וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיגורים בלתי פוסקים לדרום: פגיעה ישירה באשקלון, מטחים כבדים לבאר שבע

עודכן לאחרונה: 20.5.2021 / 18:45

אזעקות נשמעו בדרום במקביל לתקיפות צה"ל ברצועה. רקטה פגעה במפעל בב"ש, ללא נפגעים. תושבי יישובים סמוכי גדר הונחו להישאר במרחב מוגן עד להודעה חדשה. הקבינט יתכנס ב-19:00 לדיון בהפסקת אש. דיווח באל-ג'זירה: ישראל עדכנה את מצרים שהיא מתכננת לסיים את המבצע בעזה

בווידאו: זירת הפגיעה הישירה בבית באשקלון - אין נפגעים/צילום: יותם רונן וכבאות והצלה

מטחי הרקטות וירי פצצות המרגמה מרצועת עזה לשטח ישראל נמשכים גם היום (חמישי), יומו ה-11 למבצע שומר החומות. ברקע הלחץ הבינלאומי על ישראל וחמאס להגיע להפסקת אש, משעות הבוקר נשמעות אזעקות ביישובים בעוטף עזה, באזור נתיבות ומערב הנגב, ומאוחר יותר גם באזור אשדוד, אשקלון, גן יבנה, באר שבע, עומר, רהט והפזורה הבדואית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו יכנס את הקבינט המדיני-ביטחוני בשעה 19:00 לדיון במצב בעזה ובמאמצי הפסקת האש. בתוך כך, צה"ל הנחה את תושבי היישובים הממוקמים עד ארבעה קילומטרים מהגבול להישאר במרחב מוגן עד להודעה חדשה. זאת, כחלק מהערכות לירי מסיבי של מרגמות ורקטות מהרצועה לכיוון היישובים.

בתוך כך, צה"ל פגע לפני זמן קצר בחוליה של פעילים חמושים ממערך הנ"ט של חמאס, בעת שנסעו ברכב בצפון רצועת עזה. עם זאת, ברשת אל-ג'זירה דווח כי ישראל עדכנה את מצרים שהיא מתכננת לסיים את המבצע בעזה.

אשקלון ספגה מטחי רקטות רבים לאורך שעות הצהריים, במהלכם נפגעו שני בתים מפגיעה ישירה, ללא פצועים. חלקי רקטה נפלו גם בכניסה למיון המרכז הרפואי בבית החולים ברזילי בעיר. כמו כן, מברזילי נמסר כי רקטה פגעה במהלך היום בבית של אחת מאחיות בית החולים, תוך כדי המשמרת שלה. גבר בן 32 נפצע באורח קל-בינוני מרסיסי זכוכיות והדף בפגיעה נוספת בעיר, ופונה לבית החולים ברזילי באשקלון. רקטה פגעה גם במפעל באזור התעשייה באר שבע.

טיולית ריקה שחנתה בנתיב העשרה נפגעה מירי טיל נ"ט שירה חמאס, זמן קצר לאחר שירדו ממנה 30 חיילים. חייל שעמד בסמוך נפצע באורח קל ופונה לברזילי. חמאס "החזרתי את החיילים מהשטח למגורים", סיפר הנהג מאיר. "הם פרקו את הנשקים, והתפזרו לכיוון לשער. ניסיתי לעשות פארסה כדי להביא עוד חיילים שהיו בשטח, ופתאום היה פיצוץ גדול. הייתי בתוך הטיולית. היא נהרסה, אני לא נפגעתי. טוב שזה נגמר ככה, בלי פצועים". בתגובה לכך, צה"ל חיסל את עמדת הנ"ט של חמאס בבית לאהיא שברצועה, ממנה שוגר, ככל הנראה, טיל הנ"ט לעבר הטיולית.

זירת פגיעה ישירה בבית באשקלון, 20 במאי 2021. מירב כהן
זירת הפגיעה בבית באשקלון, היום/מירב כהן
הנחיות פיקוד העורף. פיקוד העורף, אתר רשמי
הנחיות פיקוד העורף, היום/אתר רשמי, פיקוד העורף

מבירור ראשוני של אירוע ירי הנ"ט בצפון הרצועה, עולה כי הטיולית הייתה בדרכה להחזיר כעשרה לוחמים ממשימה, נסעה בצירים שאינם חשופים והורידה את החיילים באזור המותר. לאחר שהחיילים ירדו, הטיולית התקדמה עוד מספר מטרים מחוץ לבסיס, לאזור חשוף, ונפגעה מטיל נ"ט. כתוצאה מרסיסים במקום האירוע נפצע חייל באורח קל. בהמשך פרסם חמאס תיעוד של ירי הנ"ט לעבר הטיולית, בו ניתן לראות את הורדת החיילים בהמשך את הפגיעה הישירה.

"קיוונו שהמבצע חולף ונגמר, קשה לראות את הבית ככה", הודתה מיכל, בעלת אחד הבתים שנפגעו מרקטה באשקלון. סיגל אריאלי, בעלת הבית השני שנפגע, אמרה לוואלה! כי "כולם בסדר. לילד יש כאבים באוזן, חוץ מזה אנחנו בסדר".

צה"ל תוקף לאורך היום בצפון הרצועה, כשהפלסטינים דיווחו על הפצצות נרחבות. כלי טיס פגעו בחמש עמדות שיגור רקטות של חמאס ברחבי עזה, מעל ומתחת לקרקע, וכן בשתי מנהרות התקפיות בעיר עזה ובאזור בית חאנון.

בווידאו: חמאס מפרסם את תיעוד הפגיעה בטיולית לאחר הורדת החיילים/מתוך טוויטר
טיולית שנפגעה מטיל נ"ט בנתיב העשרה , 20 במאי 2021. צילום מסך, צילום מסך
הטיולית שנפגעה, היום/צילום מסך, צילום מסך
רסיס יירוט שנפל סמוך לבית חולים ברזילי, אשקלון, 20 במאי 2021. יותם רונן
רסיס היירוט שנפל סמוך לבית החולים ברזילי באשקלון, היום/יותם רונן

גורמי ביטחון מעריכים כי הלחץ על ישראל להגיע להפסקת אש יגדל ביממה הקרובה. "הכניסה למרחב הדשדוש שבו חמאס לא משגר רקטות, מהשעה 01:00, מבהיר בצורה ברורה שנכנסים עכשיו למערכה על המשך לגיטימיות הפעולה הישראלית ברצועת עזה. שר הביטחון אישר מטרות, וצה"ל מקפיד על דיוק ובחירת מטרות רגישות. אבל אנחנו מעריכים הלחץ על ישראל יגדל ולכן מדובר ב-24-48 שעות קריטיות".

הגורמים ציינו כי לא נראה שהחלטות על הפסקת אש יתקבלו היום. "הצדדים לא בשלים. אבל בעוד 48 שעות בהחלט יכולות להתקבל החלטות, בתנאי שהן עומדות בתנאים שתציב ישראל, ויש כאלה. יש סיכונים גדולים מאוד במצב הזה שנוצר". בשעה 10:00 יציג מפקד פיקוד הדרום האלוף אליעזר טולדנו לרמטכ"ל אביב כוכבי לאישור את תכנית המטרות לתקיפה ליממה הקרובה. גורם צבאי הדגיש: "יש מספיק מטרות".

באר שבע: נפילה במפעל בעיר, אין נפגעים/מערכת וואלה!
רקטה פגעה במפעל בבאר שבע, 20 במאי 2021. -, מערכת וואלה
פגיעה במפעל בבאר שבע, היום/מערכת וואלה, -
שר החוץ גבי אשכנזי ושר החוץ הגרמני הייקו מאס במקום פגיעת הרקטה בפתח תקווה, 20 במאי 2021. מירי שמעונוביץ,
אשכנזי ושר החוץ הגרמני מאס במקום פגיעת הרקטה בפתח תקווה, היום/מירי שמעונוביץ

בתוך כך, שר החוץ של גרמניה הייקו מאס הגיע לביקור בזק בישראל על רקע המשך הלחימה. מאס אמר בהצהרות לתקשורת במהלך פגישתו עם שר החוץ גבי אשכנזי כי גרמניה עוקבת בדאגה אחר המצב ההומניטרי בעזה ומודעת למאמצים הישראלים להכנסת סיוע הומניטרי לתושבי הרצועה. "אנו תומכים במאמצים להפסקת אש בהקדם. אני מקווה שהמאמצים ישאו פרי", אמר השר הגרמני. אשכנזי אמר מצידו כי המשבר בעזה פרץ "בעקבות ניסיון ברוטאלי של החמאס לחזק את מעמדו הפוליטי ולהשתלט על סדר היום הפלסטיני ועל הנהגת הרשות הפלסטינית".

צה"ל תוקף את עזה, 20 במאי 2021. רויטרס
תקיפת חיל האוויר בעזה, היום/רויטרס
צה"ל תוקף את עזה, 20 במאי 2021. רויטרס
נזקי התקיפות בעזה, היום/רויטרס

גורמי צבא בפיקוד הדרום טוענים כי הירידה בהיקף ירי הרקטות של חמאס והג'יהאד האסלאמי נובעת גם מפגיעת צה"ל ביכולות השיגור שלהן. "יש ירידה בהיקף השיגורים לא רק בגלל שהם מחשבים כל רקטה ועושים כלכלית חימושים כדי לשמור למערכה ארוכה או למטח הסיום, אלא כי פגענו בהם. השמדנו להם רקטות ומשגרים רב קניים. אנחנו מייצרים להם דילמות, מה וכמה לתקוף. הם לא פועלים בחופשיות כמו שהיו רוצים. אחרי כל שיגור רקטה אנחנו אוספים מידע, מנתחים, ותוקפים את המשגרים בחזרה. בחלק מהמקרים אנחנו תוקפים עוד לפני שהם משגרים לעבר ישראל".

הירי התחדש בשעות הבוקר, לאחר שמהשעה 1:00 בלילה לא נורו רקטות ולא נשמעו אזעקות ברחבי הארץ, ובמקביל צה"ל הוריד את נפח התקיפות ברצועת עזה החל מהשעה 4:00. הלילה תקף צה"ל עשרות מטרות ברחבי הרצועה. תקיפות בוצעו בין השאר בחאן יונס, רפיח, העיר עזה, ומחנות הפליטים בצפון הרצועה. לדברי גורמי צבא, צה"ל פגע באתרי שיגור של רקטות קצרות טווח ומרגמות, בשלבים נוספים של מנהרות ובתוכנית 'המטרו של חמאס' ובמקרה אחד תקף רכב. תוצאות התקיפה לא ברורות בשלב הזה. בנוסף לכך ספינות חיל הים תקפו את קו החוף בדרום הרצועה כדי למנוע שיגורי רקטות.

תותחים של צה"ל בעוטף עזה 19 במאי 2021. ראובן קסטרו
ירי פגזים לרצועה, אתמול/ראובן קסטרו
הרס לאחר הפצצות צה"ל בעזה, 19 במאי 2021. רויטרס
הרס לאחר הפצצות צה"ל בעזה, אתמול/רויטרס

לפני כן, אחרי חצות, מטחים נורו לעבר יישובי העוטף, באר שבע והסביבה, חצרים ואופקים. על פי דיווחים פלסטיניים, בין היתר שוגרו רקטות לעבר בסיסי חיל האוויר תל נוף וחצרים. מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "לא ידוע לנו על מקרים חריגים. לא היתה כל פגיעה". במקביל, לא התקבלו דיווחים על נפגעים במהלך הירי הלילה, למעט נערה בת 14 וגבר כבן 50 שנפצעו בזמן שרצו למרחבים המוגנים. צוות מד"א פינה אותם לבית החולים סורוקה בבאר שבע.

בכירים בחמאס אמרו הלילה לרשת CNN כי בעקבות הלחץ הבינלאומי על שני הצדדים לסיום ההסלמה, הפסקת אש עם ישראל עשויה להתרחש בקרוב, "ייתכן שבתוך 24 שעות". מעט מוקדם יותר, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, מוסא אבו מרזוק, אמר כי בארגון צופים שתושג הפסקת אש בתוך יום או יומיים. בריאיון לאל-מיאדין טען סגנו של איסמעיל הנייה כי ישראל מתחננת להפסקת אש וכי מאתמול נערכות שיחות בניסיון להגיע להרגיעה אך חמאס לא הסכים לתנאים.

בווידאו: נזקי הלחימה בעזה ביום ה-11 למבצע "שומר החומות"/צילום: רויטרס

דבריו של אבו מרזוק הגיעו ביום העשירי למבצע "שומר החומות", כשבמקביל נמשך הירי מרצועת עזה לעבר שטח ישראל ותקיפות צה"ל ברצועה. "מההתחלה הבהרנו - אם יפציצו, נפציץ, אם יחריפו, נחריף. יש לנו עניין אחד וכתובת אחת - ירושלים, ואנו עושים זאת למען אל-אקצא ושייח' ג'ראח". עוד הוא אמר כי המתווכים רצו שחמאס "תנצור אש שלוש שעות לפני ישראל, ולא הסכמנו. ישראל לא יכולה להילחם בכמה חזיתות, ובמקביל גם מבפנים. זה יהיה גהנום שייפתח ולכן ישראל מודאגת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully