וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרפובליקנים מנצלים את ההסלמה לפילוג הדמוקרטים: "נשמעים כמו חמאס"

19.5.2021 / 21:28

הרפובליקנים, שניסו לתקוף בעקביות את הנשיא ביידן מאז נכנס לתפקידו, מנצלים את המערכה בעזה כדי להציג פילוג במפלגה הדמוקרטית, ולהציב את הפרוגרסיבים כפניה: "עוסקים בקביעות ברטוריקה אנטישמית". מנגד, כמה דמוקרטים סבורים שעמדה זאת מייצגת מעטים בלבד

בווידאו: ביידן מתבקש לענות על שאלה בנושא ישראל במבחן נהיגה/עריכה: אביעד בללי

רפובליקנים מנסים ליצור פילוג בתוך המפלגה הדמוקרטית ולהפחית את קולות התמיכה האמריקנית הנוכחית בנשיא ג'ו ביידן. זאת, על ידי התמקדות בהסלמה במזרח התיכון לשם האשמת ממשלו של ביידן במצב, והצבת מבקריו הפרוגרסיבים של הנשיא כפנים של מפלגתו - הכול לקראת בחירות אמצע הכהונה.

הסנאטור טד קרוז, מהתקוות הרפובליקניות למירוץ לנשיאות ב-2024, שם היום (רביעי) במרכז ביקורתו את הנציגה הדמוקרטית של ניו יורק אלכסנדריה אוקסיו-קורטז ופרוגרסיבים נוספים שמתחו ביקורת קשה על ישראל.

"הם עוסקים בקביעות ברטוריקת שנאה אנטישמית ואנטי-ישראלית", הוא תקף. "מה שהם אומרים כרגע נשמע יותר כאילו הם פועלים כדוברים של מחבלי חמאס, מאשר כחברים בקונגרס של ארצות הברית המגנים על ביטחון המדינה ועל ביטחונן של בעלות בריתנו".

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בפתח מטוס האייר פורס 1, 19 במאי 2021. AP
עומד בפני לחץ גובר מצד מפלגתו. ביידן באייר פורס 1, אתמול/AP

הגישה הרפובליקנית בנושא מייצגת אסטרטגיה חדשה, לאחר שהתקשו במפלגה לתחזק ביקורת רציפה ויעילה על ממשל ביידן והדמוקרטים לצידו, בחודשים הראשונים של כהונתו. בהתמקדות בלחימה בעזה, הרפובליקנים מכוונים להפגין תמיכה נאמנה בישראל - נושא בעל חשיבות עמוקה לרבים ממצביעי המפלגה הוותיקים. במקביל, הם מנסים לצייר עימות בקרב הדמוקרטים, ולהציג אותם כמפולגים.

ההסלמה במזרח התיכון מגיעה בתקופה בה מתרחשים שינויים בהשקפות הדמוקרטים בנושאים מרכזיים במדיניות החוץ. מעבר לאוקסיו-קורטז, שכינתה את ישראל "מדינת אפרטהייד", והנציגה הדמוקרטית של מינסטוה אילהן עומאר ממינסוטה, שכינתה את התקיפות האוויריות הישראליות כ"טרור" - גם דמוקרטים מתונים החלו יותר ויותר להטיל ספק במדיניות ישראל, כשהם משקפים את השינויים בעמדותיהם של מצביעי המפלגה.

הסנאטור הרפובליקני טד קרוז, 28 באפריל ,2021. AP
תוקף את הפרוגרסיבים. הסנאטור טד קרוז/AP

סקר של מרכז המחקר האמריקני פיו משנת 2018, הראה פער הולך וגדל בין הרפובליקנים והדמוקרטים בנושא המזרח התיכון, כשאחוז מוחץ של הרפובליקנים, 79%, אמרו כי הם אוהדים יותר את ישראל מאשר את הפלסטינים, לעומת שישה אחוזים בלבד שאמרו כי הם אוהדים יותר את הפלסטינים. בקרב הדמוקרטים 27% אמרו כי הם מזדהים יותר עם ישראל, ואילו 25% אוהדים יותר את הפלסטינים.

זהו שינוי דרמטי משנת 2001, כאשר 50% מהרפובליקנים ו-38% מהדמוקרטים הזדהו יותר עם ישראל.

עד כה נקט ביידן בגישה מדוקדקת למשבר והביע בפומבי תמיכה בהפסקת אש תוך שהוא מעודד את ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ובכירים אחרים בצמרת ישראל להפסיק את ההסלמה בעזה כשמספר ההרוגים הישראלי והפלסטיני גבר.

סגן נשיא ארה"ב הקודם מייק פנס, 30 באפריל, 2021. AP
"ממשל ביידן הפגין חולשה מהיום הראשון". פנס/AP

בעוד שביידן התמודד עם לחץ משמאלו לנקוט עמדה אגרסיבית יותר נגד ישראל - כולל מצד הדמוקרטים בוועדת חוץ, שביקשו לעכב מכירת נשק של 735 מיליון דולר לישראל - נראה כי הלחץ לא עבד.

הסנאטורית הדמוקרטית לשעבר היידי הייטקאמפ, שנחשבת מתונה, אמרה כי אלה שקוראים לקו קשה יותר נגד ישראל הם "בהחלט קול מיעוט" במפלגה הדמוקרטית. "הרפובליקנים מנסים לנצל עמדת מיעוט המובעת על ידי מספר מיעוטים של דמוקרטים", אמרה.

נציג בית הנבחרים של ארצות הברית, ג'וש גוטהיימר, דמוקרט, שנחשב מתון גם הוא, אמר כי תמיכה חזקה בישראל נותרה העמדה של מספר רב של דמוקרטים וכינה את זה "מזעזע" מכך שכמה מהמפלגה מכנים את ישראל מדינת טרור. "זה נראה לי מחריד במיוחד," אמר. ב"זמנים רגילים", הוסיף, "ייתכן והערותיהם היו מובילות להצבעת אי אמון, אך זה לא קורה מכיוון שהדמוקרטים לא נותנים תשומת לב רבה לזה בקונגרס".

ביום שני הודיעו יותר מתריסר סנאטורים של המפלגה הרפובליקנית על החלטה "המאשרת מחדש את מחויבותה הבלתי מעורערת של ארצות הברית כלפי בעל בריתנו ישראל, ואת זכותה לנקוט בכל האמצעים הדרושים בכדי לעצור את רצח אזרחיה ואזרחים זרים המתגוררים בישראל."

מנהיג הרפובליקנים בסנאט, מיץ' מקונל, קרא לביידן "להישאר חזק נגד הקולות ההולכים וגדלים במפלגתו היוצרים תמונה שקרית בין תוקפי טרור למדינה אחראית המגנה על עצמה".

סגן הנשיא הקודם מייק פנס האשים את ביידן בפרוץ העימות ואמר כי זו "תוצאה ישירה של חולשה שהפגין ממשל ביידן מיומו הראשון בתפקיד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully