וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חודשו המאמצים להפסקת אש בעזה: שליח האו"ם מקיים שיחות עם ראש המל"ל להרגעת השטח

עודכן לאחרונה: 17.5.2021 / 7:58

גורם דיפלומטי בכיר מסר כי כי ביומיים האחרונים התקיימו שיחות אינטנסיביות בין שליח האו"ם למזרח התיכון לבין ראש המל"ל בן שבת, מצרים וחמאס בניסיון להחזיר את הרגיעה והשקט בין שני הצדדים. במקביל לשיחות, רקטה פגעה אתמול ישירות בבית כנסת באשקלון

בווידאו: הצהרת ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ביום השביעי למבצע "שומר החומות"/צילום: לשכת עיתונות ממשלתית , עריכה: אסף דרורי

שליח האו"ם למזרח התיכון תור ונסלנד קיים אתמול (ראשון) שיחות אינטנסיביות עם ראש המל"ל מאיר בן שבת ובכירים ישראלים נוספים, וכן ועם חמאס ומצרים בניסיון להחזיר את הרגיעה בישראל ובעזה ולהימנע מהידרדרות למלחמה כוללת - כך לפי גורמים דיפלומטיים. גורם ישראלי בכיר מסר בתגובה כי "אין מגעים להפסקת אש. המבצע יימשך ככל שיידרש". עם זאת, הגורם לא הכחיש את קיומה של השיחה בין שליח האו"ם לבין ראש המל"ל.

בתוך כך, מטח כבד נורה אתמול לעבר יישובי הדרום ביניהם באר שבע והסביבה, אשקלון, אופקים, נתיבות, ויישובי עוטף עזה. שתי רקטות יורטו על ידי כיפת ברזל, ושתיים נפלו בשטחים פתוחים. לאחר מכן, בתגובה לתקיפות צה"ל ברצועה, זוהו שיגורים נוספים אל עבר נתיבות ויישובי העוטף.

בעזה, לפי גורמי ביטחון, הפלסטינים הורידו את היקף אספקת החשמל לשעות בודדות ביממה בשל מחסור בדלקים. תחנת הכוח ברצועה עובדת על טורבינה אחת במקום על ארבע. זאת ועוד, דווח כי קיימת פגיעה בתשתיות החשמל במספר רחובות בעיר עזה.

פיר מנהרת טרור של חמאס בח'אן יונס בעזה. 17 במאי 2021. דובר צה"ל
פיר המנהרה של חמאס בח'אן יונס/דובר צה"ל

במקביל, שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן שוחח עם שר החוץ של מצרים סאמח שוכרי ודן עמו במצב בעזה. משרד החוץ האמריקני מסר כי בלינקן אמר לשוכרי כי על כל הצדדים לפעול לבלימת ההסלמה ולהביא לסיום האלימות. כמו כן, שוחח בלינקן בטלפון עם שר החוץ של קטאר מוחמד בן עבד אל-רחמן א-תאני. סוכנות הידיעות הרשמית של קטאר מסרה כי השר הקטארי הדגיש בפני בלינקן כי על הקהילה הבינלאומית ללחוץ על ישראל להפסיק את המבצע בעזה.

לאחר שתי שיחות הטלפון האלה התקיימה שיחת טלפון בין שרי החוץ של קטאר ומצרים. שתי המדינות מקיימות קשרים קרובים עם חמאס ולשתיהן יש מנופי לחץ על הארגון שיכולים לגרום לו להסכים להפסקת אש. בלינקן גם שוחח בטלפון עם שר החוץ של סעודיה פייסל בן פרחאן ודן עמו במשבר בעזה ובצורך להביא לסיום האלימות. משרד החוץ האמריקני מסר כי בלינקן הדגיש כי יש לסיים את אובדן חיי האדם בצד הישראלי והפלסטיני ולמנוע החרפה של המשבר.

בווידאו: מספר רקטות נפלו על אשקלון/מערכת וואלה! NEWS
פגיעת רקטה בבית באשדוד, 16 במאי 2021. תמונות גולשים
פגיעה ישירה בבית באשדוד, היום/תמונות גולשים

מוקדם יותר התחדשו השיגורים מרצועת עזה, ומטחים כבדים נורו לעבר יישובי הדרום ועוטף עזה, ערב חג השבועות. רקטות פגעו ישירות בבית כנסת ובכלי רכב באשקלון, כמו גם בבית שנמצא בבנייה באשדוד ובשטח פתוח בשכונת מגורים בבאר שבע. לא דווח על נפגעים מלבד כמה נפגעי חרדה. ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס מאוחר יותר להמשך מבצע "שומר החומות" ואמר כי "הוא עוד ייקח זמן".

בהצהרה מיוחדת שנשאו מהקריה ראש הממשלה, שר הביטחון בני גנץ והרמטכ"ל אביב כוכבי, התייחסו להמשך הלחימה מול חמאס, למטרות המבצע ולמצב העורף הישראלי. "אנו ממשיכים לפעול ככל שיידרש כדי להשיב את השקט - זה עוד ייקח זמן", אמר נתניהו. "יש לחצים, אבל בסך הכל אנחנו מקבלים גיבוי. אני רוצה להודות לנשיא ביידן ולמדינות אחרות שתומכות בנו". על המצב בערים המעורבות, אמר נתניהו כי "ראינו ירידה במגמת האלימות בציבור הערבי. זה לא רוב הציבור אבל זה מיעוט משמעותי שצריך לטפל בו".

בתוך כך, הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס לכארבע שעות לדון בהמשך מבצע שומר החומות, הנכנס ליומו השביעי. בתום הדיון, בכיר ישראלי מסר כי שרי הקבינט סיכמו להמשיך במבצע בהתאם לתכניות הצבא. עוד נאמר כי "במידה ויהיו הצעות לפעולות צבאיות חדשות או שראש הממשלה ושר הביטחון יחליטו ללכת לכיוון הפסקת אש - יעדכנו את הקבינט ויתקיים דיון".

זירת פגיעת הרקטה באשדוד, 16 במאי 2021. תמונות גולשים
זירת פגיעת הרקטה באשדוד, היום/תמונות גולשים

שיגורי הרקטות המשיכו לסירוגין לאורך היום, לרקע התקיפה האווירית בלילה של חיל האוויר ברצועת עזה. במשך כל היום לא דווח על נפגעים. מוקדם יותר, נרשמו שתי נפילות בנתיבות, כשאחת מהן גרמה לשריפה בשטח פתוח סמוך לבניינים.

הבוקר, ירי הרקטות שב לאחר כמה שעות של שקט, ואזעקות הופעלו בכמה מיישובי העוטף. כמו כן, דובר צה"ל מסר כי תקף "את ביתו של מפקד גדוד כפר ג'בליה בארגון הטרור חמאס, ממנו פעלה תשתית צבאית לניהול לחימה", כמו גם נכסים צבאיים במטה המודיעין של חמאס בצפון הרצועה. צה"ל גם המשיך ותקף הבוקר אתרי שיגור בצפון הרצועה באמצעות טנקים.

מוקדם יותר, צה"ל הודיע כי הפציץ את ביתו של מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר במהלך תקיפות חיל האוויר ברצועה הלילה, כמו גם את ביתו של אחיו של סינוואר, מוחמד, המשמש אחראי לוגיסטיקה וכוח אדם בחמאס. משרד הבריאות הפלסטיני עדכן כי 42 בני אדם נהרגו ועשרות נפצעו בתקיפות האחרונות, ובכך מניין המתים בעזה עלה ל-181.

נפילת רקטה באשדוד, היום

בווידאו: רקטה נפלה באשדוד/צילום: ניב אהרונסון
פגיעת רקטה בבית כנסת באשקלון, 16 במאי 2021. תמונות גולשים
פגיעת רקטה בבית כנסת באשקלון, היום/תמונות גולשים
פגיעת רקטה בבית כנסת באשקלון, 16 במאי 2021. תמונות גולשים
פגיעת הרקטה בבית כנסת באשקלון, היום/תמונות גולשים
נפילת רקטה בנתיבות. צילום מסך, צילום מסך
נפילת הרקטה בנתיבות, היום/צילום מסך, צילום מסך

נפילת רקטות בנתיבות, היום

בווידאו: נפילת רקטה בנתיבות/אדי ישראלי, תיעוד ברשתות חברתיות לפי 27 א׳ לחוק היוצרים
נזקי ההפצצות הישראליות בעזה,16 במאי 2021. ללא, צילום מסך
נזקי ההפצצה הישראלית בעזה, הבוקר/צילום מסך, ללא
יירוט כיפת ברזל בשמי פתח תקווה 16 במאי 2021. ראובן קסטרו
יירוט כיפת ברזל בשמי פתח תקווה, הלילה/ראובן קסטרו

דובר צה"ל הדי זילברמן הודיע כי כ-200 מטוסים של חיל האוויר תקפו כ-150 מטרות, בעיקר בצפון ומרכז הרצועה. במסגרת התקיפה, הפציץ חיל האוויר תשתיות חמאס תת-קרקעיות, בתכנית אותה כינה דובר צה"ל "מטרו שלב ב'", וציין כי תקיפות אלה הן "ההישג הכי משמעותי". בנוסף לכך, הופצצו 45 משגרים לטווח בינוני וארוך.

התקיפה באה בתגובה למטח הרקטות שנורה הלילה למרכז ודרום הארץ. בין הערים בהן נשמעו אזעקות היו תל אביב, באר שבע, ראשון לציון, חולון, ראש העין, אשדוד, יישובים בשומרון, סביבת נתב"ג, ויישובי עוטף עזה. בבת ים, בשכונת פלורנטין בתל אביב, ובראשון לציון התגלו רסיסים כתוצאה מיירוט מרבית הרקטות שנורו. במהלך הלילה התחדש הירי מהרצועה לעבר באר שבע וסביבתה. חמש רקטות יורטו על ידי כיפת ברזל ושבע נפלו בשטח פתוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully