וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנשיא ביידן נוטה למנות את סגן שר החוץ לשעבר טום ניידס לשגריר בישראל

20.5.2021 / 19:49

מקור שמעורה בפרטים אמר לוואלה! שהנשיא נוטה לבחור בניידס ולא בחבר הקונגרס לשעבר רוברט וקסלר. עד לאישור מינויו של ניידס על ידי הסנאט, הדיפלומט הבכיר מייקל רטני צפוי לשמש בתפקיד השגריר הזמני בירושלים, ויגיע לארץ ב-1 ביוני. משרד החוץ האמריקני סירבו להגיב

טום ניידס. AP
מועמד כמעט ודאי לתפקיד השגריר החדש. טום ניידס/AP

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מתקרב להכרעה לגבי מינוי שגריר בישראל. סגן שר החוץ האמריקני לשעבר טום ניידס הוא כעת המועמד הכמעט ודאי לתפקיד, כך לפי גורם שמעורה בפרטים. חבר הקונגרס לשעבר רוברט וקסלר היה עד לאחרונה מועמד מוביל נוסף לתפקיד ואף זכה לתמיכה של חברי קונגרס רבים וארגונים יהודיים, אבל ככל הנראה הוא לא צפוי לזכות במינוי כיוון שביידן נוטה לכיוונו של ניידס. "עדיין לא התקבלה החלטה סופית, אך הכיוון של הנשיא הוא ניידס", אמר הגורם.

ניידס משמש בימים אלה כמנכ"ל בנק מורגן סטנלי. הוא שימש כסגן שר החוץ לענייני מנהל ומשאבים בתקופת הנשיא לשעבר ברק אובמה. הוא מקורב מאוד לראש הסגל של הבית הלבן רון קליין וליועצים קרובים אחרים של ביידן.

בתוך כך, על רקע המשבר ברצועת עזה, שוקלים ביידן ושר החוץ אנתוני בלינקן לשלוח את הדיפלומט הבכיר מייקל רטני לשמש כשגריר זמני בירושלים עד למינויו של שגריר חדש קבוע ואישורו על ידי הסנאט האמריקני. גורמים ישראלים בכירים אמרו כי רטני צפוי להגיע לישראל ב-1 ביוני. משרד החוץ האמריקני סירבו להגיב לדברים.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בתדרוך בבית לבן, 17 במאי 2021. רויטרס
עד כה, הנושא הישראלי-פלסטיני היה במקום נמוך בסדר העדיפויות שלו. ביידן/רויטרס

הכוונה למנות את רטני היא למעשה הודאה מצד ממשל ביידן בכך שהוא אינו ערוך כראוי לטיפול בסכסוך הישראלי-פלסטיני בכלל ובמשבר הנוכחי בפרט. המטרה מאחורי המינוי היא לוודא שעד להגעת שגריר חדש ינהל את השגרירות האמריקנית בירושלים דיפלומט ותיק ומנוסה שגם מכיר את הנושא מקרוב.

משרד החוץ האמריקני עידכן את משרד החוץ הישראלי ביום רביעי על הכוונה למנות את רטני כממלא מקום השגריר בירושלים, כך לפי גורמים ישראלים בכירים. רטני הוא דיפלומט מקצועי וותיק. הוא צפוי להחליף את הדיפלומט ג'ונתן שרייר ששימש כממלא מקום השגריר מאז עזיבתו של דיוויד פרידמן ב-20 בינואר. שרייר יחזור לתפקידו כסגן השגריר.

רטני בכיר יותר משרייר ושימש במהלך כהונת הנשיא לשעבר ברק אובמה כקונסול הכללי בירושלים שאחראי על הקשרים הדיפלומטים של ארצות הברית עם הרשות הפלסטינית. באותה תקופה הוא קשר קשרים קרובים עם ההנהגה הפלסטינית. לאחר מכן שר החוץ ג'ון קרי מינה את רטני לשליח האמריקני לסוריה.

מתחם השגרירות האמריקנית, ירושלים, 2 במאי 2018. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
לא מונה שגריר מאז עזיבתו של דיוויד פרידמן ב-20 בינואר. שגרירות ארה"ב בירושלים/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

בתחילת כהונתו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ מונה רטני לסגן עוזר שר החוץ לענייני הלבאנט (ישראל, הרשות הפלסטינית, מצרים, ירדן, לבנון וסוריה). הוא ליווה את צוותו של טראמפ במהלכים הראשונים שלו בנושא הישראלי-פלסטיני. הוא עזב את תפקידו בדצמבר 2017 אחרי החלטתו של טראמפ להכיר בירושלים כבירת ישראל ולהעביר את השגרירות לירושלים.

בשנים האחרונות ניהל רטני את בית הספר לשפות של משרד החוץ האמריקני. הוא נשוי לקארן סאסאהרה - דיפלומטית מקצועית ששימשה כקונסולית הכללית האחרונה בירושלים כאשר הקונסוליה נסגרה ומוזגה אל תוך השגרירות לישראל.

מייקל רטני. U.S. Department of State, אתר רשמי
צפוי לשמש כשגריר זמני בירושלים עד למינוי שגריר קבוע. הדיפלומט מייקל רטני/אתר רשמי, U.S. Department of State

הנושא הישראלי-פלסטיני היה במקום נמוך בסדר העדיפויות של ביידן, אבל כשהמשבר בירושלים פרץ ולאחר מכן הפך לעימות אלים בעזה, הממשל הבין כי ניסיונותיו להתרחק ככל האפשר מעיסוק בנושא הישראלי-פלסטיני הפכו לבומרנג.

בשבועות האחרונים ממשל ביידן סופג ביקורת מצד חברי קונגרס ומומחים למזרח תיכון על כך שעד כה לא מינה שגריר חדש לישראל ועל כך שאין לו אף דיפלומט בכיר בשטח. מאז ינואר ביידן מינה ארבעה שליחים מיוחדים לאיראן, תימן, לוב וקרן אפריקה - אבל בניגוד לשלושת קודמיו, לא מינה שליח מיוחד לנושא הישראלי-פלסטיני.

ביידן לא מינה שגריר לישראל וגם לא יישם עדיין את הבטחתו לפתוח מחדש את הקונסוליה האמריקנית בירושלים. התוצאה הייתה שאין לממשל האמריקני דיפלומט בכיר שיכול לדבר עם ההנהגה הישראלית והפלסטינית. באותה נקודה לפני ארבע שנים השגריר דיוויד פרידמן שמונה על ידי טראמפ, כבר הגיע לישראל. במקום, הדיפלומט האדי עמר משמש גם כסגן עוזר שר החוץ לעניינים ישראלים-פלסטינים וגם כקונסול בפועל לרשות הפלסטינית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully