וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שני הרוגים וכ-184 פצועים בקריסת טריבונה בבית כנסת בגבעת זאב

גבר כבן 40 וילד כבן 12 מצאו את מותם באסון. הפצועים, בהם לפחות חמישה שנמצאים במצב קשה, פונו לבתי החולים. כוחות הצלה רבים הוזעקו, אך עומסי תנועה הקשו על הגעתם. ראש המועצה המקומית גבעת זאב: התרענו מראש בפני הגורמים; ממ"ז ירושלים: האחריות של הרשות המקומית

בווידאו: תיעוד של קריסת טריבונה בבית כנסת בירושלים - עשרות נפגעים במקום/צילום: אדמה ותיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות היוצרים

שני בני אדם נהרגו ו-184 נפצעו לאחר שטריבונה קרסה הערב (ראשון) בבית כנסת של חסידות קרלין בגבעת זאב. ההרוגים הם גבר בן 40 וילד כבן 12, ששהו בבית הכנסת לצד מאות אנשים בעת האירוע, ערב חג השבועות. כוחות מד"א, משטרה וכיבוי אש התקשו לעשות את דרכם לזירה בשל עומסי התנועה באזור. מסוקים של חיל האוויר הוזנקו למקום, וצוותים של פיקוד העורף, כוחות יחצ"א וכוחות רפואה מפיקוד המרכז הוקפצו לסייע עם פינוי הפצועים. צוות מד"א טיפל בפצועים, בהם חמישה במצב קשה, עשרה בינוני, והשאר נפצעו באורח קל, ופינה אותם לבתי החולים שערי צדק, הדסה הר הצופים, הדסה עין כרם, שיבא תל השומר ושמיר-אסף הרופא.

נציב כבאות והצלה רב טפסר דדי שמחי אמר אישר כי אף גורם רשמי לא נתן אישור לקיום האירוע במבנה, שהיה עדיין בתהליכי בנייה. "לבנייה אין אישור אכלוס בלי קשר לאירוע, תקלה שזה בוצע כאן, הנושא ייבדק", אמר שמחי. "הודענו בפירוש כבר היום בבוקר כשהובאה שמועה שאמור להתקיים אירוע, אפילו בלי לבקש אישור, אמרנו שאסור לקיים אירוע".

בווידאו: זירת קריסת הטריבונה הקטלנית בבית כנסת בגבעת זאב/צילום: רוני כנפו ורויטרס, עריכה: אסף דרורי
טריבונה קרסה בגבעת זאב, פינוי הפצועים 16 במאי 2021. נועם רבקין פנטון, פלאש 90
פינוי פצועים באירוע בגבעת זאב, הערב/פלאש 90, נועם רבקין פנטון
טריבונה קרסה בגבעת זאב, 16 במאי 2021. אתר רשמי, מערכת וואלה!
בית הכנסת בגבעת זאב לפני האירוע, היום/מערכת וואלה!, אתר רשמי

ראש המועצה המקומית גבעת זאב, יוסי אברהמי, אמר כי המועצה התריעה מראש בנוגע לקיום האירוע ללא היתר. "אנחנו התרענו בפני הגורמים, יש לנו אסמכתאות, זו טרגדיה ליישוב", אמר אברהמי. "שמנו מחסומים וסגרנו עם שלטים, לצערי לא קיבלתי סיוע מהמשטרה. אנחנו מנסים לטפל בכל מה שקשור לקהילה ולפצועים".

מפקד מחוז ירושלים, דורון תורג'מן, אמר כי מדובר "באירוע טרגי", וכי האירוע התרחש בבית כנסת בו טרם הושלמה הבנייה. "התקיימה פגישה בשבוע האחרון, במהלכה הודיע מפקד התחנה לראש המועצה שהמבנה אסור בתפילה וניתנו גם הנחיות סדורות", אמר תורג'מן. "יש פה אחריות של רשות מקומית להוביל לסגירה, יש סמכויות של רשות מקומית, לא נכנס מי אשם במה. כל הדברים ייבדקו ומעריך שגם יהיו עצורים באירוע. שוב אירוע שיש בו רשלנות והתנהלות חסרת אחריות".

בווידאו: כך נראה הליך בנייה הטריבונה בבית הכנסת בגבעת זאב בירושלם לפני הקריסה/צילום: אמר אסאדי בטלגרם
טריבונה קרסה בביהכנ"ס בגבעת זאב, 16 במאי 2021. שלו שלום, TPS
בית הכנסת בגבעת זאב בו קרסה הטריבונה, הערב/TPS, שלו שלום
פינוי פצוע מזירת אירוע הקריסה בבית הכנסת בגבעת זאב 16 במאי 2021. שלו שלום, מד"א
פינוי פצועים מזירת האירוע, הערב/מד"א, שלו שלום

מסמך שנשלח מטעם ראש מדור הגנה מאש בכבאות והצלה מעיד כי הייתה ידיעה מוקדמת על הסכנה שיכולה להתרחש באירוע, וכי לא היה אישור לקיימו במבנה שנבחר. "במייל נטען כי עמדת כבאות והצלה מחוז יו"ש היא ש"אירוע המוני במבנה אשר טרם קיבל את אישור כבאות והצלה לגמר בנייה, אינו מאושר על ידי כבאות והצלה. ככל שמתוכנן אירוע המצריך רישיון עסק/אישור כבאות, נבקש להודיע כמקובל".

גורם בכיר במערכת אכיפת החוק אמר על האסון כי "מדובר במבנה בשלבי בניה שלא קיבל אישור הרשויות. האירוע התקיים ללא אישור וחרף ההתראות של הרשויות. מבנים מהסוג הזה משאירים אותם בכוונה לא גמורים בגלל שזה מביא תרומות".

האזהרה של ראש מדור הגנה מאש על הסכנה בבית הכנסת בגבעת זאב 16 במאי 2021. אתר רשמי, מערכת וואלה!
האזהרה של ראש מדור הגנה מאש על הסכנה בבית הכנסת בגבעת זאב/מערכת וואלה!, אתר רשמי
פינוי הפצועים מבית הכנסת בגבעת זאב 16 במאי 2021. הדסה, מערכת וואלה!
פינוי הפצועים לבית החולים הדסה, הערב/מערכת וואלה!, הדסה

שר הביטחון, בני גנץ, מסר בעקבות האירוע כי "ליבי עם קורבנות האסון בגבעת זאב. כוחות צה"ל בהובלת פיקוד העורף וחיל האוויר פועלים בכדי לסייע בפינוי. אני מתפלל לשלומם של הפצועים".

פרמדיק מד"א, משה טובולסקי, אמר כי הייתה המולה גדולה כשהגיע לזירה. "אנשים צעקו ורצו לכל עבר, כשהם מספרים שקרסה טריבונה עם עשרות בתוך בית הכנסת", אמר. "מספר פצועים קל היו בסמוך לכניסה ואזרחים הובילו אותי לפצוע קשה ששכב בסמוך והיה מחוסר הכרה וסבל מחבלת ראש. תוך כדי שצוותים גדולים נוספים של מד"א סורקים את הזירה ומעניקים טיפול רפואי לפצועים נוספים, הכנסתי אותו לניידת טיפול נמרץ, הענקתי לו טיפול רפואי מציל חיים שכלל הרדמה והנשמה והוא פונה במצב קשה לבי"ח שערי צדק".

בווידאו: מתחמי לינה מאולתרים בקומה מתחת לאולם בו התרחש האסון בבית הכנסת בגבעת זאב/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק היוצרים
טריבונה קרסה בגבעת זאב, פינוי הפצועים 16 במאי 2021. נועם רבקין פנטון, פלאש 90
פינוי פצועים מזירת האירוע, הערב/פלאש 90, נועם רבקין פנטון
מודעה שנתלתה בבית הכנסת בגבעת זאב שבו קרסה הטריבונה. 16 במאי 2021. מאיה הורודניצ'אנו
מודעה שנתלתה בבית הכנסת בו קרסה הטריבונה, היום/מאיה הורודניצ'אנו
טריבונה קרסה בביהכנ"ס בגבעת זאב, 16 במאי 2021. דוברות משטרת ישראל
טריבונה שקרסה בבית הכנסת בגבעת זאב, היום/דוברות משטרת ישראל

מהמרכז הרפואי הדסה נמסר כי בתי החולים בעין כרם ובהר הצופים נערכו לקליטתם של פצועים רבים, במתווה של אירוע רב נפגעים. מכיבוי אש נמסר כי סריקות בוצעו במקום בו הטריבונה קרסה וכי לא אותרו לכודים נוספים במקום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully