למבצע. "יוצאים בעוד שעה וחצי למבצע", אמר. הוא עוד הוסיף: "צריך להביא הרבה אנשים במעט זמן". ואכן במשך 36 שעות הוטסו לישראל יותר מ-14 אלף עולים.

מבצע שלמה- העלאת יהודי אתיופיה לארץ ישראל. הרצל כונסארי, ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון, אתר רשמי
ארכיון צה"ל חושף רגעים נדירים שתועדו במהלך "מבצע שלמה" בו העלו את יהודי אתיופיה לישראל/אתר רשמי, הרצל כונסארי, ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון
מבצע שלמה- העלאת יהודי אתיופיה לארץ ישראל. הרצל כונסארי, ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון, אתר רשמי
אנשי חיל האוויר ובהם לוחמי שלדג תיעדו את רגעי השיא של המבצע ביניהם ההכנות להמראה לישראל/אתר רשמי, הרצל כונסארי, ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון

בנספח שנמצא בתיק המבצע רואים כי בלוחות הזמנים שהיו מצוין כי סגן הרמטכ"ל יצא לאדיס אבבה ב-6 במאי, כדי לתאם מול שלטונות אתיופיה את כל הנדרש על מנת להוציא מספר גדול של טיסות מאדיס אבבה ללוד. עוד מצוין באותו נספח כי ארבעה ימים לאחר מכן, הנחה ליפקין-שחק כי יש להכין תכנית אבטחה מינימלית לשדה התעופה באתיופיה וסביבתו, וכי אין צורך שתכנית זו תכלול מסוק. יש להניח שגם הנחיה זו היא פרי הסיכומים אליהם הגיע בעת שהותו המקדימה באתיופיה. ביום המבצע ישב ליפקין-שחק בחמ"ל בשדה התעופה באדיס אבבה.

מבצע שלמה. מיקי צרפתי, ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון, אוסף ב"מחנה", אתר רשמי
בלוחות הזמנים שנמצאו בתיק המבצע רואים את התיאום מול שלטונות אתיופיה להוצאת מספר גדול של טיסות מאדיס אבבה ללוד/אתר רשמי, מיקי צרפתי, ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון, אוסף ב"מחנה"
מבצע שלמה. מיקי צרפתי, ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון, אוסף ב"מחנה", אתר רשמי
חומרי וידאו נדירים המתעדים את רגעי קליטתם של יהודי אתיופיה בארץ/אתר רשמי, מיקי צרפתי, ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון, אוסף ב"מחנה"

חומרי הווידאו הנדירים אותרו לאחרונה במסגרת פרויקט הדיגיטציה שמבצע ארכיון צה"ל במשרד הביטחון, שבמסגרתו עשרות אלפי שעות של סרטים עוברים המרה מווידאו וסלילים למדיה דיגיטלית ונשמרים למען הדורות הבאים. זאת ועוד חושף הארכיון את "תיק מבצע שלמה" הכולל את: פקודת המבצע, תחקיר המבצע בהשתתפות נציגי צה"ל, המוסד והשב"כ, ההערכות לקליטת העולים בשדה התעופה והעברתם למרכזי קליטה, וסקירת מודיעין על בריחתו של השליט האתיופי מנגיסטו, שבעקבותיה החליטה ישראל לצאת למבצע להעלאת כ-15 אלף יהודי אתיופיה.

מבצע שלמה. מיקי צרפתי, ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון, אוסף ב"מחנה", אתר רשמי
הרמטכ"ל אהוד ברק עם העולים במבצע/אתר רשמי, מיקי צרפתי, ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון, אוסף ב"מחנה"
מבצע שלמה. מיקי צרפתי, ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון, אוסף ב"מחנה", אתר רשמי
ראש הממשלה שמיר ושר החוץ לוי מקבלים את פני העולים/אתר רשמי, מיקי צרפתי, ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון, אוסף ב"מחנה"

בהקלטות שנחשפות, נשמע גנץ מספר על הקשיים המבצעיים, בעיית המים, אישה שהייתה צריכה ללדת, ואתגרי התקשורת שהיו. "תוך כדי המבצע אין זמן להתרגש ואתה עובד בלחץ, אבל במטוס, אתה מסתכל בעיקר על הזקנים והילדים. הזקנים - אתה יודע שהם מגשימים חלום, והילדים - אתה יודע שברור שזה ייקח 30-40 שנה לקליטה, אבל אחרי יהיה בסדר", סיכם גנץ.

"אחרי שהגעתי הביתה וזה רץ בתקשורת, אמא שלי, שהיא ניצולת שואה מברגן בלזן אמרה לי 'אתה יודע איזה כבוד יש לך?'. זה לא משהו שאתה חושב עליו תוך כדי המבצע ואתה מבין שעשית משהו היסטורי", הוסיף. לדבריו, "לעדה האתיופית צפויים עשרות שנים של קליטה קשה - אבל אנחנו ביחידה עשינו את ה-24 שעות הראשונות הכי טוב שיכולנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully