וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם מדיני: הקבינט לא דן בהפסקת אש, הודנא לא על הפרק

עודכן לאחרונה: 16.5.2021 / 15:32

הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס לדיון על המשך מבצע שומר החומות. בכירים בטחוניים אמרו כי ישראל צריכה להתקדם לסיום ולפתוח במגעים להפסקת אש לאור ההישגים בלחימה עד כה, הלחץ הבינלאומי המתגבר והמצב ההומניטארי המידרדר בעזה

בווידאו: דובר צה"ל בריאיון לוואלה! - "כל אנשי החמאס על הכוונת של צה"ל"/צילום: דו"צ

גורם מדיני אמר היום (ראשון) בסיום ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני כי הקבינט לא דן בהפסקת אש, וכי הודנא לטווח ארוך לא על הפרק. בכירים בדרג המדיני ובדרג המקצועי שמעורבים במבצע בעזה אומרים כי ישראל צריכה להתחיל היום להתקדם לסיום ולפתוח במגעים להפסקת אש לאור ההישגים בלחימה עד כה, הלחץ הבינלאומי המתגבר והמצב ההומניטארי המידרדר בעזה.

מיד לאחר כינוס הקבינט יקיים ראש הממשלה בנימין נתניהו הערכת מצב בקריה עם שר הביטחון בני גנץ, הרמטכ"ל אביב כוכבי והצמרת הביטחונית. גורם מדיני אמר כי הקבינט לא דן בהפסקת אש, וכי "הודנא ארוכת טווח לא על הפרק".

הקבינט המדיני-ביטחוני צפוי לקבל בעיקר עדכונים וסקירות על התקדמות המבצע עד כה. עם זאת, אחת הסוגיות שתעמוד על הפרק תהיה האם ישראל משנה את עמדתה כלפי ההצעות המצריות לפתוח במגעים להפסקת אש או ממשיכה במבצע ומעצימה את ההתקפות.

במערכת הביטחון סבורים כי רוב היעדים של הפעילות האווירית מוצו והמשמעות של הרחבה נוספת של המבצע היא פעולה קרקעית בעזה, דבר שמעט מאוד גורמים בממשלת ישראל רוצים בו - אם בכלל. לפיכך, בכירים ישראלים אמרו כי ישראל צריכה לשנות את עמדתה ולומר למתווכים המצרים כי אם לחמאס יש הצעה להפסקת אש - ישראל מוכנה לשמוע.

נזקי ההפצצות הישראליות בעזה,16 במאי 2021. ללא, צילום מסך
נזקי ההפצצות בעזה, הבוקר/צילום מסך, ללא

בכיר ישראלי העריך כי היום תתחיל תזוזה בעמדת ישראל בכל הנוגע להפסקת אש וסיום המבצע. לדבריו, יש התגברות של הלחץ הבינלאומי, במיוחד מצד ארצות הברית. האמריקנים לא העבירו דרישה תקיפה לסיום המבצע, אך רמזו על כך בעדינות הן בשיחה של הנשיא ביידן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו והן בשיחה של שר ההגנה אוסטין עם שר הביטחון בני גנץ.

גנץ פגש הבוקר בקריה בתל אביב את השליח האמריקני למזרח התיכון האדי עמר כדי לדון על המצב בעזה ובגדה המערבית. שר החוץ גבי אשכנזי צפוי גם הוא לפגוש את עמר היום. בכירים ישראלים אמרו כי האמריקנים מעוניינים לראות פתיחה של מגעים להפסקת אש ולסיום הדרגתי של המבצע וחזרה לרגיעה.

מועצת הביטחון של האו"ם תתכנס גם היא היום בשעה 17:00 לפי שעון ישראל. בכירים במשרד החוץ מעריכים כי 14 מתוך 15 חברות המועצה יקראו לסיום המבצע. ארצות הברית צפויה לנקוט בעמדה מתונה יותר אך תתקשה להמשיך לעמוד לבדה מול שאר הקהילה הבינלאומית.

שרי החוץ של 27 המדינות החברות באיחוד האירופי יתכנסו ביום שלישי לישיבת חירום בזום בנושא המצב בעזה. שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל אמר שהישיבה תעסוק "בהסלמה ובמספר הבלתי מתקבל על הדעת של אזרחים שנפגעו" ותבחן דרכים בהן האיחוד האירופי יכול לסייע לסיום הלחימה.

עוד בוואלה!

בכירים במערכת הביטחון: לסיים את המבצע ולהגיע להפסקת אש

לכתבה המלאה
כוחות צה"ל בגבול הרצועה 15 במאי 2021. רויטרס
כוחות צה"ל בגבול הרצועה, אתמול/רויטרס

בכיר ישראלי מציין עוד כי סיבה נוספת לכך שיש לחתור לסיום המבצע ולהפסקת אש הוא המצב ההומניטארי המידרדר בעזה - הפסקת פעילות תחנת הכוח והיעדר כמעט מוחלט של אספקת חשמל ברצועה, עומס כבד בבתי החולים ותחילת מחסור במים ומזון.

הרמטכ"ל אביב כוכבי יציג היום בפני הקבינט הביטחוני את סיכום הישגי מבצע "שומר החומות", כולל סקירת מודיעין סודית ביותר על מצב הבכירים בחמאס ובג'יהאד האסלאמי. בצה"ל שבעי רצון ממספר תחומים, ובעיקר מהשמדת ה'מטרו של עזה' על חלקיו. "זו שלילת יכולת סודית אסטרטגית ויקרה שיהיה לחמאס קשה מאוד לשחזר אותה".

בנוסף לכך, מרוצים בצה"ל מהפגיעה בתשתיות שיקשו מאוד על שחזור פסי הייצור של רקטות ושאר אמצעי הלחימה. בצה"ל סופרים מעל 120 פעילים הרוגים, בהם בכירים, ומעריכים כי המספר עוד יעלה כשיפנו את ההריסות מהמטרו התת קרקעי. "הם יעשו ספירת מלאי של כוח האדם ואנחנו נגלה את זה. הם לא יוכלו להסתיר את מספר ההרוגים לאורך זמן", אמר גורם ביטחוני. מימד נוסף הוא הפגיעה בבתי הבכירים. "כל לילה בוצע מצוד אחר בכירים ואיפה שלא הצליחו להגיע לבכיר ביתו הושמד. זו פגיעה אישית ומוראלית בבכיר וכשמדובר בעשרות בתים זה מייצר אפקט שלילי גדול".

ההישגים הללו מתווספים לפגיעה בתשתיות ובבורות השיגור בדגש על כ-40 משגרי רקטות לטווח ארוך ובינוני. גורמים בכירים בצה"ל אמרו כי נכון יהיה להגיע ביום-יומיים הקרובים להפסקת אש, אך לדעת ראש המל"ל מאיר בן שבת, יש להמשיך את המבצע ולגבות מחירים נוספים מחמאס.

"בנק המטרות עדיין מלא אבל תחת הלחץ הבינלאומי, החשש מטעות ופגיעה בבלתי מעורבים, פעולה קשה שתפגע בחיילים ואזרחים ישראלים והרצון להרגיע את יהודה ושומרון לפני שהיא מתפרצת נכון לעצור עכשיו וללכת להסכם. במיוחד שאין כוונה להיכנס קרקעית", אמר הבוקר גורם ביטחוני בכיר והוסיף, "אין לנו עדיין מנגנון סיום אבל יש מגעים לקראת מנגנון עם מצרים, קטאר, ירדן והאמירויות". עוד אמר הגורם כי בשלב הזה ישראל לא ביקשה הפסקת אש אבל נערכת לתחילת מגעים בקרוב.

על הישגי המבצע קיימת מחלוקת במערכת הביטחון. גורמים במערכת טוענים כי לאחר שסל המטרות העיקרי הותקף, קשה להגדיר את המצב כהכרעה, למרות הנזק הכבד שהסב צה"ל לחמאס ולג'יהאד. "חמאס לא על הברכיים ולפי הערכה גם לא יהיה בקרוב".

גורמים במערכת הביטחון טענו כי היה מצופה מצה"ל להוציא אל הפועל יותר מבצעים מיוחדים בשבוע החולף, שהיו מהממים את הארגונים בעזה. גורמים שיבחו את העמידה של ארצות הברית לצד ישראל במערכה ואמרו כי כינוס מועצת הביטחון של האו"ם ללא ארצות הברית היה מסתיים ב"אזהרה לגינוי" שהיה מסבך את ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully