וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האסון בגבעת זאב: "שמענו צעקות, הרמנו ברזלים לחלץ אנשים"

עודכן לאחרונה: 17.5.2021 / 19:54

תיעוד של שלבי הבנייה האחרונים בבית הכנסת של חסידות קרלין מראה את הבנייה הרעועה של הטריבונות. עדים שנכחו במקום בזמן האסון: "אנשים התחילו לנסות לברוח". נמשכים חילופי ההאשמות בין הגורמים השונים, חקירת האירוע הועברה למשטרת מחוז תל אביב

בווידאו: כך נראה הליך בנייה הטריבונה בבית הכנסת בגבעת זאב בירושלם לפני הקריסה/צילום: אמר אסאדי בטלגרם

האסון בבית הכנסת של חסידות קרלין בגבעת זאב, שגבה אתמול (ראשון) את חייהם של שני אנשים וגרם לפציעתם של כ-200 אחרים, היה, לכל הדעות, נמנע. בסרטון שפורסם ובו תיעוד השלבים האחרונים של בניית הטריבונות, נראית, לכאורה, מלכתחילה הבנייה הבעייתית והרעועה של הטריבונות. כשרואים את התמונות שאחרי, קל להבין כיצד קרסה הטריבונה, שלא נועדה להכיל קהל כה רב של אנשים, במיוחד כשהם קופצים עליה. חקירת האירוע הועברה למשטרת מחוז תל אביב בין היתר בשל מעורבות מחוז ירושלים בנושא.

מן הארוע בגבעת זאב מטופלים הבוקר בבתי החולים הדסה בירושלים 87 פצועים. בהדסה עין כרם מטופלים ארבעה בני אדם, שישה מהם במצב קשה והשאר בינוני וקל. בהדסה הר הצופים 42 מטופלים, שישה מהם במצב בינוני והשאר קל. לבית החולים שערי צדק הגיעו 115 פצועים, 33 מתוכם אושפזו, שישה במצב קשה וכל השאר במצב קל עד בינוני.

טריבונה קרסה בביהכנ"ס בגבעת זאב, 16 במאי 2021. דוברות משטרת ישראל
הרגע שאחרי. קל להבין מדוע קרסו הטריבונות/דוברות משטרת ישראל

עדים שנכחו במקום בזמן האסון סיפרו כי לפתע שמעו צעקות: "טריבונה של כמה קומות קרסה", העידו, "אנשים התחילו לנסות לברוח, הרמנו ברזלים לחלץ אנשים".

האסון אירע בבית הכנסת של החסידות במהלך אירוע של ערב חג השבועות. מאות חסידים קפצו על הטריבונות המאולתרות, כשלפתע קרס חלקן האחורי וגרם לפציעתם של 186 איש. שניים מהם, גבר בן 40 ונער בן 12, מתו מפצעיהם.

בווידאו: תיעוד של קריסת טריבונה בבית כנסת בירושלים - עשרות נפגעים במקום/צילום: אדמה ותיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות היוצרים

תושבים רבים התריעו על מסוכנות המבנה, מה שלא מנע את קיום האירוע. מיד לאחריו החלו חילופי האשמות בין גורמי האכיפה השונים. מסמך שנשלח מטעם ראש מדור הגנה מאש בכבאות והצלה מעיד כי הייתה ידיעה מוקדמת על הסכנה שיכולה להתרחש באירוע, וכי לא היה אישור לקיימו במבנה שנבחר. במועצת גבעת זאב הציגו מכתב ששלחו בעצמם למשטרה ב-13 במאי, ובו נכתב כי המועצה לא אישרה את קיום האירוע, ודרשה מהמשטרה לאכוף את החוק בעניין. "אירוע המוני מתוכנן, כ-2,500 איש. האירוע יתקיים במבנה ללא אישור אכלוס", נכתב. "מועצה מקומית גבעת זאב לא אישרה את האירוע מכיוון שלא והוצגו האישורים הרלוונטיים שנתבקשו להציג. לכן אנו מבקשים ממשטרת ישראל לאכוף את החוק בעניין זה, ולמניעת קיום אירועים בעתיד ללא היתר".

האזהרה של ראש מדור הגנה מאש על הסכנה בבית הכנסת בגבעת זאב 16 במאי 2021. אתר רשמי, מערכת וואלה!
המכתב שנשלח על ידי מערך כיבוי והצלה/מערכת וואלה!, אתר רשמי
פניית המועצה המקומית גבעת זאב למשטרה בנושא האירוע בבית הכנסת. אתר רשמי, מערכת וואלה!
פניית המועצה המקומית למשטרה בנוגע לקיום האירוע בבית הכנסת/מערכת וואלה!, אתר רשמי

במשטרה טוענים כי האחריות לאי מניעת קיום האירוע במקום היא על המועצה. מפקד מחוז ירושלים, דורון תורג'מן, אמר: "התקיימה פגישה בשבוע האחרון, במהלכה הודיע מפקד התחנה לראש המועצה שהמבנה אסור בתפילה וניתנו גם הנחיות סדורות", אמר תורג'מן. "יש פה אחריות של רשות מקומית להוביל לסגירה, יש סמכויות של רשות מקומית, לא נכנס מי אשם במה. כל הדברים ייבדקו ומעריך שגם יהיו עצורים באירוע. שוב אירוע שיש בו רשלנות והתנהלות חסרת אחריות".

מכתב לעיריית גבעת זאב, 16.5.21. צילום מסך, צילום מסך
מענה המשטרה למועצת גבעת זאב/צילום מסך, צילום מסך

במכתב ששלחה המשטרה למועצה נכתב כי בעקבות פגישה שהתקיימה ב-6.5, "הובהר למארגנים כי האירוע אינו מאושר על פי תנאי הבטיחות". במשטרה טענו כי על המועצה היה לשלוח פקחים למקום ולהביא לסגירתו והדגישו: "משטרת ישראל אינה אמונה על פלישות ומיקומים במבנים ארעיים".

גם שר הביטחון בני גנץ התייחס לאירוע ומסר: "ליבי עם קורבנות האסון בגבעת זאב. כוחות צה"ל בהובלת פיקוד העורף וחיל האוויר פועלים בכדי לסייע בפינוי. אני מתפלל לשלומם של הפצועים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully