וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סופו של המבצע נראה באופק, ובצה"ל נערכים לירי של מאות פצמ"רים מעזה

19.5.2021 / 6:30

בצה"ל רואים את הפסקת האש מתקרבת, ומתכוננים לירי כבד מהרצועה שמטרתו להאיץ את השיחות ולייצר תמונת ניצחון. מלבד ירי ארטילרי, באוגדת עזה חוששים מפיגועים מהאוויר, מהים ודרך מנהרות תקיפה. המסר הועבר ליישובי העוטף, וחלק מהתושבים החליטו לעזוב עד שהמבצע יסתיים

בווידאו: צה"ל תוקף יעדי טרור ברצועה/צילום: רויטרס

צה"ל נערך לשלב האחרון של מבצע שומר החומות לפני הפסקת האש, כשהחשש העיקרי הוא ירי של מאות פצצות מרגמה לעבר יישובי העוטף. באוגדת עזה, בפיקודו של תת-אלוף נמרוד אלוני, עוד חוששים מפיגועים רבים שינסו להפתיע את צה"ל, בין היתר על ידי מצנחי רחיפה, פשיטת צוללנים מהים, רחפנים, מל"טים עם חומרי נפץ ומנהרות תקיפה. המנהרות, שנחפרו עד לחומה תת-קרקעית, עלולות לאפשר למספר רב של חוליות להסתער במקביל על אחד היישובים או המוצבים בקרבת הגבול.

מפקדי האוגדה מודאגים בעיקר מיכולת האש קצרת הטווח של חמאס ושאר ארגוני הטרור, המאפשרת ירי של פצמ"רים לטווחים שונים בשיטת תפעול קלה. ירי זה ייעשה באופן שיקשה על מערך ההגנה האווירי של צה"ל ליירט את האיומים, וכך יאפשר פגיעה באזרחים, והסבת נזק כבד לתשתיות ולמבנים ביישובים הסמוכים. ההערכה היא שחמאס יתחיל בשיגורי הפצמ"רים בשלב המתקדם של המשא ומתן כדי להאיץ אותו, ובנוסף לכך ינסה לקבוע תג מחיר גבוה ולייצר תמונת ניצחון.

מסרים ברוח איומים אלו הועברו מצה"ל לראשי המועצות והיישובים בנגב המערבי, כדי שיהיו ערוכים ובהתאם יעבירו אותם לתושבים. חלק מתושבי האזור כבר הפנימו את שצפוי להתרחש, והחליטו לעזוב את היישוב עד לסיום המבצע כדי להימנע מהתמודדות עם מטחי הפצמ"רים.

פעילות חיילי צה"ל בגבול רצועת עזה, 17 במאי 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
חיילים בגבול הרצועה, השבוע/פלאש 90, יונתן זינדל

במקביל להתרעה המוקדמת לתושבים, בצה"ל התכוננו לתרחיש זה, בדגש על יירוטים של מערך ההגנה האווירי ואוגדת עזה. זאת, באמצעות פקודה שתכליתה יהיה למקד איסוף מודיעין בכל רגע נתון במוקד ירי הפצמ"רים לעבר ישראל, ובכך לאפשר לתקוף במהירות.

תאי התקיפה של אוגדת עזה הוכיחו בתשעת ימי הלחימה יעילות רבה מאוד מול חוליות שיגור נ"ט או רקטות. לדברי גורמים בצבא, "רוב חוליות שיגורי הפצמ"רים פועלות לפי תכנית אש מסודרת, ופקודה שיורדת מחמ"ל ומכוונת אותם לשעה ומקום. היכולת הזו לא נפגעה. לכן אנחנו מעריכים שיגיע הרגע שבו הם ישגרו היקף קיצוני של פצמ"רים ברגע שיבינו שהפסקת האש מתקרבת, כדי לסיים את המבצע הזה עם הישג".

יירוטים בשמי עוטף עזה 18 במאי 2021. שי מכלוף
במערך ההגנה האווירי נערכים לירי. יירוט בשמי העוטף, אתמול/שי מכלוף

לפי הגורמים, "לאוגדת עזה, פיקוד דרום, חיל האוויר, שב"כ ואגף המודיעין יש יכולות משודרגות מאוד מאז מבצע צוק איתן שנועדו לפגוע ביכולת הזו בזמן שהיא מתרחשת. זה דורש מכל הגורמים להיות דרוכים, וגם מהאזרחים. זה לא הולך להיות אירוע פשוט. זה יהיה אתגר קשה". בצוק איתן שוגרו לעבר ישראל יותר מ-3,800 רקטות ופצצות מרגמה במשך 51 יום. ביום השלישי למבצע, שוגרו לעבר ישראל 192 רקטות ופצמ"רים - וביום האחרון 182.

"אין לנו מענה מושלם בתחום הפצמ"רים, אך צה"ל יפעל לשיבוש מתקפת הפצמ"רים הרחבה של חמאס שתתבצע בחסות המבנים ובתי האזרחים בקרבת הגבול במספר מגוון של אמצעים", הבהירו הגורמים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully