וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

250 שיגורים נורו אל יישובי הדרום בחג השבועות; פגיעה ישירה בבית באשדוד

כיפת ברזל יירטה 90% מהרקטות שנועדו ליירוט, ו-25 מהן נפלו בשטחי הרצועה. צוותי מד"א טיפלו ב-12 נפגעים באורח קל במהלך היום. צה"ל ערך 200 תקיפות ברצועה, וחמאס חזר לאיים על מטח לעבר תל אביב. בתוך כך, נתניהו מקיים התייעצות עם הצמרת הביטחונית בקריה בתל אביב

בווידאו: זירת נפילת הרקטה באשדוד/צילום: ניב אהרונסון ורויטרס, עריכה: אסף דרורי
  • במהלך החג נורו 250 רקטות ופצמ"רים לשטח ישראל
  • צה"ל ערך 200 תקיפות ברצועת עזה, בהן חוסל מפקד חטיבת צפון רצועת עזה בג'יהאד האסלאמי
  • מחצות עד 19:30 צוותי מד"א העניקו טיפול ל-12 נפגעים באורח קל
  • ראש הממשלה מקיים התייעצות ביטחונית בקריה עם שר הביטחון, הרמטכ"ל, ראש המל"ל, ראש השב"כ, ראש המוסד
  • חמאס חזר לאיים על מטח לעבר תל אביב "אם האויב לא יפסיק לפגוע בבתי אזרחים"

מטחים כבדים נורו לעבר דרום הארץ במהלך חג השבועות, שכללו 250 שיגורי רקטות ופצמ"רים, ופגיעה ישירה בבית באשדוד. כיפת ברזל יירטה 90% מהרקטות שנועדו ליירוט (רקטות עם סיכוי לפגיעות ישירות), וכ-25 מהן נפלו בשטח הרצועה. צה"ל ערך 200 תקיפות ברצועה.

החל מחצות ועד שעה 19:30, צוותי מד"א העניקו טיפול רפואי ל-12 נפגעים, כולם נפצעו באורח קל. ארבעה מתוכם נפצעו משברי זכוכיות, ושמונה נחבלו בדרכם למרחב מוגן בזמן אזעקה. עוד טופלו תשעה נפגעי חרדה.

בשעה זו, ראש הממשלה בנימין נתניהו מקיים התייעצויות ביטחוניות בקריה בתל אביב עם שר הביטחון, הרמטכ"ל, ראש המועצה לביטחון לאומי (המל"ל), ראש השב"כ, ראש המוסד והצמרת הביטחונית. זאת, לאחר שאתמול הקבינט הביטחוני לא דן בנושא הפסקת אש בדיון שארך כארבע שעות.

בתגובה לתקיפות הנרחבות של צה"ל ביומו השמיני של "שומר החומות", חמאס הוסיף הערב לאיים על מטח נוסף לעבר תל אביב, "אם האויב לא יפסיק לפגוע בבתי אזרחים".

במקביל, ביממה החולפת נעצרו 25 חשודים בפרעות בערים המעורבות. בכיר במשטרה אמר כי יש ירידה משמעותית בכמות הפרות הסדר, בדגש בעיר לוד, וכי הם "ערוכים בפריסות מחסומים ובידוק ביציאה ובכניסה מהערים בצפון, ביפו ובלוד".

התייעצות ביטחונית של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ בקריה בתל אביב, 17 במאי 2021. טל עוז, משרד הביטחון, אתר רשמי
התייעצות הביטחונים של ראש הממשלה בקריה, הערב/אתר רשמי, טל עוז, משרד הביטחון

מוקדם יותר, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל קיימה עם נתניהו שיחת טלפון, בה אמרה כי "לאור האזרחים הרבים שנפגעים אני מקווה שהלחימה תסתיים בהקדם האפשרי". מרקל הוסיפה וגינתה את ירי הטילים והביעה תמיכה בזכותה של ישראל להגנה עצמית. כמו כן, הקנצלרית הדגישה שממשלת גרמניה תפעל נגד הפגנות אנטישמיות ברחבי המדינה.

במקביל, היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן שוחח היום בטלפון עם ראש המל"ל מאיר בן שבת בנושא המשבר בעזה.

בכיר ישראלי אמר לוואלה! כי ארצות הברית חסמה את המהלך לפרסום הודעה של מועצת הביטחון של האו"ם בנושא המשבר בעזה. לבקשת המדינות הערביות והמוסלמיות ועל רקע המהלכים האמריקנים לבלימת הודעת מועצת הביטחון, העצרת הכללית של האו"ם צפויה להתכנס ביום חמישי לדיון במשבר ברצועת עזה. ארצות הברית אינה יכולה להטיל וטו על החלטות של העצרת הכללית או לבלום דיונים שהיא עורכת.

עדיין לא ברור אם הפלסטינים ומדינות ערב יביאו הצעת החלטה להצבעה בעצרת הכללית, אך אם הדבר יקרה היא צפויה לעבור ברוב גדול.

הבניין שנפגע באשדוד, 17.5.21. תמונות גולשים
הבניין שנפגע באשדוד/תמונות גולשים

שלושה בני אדם נפגעו באורח קל באירוע הפגיעה הישירה הבוקר בבית באשדוד, כולם כבר שוחררו מבית החולים אסותא בעיר.

"שמענו צעקות מלמטה, הבנו שזה הבניין שלנו ואז היה פיצוץ גדול", סיפר לוואלה! לוי בן ארצי, "יש חשש, זה די שכיח פה שיש אזעקות". מלכה שיטלדרמן, שמתגוררת אף היא בבניין, סיפרה כי ישבה עם בעלה הנכה ליד הדלת. "פתאום היה פיצוץ גדול, לא הצלחנו להגיע לממ"ד", תיארה.

נזק לחממות במועצה האזורית שדות נגב, 17 במאי 2021. המועצה האזורית שדות נגב, אתר רשמי
נזק לחממות במועצה האזורית שדות נגב, היום/אתר רשמי, המועצה האזורית שדות נגב

ברקע השיגורים הרבים, הרמטכ"ל אביב כוכבי קבע היום לדחות את תרגיל "מרכבות האש" שתוכנן להתקיים במהלך החודש, למועד חדש בחודשים הקרובים.

הירי לאורך היום התגבר, לאחר שצה"ל ושב"כ הודיעו על חיסולו של חסאם אבו-הרביד, מפקד חטיבת צפון רצועת עזה בג'יהאד האסלאמי. אבו-הרביד, מפקד בארגון ב-15 השנים האחרונות, חוסל באמצעות מטוס קרב. הוא היה אחראי, על פי ההודעה, לשיגורי רקטות רבים לעבר ישראל, לאירועי ירי לעבר כוחות צה"ל וכן לפיגועי נ"ט, לרבות זה שהוביל ביומו הראשון של המבצע לפציעת אזרח ישראלי.

גורם ביטחוני בכיר הגדיר את הירי לעבר יישובי הדרום כ"מקום הכי נוח עבור ארגוני הטרור, גם בגלל כלכלת החימושים". לדבריו, "הם רוצים לשמור את הירי למרכז כדי להגיב על הפלת מגדלים. יש ירידה בהיקף הירי לא בגלל שהם לא יכולים, אלא בשל החלטה פנימית".

הוא הוסיף כי "הקולות בעזה מדברים על 'בואו נסגור את זה'. לא מעט פעילים זוטרים, שהאוכלוסיה המקומית משפיעה עליהם, נמצאים תחת לחץ ודוחפים לסגור את העימות הנוכחי ולהתחיל בשיקום".

אבו הרביד, מח"ט עזה שחובל, 17.5.21. צילום מסך, צילום מסך
חיסול מהאוויר. אבו-הרביד/צילום מסך, צילום מסך

האזעקות הראשונות נשמעו מעט לפני חצות באזור אשקלון, ולאחר מכן באזור באר שבע. מעט מאוחר יותר, בוצע ירי גם לעבר אופקים ונתיבות. במהלך הלילה שתי רקטות יורטו ושתיים נפלו בשטחים פתוחים - ללא נפגעים.

מעט אחר כך, תקף צה"ל בתי מפקדי חמאס ששימשו כתשתית טרור, ובחלק מהבתים אף נמצאו מחסני אמל"ח. בין בתי המפקדים, נמנים ביתו של מפקד גדוד בית חאנון, ביתו של מפקד פלוגת בית חאנון, ביתו של מפקד פלוגה בעיר עזה וביתו של מפקד פלוגה בגדוד שאטי של חמאס. במקביל הפלסטינים מדווחים על אחוזת פאר ששימשה בכיר בארגון ברצועה.

עוד נמסר כי בנוסף, הותקפה תשתית צבאית לניהול לחימה בבית האחראי למודיעין צבאי של ארגון הטרור חמאס בשאג'עיה. בהמשך נמסר כי מטוסי קרב תקפו פיר מנהרה של חמאס בדרום רצועת עזה. לפי צה"ל "פיר המנהרה נמצא סמוך לגן ילדים ומסגד ומוכיח פעם נוספת כיצד ארגון הטרור חמאס ממקם במכוון את נכסיו הצבאיים בלב האוכלוסייה האזרחית. צה"ל נוקט באמצעי זהירות ככל הניתן כדי לצמצם פגיעה אפשרית באזרחים במהלך פעילותו הצבאית".

בוידאו: מטחים לעבר יישובי הדרום/עריכה: אביעד בללי
אבו הרביד, מח"ט עזה שחובל, 17.5.21. צילום מסך, צילום מסך
זירת חיסולו של אבו-הרביד/צילום מסך, צילום מסך

החל מהשעה 19:00 אמש עד שעה 07:00 הבוקר, זוהו כ-60 שיגורים משטח רצועת עזה לשטח ישראל. כעשרה שיגורים נפלו בשטח הרצועה. לוחמי ההגנה האווירית יירטו עשרות רקטות.

במטח האחרון לעבר אשכול זוהתה פגיעה ישירה בלול באחד מיישובי המועצה. שריפה פרצה במקום וכוחות כיבוי פועלים במקום, נזק כבד נגרם. נפילה אחת נוספת בתוך הישוב לא גרמה לנזק ואין נפגעים בגוף.

עשן ולהבות עולים מעל בניין במהלך תקיפות אוויריות של צה"ל בעיר עזה. 17 במאי 2021. רויטרס
רצועת עזה, הלילה/רויטרס

בתוך כך, גורמים דיפלומטיים מסרו לוואלה! כי "שליח האו"ם תור ונסלנד מקיים ביממה האחרונה שיחות אינטנסיביות עם ראש המל"ל מאיר בן שבת ובכירים ישראלים נוספים, וכן ועם חמאס ומצרים בניסיון להחזיר את הרגיעה בישראל ובעזה ולהימנע מהידרדרות למלחמה כוללת", נמסר. גורם ישראלי בכיר מסר בתגובה כי "אין מגעים להפסקת אש. המבצע יימשך ככל שיידרש". עם זאת, הגורם לא הכחיש את קיומה של השיחה בין שליח האו"ם לבין ראש המל"ל.

מוקדם יותר שוחח שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן עם שר החוץ של מצרים סאמח שוכרי ודן עמו במצב בעזה. משרד החוץ האמריקני מסר כי בלינקן אמר לשוכרי כי על כל הצדדים לפעול לבלימת ההסלמה ולהביא לסיום האלימות. כמו כן, שוחח בלינקן בטלפון עם שר החוץ של קטאר מוחמד בן עבד אל-רחמן א-תאני. סוכנות הידיעות הרשמית של קטאר מסרה כי השר הקטארי הדגיש בפני בלינקן כי על הקהילה הבינלאומית ללחוץ על ישראל להפסיק את המבצע בעזה.

לול שנשרף באשכול

לול שנשרף באשכול מרקטה של חמאס/מועצת אשכול

לאחר שתי שיחות הטלפון האלה התקיימה שיחת טלפון בין שרי החוץ של קטאר ומצרים. שתי המדינות מקיימות קשרים קרובים עם חמאס ולשתיהן יש מנופי לחץ על הארגון שיכולים לגרום לו להסכים להפסקת אש. בלינקן גם שוחח בטלפון עם שר החוץ של סעודיה פייסל בן פרחאן ודן עמו במשבר בעזה ובצורך להביא לסיום האלימות. משרד החוץ האמריקני מסר כי בלינקן הדגיש כי יש לסיים את אובדן חיי האדם בצד הישראלי והפלסטיני ולמנוע החרפה של המשבר.

בהצהרה מיוחדת שנשאו אתמול מהקריה ראש הממשלה, שר הביטחון בני גנץ והרמטכ"ל אביב כוכבי, התייחסו להמשך הלחימה מול חמאס, למטרות המבצע ולמצב העורף הישראלי. "אנו ממשיכים לפעול ככל שיידרש כדי להשיב את השקט - זה עוד ייקח זמן", אמר נתניהו. "יש לחצים, אבל בסך הכל אנחנו מקבלים גיבוי. אני רוצה להודות לנשיא ביידן ולמדינות אחרות שתומכות בנו". על המצב בערים המעורבות, אמר נתניהו כי "ראינו ירידה במגמת האלימות בציבור הערבי. זה לא רוב הציבור אבל זה מיעוט משמעותי שצריך לטפל בו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully